3839
Sök

Effektförlust Rakskuret VS Sneskuret drevsats?

Inläggskritiker
990 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#1
Hur många procent tror ni det skiljer i effektförlust på en rakskurent drevsats gentemot en sneskuren?
Man läser ju ofta att rakskuret är bäst för minimal effektförlust.
Måste ju finnas på papper ungefärligt hur mycket man tjänar på rakskuret, rent effektmässigt.
Måste ju gå att räkna ut med, med rätt formler.
Senast redigerat av Hammarslag (5 februari 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

8 156 Inlägg
5 februari 2009
#2
Om man förlorar säg 10% med rakskuret så kanske man förlorar 11% med snedskuret?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

WestCoast!
86 Inlägg
5 februari 2009
#3
Ja, stor skillnad lär det inte vara.. åker rakskuren Quifelåda i sierran och inte fan blev den snabbare än med original, det bara låter ballare och håller bättre  wink

Mitsubishi Lancer Evo VIII MR -04
Kia Sorento CRDi -07

4 001 Inlägg
5 februari 2009
#4
jag kan vara helt fel ute men jag har för mig att en rakskuren går tyngre och tar mera effekt än en snedskuren.

vet bara att när jag hade standardlåda i rallybilen så upplevde jag den som piggare.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

832 Inlägg
5 februari 2009
#5
kolvas skrev:
jag kan vara helt fel ute men jag har för mig att en rakskuren går tyngre och tar mera effekt än en snedskuren.

vet bara att när jag hade standardlåda i rallybilen så upplevde jag den som piggare.

Det borde ju vara så eftersom man borde få större anliggningsyta på kuggarna när det är rakskuret och det måste ju resultera i mer friktion. Eller är det helt galet?

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Diktator
968 Inlägg
5 februari 2009
#6
rakskurna drev låter mer, bara slänga i backen på bilen så hör man ju skillnad... starkare är dom också

1 072 Inlägg
5 februari 2009
#7
Lurken_85 skrev:
kolvas skrev:
jag kan vara helt fel ute men jag har för mig att en rakskuren går tyngre och tar mera effekt än en snedskuren.

vet bara att när jag hade standardlåda i rallybilen så upplevde jag den som piggare.

Det borde ju vara så eftersom man borde få större anliggningsyta på kuggarna när det är rakskuret och det måste ju resultera i mer friktion. Eller är det helt galet?

Du får mer friktion på snedskurna, ta och rita ett streck över en viss sträcka. Sedan ritar ett likadant fast snett.
Effektskillnad ska man nog inte räkna med.


832 Inlägg
5 februari 2009
#8
sik skrev:
Lurken_85 skrev:
kolvas skrev:
jag kan vara helt fel ute men jag har för mig att en rakskuren går tyngre och tar mera effekt än en snedskuren.

vet bara att när jag hade standardlåda i rallybilen så upplevde jag den som piggare.

Det borde ju vara så eftersom man borde få större anliggningsyta på kuggarna när det är rakskuret och det måste ju resultera i mer friktion. Eller är det helt galet?

Du får mer friktion på snedskurna, ta och rita ett streck över en viss sträcka. Sedan ritar ett likadant fast snett.
Effektskillnad ska man nog inte räkna med.

Jo det är sant det blir ju längre kuggar så att säga med sneskuret.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

196 Inlägg
5 februari 2009
#9
Största fördelen är att rakskurna drev håller mera och krävs inte lika mycket energi att dra runt dom jämfört med sneskurna pga anläggningsytan. Dessutom borde det helt klart bli bättre att fördela kraften mellan raka kuggar än sneskurna . . ljudet är bara ett stort + !


Inläggskritiker
990 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#10
Phaetoon skrev:
Om man förlorar säg 10% med rakskuret så kanske man förlorar 11% med snedskuret?

Så lite som 1% tror jag inte att det är, minns när man byggde mecanic lego? hette det så? nåja det med kugghjul o mer avancerat lego för upp tom 16år.
Minns att ja hade nån bil vars satsen kosta runt 1100 på den tiden i det var ju i början på 90talet. rejäl svart bil med växellåda o allt man byggde i lego alltså.
Och i den satsen fanns det sneskurna drev, inte i själva lådan men i satsen o ja har faktiskt lagt det på minnet att det var märkbart tyngre att dra runt en sneskuren drevkonstruktion än en rakskuren.

En på saabforumet pratade om ca 3% mindre förlust med rakskuret.
Ja sneskuret belastar ju de axiala krafterna mer och själ effekt då axeln vill röra sig i "O" rörelser me sneskuret pga av snebelastningen. Som i sin tur utsätter själva lådhuset o axlar för mer påfrästning.
Rakskuret trycker bara rakt neråt kan man säga, = mindre belastning mindre förlust.
Rakskuret = stora kugg och mindre friktion.

Rakskuret är starkast och snor minst effekt, sen ljudet ojoj. (men inget man pendlar med ner till tyskland)


(PPG pratar om sin rakskurna sats till subaru. där säger dom att full power uppnås med rakskuret med minst förlust)



(så låter en rakskuren låda utifrån, MMM garanterad nackvridning!)
Senast redigerat av Hammarslag (6 februari 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

huh?
10 427 Inlägg
6 februari 2009
#11
Hammarslag skrev:

(så låter en rakskuren låda utifrån, MMM garanterad nackvridning!)

Minst sagt smile Tufft!


4 001 Inlägg
6 februari 2009
#12
kan ju vart så att man upplevde att standardlådan gick lättare för att dom är betydligt klenare i dreven och en helt annan utväxling, 1:an var ju meningslös att använda...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Inläggskritiker
990 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#13
kolvas skrev:
kan ju vart så att man upplevde att standardlådan gick lättare för att dom är betydligt klenare i dreven och en helt annan utväxling, 1:an var ju meningslös att använda...

Spelar väl mindre roll om dreven är klena eller starka så länge de är hela dvs.
Ja 1an är ju bara för att komma i rullning.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

4 001 Inlägg
6 februari 2009
#14
Hammarslag skrev:
kolvas skrev:
kan ju vart så att man upplevde att standardlådan gick lättare för att dom är betydligt klenare i dreven och en helt annan utväxling, 1:an var ju meningslös att använda...

Spelar väl mindre roll om dreven är klena eller starka så länge de är hela dvs.
Ja 1an är ju bara för att komma i rullning.

jag menade klenare än dom jag har i min låda med rakskurna drev, om orginaldrevet är 20mm tjockt/brett så är nog det rakskurna 25mm tjockt/brett

1:an på dogglådan har 2,06:1 i utväxling
1:an på standard har 3,71:1 eller nåt sånt så det skiljer ju en del big_smile

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Inläggskritiker
990 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#15
Lurken_85 skrev:
kolvas skrev:
jag kan vara helt fel ute men jag har för mig att en rakskuren går tyngre och tar mera effekt än en snedskuren.

vet bara att när jag hade standardlåda i rallybilen så upplevde jag den som piggare.

Det borde ju vara så eftersom man borde få större anliggningsyta på kuggarna när det är rakskuret och det måste ju resultera i mer friktion. Eller är det helt galet?

Nej stämmer inte, när det är sneskuret så har fler kuggar kontakt med varandra än med rakskuret, samt att dreven liksom smeker varandra.
Rakskuret så har typ 2kugg kontakt med varandra, och kuggena är bra mycket tjockare och av starkare materal än massproducerat sneskurna fabrikslådor

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

156 Inlägg
17 februari 2009
#16
skinkis skrev:
... det bara låter ballare och håller bättre  wink

P.S. Låter ballare är inköpsanledningen coolbig_smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 februari 2009
#17
steifan skrev:
Hammarslag skrev:

(så låter en rakskuren låda utifrån, MMM garanterad nackvridning!)

Minst sagt smile Tufft!

Låter som att lägga i backen och ge järnet, samma vinande... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

12 086 Inlägg
17 februari 2009
#18
Hammarslag skrev:
Phaetoon skrev:
Om man förlorar säg 10% med rakskuret så kanske man förlorar 11% med snedskuret?

Så lite som 1% tror jag inte att det är, minns när man byggde mecanic lego? hette det så? nåja det med kugghjul o mer avancerat lego för upp tom 16år.
Minns att ja hade nån bil vars satsen kosta runt 1100 på den tiden i det var ju i början på 90talet. rejäl svart bil med växellåda o allt man byggde i lego alltså.
Och i den satsen fanns det sneskurna drev, inte i själva lådan men i satsen o ja har faktiskt lagt det på minnet att det var märkbart tyngre att dra runt en sneskuren drevkonstruktion än en rakskuren.

Jag minns den såväl och jag vill så gärna ha den men av någon anledning vart de aldrig så, kanske för att jag redan hade lego för 15k wink jag hade mkt hydralikgrejor.. men jag minns bilen, de va ju 4x4, 4hjulsstyrning växellåda, ja allt ballt tongue Minns du artnr wink 8888

1 291 Inlägg
17 februari 2009
#19
jag måste bara få lägga upp denna med ett extremt vinande från lådan.
http://www.youtube.com/watch?v=11FuIlLC33k
Har dock en följdfråga, varför skiljer det så mycket i ljud mellan olika rakskurna drevsatser, finns vissa som knappt låter alls och vissa som denna?


Meister
6 763 Inlägg
17 februari 2009
#20
corsa_m skrev:
jag måste bara få lägga upp denna med ett extremt vinande från lådan.
http://www.youtube.com/watch?v=11FuIlLC33k
Har dock en följdfråga, varför skiljer det så mycket i ljud mellan olika rakskurna drevsatser, finns vissa som knappt låter alls och vissa som denna?

Ahhh gött! Man mins ju när de bmw åkte med sånna här lådor i stcc. Ekblom sa att man var lomhörd i en vecka efter de big_smile



Sök