2578
Sök

Det finns tyvärr Korkade bilmekaniker som drar hjulen för hårt.

5 089 Inlägg
23 november 2008
#21
Gräsberg skrev:
MHperformance skrev:
En bilmekaniker här nere glömde dra hjulen ordenligt, ägaren kom bara några hundra meter innan hjulet rullade om honom :S kan ju tilläggas att han fick sparken big_smile

samam sak hände uppe i värmland för en bilägare. Han såg dock 4 hjul komma rullande tongue dock hade bilägarn missat glömt bort att han hade andra bult te vinterdäcken tongue vilket han inte erkände tongue



sen de med för hårt dragna muttrar/bullt är inge kul, därför ja gör allt hemma själv, o kommer aldrig använda fälgkors.. ragskaft funkar betydligt bättre smile

Tycker inte alls att det är ägaren till bilens fel att dom sätter på fel bultar faktiskt. däckverkstad som sätter på hjulen måste ju kunna se vad för bultar som ska användas. och vägrar kunden sätta på nya, s måste man ju upplysa iaf... det lossar ju som sagt:D

\Lindgren

Egenföretagare
999 Inlägg
23 november 2008
#22
jensen_cool skrev:
bultarna för de satt så hårt att båda muttersmackarna inte klarade av att dra av dem.

Det är rätt vanligt att muttermaskiner inte orkar, man får mycket mer kraft med ett stabilt verktyg och 1m hävstång.

Ofta handlar det nog om att man hellre drar för hårt än för löst, och att man skiter i kopparpasta eller liknande på konan.


7 100 Inlägg
23 november 2008
#23
har hänt mej!
skulle lägga om till nytt gummi!sen nåndag efter så gick en bromsslang av,så vi skulle plocka av hjulet och börja greja,men de satt ju så in åt he"vete!!

en annan grej ang bilmekaniker!
var en på en verkstad här som hadde praktik!han skulle fylla på olja så han frågade hur mkt han skulle hälla i,och dom sa fyll ända upp.och ja,han fyllde ÄNDA UPP big_smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 november 2008
#24
jensen_cool skrev:
Farsan köpte nyligen en Fiat Brava och han som haft bilen undrar jag vad han tängt med när han dragit bultarna för de satt så hårt att båda muttersmackarna inte klarade av att dra av dem. så det var bara att ta fram en fast spärnyckel och hylsa sen var det bara att dras med mina 90 kilo bakom. och det visade sig att innan bultarna började lossan hade jag lyft upp bilen nästan 20 cm... så man undrar vad folk tänker med när de drar bultar på bilen ibland asså

Och ibland undrar man vad de finns för ******* som använder ett spärrskaft till det..

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 021 Inlägg
23 november 2008
#25
Fick in en v50 som vi skulle byta belägg o grejer på men det 2st muttrar till ena alu fälgen satt förbannat hårt, visade sig att de va plåtfälgsmuttrar som däckfirman som böt däck innan oss hade slängt på för att dom hade slarvat bort org. muttrarna, givetvis va de gängpaj på de 2 pinnbultarna tongue  så de fick däckfirman kosta på ett nytt nav.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 november 2008
#26
Bättre än dom som bara skruvar dit muttrarna och glömmer spänna, hände på morfar volvo tongue
Och jag hade ihjäl två hylsor innan jag fick av sommarhjulen, fan att dom ska spänna så hårt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
23 november 2008
#27
grejjen är det att "oftast" tror alla att det är samma hjulmuttrar/bultar till plåtfälgar & alu fälgar!
Men nej! Där är ett fel till 50% av befolkningen gör o fel till varför dom inte går av eller att naven förstörs..

C H E V R O L E T <3

204 Inlägg
23 november 2008
#28
pappa lämnade in sin v70 till nån firma som skulle montera på nya vinterdäcken på fälgarna samtidigt som dom satte på sommarfälgarna och till dom fälgarna ingår det en specialbult till varje och dom drog väl så dom sket ner sig för när vi skulle byta till vinterdäck för nån vecka sedan så vi va tvungna att slå sönder skalet av nån metall och svetsa på en 20mm massiv stav som vi sen DROG av sad så prövade vi med rostfritt å annan tråd och då gick det men vi höll nog på 4-5 timmar för vi ville inte paja fälgarna
MEN en av anledningarna att dom satt var att dom hade tagit kopparpasta på alla bultar utom låsbultarna, är det så dyrt?


3 059 Inlägg
23 november 2008
#29
MHperformance skrev:
En bilmekaniker här nere glömde dra hjulen ordenligt, ägaren kom bara några hundra meter innan hjulet rullade om honom :S kan ju tilläggas att han fick sparken big_smile

Att inte dra åt dom ordentligt gör inte att alla muttrar lossnar efter några hundra meter.. Finns mycket skitsnack.. Då har dom bara suttit på några gängor...

Själv drar jag aldrig mina mer än med handkraft med fälgkors om jag byter med det annars kör jag mutterdragaren men då drar jag in alla bultarna nätt i botten och sen "duttar" man bara lite med mutterdragaren på varje bult.. Det räcker o blir över för att dom inte ska kunna lossna.


