_DamnIt skrev:
Då får du nog tänka på vilken generation du pratar med! Visst, jag säger jag har bytat, den är bytad. Men skulle aldrig säga t.ex. "jag böt kopplingen", utan då blir det bytade. Alla växer vi väl upp med olika uttalande? Du har garanterat ett flertal ord du använder dagligen som ingen annan skulle tycka är rätt, på grund av att du växte upp med det?
(och nej, detta är inte till för att få tråden att spåra ur i aggressioner, utan en vanlig diskussion
)
Ja. Jag vet inte om du missförstod mig. Skåningar säger "bytad", "bytade", o.s.v. I Västervik säger dom
"böt". Västervik ligger i Småland, det är vart jag bor just nu. Varje gång jag varit i Skåne, och ibland även
uppåt Göteborg till, så har folk sagt att dom har "bytat" något på en bil. Det är så fult.. fast det är väl bara
för att man är ovan. "Böt" som dom säger här i Västervik är nog nästan värre. Dör varenda gång gitarristen
i bandet säger att han "böt" strängar på gitarren igår.
Fast det är det som är så konstigt. Jag har verkligen hamnat emellan en massa olika dialekter, så det känns
som att jag pratar oerhört neutralt, utan några sådana konstiga ord som är typiskt vissa områden. Jag kan
bara komma på ett ord. Jag trodde att det var vanligt överallt, men att vara "katig" (uppkäftig). Det fanns
tydligen ett gäng från t.ex Göteborg, som inte visste vad det betydde. Men å andra sidan har dom ju sin
motsvarighet; "tyken", som jag inte heller visste vad det betydde först!
T.ex Så tycker jag att många på min morsas sida har askonstiga dialekter, eftersom att dom kommer från
Östergötland (über-Linköpings-dialekt, du vet). Sedan kommer många på farsans släkt från Småland och
pratar som värsta bönderna från Emil i Lönneberga. Men jag har tydligen inte ärvt något av det.... strange.
Jag tycker själv att dom pratar asfult/konstigt, i bland.