3365
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 187 Inlägg
14 maj 2011
Niklas1983 skrev:
Var ute idag och kollade på ljudet med en granne som är duktig när det gäller billjud och vi fick se att anledningen till att min ena bass har ett "ploppljud" när man spelar var att den inte har konstkt riktigt då en högtalar kopplingen gått av och inte mog med det så har den börjat glappa i koppar tråden sad
Detta var ju förstås väldigt tråkigt men men nya idéer döck då upp till mitt bygge och det kommer att bli en bass som spelar in igenom skidluckan och där barasrna satt innan så ska två 6,9" monteras smile

Men har då lite frågor angående min nya ide:
Jag har en 10" bass på 250W, hur stor behöver lådan vara?
Jag har ett 4kanals steg, kan jag brygga bassen på en kanal 1-2 och driva 6,9" på kanal 3-4?
Vad ska då 6,9" ha för värden ska det vara HPF, LPH eller Off?
Får man bättre tryck i lådan om man dämpar den invändigt eller vad gör det för effekt?
Tänkte köra en plexiglas skiva som bakstycke för att montera neon slinga i lådan, går neon slingan att koppla med remoten så att neonslingan tänds när steroen startar?

1 hur långt är ett snöre? de är ungefär samma fråga som du ställer där..
vad är de för bas? samt lite info om den.

2. ja det fungerar, kör den på off, då du vill att dom ska spela bas samt diksant.

neonet kan du koppla till remoten ja, då kommer de starta när du startar stereon.

147 Inlägg
14 maj 2011
big-jepp skrev:
Niklas1983 skrev:
Var ute idag och kollade på ljudet med en granne som är duktig när det gäller billjud och vi fick se att anledningen till att min ena bass har ett "ploppljud" när man spelar var att den inte har konstkt riktigt då en högtalar kopplingen gått av och inte mog med det så har den börjat glappa i koppar tråden sad
Detta var ju förstås väldigt tråkigt men men nya idéer döck då upp till mitt bygge och det kommer att bli en bass som spelar in igenom skidluckan och där barasrna satt innan så ska två 6,9" monteras smile

Men har då lite frågor angående min nya ide:
Jag har en 10" bass på 250W, hur stor behöver lådan vara?
Jag har ett 4kanals steg, kan jag brygga bassen på en kanal 1-2 och driva 6,9" på kanal 3-4?
Vad ska då 6,9" ha för värden ska det vara HPF, LPH eller Off?
Får man bättre tryck i lådan om man dämpar den invändigt eller vad gör det för effekt?
Tänkte köra en plexiglas skiva som bakstycke för att montera neon slinga i lådan, går neon slingan att koppla med remoten så att neonslingan tänds när steroen startar?

1 hur långt är ett snöre? de är ungefär samma fråga som du ställer där..
vad är de för bas? samt lite info om den.

2. ja det fungerar, kör den på off, då du vill att dom ska spela bas samt diksant.

neonet kan du koppla till remoten ja, då kommer de starta när du startar stereon.

Alla data om Bassen som stod på kartongen:
Tanlon
120 W RMS, max 250 W.
Känslighet 87 dB.
Impedans: 4 Ohm.
Frekvensområde 30 Hz-2000 Hz.
Fs 31 Hz.
Qts 0,489.
Vas 62 L.
10".
Vikt: 2,3 kg.
B300xH300xD180 mm.

21 761 Inlägg
14 maj 2011
55 liter basreflex med 4" port, röret görs 17 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Du kan även bygga sluten låda, då kan den byggas 45 liter. smile

147 Inlägg
14 maj 2011
Drönirettab skrev:
55 liter basreflex med 4" port, röret görs 17 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Du kan även bygga sluten låda, då kan den byggas 45 liter. smile

Okj då stämmer min ritning då på min slutna låda den blev på ritningen 40cm x 40cm x 40cm smile
Går det att sätta plexiglas som bakstycke eller stör det bassen något?

21 761 Inlägg
14 maj 2011
Plexiglas är inga problem, så länge den inte är för tunn. Den kan börja vibrera en del annars och det motverkar basljudet. smile

21 761 Inlägg
15 maj 2011
Har tyvärr dålig koll på lämplig tjocklek, men minst samma som lådans material iaf (dvs oftast minst 19 mm) om den täcker hela sidan och inte har något stag. Andra får nog ge bättre råd. smile
Senast redigerat av Drönirettab (15 maj 2011)

147 Inlägg
15 maj 2011
Hmm kanske ska skita i plexiglaset =?
Köra på hel låda i MDF smile
Funderar bara på vad mer man kan göra för att ge den en mer personlig tutch, någon om har lite idéer?

