3427
Sök

Moderat? Hur tänker en sån?

199 Inlägg
4 mars 2006
Vi kommer aldrig att kunna konkurrera med Kina och alla de andra ländernas billiga arbetskraft. På grund av detta kommer vi aldrig att kunna få stora företag att bedriva sin tillverkning i Sverige. Därför måste vi utveckla produkterna och tekniken här istället.
Senast redigerat av peternb84 (4 mars 2006)

Såld på Italienare
579 Inlägg
4 mars 2006
Rohdin skrev:
Johanromeo155 skrev:
Martin 9-3 skrev:

mmm. idag strävar folk till att dra på sig studieskulder och utbilda sig till allt möjligt.
Sedan när de sår där flera år senare så hör man de klaga att de inte får jobb iaf.

Hur mycket skatt har de bidragit med under sina studieår och behöver sverige den kunskapen hos arbetslöst folk?

Hur gammal är du till att börja med. på 60-70talen gick ju ungar ur grundskolan och fick jobb direkt, skaffade lägenhet bil och bildade familj.
Dagens ungdom har inte den fördelen. Genom att jobben flyttar utomlands ställs höger krav på arbetssökande. Utan utbildning får man inget jobb.
I alla fall inte i dagens samhälle.

det va ju precis det jag syftade på,trodde alla förstod det...

Menade inte dig. Menade Martin som säger att det e onödigt att utbilda sig.

Rohdin
4 mars 2006
aha okej,bra skrivet iaf...

1 741 Inlägg
4 mars 2006
peternb84 skrev:
Vi kommer aldrig att kunna konkurrera med Kina och alla de andra ländernas billiga arbetskraft. På grund av detta kommer vi aldrig att kunna få stora företag att bedriva sin tillverkning i Sverige. Därför måste vi utveckla produkterna och tekniken här istället.

jag tror många företagare vill finnas kvar i sverige än fast de är billigare arbetskraft i kina (samt alla andra billiga länder) ericsson är ju kvar av någon anledning och endel bil företag höll sig ju kvar länge innan det fick nog av skatterna och dyl. företagen kommer ju stanna mycket längre om inte skatten på deras inkomst är skyhög! vi har ju så pass bra förmåner så när det blir gamla komemr de tillbaka för bra ("gratis") sjukvård och pension.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

63 Inlägg
4 mars 2006
Maizer skrev:
jinxen skrev:
Alex, jag säger som min samhällskunskapslärare sade till oss (Mycket uppsatt inom politiken i värmland) "Vänstern röstar man på när man är ung och inte förstår hur livet och verkligenheten fungerar, men bara ni växer upp och mognar till så kommer ni se att den politiken inte funkar och ni kommer ändra er" Och kom nu inte med att en lärare får inte uttrycka sig politiskt. För det är det mest löjligaste som finns.

Han får inte uttrycka sig politiskt. Men han säger sin åsikt och bara för att han är lärare så tror du att han har rätt? Om han säger att det är rätt att rösta på NSF så är det de som gäller också eller?
Moderaterna är ju bara skit, men det är ju sossarna också nu när de inte har egen majoritet. Det är de där jävla miljöpartisterna som ställer till med allt.

Nej verkligen inte, enbart för att han e lärare har han rätt. Jag kommer nog inte ihåg riktigt heller iom att det var ju ett par år sedan nu, så jag kanske citerade lite fel men bakgrunden till utalandet var ju inte något han bara slängde ur sig mitt i en lektion. Det var fridiskussion i klassen om politik och så var det någon i klassen som blev så förbannad för att vi andra inte höll med henne/han i något kommunistiskt skit. Jag kan hålla med om att det är fel att säga så OM han bara slängt ur sig det. Men i min situation var det bara skönt att får höra (Dels för att få tyst på kommunisten) Och sen skapade det ytterligare disskusioner. Alla förstod ju att det var inget illa menat. Men jag förstår att som jag framförhöll det kan det ha uppfattats lite fel. Men grejen är att jag stör mig så förbannat på folk som lägger inlägg om sånt här. Jag menar sossarna har ju inte direkt gjort Sverige till ett bättre land, men det har hellre inte blivit sämre. Sen sitta och skriva att moderatarna är skit, så kan du väl heller inte säga? Jag menar när en 20 % eller vad opinionsiffrorna säger röstar på moderaterna tycker du att 20 % av Sveriges befolkning är skit? Och hur skulle det verkligen funka och MP och VP styrde Sverige? Det skulle definitivvt inte funka nu när VP har en partiledare som öppet utalar sig som kommunist. Det skulle inte funka i vilket fall som helst. Men det är ju min åsikt...

