Bilder: JDM Tråden!

Felax
19 januari 2009 · 1 963 Inlägg

http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/2391/2042/5976020679_large.jpg

http://www.jasonsiu.net/shoots/jdmr32.jpg

http://jonsibal.com/bpimages/R30Skyline1.jpg

http://ll.speedhunters.com/u/f/eagames/NFS/speedhunters.com/Images/Jacco%20Willemsen/Car%20Features/R34%20Global%201/1.jpg

Men are not born - Men are made
Wrapit
19 januari 2009 · 7 Inlägg

Min kanske platsar?

http://img185.imageshack.us/img185/9916/65525848tf1.jpg
http://img185.imageshack.us/img185/65525848tf1.jpg/1/w320.png

Senast redigerat av Audiiobahn (19 januari 2009)

Eisenhut
20 januari 2009 · 1 827 Inlägg

JontaK: Menar du att ALL styling från Japan är JDM?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
PG Avstängd
20 januari 2009 · 298 Inlägg

Eisenhut: du hade följt JDM stilen i 7 år eller vad det var?
då kan du svara på den här frågan smile

ta en vanlig JDM hottad skyline
vilken fälgbredd och däcksbredd sitter det på en sån?

varför jag frågar är för att jag vet att JDM bilarna är optimerade för bankörning
vilket också borde gälla däcken dom kör med

Senast redigerat av PG (20 januari 2009)

PG Avstängd
20 januari 2009 · 298 Inlägg

kom igen nu Eisenhut!!! smile
det där har du fan koll på eller snackar du bara?

kläm fram måtten på fälgarna och däcken dom kör med

Takashi Got VTEC?
20 januari 2009 · 1 593 Inlägg

Får man fråga vad det är för mening med frågan du ställe PG? Kan man svara på den så vet man allt om JDM enligt dig eller?

Enligt mig är det en helt meningslös fråga men visst..

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
PG Avstängd
20 januari 2009 · 298 Inlägg

Takashi skrev:
Får man fråga vad det är för mening med frågan du ställe PG? Kan man svara på den så vet man allt om JDM enligt dig eller?

Enligt mig är det en helt meningslös fråga men visst..

helt meningslös är den inte
ska du bygga en fet skyline med JDM stuk så måste man ju veta vilka fälgar och däck man ska köra med.
frågan har inget med JDM att göra utan vilken däcksbredd som är safe på fälgarna.

har man följt nåt i 7 år så kan man det annars är man ju rätt insöad eller hur smile
JDM stuket är ju till stor del fälgarna och däcken så det måste man ju ha tagit reda på vad som gäller där.
så upp till bevis nu då jag måste få reda på vilken däcksbredd som funkar.

Takashi Got VTEC?
20 januari 2009 · 1 593 Inlägg

PG skrev:

Takashi skrev:
Får man fråga vad det är för mening med frågan du ställe PG? Kan man svara på den så vet man allt om JDM enligt dig eller?

Enligt mig är det en helt meningslös fråga men visst..

helt meningslös är den inte
ska du bygga en fet skyline med JDM stuk så måste man ju veta vilka fälgar och däck man ska köra med.
frågan har inget med JDM att göra utan vilken däcksbredd som är safe på fälgarna.

har man följt nåt i 7 år så kan man det annars är man ju rätt insöad eller hur smile
JDM stuket är ju till stor del fälgarna och däcken så det måste man ju ha tagit reda på vad som gäller där.
så upp till bevis nu då jag måste få reda på vilken däcksbredd som funkar.

Hahah okej, man väljer ju själv vilka fälgar/däck man vill köra med. Bara för att man följt det hela i 7 år så behöver man inte veta vad det sitter för däck på varenda "JDM-Skyline" i världen, jag tror inte riktigt att du har förstått det Eisenhut menade med sitt inlägg.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
PG Avstängd
20 januari 2009 · 298 Inlägg

Takashi skrev:
Hahah okej, man väljer ju själv vilka fälgar/däck man vill köra med. Bara för att man följt det hela i 7 år så behöver man inte veta vad det sitter för däck på varenda "JDM-Skyline" i världen, jag tror inte riktigt att du har förstått det Eisenhut menade med sitt inlägg.

mycket snack och liten verkstad
om du Takashi skulle köpa fälgar till en skyline vilken dimension och bredd skulle du köpa då ?
för att få JDM stuk?

Senast redigerat av PG (20 januari 2009)

JontaK
20 januari 2009 · 174 Inlägg

Eisenhut skrev:
JontaK: Menar du att ALL styling från Japan är JDM?

