Drönirettab skrev:
Då kan man anse att bakåtmontering är klart bättre.
Jo....men det har helt klart med bilens egenskaper att göra.
Vad jag lade märke till i min nuvarande bil då jag hade basen i höger balja istället var att det funkade f*n lika bra som bakåt.....
Vad soms ker när man spelar med lådan mot ryggstödet och elementen bakåt i en kombi är att basen får en längre väg att "vandra" innan den når öronen. Därför jag frekvensvågorna bre ut sig mer och således blir basen djupare eftersom örat uppfattar basen på ett annats ätt. Man vinner även ngt i verkningsgrad tack vare detta.
MEN man tappar inte så mkt på att ha basarna åt sidan heller.
EN annan rolig sak att betänka på för folk som säger att de spelar 20Hz bra i bilen är det faktum att 20Hz har 18m i sträcka på sig för att nå en full cykel.
HUR kan de då spela 20Hz korrekt? Jo tack vara ökad rörelse på konen och mer effekt.
Mkt därför det har blivit sådan effekthysteri numera iom att elementen bnlir mer och mer gjorda för att sitta i små slutna lådor men ändå prestera bra och djup bas, därför måste även x-max och effekten ökas....lite av en ond spiral.
För 10-15 år sedan kunde man få lika djup bas ur ett element med 8mm x-max (total) som idag med 16-20mm x-max. Dock var lodårna brutalt stora
Nåväl...nu halkade vi offtopic