Fisketokig
2 997 Inlägg
4 mars 2006
Johanromeo155 skrev:
Martin 9-3 skrev:
Rohdin skrev:
"Utbildning? Nää, jag hoppade av gymnasiet efter att jag fått betyg i grundämnena efter första året."

jadu förut gick det ju till så inte så konstigt att det är som det är nuförtiden...

mmm. idag strävar folk till att dra på sig studieskulder och utbilda sig till allt möjligt.
Sedan när de sår där flera år senare så hör man de klaga att de inte får jobb iaf.

Hur mycket skatt har de bidragit med under sina studieår och behöver sverige den kunskapen hos arbetslöst folk?

Hur gammal är du till att börja med. på 60-70talen gick ju ungar ur grundskolan och fick jobb direkt, skaffade lägenhet bil och bildade familj.
Dagens ungdom har inte den fördelen. Genom att jobben flyttar utomlands ställs höger krav på arbetssökande. Utan utbildning får man inget jobb.
I alla fall inte i dagens samhälle.

oki. då ränkas inte jag till dagens ungsdom då? Mitt inlägg ang f-skatt verkar du också missat, står min ålder där för den läskunnige.

Utan f-skatt är det illa.

Menar inte att det är onödigt att utbilda sig men hur många utnyttjar sin utbildning till det arbete de utför?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

63 Inlägg
4 mars 2006
peternb84 skrev:
jinxen skrev:
Alex, jag säger som min samhällskunskapslärare sade till oss (Mycket uppsatt inom politiken i värmland) "Vänstern röstar man på när man är ung och inte förstår hur livet och verkligenheten fungerar, men bara ni växer upp och mognar till så kommer ni se att den politiken inte funkar och ni kommer ändra er" Och kom nu inte med att en lärare får inte uttrycka sig politiskt. För det är det mest löjligaste som finns.

Har inte tänkt på att denne läraren är mest troligt aktiv inom ett parti på högersidan? Man uttalar sig ju inte negativt om sitt eget parti. Dessutom läser jag också till lärare och anser att detta uttalande är extremt fel och farligt eftersom det är lätt att styra elevers tankar kring politik och annat indirekt om man vill.

Tror aldrig vi fick klarhet om vad läraren stödde för parti iom att detta var det enda utalande han gjorde men min gissning är att han var sosse. Grejen är att jag som elev tycker inte det var något som helst konstigt med detta uttalande och det tyckte ingen annan heller. För det första så var vi ju 18 år och jag är rätt säker på att man då har skaffat en uppfatttning om hur man vill att sverige ska styras, varesig man är intresserad av politik eller inte. Och jag tror inte en sådant citat spelar någon som helst roll. Sen ligger det ju många faktorer bakom att jag tycker ett sådant uttalande är ok. Dels har det ju blivit otroligt "coolt" att var ungvänster och verkligen hata allt som har med högern att göra bara för att det är högern. För att ta ett exempel så vet jag att när jag gick i 7:an, 8:an och 9:an så var vissa i min klass medlem i ungvänster och de berättade att de brukade samlas varje helg i någon lokal, där ordföranden hade med en massa sprit och det blev ett väldigt fyllekalas. Det var säkert himla roligt det, men frågan är om det har med ett partimöte att göra? För folk som går i 7:an 8:an och 9:an? Och sen som jag skrev i inlägget före att jag kan ha citaret lite fel iom att det var ett par år sedan. Givetvis finns det lärare som har större inflytande på elever än vad man tror och det kan då var väldigt farligt om man säger fel saker. Så jag förstår ju din oro som blivande lärare. Men jag lovar det citatet var verkligen inte så illa jag fick det att låta först.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
5 mars 2006
Måste bara påpeka att "bidragstagare" oftas är folk som vill men inte kan jobba p.g.a. tex sjukdom,arbetsskada,utbrändhet eller att det inte finns något jobb att få o.s.v.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
5 mars 2006
1.Sänk a-kassan och sjukersättningen pga av fiffel

EXEMPEL: I sverige jobbar BARA 42% av befolkningen övriga 58% går på BIDRAG A-KASSA MM

2.

"men hellre det än att leva på skorpor å vatten sen när man själv blir drabbad av att företaget sticker till asien"

DET ÄR SOSSARNAS SKATTER SOM GÖR ATT DOM FLYR!!! MODERATERNA VILL SÄNKA ARBETGIVAR AVGIFTER OCH GÖRA DET LÄTTARE FÖR FÖRETAG ATT ETABLERAS OCH STARTAS SAMT MED LÄGRE ARBETSGIVAR AVGIFT FÅR MAN RÅD ATT ANSTÄLLA FOLK = MÅNGA FLER JOBB!

3.     "SkyNard skrev:

Hm kan kanske funka om man sänker A-kassan. Jag har några polare som sitter hemma istället för att jobba bara för att A-kassan ger mer pengar än vad deras jobb gav/ger dom"

Ännu ett Exempel på dom jätte "HEDERLIGA SVENSSON" alla vill fiffla och slippa undan...vi är färre som jobbar än dom som går hemma.....jo det är klart när det är så här att INGEN i hela sverige igentligen behöver jobba.....alla kan söka socialbidrag i sverige och sen kan vi se hur sossarna löser det problemet?

4."Gratis sjukvård och skola"

hmm ett exempel på trångsynheten i dagen samhälle.
ok du betalar ofantliga summor pengar om du jobbar och sliter ihjäl dig.
Hur ofta är man hos doktorn? har varit 1 gång på sjukan på 16år och ändå
får jag betala för en rattfyllerist som kör ihjäl folk och behöver vård....
Jag vill betala MIN vård själv tänk efter noga så inser du snart att det är billigare.
Dessutom ger privat sjukvård mer jobbtillfällen än Offentliga sektorn som bara ska
spara spara spara....och hur bra sjukvård är det? vet folk som väntat på operation
av höftben i flera år men göran fick sin direkt....Skola visst är det bra som det är men
en sak är att friskolorna oftare har det bättre....skolan är oxå ett sparområde!
mer frihet att starta skolor rent allmänt skulle ge flera jobb och mer valfrihet...

5. "Folk som är sjukskrivna men vill jobba"

Jag håller med fullständigt att är man sjuk på riktigt så ska man få ersättning!
Men idag finns det 20 åringar som är sjukpensionärer och Hundratusentals som
bara inte vill jobba....Vårt så kallade "Skyddsnät" är för bra för invånarna i sverige.
Vem vill jobba när man inte behöver? Ta socialbidrag eller låtsas vara sjuk går ju hur bra
som helst...

6. Tsunamin

Vi betalar världenshögsta skatter och är i paradiset när helvete plötsligt uppenbarar sig alla är skadade och kan inte ta sig hem.....var det någon som brydde sig? DET TOG EN VECKA att få hem första skadade svensken från thailand....finland fick hem sina inom 24 timmar!!! Laila visste tydligen inte ens vad phuket var borde hon få behålla sitt jobb?