Bokstäverna J-D-M syftar på den japanska marknaden.
Så långt måste alla vara med.
Det som säljs, officiellt, på denna marknad och ingen annanstans är att betrakta
som "JDM-prylar", sen om det är bilar, elprylar, fiskerullar eller styling till bilar spelar ingen roll.
Alltså är ALLA stylingprylar som officiellt sett bara säljs i Japan JDM-styling helt enkelt eftersom att den bara säljs i Japan.
Inte så hemskt komplicerat.


Sen blir det lite krångligare när företag direktimporterar prylar som bara säljs på den Japanska marknaden, dessa saker är ju från JDM men säljs helt plötsligt på en annan marknad.
Kanske ganska enkelt att säga att officiellt importerade varor från Japan INTE är JDM-prylar helt enkelt. big_smile

När jänkarna börja kalla sina Hondor för JDM bara för att dom har en japansk frontläpp, motor med mera så blir saker och ting förvirrande, inte så konstigt kanske...
Handlar väl en del om att det är status att ha en JDM-bil när alla kompisar kör sina officiellt importerade bilar.


Kanske blev lite överdrivet förklarande här nu, ta inte det som någon förolämpning på något sätt.
Att jag förklarar mig så gott jag kan beror mest på att jag inte vill bli missförstådd. smile

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
Eisenhut
20 januari 2009 · 1 827 Inlägg

Jag förstår dig fullständigt JontaK. Det är bra vi kan ta upp en normal och bra diskussion av det. smile

Visst betyder JDM vad det betyder, men grunden till stilen som kallas så är inte samma. Du får gärna säga precis vad du vill men det var när några killar i mitten på 90talet ville fixa till sina Hondor i Kalifornien och då sneglade man på vad Hondorna i Japan hade som inte dom hade. Detta kunde vara allt från motorer, fälgar och avgassystem till andra blinkers och tom askkoppar! När någon då på utställningar frågade vad det där var för någon konstig blinkers, så istället för att svara att det var någon stylingprodukt så svarade man ju förstås att det var JDM, då den blinkersen var just från den Japanska marknaden. Detta slutade ju med att ens bil blev JDM "stylad" när man hade ett par produkter på sin bil som kom därifrån. Till detta kom ju sen den cleana styling man sett ett bra tag nu och som enligt ALLA jänkare (som då också var först) heter JDM.

Att det skulle vara Japsarna som startade trenden är ganska naivt, då japansk styling aldrig varit så subtil som JDM stuket är och samtidigt... Varför skulle Japsarna själva kalla sin "vanliga" styling för JDM? Det är ju totalt orimligt...


MEN: Det är vad det är i betraktarens ögon. I USA så är det vad jag påstår, i Sverige däremot så betyder det uppenbarligen inte samma sak, då det verkar som att de flesta har samma synsätt som du, och det är väl helt okej antar jag.

My 5 cents

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Eisenhut
20 januari 2009 · 1 827 Inlägg

PG skrev:

Takashi skrev:
Får man fråga vad det är för mening med frågan du ställe PG? Kan man svara på den så vet man allt om JDM enligt dig eller?

Enligt mig är det en helt meningslös fråga men visst..

helt meningslös är den inte
ska du bygga en fet skyline med JDM stuk så måste man ju veta vilka fälgar och däck man ska köra med.
frågan har inget med JDM att göra utan vilken däcksbredd som är safe på fälgarna.

har man följt nåt i 7 år så kan man det annars är man ju rätt insöad eller hur smile
JDM stuket är ju till stor del fälgarna och däcken så det måste man ju ha tagit reda på vad som gäller där.
så upp till bevis nu då jag måste få reda på vilken däcksbredd som funkar.

Jag har aldrig varit speciellt insnöad i vilka däck en Skyline ska ha, läs mitt sista inlägg så förstår du nog varför, en hårt stylad skyline måste inte ha ett JDM stuk...

Men tja, på min gamla skyline så hade jag 225/40 17" har jag för mig, är det tillräckligt svar?

Hade du frågat vilken ET, bredd mm du ska ha på en Integra/civic, hur mycket stretch på däcken du ska ha, hur mycket camber du ska köra mm, så hade jag kunnat svara på det direkt.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Munkens
20 januari 2009 · 349 Inlägg

PG skrev:
mycket snack och liten verkstad
om du Takashi skulle köpa fälgar till en skyline vilken dimension och bredd skulle du köpa då ?
för att få JDM stuk?

Handlar ju om vilken sorts Skyline också, R32, R33, R34, KPC110, eller kanske en Hakosuka?

Korkad frågeställning...