16 197 Inlägg
15 maj 2011
Niklas1983 skrev:
Funderar bara på vad mer man kan göra för att ge den en mer personlig tutch, någon om har lite idéer?

kör men tjockt glas istället.. mycke billigare,blir inte repigt samt att de drar inte åt sig lika mycke damm.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

147 Inlägg
15 maj 2011
evilaudio skrev:
Niklas1983 skrev:

kör men tjockt glas istället.. mycke billigare,blir inte repigt samt att de drar inte åt sig lika mycke damm.

Okej men hur tjock måste det vara då?

16 197 Inlägg
15 maj 2011
Niklas1983 skrev:
evilaudio skrev:
Niklas1983 skrev:

i min ena bil har ja glas..   12mm å de flexar då inte smile

147 Inlägg
15 maj 2011
evilaudio skrev:
Niklas1983 skrev:
evilaudio skrev:

i min ena bil har ja glas..   12mm å de flexar då inte smile

Okej men hur sätter man fast skivan det är ju inte bara att borra och skruva i glas liksom =?

147 Inlägg
15 maj 2011
Hmm för att verkligen "personifiera" min basslåda så tänker jag låta gipsa avgjuta mitt ansikte samt mina händer plasta gipset sen smile
Funderar bara nu på om dett kommer att försämmra ljudet med tanke på att det kommer att bli en hel del plast som kommer att hamna på lådan =?
Någon som har kunskap om detta?

3 466 Inlägg
15 maj 2011
Niklas1983 skrev:
Hmm för att verkligen "personifiera" min basslåda så tänker jag låta gipsa avgjuta mitt ansikte samt mina händer plasta gipset sen smile
Funderar bara nu på om dett kommer att försämmra ljudet med tanke på att det kommer att bli en hel del plast som kommer att hamna på lådan =?

Tror att du snarare får en stadigare låda då du har mer material på lådan.. wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

147 Inlägg
15 maj 2011
M_icke_ skrev:
Niklas1983 skrev:

Tror att du snarare får en stadigare låda då du har mer material på lådan.. wink

Okej så ljudet ommer inte att bli sämmre iaf det är ju bra iså fall hehe =P
Nu blir det fanimej att infrskaffa material bara hehe =P
Bilder kommer självklart att läggas upp i fotoalbumet med bilen hehe smile

242 Inlägg
15 maj 2011
hoj en av mina högtalare slår igenom ibland när jag lyssnar på radio det är en 4" dls som drivs av hertz ep5 och alpin cdr-111 har bara märkt av det när jag lyssnat på radio och då har jag inte lyssnat högt och har bara märkt de på en högtalare.

kan de komma sig??

16 197 Inlägg
15 maj 2011
timpa_ skrev:
hoj en av mina högtalare slår igenom ibland när jag lyssnar på radio det är en 4" dls som drivs av hertz ep5 och alpin cdr-111 har bara märkt av det när jag lyssnat på radio och då har jag inte lyssnat högt och har bara märkt de på en högtalare.

kan de komma sig??

spelar du dom utan HP delning??

242 Inlägg
15 maj 2011
evilaudio skrev:
timpa_ skrev:

kan de komma sig??

spelar du dom utan HP delning??

nä har för mig att slutsteget delar på 140hz om nu va de du mena tongue

21 761 Inlägg
15 maj 2011
Med en sån delning ska inte högtalaren slå igenom, speciellt inte med tanke på att du inte har hög volym vid det tillfället. Kolla hur mycket just den högtalaren rör sig jämfört med den andra, är det stor skillnad så kanske den sitter väldigt otätt mot dörren. smile
Senast redigerat av Drönirettab (15 maj 2011)

242 Inlägg
15 maj 2011
Drönirettab skrev:
Med en sån delning ska inte högtalaren slå igenom, speciellt inte med tanke på att du inte har hög volym vid det tillfället. Kolla hur mycket just den högtalaren rör sig jämfört med den andra, är det stor skillnad så kanske den sitter väldigt otätt mot dörren. smile

nä den ska inte slå igenom. högtalarn sitter i instrumentpanelen.

Sök