2480
Sök

Frågor ang, sportfilter och Dump till saab, Redigerat !

92 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Hej!

Jag har en ny fråga nu wink

Jag har skaffat en öppen RTR dumpventil. Jag monterade dit den idag och den lät typ mindre än min original utan återcirkulering gjorde. Är det för min bil inte laddar så högt ? eller Något som inte stämmer, jag stod bara still och varvade kanske upp till 4-5k varv.

Kommer skaffa öpper sportfilter kit snart också, ljudet kanske blir annorlunda då?

Dessutom var det 2 nipplar på min Dumpventil, en stor och en liten, jag kopplade bara till den stora, men fick med en T-koppling med dumpen. Behövs båda kopplas in?

Har inte grejat med sånthär innan !

Mvh
Senast redigerat av Jackiechan (11 februari 2009)

3 295 Inlägg
1 februari 2009
börja med ett sportluftfilter, det pyser bra mkt dessutom så duger orginal Avlastningsventil även om du har chipat bilen sen wink  köp ett färdigt kit med filter och avskärming på www.bsr.se ..

2 164 Inlägg
1 februari 2009
Har du röd DI som jag tror du har så kan du utan problem sätta på öppen dump.
Om du ska ha öppet filter så måste du dra ner de bakom dimljuset men en skydds sköld under.
Där funkar de öppna filtret bäst.

MVH

F

92 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Tack för svar..

Vad menar du med röd "DI"?

Jag kollade lite på avskärmningen och en sån kan jag göra själv.. Någon vänlig själ som har en lös avskrämning till 9-3an hemma som kan ge mig lite mått ?

Mvh

92 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Haha ja det har jag, förstod bara inte förkortningen "DI" wink

vad menar du med att slita loss återcirkuleringen? alltså jag behöver inte byta till en dumpventil eller vad menar du? Din lät ju lagom gött smile

Sry om jag är dryg med lika bra o fråga så mycket som möjligt nu så slipper man det sen smile

336 Inlägg
1 februari 2009
Bara och plugga och på med ett filter så ska det nog pysa lite.
Lite info.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329

92 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Okej tack !

Detta kan alltså inte vara skadligt för motorn ? Och vad har ni använt för att täppa igen ?

336 Inlägg
1 februari 2009
Köp en öppen dump istället.

T5= Öppen dump ej skadligt, T7=Skadligt, (har för mig att man inte ska köra med open air filer heller)

92 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
okej tack smile

Då vet jag vad jag ska göra imorgon haha, kommer med update på ljud osv..

men ska nog ändå köpa öppet filter, skulle ni också gjort det ? sen bara ha en avskrämning och hoppas den inte suger varmluft.

2 164 Inlägg
1 februari 2009
Klevee skrev:
Orginal dumpen är ju en öppendump?smile

Menar atmosfärisk. Annars är de återcirkulerande.

MVH

F

7 277 Inlägg
2 februari 2009
Varför vill du ha ett öppetfilter?
Räcker gott och väl med ett annat filter i orginal lådan anser jag.
Men ja, du kanske vill höra turbovin/suget...

Angående dumpen så kan du som sagt plugga orginal ledningen som går tillbaka och köra orginal rätt ut för mycket mer ljud.

92 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
Testade plugga igen nu men hörde inget pys alls sad lät precis som vanligt.. jag satte en plugg i slangen och det blir ju samma effekt som plugga precis vid öppningarna på dumpen och luftröret hmm

Varför ?

mvh

92 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
Ny fråga nu!

Sök