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
24 november 2008
#30
På tal om idioter!
Polarens Gamle Volvo 850!
En firma i Lerum som missat att dra åt bultarna resulterade så här!
Men allt ordnat med firman o dom stod för skador & bad om ursäkt så inga namn näms ut.
Detta hände ca 400 meter ifrån firman när vi hämtade bilen!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/63701/508131_z6xdcg.jpg





https://www1.garaget.org/gallery/archive/63701/508134_w1t3p9.jpg






https://www1.garaget.org/gallery/archive/63701/508135_i61kpg.jpg

C H E V R O L E T <3

3 059 Inlägg
24 november 2008
#31
Då hade dom säkerligen bara skruvat på dom ett par gängor för hand..
Tycker man skulle märkt detta själv så fort man börjat köra att hjulet sitter löst.


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
24 november 2008
#32
Smajly skrev:
Då hade dom säkerligen bara skruvat på dom ett par gängor för hand..
Tycker man skulle märkt detta själv så fort man börjat köra att hjulet sitter löst.

Det gjorde vi också. Vi kände kraftiga vibrationer o var på väg tillbaka till verkstan men han inte så långt.

C H E V R O L E T <3

Evolution Garage
394 Inlägg
24 november 2008
#33
Jag hann köra 1 mil en gång... sen fick jag obalans i bilen som fan och stannade.

Visade sig att 5 hjulbultar runt om hade trillat av, och resten kunde man skruva av med handkraft!
Det sjuka var att jag stog och tittade på medans mekanikern drog fast hjulen med mutterdragare, men han måste ju stängt av tryckluften innan eller nåt :\

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Pan
24 november 2008
#34
Smajly skrev:
Själv drar jag aldrig mina mer än med handkraft med fälgkors om jag byter med det annars kör jag mutterdragaren men då drar jag in alla bultarna nätt i botten och sen "duttar" man bara lite med mutterdragaren på varje bult.. Det räcker o blir över för att dom inte ska kunna lossna.

Jo jag brukar köra på den principen med fattar inte varför man ska dra mer? Sen åker jag ner till macken i med luft om det behövs och där efterdrar jag om det skulle behövas sen är det skit bra big_smile Då sitter det lagom hårt smile

Children-Of-Bodom skrev:
Det gjorde vi också. Vi kände kraftiga vibrationer o var på väg tillbaka till verkstan men han inte så långt.

Går man då inte ut och kollar först? Min Drivaxel på sierran gick sönder det märktes rätt tydligt att hjulet satt löst iaf. Bara att hissa upp bilen när man kom hem och ta bort hjulet hehe cool Aja surt som fan iaf sad

Makaronborrare
993 Inlägg
24 november 2008
#35
barrre skrev:
Jag hann köra 1 mil en gång... sen fick jag obalans i bilen som fan och stannade.

Visade sig att 5 hjulbultar runt om hade trillat av, och resten kunde man skruva av med handkraft!
Det sjuka var att jag stog och tittade på medans mekanikern drog fast hjulen med mutterdragare, men han måste ju stängt av tryckluften innan eller nåt :\

Hände nästan exakt samma för mig men bara på 1 hjul.
Hann köra 1mil innan jag märkte att det var obalans i bakvagnen.
Då hade jag tappat 3 hjulbultar och dom 2 som var kvar gick att skruva för hand.
Detta var på 90väg så jag är glad att man inte hann tappa hjulet


586 Inlägg
24 november 2008
#36
Jag drar alltid åt bultarna med momentnyckel och 120Nm. Aldrig att jag har tappat ett däck, och att få av bultarna sen är inte några större problem. Visst att dom kanske har satt sig litegranna men... man får ju ändå loss dom utan att kröka en massa fälgkors.

Trodde alla visste att man inte behöver dra åt bultarna för kung och fosterland...

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
24 november 2008
#37
Man kan ju fetta in bultarna innan man drar åt så rostar inte skiten ihop.
Sen brukar väl alla vettiga däckkrängarställen ha pneumatisk mutterdragare? Dom ställer in hur hårt den ska dra sen blir det perfa. Går fort som fan också.


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
24 november 2008
#38
Spännande att detta är så vanligt. Jag har aldrig varit med om att bultarna suttit så hårt, men jag har väl bara haft tur.

Dock brukar fälgarna sätta sig ganska bastant, men det är ju bara släppa muttrarna, gänga av ett varv på varje och köra 100meter med stora utslag på ratten, allt blir så enkelt då. big_smile


Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2008
#39
Spänner och lösnar med mutterknackare.

Bytte till vinterdäck på farsans bil för några dagar sen, vissa bultar lossnade direkt med mutterknackaren, medan några satt hårdare, så dom fick man gå över ett par gånger med knackaren, så kom dom sen utan problem.

Och när man spänner åt dom, så skruvar man i dom för hand, och spänner åt det sista med nerställt tryck på mutterknackaren, så sitter det inte så hårt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 661 Inlägg
24 november 2008
#40
jensen_cool skrev:
Farsan köpte nyligen en Fiat Brava och han som haft bilen undrar jag vad han tängt med när han dragit bultarna för de satt så hårt att båda muttersmackarna inte klarade av att dra av dem. så det var bara att ta fram en fast spärnyckel och hylsa sen var det bara att dras med mina 90 kilo bakom. och det visade sig att innan bultarna började lossan hade jag lyft upp bilen nästan 20 cm... så man undrar vad folk tänker med när de drar bultar på bilen ibland asså

Haha, vafan drar du/ni uppåt för?
Man sätter verktyget som följer med bilen åt andra hållet sedan ställer man sig på alt fotar till lite.
Funkar alltid och är inte tungt eller skadar ryggen.
Om man inte har muttermaskin vilket jag oftast har.


Sök