MAKTSKIFTE 2006!
Senast redigerat av MeloveGolf (5 mars 2006)

719 Inlägg
5 mars 2006
Håller med dig helt!

Men dina siffror är lite missvisande då mkt stor del av befolkningen går i skola eller dagis eller är pansionärer och dom hamnar ju under kategorin sitter hemma dom 58% som du skrev! Det är folk mellan 0-18år och 65 och uppåt vilket bara det är en stor del av befolkningen!

MeloveGolf skrev:

EXEMPEL: I sverige jobbar BARA 42% av befolkningen övriga 58% går på BIDRAG A-KASSA MM
Senast redigerat av Scratch (5 mars 2006)

live free, die young.

1 231 Inlägg
5 mars 2006
MeloveGolf skrev:

2.

"men hellre det än att leva på skorpor å vatten sen när man själv blir drabbad av att företaget sticker till asien"

DET ÄR SOSSARNAS SKATTER SOM GÖR ATT DOM FLYR!!! MODERATERNA VILL SÄNKA ARBETGIVAR AVGIFTER OCH GÖRA DET LÄTTARE FÖR FÖRETAG ATT ETABLERAS OCH STARTAS SAMT MED LÄGRE ARBETSGIVAR AVGIFT FÅR MAN RÅD ATT ANSTÄLLA FOLK = MÅNGA FLER JOBB!

3.     "SkyNard skrev:

Hm kan kanske funka om man sänker A-kassan. Jag har några polare som sitter hemma istället för att jobba bara för att A-kassan ger mer pengar än vad deras jobb gav/ger dom"

Ännu ett Exempel på dom jätte "HEDERLIGA SVENSSON" alla vill fiffla och slippa undan...vi är färre som jobbar än dom som går hemma.....jo det är klart när det är så här att INGEN i hela sverige igentligen behöver jobba.....alla kan söka socialbidrag i sverige och sen kan vi se hur sossarna löser det problemet?

4."Gratis sjukvård och skola"

hmm ett exempel på trångsynheten i dagen samhälle.
ok du betalar ofantliga summor pengar om du jobbar och sliter ihjäl dig.
Hur ofta är man hos doktorn? har varit 1 gång på sjukan på 16år och ändå
får jag betala för en rattfyllerist som kör ihjäl folk och behöver vård....
Jag vill betala MIN vård själv tänk efter noga så inser du snart att det är billigare.
Dessutom ger privat sjukvård mer jobbtillfällen än Offentliga sektorn som bara ska
spara spara spara....och hur bra sjukvård är det? vet folk som väntat på operation
av höftben i flera år men göran fick sin direkt....Skola visst är det bra som det är men
en sak är att friskolorna oftare har det bättre....skolan är oxå ett sparområde!
mer frihet att starta skolor rent allmänt skulle ge flera jobb och mer valfrihet...

5. "Folk som är sjukskrivna men vill jobba"

Jag håller med fullständigt att är man sjuk på riktigt så ska man få ersättning!
Men idag finns det 20 åringar som är sjukpensionärer och Hundratusentals som
bara inte vill jobba....Vårt så kallade "Skyddsnät" är för bra för invånarna i sverige.
Vem vill jobba när man inte behöver? Ta socialbidrag eller låtsas vara sjuk går ju hur bra
som helst...

6. Tsunamin

Vi betalar världenshögsta skatter och är i paradiset när helvete plötsligt uppenbarar sig alla är skadade och kan inte ta sig hem.....var det någon som brydde sig? DET TOG EN VECKA att få hem första skadade svensken från thailand....finland fick hem sina inom 24 timmar!!! Laila visste tydligen inte ens vad phuket var borde hon få behålla sitt jobb?

MAKTSKIFTE 2006!

Tack!

