3478
Sök

Förstörd drivknut? Volvo 850 GLE

13 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Har varit med om en olycka i helgen (ishalka, var uppe i ~20km/h, inget fungerande ABS-system) skulle svänga in och bilen glider med vänsterfram hjul in mot en hög trottoarkant, länkarmen knäcktes vid spindelleden och drivaxeln hoppar ut från lådan UTAN drivknuten som sitter kvar. Nu är min fråga om drivknuten är förstörd har tagit en koll och vet inte om jag är säker, men "kulorna" i drivknuten ska dom sitta fast någonstans? pillade lite för att rensa d från gammalt fett och så känner jag att jag kan ta ut flera kulor därifrån tongue Ska jag behöva inhandla en ny drivknut eller fungerar den fortfarande?
Har två bilder, ena på drivknuten och ena på drivaxelns ena ände som ska in i drivknuten.
Väldigt tacksam för svar måste hinna byta länkarm och i värsta fall drivknut innan besiktningen nu på måndag smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/108615/555559_bhkv0w.jpg
Förstörd drivknut?



https://www1.garaget.org/gallery/archive/108615/555560_c96im1.jpg
Ska det se ut sådär utan drivknuten?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
28 januari 2009
#2
för suddig bild men jag tycker det ser ut som om korset ser ganska kört ut!

å då åker du nog på att byta hela drivaxlen... =P

PS. det skall inte finnas några lösa delar i "koppen" alla lösa delar skall sitta på drivaxlen...

å länkarmen knäcktes? jag tror du isåfall har mycket mycket mer skador på bilen, om kanske ej så synliga...
Senast redigerat av Xoff (28 januari 2009)


832 Inlägg
28 januari 2009
#3
Ser ut att vara slut med knuten. Jag tror att om du sätter ihop den där igen så kommer den hoppa ur på en gång igen. Så du åker nog på att byta drivaxeln som sagt för vad jag har förståt så finns inte inre knutarna att köpa löst. En utbytes kostar ca 3000 på mekonomen tror jag.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

127 Inlägg
28 januari 2009
#4
eller så köper du en på skroten

832 Inlägg
28 januari 2009
#5
Lazurblau_Metallic skrev:
eller så köper du en på skroten

Funkar oxå bra man kan ju göra rent och trycka i lite nytt fett innan man skruvar dit den.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

BILVÅRDSTEKNIKER / REKONDARE
209 Inlägg
28 januari 2009
#6
Köp en ny  drivaxel på skroten du ! är inget viare att Sätta ihot sägs det vi gör det då inte det på jobbet !


13 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#7
Låter inte bra ju ska ut på morgonen när det är ljusare så kan jag ta bättre bilder (tyvärr så står bilen utomhus just när det e så j**la kallt)

för suddig bild men jag tycker det ser ut som om korset ser ganska kört ut!

å då åker du nog på att byta hela drivaxlen... =P

PS. det skall inte finnas några lösa delar i "koppen" alla lösa delar skall sitta på drivaxlen...

å länkarmen knäcktes? jag tror du isåfall har mycket mycket mer skador på bilen, om kanske ej så synliga...

Senast redigerat av Xoff (Idag 19:41:45)

Vilka "dolda" skador syftar du på då? har kollat styrleden och den är hel även krängningshämmaren är hel.

Har två bilder på var länkarmen knäcktes så kanske du kan tänka dig på ett ungefär hur kollisionen kan ha skett tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108615/555916_m30772.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/108615/555918_bks2u6.jpg

Tacksam för alla svaren hittils smile
Senast redigerat av mortal_sex (28 januari 2009)

832 Inlägg
29 januari 2009
#8
mortal_sex skrev:
Låter inte bra ju ska ut på morgonen när det är ljusare så kan jag ta bättre bilder (tyvärr så står bilen utomhus just när det e så j**la kallt)

för suddig bild men jag tycker det ser ut som om korset ser ganska kört ut!

å då åker du nog på att byta hela drivaxlen... =P

PS. det skall inte finnas några lösa delar i "koppen" alla lösa delar skall sitta på drivaxlen...

å länkarmen knäcktes? jag tror du isåfall har mycket mycket mer skador på bilen, om kanske ej så synliga...

Senast redigerat av Xoff (Idag 19:41:45)

Vilka "dolda" skador syftar du på då? har kollat styrleden och den är hel även krängningshämmaren är hel.

Har två bilder på var länkarmen knäcktes så kanske du kan tänka dig på ett ungefär hur kollisionen kan ha skett tongue

http://www1.garaget.org/gallery/archive/108615/555916_m30772.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/archive/108615/555918_bks2u6.jpg

Tacksam för alla svaren hittils smile

Du märker säkert om det är något mer som är böjt när du sätter dit en ny länkarm. Kan vara så att infästningen till länkarmen har böjt sig lite men det får väll bli stor slägga och gas i värsta fall då. tongue

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

13 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#9
Ok idag har varit en katastrof dag, fick inte av klämbulten till länkarmen och dessvärre är muttern och bultskallen rundad så får ta fram vinkelslipen imorgon. Försökte få av hjulnavet så jag kanske kunde komma bättre åt så jag lossade bulten till styrleden och puff där står den still hur jag än skruvar så går hela muttern och bulten runt. Tog några fler bilder på knuten och axeln hoppas ni kan bedöma utifrån dom för jag tänkte sticka till skroten imorgon och köpa knut eller axel.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/108615/556467_dm10n2.jpg
Drivknut rakt in där axeln ska in, mycket fett men kulorna ligger där bara typ





https://www1.garaget.org/gallery/archive/108615/556468_ovko65.jpg
Axelns ände som ska in mot knuten, är den i bra skick?




