2910
Sök

Tips på lådförslag till 8-12st 10" i 245a????

4 074 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
Ja som det låter... byggt en låda där basarna spelar uppåt och är inte nöjd! Nån som byggt i en 245a med 8-12st 10" som kan ge tips på hur jag ska bygga?? Basarna är mutant 1007 och stegen är 3st Audison lrx400 monoblock...

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

573 Inlägg
3 januari 2009
vill du ha välljud eller basdunk? ser att du är från Rättvik så tvivlar på det tidigare...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

4 074 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
hahaha.... ja gissa! med 12st 10" basar så är det nog inte välljud! ville jag ha välljud så hade jag nog kört nåt annat märke oxå! smile

573 Inlägg
3 januari 2009
hur har du kopplat dom? är du säker på att de är rätt volym på lådorna? volymen gör mkt för trycket... basreflex eller sluten låda?

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

4 074 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
dom är paralell kopplade 2 å 2 asså 4 till varje steg i 1ohm..
ja volymen på lådorna är rätt,uträknade av Roger på ljudstudion.se.
det är slitsade portar i lådan... men dom spelar uppåt och jag tror inte det är riktigt optimalt! smile

961 Inlägg
3 januari 2009
testa vinkla hela lådan framåt o bakåt då ? smile läre väl bli en rätt skaplig skillnad de ?

Pure DieselPower

4 074 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
ja om det vore så lätt! går inte att vinkla så möe,är 6cm till bakluckan så vickar jag upp den tar den i direkt! sad har provat det mesta........

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 januari 2009
Mät upp och se om du kan bygga lådan som ett U bak i skuffen då?
Eller ja....separata lådor som skapar ett U....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 074 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
jo jag har funderat på att bygga ett u men fått för mig att det är jobbigt som fan!

7 241 Inlägg
3 januari 2009
BJonsson skrev:
jo jag har funderat på att bygga ett u men fått för mig att det är jobbigt som fan!

Behöver inte bli jobbigare än man gör det.
Fyrkantiga lådor eller med vinklad baffel för elementen så ser man till att de kan placeras brevid varandra, kanske fastskruvade i bottenplattan i 240:n och sedan en cover ovanpå allt så det ser homogent ut. Detta är dock bara ett exempel wink

4 074 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
jo sant..... vill du bygga? jag har snickeri och öl.... smile va säger du? haha

21 761 Inlägg
3 januari 2009
I en kombi så blir det ju djupast bas när basarna är vända mot bakluckan, jag vet dock inte hur pass stor skillnad det är generellt mellan att ha basarna bakåt jämfört med att ha dem riktade uppåt.

7 241 Inlägg
3 januari 2009
BJonsson skrev:
jo sant..... vill du bygga? jag har snickeri och öl.... smile va säger du? haha

Eh nej du......jag har min egna bil att bygga så.....

7 241 Inlägg
3 januari 2009
Drönirettab skrev:
I en kombi så blir det ju djupast bas när basarna är vända mot bakluckan, jag vet dock inte hur pass stor skillnad det är generellt mellan att ha basarna bakåt jämfört med att ha dem riktade uppåt.

Uppmät skillnad i min första 245:a med två basar bakåt resp testade uppåt så skiljde det 6db!!!!!!! i tryck i den bilen. Även djup tappades ja.

21 761 Inlägg
3 januari 2009
Då kan man anse att bakåtmontering är klart bättre. smile

7 241 Inlägg
3 januari 2009
Drönirettab skrev:
Då kan man anse att bakåtmontering är klart bättre. smile

Jo....men det har helt klart med bilens egenskaper att göra.
Vad jag lade märke till i min nuvarande bil då jag hade basen i höger balja istället var att det funkade f*n lika bra som bakåt.....

Vad soms ker när man spelar med lådan mot ryggstödet och elementen bakåt i en kombi är att basen får en längre väg att "vandra" innan den når öronen. Därför jag frekvensvågorna bre ut sig mer och således blir basen djupare eftersom örat uppfattar basen på ett annats ätt. Man vinner även ngt i verkningsgrad tack vare detta.
MEN man tappar inte så mkt på att ha basarna åt sidan heller.

EN annan rolig sak att betänka på för folk som säger att de spelar 20Hz bra i bilen är det faktum att 20Hz har 18m i sträcka på sig för att nå en full cykel. wink HUR kan de då spela 20Hz korrekt? Jo tack vara ökad rörelse på konen och mer effekt. smile Mkt därför det har blivit sådan effekthysteri numera iom att elementen bnlir mer och mer gjorda för att sitta i små slutna lådor men ändå prestera bra och djup bas, därför måste även x-max och effekten ökas....lite av en ond spiral.
För 10-15 år sedan kunde man få lika djup bas ur ett element med 8mm x-max (total) som idag med 16-20mm x-max. Dock var lodårna brutalt stora big_smile Nåväl...nu halkade vi offtopic smile

291 Inlägg
3 januari 2009
Lonefox skrev:
EN annan rolig sak att betänka på för folk som säger att de spelar 20Hz bra i bilen är det faktum att 20Hz har 18m i sträcka på sig för att nå en full cykel. wink HUR kan de då spela 20Hz korrekt? Jo tack vara ökad rörelse på konen och mer effekt. smile Mkt därför det har blivit sådan effekthysteri numera iom att elementen bnlir mer och mer gjorda för att sitta i små slutna lådor men ändå prestera bra och djup bas, därför måste även x-max och effekten ökas....lite av en ond spiral.
För 10-15 år sedan kunde man få lika djup bas ur ett element med 8mm x-max (total) som idag med 16-20mm x-max. Dock var lodårna brutalt stora big_smile Nåväl...nu halkade vi offtopic smile

Offtopic är bra... Ibland... smile

troll
18 Inlägg
3 januari 2009
en tokig ide som kan funka bättre än spela med portat och upp i taket

https://www1.garaget.org/gallery/archive/106477/534141_92yxov.jpg

jag behandlar er som ni behandlar mig OM OCH OM OCH OM OM OM OM IGEN
upp till er inte till mig, jag är snäll innerst inne. men dummar ni dummar jag!!!!

Sök