Mitt projekt: Evo III

Vw trimmare
2 995 Inlägg
5 mars 2006
Tänkte redigera detta men gjorde det inte!....Självklart är det som du säger jag var lite taskig där tongue....men själva poängen är ju att vi är färre som försörjer fler! detta ger ju oss arbetande en enorm skattebörda! En sak till att poängtera är att snart ska 40-talisterna bort och då kommer vi få problem!. Visst öppnas fler jobbtillfällen men den följer inte död/Födsel kurvan vilket innebär att pensionspengarna ryker! Har varit tal om förut att höja pensions åldern till 68 resp 70år och det kan jag säga är droppen som rinner över för mig! Skattereduceringar är lösningen inte höjningar men skatten ska sänkas på rätt saker! Arbetsgivaravgiften ska sänkas och det ska vara roligare och enklare att starta ett eget företag. Oftast idag harenmans företagen inte råd att anställa mer folk och jag kan tala om att enmansföretag oftas får jobba årent runt för att tjäna pengar! Dom sliter som hundar och har tyvärr oftast inte råd att anställa en extra man pga av arbetsgivarskatten! där ryker ca 10.000 jobb direkt! HUR TÄNKER EN SOCIALDEMOKRAT?

En sak till som jag läste här i tråden:

"Om man sänker sjukersättning och a-kassa så upphävs min kusins medfödda förlaming å han får ett jobb, konstigt att vi inte alltid vart moderater då för de verkar ju kunna göra underverk! Moderater är inget annat än stora EGOISTER"

VAD LÄSER DU RKU??? KOMMUNIST PROPAGANDA!
moderaterna vill gradvis sänka a-kassan för att stimulera folks vanor att söka jobb!
tex:
Jag får sparken och kan få skaplig a-kassa i 1 + 1år till med 80% av min lön....då tänker
jag ähhh jag söker jobb om ett tag ett tag blir till år osv osv...med liten a-kassa vill man ha jobb direkt ANNARS FÖRLORAR MAN GROVA PENGAR PÅ ATT VARA ARBETSLÖS!

Och sjukersättningen nämns inte!

"Det ska finnas möjligheter för den enskilde individen att forma sin egen tillvaro och förbättra sin livssituation efter egen förmåga."
Med andra ord kommer han naturligtvis inte få sänkt sjukersättning! det är men för livet och medfött inte en "Stukad tumme gå hemme i 8veckor" vi pratar om!.

Scratch skrev:
Håller med dig helt!

Men dina siffror är lite missvisande då mkt stor del av befolkningen går i skola eller dagis eller är pansionärer och dom hamnar ju under kategorin sitter hemma dom 58% som du skrev! Det är folk mellan 0-18år och 65 och uppåt vilket bara det är en stor del av befolkningen!
Senast redigerat av MeloveGolf (5 mars 2006)

65 Inlägg
5 mars 2006
Skillnaden mellan sossar och moderater är att moderater tänker mer långsiktigt. Sossar vill hjälpa alla "stackare" med a-kassor hit och sjukpenning dit, och det är såklart de rika som får betala, och de rika är såklart tarva och tar alla pengar och är giriga. Socialdemokraterna är absolut inget arbetarparti, eller hur kan de själv kalla sig det när de vill ha höga a-kassor? Ju lägre a-kassa, desto fler kommer att jobba = bättre för landet. Svårare är det inte. Så, rösta höger. Och nej, man kommer inte svälta ihjäl om det blir en borgerlig regering, även fast man ligger hemma.

Och förresten, VILL man ha jobb, så FINNS dom, t ex finns det några hundratusen hektar skog att röja till och börja med. Sätt igång.
Senast redigerat av Stavve (5 mars 2006)

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
6 mars 2006
Det är ju så enkelt... Lösningen på problemet med folk som är beroende av bidrag är ju inte att höja skatter och tvinga oss som arbetar att betala mer för andra. Den bästa lösningen måste ju vara att se till så att så många som möjligt kan försörja sig själva. Alltså - sänk arbetsgivaravgivter och a-kassa (stegvis naturligtvis) så kommer jobben, och arbetskraften därtill. Och dessa sänkningar har man råd med pga färre bidragstagare och fler skattebetalare.. Den onda spiral vi har idag kan vändas till en positiv.
Naturligtvis kostar detta skattemedel i början, det såg vi sist M hade makten. Tyvärr får dom bara chansen i 4 år och på så kort tid hinner spriralen inte vändas till det positiva...