Anders "Munken" Jonsson
Lexus LS400, Datsun 200SX S110, Chevrolet Chevelle
Projekttråd Chevelle: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=181653
JontaK
20 januari 2009 · 174 Inlägg

Eisenhut skrev:
Jag förstår dig fullständigt JontaK. Det är bra vi kan ta upp en normal och bra diskussion av det.

En definitionsfråga är ju inget att bråka om tycker jag, det går ju däremot diskutera för att försöka reda ut begreppen lite. smile

Eisenhut skrev:
I USA så är det vad jag påstår, i Sverige däremot så betyder det uppenbarligen inte samma sak, då det verkar som att de flesta har samma synsätt som du, och det är väl helt okej antar jag.

Det du beskriver är en stylingtrend inom amerikanska Hondakretsar antar jag.
"JDM" bland Subarufolket i USA lär ha en annan betydelse, precis som hos Nissanfolket o.s.v.
Vet iallafall att just Subarufolket i INTE likställer uttrycket "JDM" med den stylingtypen du beskriver utan snarare med Japanska delar som passar i/på deras jänke-Subbor.

Eisenhut skrev:
Att det skulle vara Japsarna som startade trenden är ganska naivt, då japansk styling aldrig varit så subtil som JDM stuket är och samtidigt... Varför skulle Japsarna själva kalla sin "vanliga" styling för JDM? Det är ju totalt orimligt...

Med tanke på att du pratar om en viss stylingtrend som växt fram i USA så är det självklart att japanerna inte startat den.
Lika självklart är det att dom inte kallar sin styling för "JDM".
Det är lite av min poäng faktiskt, när dom japanska prylarna som är avsedda för den inhemska marknaden hamnar i ett annat land än just Japan, DÅ kallas det JDM-prylar.
Det är, och lär förbli, folks bild av JDM-prylar och styling, annat än i Hondakretsar.

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
terazzi
21 januari 2009 ·

Jag måste tillägga en sak nu smile
Jag vill ju ha delar från japan först o främst och ha JDM stuk samt defintionen så som jag uppfattat den smile
Tex värre delar i motor/stolar/bromsar/fälgar/kjolpaket etc ^^ helst allt från japan då det håller hög klass, kostar ju en massa med men det får man va beredd på när det gäller ovanliga delar..

PG Avstängd
21 januari 2009 · 298 Inlägg

Eisenhut skrev:
Men tja, på min gamla skyline så hade jag 225/40 17" har jag för mig, är det tillräckligt svar?

du har stenkoll på vad JDM betyder och det skrönar du rätt friskt om men du vet inte hur du ska få till ett JDM stuk?

225/40 17" säger inte ett skit
på vilken fälgbredd då?

bmx
21 januari 2009 · 7 100 Inlägg

en liten fråga!
ja tkr ni att ja skulle ha gjort med min mazda för att få lite JDM stuk på den?

https://www1.garaget.org/archive/28/27938/126134/126134-1174343.jpg

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Rinnegan Malleus Malificarum
21 januari 2009 · 2 401 Inlägg

http://i69.photobucket.com/albums/i57/Jagman6/Old%20Skool%20Jap%20Cars/Other%20Cars/post-10-1143008138.jpg

Så jävla rå bil. tongue

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Lozinmust "Unloaded"
21 januari 2009 · 1 557 Inlägg

Siarnaq skrev:
http://i69.photobucket.com/albums/i57/J … 008138.jpg

Så jävla rå bil. tongue

Den där supran flörtar med mig! yikes Samt att den har min livsdrog tatuerad över hela sig *dregla*

"When innovation meets passion!"
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
Eisenhut
21 januari 2009 · 1 827 Inlägg

PG skrev:

Eisenhut skrev:
Men tja, på min gamla skyline så hade jag 225/40 17" har jag för mig, är det tillräckligt svar?

du har stenkoll på vad JDM betyder och det skrönar du rätt friskt om men du vet inte hur du ska få till ett JDM stuk?

225/40 17" säger inte ett skit
på vilken fälgbredd då?

Vem är du som tror du kan kritisera och ifrågasätta mig? Hänger du upp dig på vad du själv känner för och tar helt enkelt ingen hänsyn till att jag fullt och friskt påstår att Skyline inte riktigt fanns i bilden när "JDM" stuket bildades?

Jag kan ju säga så mycket som att skulle jag ha det på min Integra istället så hade jag kört med 195/40 16" däck på 8"breda 16" med ET15. Till detta får du köra ca 4-5 grader camber runtom för att det ska kunna klämmas in, förstås med en rejäl sänkning.

Nå, kan du skärpa dig nu?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang