2739
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

grön aktivist
846 Inlägg
31 maj 2012
Nybergrobin skrev:
Confide skrev:
Du får vad du betalar för när det gäller lampor.

Osram Nightbreaker + (Mekonomen här i Göteborg säljer fortfarande den gamla versionen) är det absolut bästa om du ska ha mycket ljus!
Vill du ha billigt så kör du med Biltemas för dom är inte dåliga, dom är okej.

Det var dessa farsan köpte till mercan och dessa är sjukt bra jämfört med biltemas skräp smile

Självklart är dom det, men dom kostar 6-7 gånger så mycket med. En del tycker inte att deras säkerhet är värd 150 kronor extra wink.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 juni 2012
Confide skrev:
Nybergrobin skrev:
Confide skrev:
Du får vad du betalar för när det gäller lampor.

Osram Nightbreaker + (Mekonomen här i Göteborg säljer fortfarande den gamla versionen) är det absolut bästa om du ska ha mycket ljus!
Vill du ha billigt så kör du med Biltemas för dom är inte dåliga, dom är okej.

Det var dessa farsan köpte till mercan och dessa är sjukt bra jämfört med biltemas skräp smile

Självklart är dom det, men dom kostar 6-7 gånger så mycket med. En del tycker inte att deras säkerhet är värd 150 kronor extra wink.

Sen är det ju faktiskt så att om två lampor håller samma kvalitet och ger olika ljus så håller den med sämre ljus en längre tid. Likaså när du ökar spänningen på dem, mer ljus men fler byten.
I allmänhet så föredrar man ju att byta lampa oftare men kan vara värt att ta upp. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Avstängd
10 388 Inlägg
2 juni 2012
Ja...lite uppdatering sen tidigare då;

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … r-8-24797/   -   Helt ok, precis som väntat inget supertryck, men ren o klar bas. Ypperligt som komplement till originalstereon.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … are-31242/  -  6.5" Låter dugligt, 6x9:orna förvånade ordentligt

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … ags-31246/  -  Också helt ok, mer än vad jag väntade mig för priset iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

326 Inlägg
6 juni 2012
Upptäckte idag att mitt gelbatteri från Biltema redan gett upp. Det är ett 12V 12Ah som jag haft till startboxen på den tiden jag flög modellplan, och dom senaste 3 åren har det bara använts till att pumpa däcken på grabbens rullstol med en kompressor. 

Och idag funkar det alltså inte längre. Ska ett sånt batteri inte hålla mer än ca10år?

Fast allvarligt talat så tycker jag att det är helt fantastiskt att det fungerat så länge trots ett ganska hårt liv.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
7 juni 2012
Peter_5565 skrev:
Upptäckte idag att mitt gelbatteri från Biltema redan gett upp. Det är ett 12V 12Ah som jag haft till startboxen på den tiden jag flög modellplan, och dom senaste 3 åren har det bara använts till att pumpa däcken på grabbens rullstol med en kompressor. 

Och idag funkar det alltså inte längre. Ska ett sånt batteri inte hålla mer än ca10år?

Fast allvarligt talat så tycker jag att det är helt fantastiskt att det fungerat så länge trots ett ganska hårt liv.

man ska vara glad om deras batteri överlever ett helt år

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
7 juni 2012
Alex-s skrev:
Peter_5565 skrev:

Där måste ja hoppa in och säga att det är många som använder dom i stereo syfte och är grymt nöjda över dom.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

16 197 Inlägg
7 juni 2012
Alex-s skrev:
Peter_5565 skrev:

köpte en 95ah AGM batteri på biltema just när dom kom å de funkar hur bra som helst.. har även kört med deras "silver" batterier i flera bilar där de varit hyffast stora ljudsystem i å dom har funkat utan problem.

ett batteri måste underhållas för att dom ska funka som de är tänkt.. 10 år anser jag som väldigt lång livslängd på ett batteri..    brukar säga 5år som MAX.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

RACESOLUTIONS.SE
43 Inlägg
7 juni 2012
Peter_5565 skrev:

Tio år är väldigt länge för ett batteri anser jag, vi brukar säga genomsnittslivslängd på 3 år, då många vi får in varit djupurladdade ett flertal gånger. Har biltemas vanliga blysyrabatterier på båda bilarna, där det ena är 4 år gammalt och har varit djupurladdat ca 8 ggr, och fungerar trots allt bra! Gelbatterier är i allmänhet skit i mina ögon, då vi haft flera nya husbilar på jobbet där batterierna varit kass redan innan vi hunnit sälja bilen! Nej, köp AGM eller blysyra batterier, det är det bästa

Eating R:s, Shitting Aeros

21 761 Inlägg
8 juni 2012
Man får även tänka på om det är ett startbatteri eller tex "fritidsbatteri", startbatteriet kan mycket väl pajja redan efter någon enstaka djupurladdning. Sedan är även djupurladdningens omfattning viktig (dvs hur pass djupt urladdat batteriet har blivit) och om man har laddat upp batteriet korrekt igen.