https://www1.garaget.org/gallery/archive/108615/556470_9q9ayv.jpg
Drivknuten som jag plockade ut från lådan

Infästning till länkarmen? du menar subframen där länkarmens bussningssidor skruvas på?
Senast redigerat av mortal_sex (29 januari 2009)

832 Inlägg
29 januari 2009
#10
Ja precis. Jag hade en 240 en gång nu ser det ju lite annorlunda ut på dom. Men iaf så körde jag stutt så jag knäckte länkarmen och när jag skulle dit med en ny så fick jag inte i en enda bult för att båda fästena var böjda så det fick bli att rikta lite med slägga å gas den gången.

Angående knuten så tror jag att det är skrot eftersom den har delat sej. men du kan ju ta med dej axeln på skroten och höra vad dom säger.
Senast redigerat av Lurken_85 (29 januari 2009)

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

-.-
383 Inlägg
29 januari 2009
#11
Ta ett spett och tryck upp eller ner styrleden beroende hur den sitter. Du ska trycka in den så att säga, aå att konan låser och leden inte snurrar, då brukar man kunna få loss muttern. En del varianter har en insex i toppen på styrleden så man kan hålla emot där.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

13 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
#12
Mm vinkelslipen får d bli och ner till bilia firman och inhandla nya bultar smile kommer ändå få byta bultar, dom kan ju inte sitta på igen. Hittade lite bilder på hur drivknuten och axel änden som ska in mot knuten ska se ut så jag vet att jag ska behöva inhandla mig en hel drivaxel från skroten för 300kr big_smile
Hur är det med tätningen mot växellådan? Ska behöva köpa en ny sån också? Kan drivaxeln vara av 850 fast senare årsmodellerna eller en GLT drivaxel går väl också bra? Har ändå 140hk-sugisen
Tack för alla svaren imorgon väntar ett stort äventyr, återkommer med uppdateringar
Senast redigerat av mortal_sex (30 januari 2009)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 januari 2009
#13
det är helt klart skit av den drivaxlen ja!

packboxen i lådan skall nog inte behöva bytas...

och jag vet inte alls vilka dricaxlar som funkar å inte, vet bara att det finns massor olika, vet dock inte skillnaden på dem...


13 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#14
Då är jag tillbaka igen med detta passiva projekt pga av dåligt klimat/väder. Har lyckats få av bulten nu som jag hade lyckats runda av, så nu är det fortfarande en drivaxel jag behöver få tag på.
Har kollat runt alla skrotar nu och ingen har en inne på just vänster fram för en 850 från -93.
Sorgligt men jag försökte ge mig på att plocka av en själv men funkar inte riktigt bra. Fick loss allt förutom själva axeln. Verkar finnas någon sorts stålband som fäster vid den inre drivknuten mot växellådan. Någon som vet hur det är med den? Väldigt trångt så man kan inte komma åt för att klippa av den. Det kanske räcker med att dra? (har dragit med 2 mans kraft och inte lyckats än).
Sen är frågan också om en drivaxel av senare modell passar till 93:an, turbo axlarna och axlar från automatare verkar inte passa iaf men hur är det med årsmodeller? Någon som har koll på det?

Tack på förhand
Senast redigerat av mortal_sex (19 maj 2009)

8 253 Inlägg
19 maj 2009
#15
Om du ska få loss axeln så beror det på vilken sida det är: höger drivaxel så lär du lossa bultarna till överfallet på lagret få att kunna få loss axeln ur lådan. Vänster får man loss genom att ta en stor skruvmejsel in mellan "pucken" på drivaxeln och lådan och bända så ploppar den ut.

Automataxlar passar i manuella lådorna, även de från turbo ska passa. Enda va jag vet som inte passar är en höger drivaxel till en M59:a (Manuell FWD R)


13 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#16
Det är vänstersida alltså där axeln går in mot växellådan. Alltså en skruvmejsel mellan drivknuten och lådan för att "pressa" ut axeln? Stålbandet som håller emot behöver jag inte lossa först då?
Låter bra ju men häromdagen när jag var på skroten och skulle köpa en avplockad så hade dom bara axlar från AUT lådor, frågade om d skulle passa min M56 manuella låda och då sa han att själva axeln är något längre än den manuella... vad är det som är rätt då?

Tacksam för svaren

13 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
#17
Har äntligen fått tag på en drivaxel från en manuell låda 96 års modell men är exakt likadan som den gamla 93:an.
Lite frågor börjar gå runt i huvet igen och det sägs att man ska fylla på växellådsolja till manuella lådor när man ändå har axeln ute. Vad jag vet så har det aldrig fyllts på enda sen den kördes ut från fabriken 93. Men växellådan/kopplingscylindrar har börjat trassla på sist jag körde den och det kanske är lite oljepåfyllning som kan vara symtomlindrande när jag får bilen att rulla igen?
Annars så börjar jag montera ihop grejen igen och hoppas på att den ska på vråla lite efter 6 månader i koma smile


Sök