Anser diskutionen är fullständigt meningslös...Saltet är och förblir det bästa sättet att hålla halkan borta från våra sydsvenska (läs söder om dalälven) vägar, saltning i förebyggande syfte är främst för att motvera sk efterfrysning, den som varit med om det älskar varje saltbil, det lovar jag....
Sk "varm sand" är en perfekt lösning på vintervägar, men eftersom vi som bor i södra sverige knappt vet hur en vinterväg ser ut, så är detta ett i princip okänt faktum för oss, nackdelen med den varma sanden är stenskott, och rullgrus på våren....
Vi i skåne har i princip ingen annan bekämpningsmetod att ta till förutom saltet, och ibland hjälper inte ens denna,då saltet blåser iväg innan den når körbanan.....saltlösning är det som används då...
Det skånska vädret kan pendla från snökaos och 5 minus, för att bli 6 grader varmt och regn mitt på dagen, till 12 minus och halv orkan på kvällen.......det är skillnaden på den norra delen av vårt land som har en relativt stabil vinter och tempraturer under 15 minus dygnet om, därför används ingen salt där heller....
jag vet inte om jag har retat upp eller fått er att förstå mer nu, men snälla,
Att ta bort saltet vore som att förbjuda vv från att asfaltera nya vägar med.......eller hur?
Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!