Flera saker spelar in, speciellt vid djupurladdningar. smile

När det gäller Gelbatterier så har laddspänningen ganska stor betydelse, ett sånt batteri är känslig för överspänning. AGM är generellt tåligare mot hög laddspänning än Gel.

1 327 Inlägg
8 juni 2012
De flesta bilbatterier går sönder pga dåligt underhåll och skötsel, tror inte att Biltemas är mycket sämre än andra märken.

Har inte sett någon annan som lämnar 4 års garanti på sina batterier, det sista Varta batteriet som jag köpte hade 1 års garanti. Då är ju valet ganska enkelt vilket man köper.

3 466 Inlägg
9 juni 2012
Aero T16 skrev:
De flesta bilbatterier går sönder pga dåligt underhåll och skötsel, tror inte att Biltemas är mycket sämre än andra märken.

Har inte sett någon annan som lämnar 4 års garanti på sina batterier, det sista Varta batteriet som jag köpte hade 1 års garanti. Då är ju valet ganska enkelt vilket man köper.

Fast återförsäljaren behöver enbart ge 1års garanti även om tillvekaren lämnar mer.
Varta själva lämnar 2 år (24mån) garanti. Alltså får du vända dig direkt till varta om du har ett garantifel efter ett år.

Biltema har det lite annorlunda eftersom dom är sitt eget varumärke. Men visst kan jag hålla med om att dom har sjukt bra garantier på batterierna. Dels för att de säljer mycke bättre o dom vet att av alla dom som köper produkten handlar det om ytterst få som har kvittot kvar, minns att garantin fortfarande gäller och verkligen har orken/modet att utnyttja garantin på ett batteri som kostar under tusenlappen.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 146 Inlägg
9 juni 2012
hur är sotningssatsen på biltema? bra eller dålig? 360kr
eller ska man satsa på Mekonomen sotningssats? runt 850kr

486 Inlägg
9 juni 2012
aqulio skrev:

Skulle inte tro de är någon skillnad på dom:p

Volvotrimmare
323 Inlägg
9 juni 2012
aqulio skrev:

Funkar fint, har fixat fler talet motorer utan att klaga på packnings satserna! bra grejjer för det priset

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
9 juni 2012
Streeetkadett skrev:
aqulio skrev:

Funkar fint, har fixat fler talet motorer utan att klaga på packnings satserna! bra grejjer för det priset

Kan inte mer än hålla med dig, funkar kalas big_smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
9 juni 2012
Har säkert frågats innan men jag orkar inte leta igenom 142 sidor.

Hur är biltemas stora verktygssats med 150 delar?
Tål verktygen lite våld när det behövs eller dom kommer gå sönder?

1 146 Inlägg
9 juni 2012
okej tack så mycket för hjälpen då blir det biltemas sotningssats då smile
ska ju renovera motorn nu till helgen som kommer

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
9 juni 2012
Pierre_r skrev:

Har själv haft den satsen och den har funkat bra. Har lyckats haft sönder nån bits, men det är det enda.. Har dock inte kvar satsen längre... Kör själv med Julas stora sats på ca 150 delar just nu. Och där är kvaliteten på bits sämre..

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

2 405 Inlägg
9 juni 2012
Tobbetdi skrev:
Pierre_r skrev:

Har själv haft den satsen och den har funkat bra. Har lyckats haft sönder nån bits, men det är det enda.. Har dock inte kvar satsen längre... Kör själv med Julas stora sats på ca 150 delar just nu. Och där är kvaliteten på bits sämre..

Biltemas bits är under all kritik men resten funkar finfint smile

1 365 Inlägg
9 juni 2012
Minsta spärrskaftet är värdelöst också.. Byt ut mot AMPRO som ser exakt likadan ut så slipper man dra sönder den 3 ggr om året.

Nybergrobin skrev:
Tobbetdi skrev:
Pierre_r skrev:

Biltemas bits är under all kritik men resten funkar finfint smile

Sök