/Mattias

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
6 mars 2006
Tycker grundfrågan är rätt konstigt ställd. Det finns ju flera sätt att nå fram till ett trevligt resultat, och trådskaparen verkar inte riktigt förlika sig med det konceptet.

Jag tvivlar inte på att Den Fete vill göra en schysst insats för Sverige, men det är tråkigt när hans enda argument handlar om hur bra allting funkar. När i själva verket nästan ingenting fungerar alls. Akutsjukvården är väl det enda jag kan komma på. Blir nån allvarligt skadad på nån menlös plats i ödemarken ligger personen på operationsbordet inom kort, men en höftled ska ta hundra år att byta ut.

Blahblah.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
6 mars 2006
pUs skrev:
Blir nån allvarligt skadad på nån menlös plats i ödemarken ligger personen på operationsbordet inom kort, men en höftled ska ta hundra år att byta ut.
Blahblah.

Det är där lite Kapitalistiska tankar kommer in.....Finns det privata sjukhus i sverige ska du om du vill kunna gå dit betala pengar och få din höft opererad dagen efter! Och har man inte pengar till det så får man vända sig till landstinget! kan låta taskigt men så tycker jag det ska vara! Jag vill inte betala enorma summor pengar för sjukvård som jag "Kan komma behöva" utan vill hellre betala den när jag behöver den! I dagens samhälle kan en person gå sjukskriven i år i väntat på Höft/Knä operationer pga av väntetider i vårat jätte bra Landstings system! Där är en stor källa till att sverige förlorar pengar! Men märker göran av det nej! Han behöver ju INTE vänta ifall han har höftvärk! Skulle han få vänta i 3 år skulle han veta vilket skit det är!.

Kan babbla hur länge som helst om sossarnas system....Apotek monopolet tex:
Blir du sjuk en lördag kväll finns inga mediciner att tillgå! Bort med monpol = Fler jobb bättre priser för konsumener och bättre tillgänglighet! Det är där dom styr oss precis som kommunister!
Monopol är rent förtryck och borde vara ett brott!

Sossarnas taktik är liknande så här:

Förlorar vi pengar = Höjer skatten mer = Förlorar mer  Pengar = Höjer tills skatten är 100% då går allt åt helve*e och vi blir precis som u-land det är dit vi är på väg!.
Senast redigerat av MeloveGolf (6 mars 2006)

12 086 Inlägg
6 mars 2006
Gott o se att de finns en del borgare på den här siten ändå.

118 Inlägg
31 oktober 2007
Kul att dra upp denna tråden igen nu och se vad folk tycker nu då borgarna fått makten.

Teddan
2 495 Inlägg
31 oktober 2007
242RR skrev:
Kul att dra upp denna tråden igen nu och se vad folk tycker nu då borgarna fått makten.

ja det är väll svårt att ge något svar nu, dom behöver nog lite mer tid på sig att rätta till allt.
Men jag är fortfarande blå och tycker dom gör ett bra jobb.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Eliminator
1 441 Inlägg
31 oktober 2007
Ja skyll inte på mig.

Det finns många baksidor med privatiseringen.
Ett polskt företag startade en tandläkarmottagning i Emmaboda, jättebilligt att laga tänderna. Folk rusade dit.
Dock var det en artiklel om det
ta för någon månad sedan.
Där visade det sig att visst var det billigt, men en tjej med 0 hål blev undersökt hos dem. Då fick hon beskedet att hon hade 12 hål.
Finns många exempel på sån här kapitalistiskt jävla ofog.
Hur billigt blir det med kapitalismen,,,,, i detta fall?
Svara på det ni blålila borgarpack!

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Sök