2358
Sök

Ska svetsa oljeretur letar efter tips och bilder!

TurboFREAK
291 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#1
Hey ska svetsa oljeretur på bmwn min tänkte om nån har nå bilder på hur dom har gjort.

rör från turbon-  en bit slang - rör upp från tråget?
gängat in stålomspunnen slang på något sätt?

Hur har ni gjort och vad har ni för tips?
släng gärna upp nån bild!

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

Mekaniker
472 Inlägg
1 december 2008
#2
Fråga ett. Sitter motorn i bilen eller har du den lös? Det är inte en bra lösning att svetsa..

BMW-tok

3 714 Inlägg
1 december 2008
#3
http://www.pure-pf.com/phpBB2/index.php där har du ganska mkt info om just  turbobmws big_smile
kanske hittar nån bild eller nått där

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

TurboFREAK
291 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#4
jag har tråget löst liggandes så de är inga problem att svetsa
varför skulle de inte vara bra att svetsa?
Senast redigerat av ante_green (1 december 2008)

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

Whatever :)
1 652 Inlägg
1 december 2008
#5
ante_green skrev:
jag har tråget löst liggandes så de är inga problem att svetsa
varför skulle de inte vara bra att svetsa?
Think safty typ big_smile nä men med tanke på ojlespill och dylikt.. ska själv svetsa mitt tråg till 740:in men de ligger löst.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
1 december 2008
#6
XeptiQ skrev:
ante_green skrev:
jag har tråget löst liggandes så de är inga problem att svetsa
varför skulle de inte vara bra att svetsa?
Think safty typ big_smile nä men med tanke på ojlespill och dylikt.. ska själv svetsa mitt tråg till 740:in men de ligger löst.
Det lär ju inte vara p.g.a. oljespill du inte ska svetsa. Det är under inga omständigheter något att oroa sig över. Så länge du inte raffinerar oljan till något lättantändligt innan du börjar svetsa. roll

Skulle tro att största anledningen till att inte svetsa är risken för att tråget ska slå sig. Hur stor den risken är vågar jag dock inte svara på. Det är många som svetsar och i de fall jag har hört har det fungerat bra!

Att vinkla oljereturen några grader mot tråget så att oljan kan rinna ner enkelt är nog ingen dum idé. Har hört folk påstå att trycket är väldigt lågt efter turbon och att rät/felvinklad retur kan leda till oönskat och onödigt slitage av lager..

TurboFREAK
291 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
#7
yes de vet jag om, nån som har förslag på diameter på rör och hur man ska koppla ihop de med turbon?

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

18 Inlägg
2 december 2008
#8
på min bmw har jag svetsat ett rör i tråget som är 17 mm invändigt om jag inte minns fel, sen är de slang på den som går upp till en rörbit som sitter på turbon:)

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
2 december 2008
#9
ante_green skrev:
yes de vet jag om, nån som har förslag på diameter på rör och hur man ska koppla ihop de med turbon?
Lagom diameter lär ju vara i trakterna runt den storlek som oljereturshålet har på turbon. Jag tror inte att det är så känsligt, men bara du inte använder mindre rör/slang så ska det nog vara lugnt! Jag skulle (och ska på vinterns turboprojekt) köra typ 1-2mm större rör än hålet på turbon.

Mvh

Edit: Vid närmare eftertanke bör det kunna finnas en risk för att för stort rör till oljereturen medför långsamma oljehastigheter, vilket i sin tur kanske (observera att jag inte vet, spånar bara) kan leda till att oljan koksar sig i returen p.g.a. för hög oljetemperatur. Lagom är ju alltid bäst, så det är kanske ingen dum idé att köra på samma dimensioner som finns på turbon.
Senast redigerat av axelj (2 december 2008)

10 287 Inlägg
2 december 2008
#10
Returen måste mynna ovanför oljenivån i tråget.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

TurboFREAK
291 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
#11
tack för alla tips men vad hade rören för tjocklek på godset 2mm?
ska ta och svarva till en rörbit tänkte typ göra nå spår iden med så slangen klämmer fast bättre om ni förstår

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
2 december 2008
#12
ante_green skrev:
tack för alla tips men vad hade rören för tjocklek på godset 2mm?
ska ta och svarva till en rörbit tänkte typ göra nå spår iden med så slangen klämmer fast bättre om ni förstår
Ingen aning om vad som är lagom godstjocklek, 2mm låter väl bra. Svarva spår låter ruskigt overkill. Då är det bättre du köper lite längre slang och sätter dubbla slangklämmor tongue

Whatever :)
1 652 Inlägg
2 december 2008
#13
axelj skrev:
XeptiQ skrev:
ante_green skrev:
jag har tråget löst liggandes så de är inga problem att svetsa
varför skulle de inte vara bra att svetsa?
Think safty typ big_smile nä men med tanke på ojlespill och dylikt.. ska själv svetsa mitt tråg till 740:in men de ligger löst.
Det lär ju inte vara p.g.a. oljespill du inte ska svetsa. Det är under inga omständigheter något att oroa sig över. Så länge du inte raffinerar oljan till något lättantändligt innan du börjar svetsa. roll

Skulle tro att största anledningen till att inte svetsa är risken för att tråget ska slå sig. Hur stor den risken är vågar jag dock inte svara på. Det är många som svetsar och i de fall jag har hört har det fungerat bra!

Att vinkla oljereturen några grader mot tråget så att oljan kan rinna ner enkelt är nog ingen dum idé. Har hört folk påstå att trycket är väldigt lågt efter turbon och att rät/felvinklad retur kan leda till oönskat och onödigt slitage av lager..
jo sant, men nu hade jag inte tänkt att svatsa de i botten av tråget utan då vid sidan som Sharky skrev att de ska mynna ovanför ojlenivån, t.ex på sidan av tråger. aldrig att jag skulle sätta de direkt under. smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
2 december 2008
#14
XeptiQ skrev:
axelj skrev:
XeptiQ skrev:

Think safty typ big_smile nä men med tanke på ojlespill och dylikt.. ska själv svetsa mitt tråg till 740:in men de ligger löst.
Det lär ju inte vara p.g.a. oljespill du inte ska svetsa. Det är under inga omständigheter något att oroa sig över. Så länge du inte raffinerar oljan till något lättantändligt innan du börjar svetsa. roll

Skulle tro att största anledningen till att inte svetsa är risken för att tråget ska slå sig. Hur stor den risken är vågar jag dock inte svara på. Det är många som svetsar och i de fall jag har hört har det fungerat bra!

Att vinkla oljereturen några grader mot tråget så att oljan kan rinna ner enkelt är nog ingen dum idé. Har hört folk påstå att trycket är väldigt lågt efter turbon och att rät/felvinklad retur kan leda till oönskat och onödigt slitage av lager..
jo sant, men nu hade jag inte tänkt att svatsa de i botten av tråget utan då vid sidan som Sharky skrev att de ska mynna ovanför ojlenivån, t.ex på sidan av tråger. aldrig att jag skulle sätta de direkt under. smile
Nu förstår jag ingenting. Under tråget, vem har sagt det? Självklart sätter man returen på sidan av tråget roll

Men det hade ju sett roligt ut att sätta det under, hade nog inte fungerat så bra dock..

TurboFREAK
291 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
#15
nånå får se vad de blir för nåt men en oljeretur blir de iaf ska börja fixa till en rörstum på måndag så ska de nog börja hända grejer!

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

10 287 Inlägg
3 december 2008
#16
Skall du bygga fartyg?
/Göran

ante_green skrev:
tjocklek på godset 2mm?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök