4333
Sök

Får jag köra med sommardäck nu?

378 Inlägg
7 februari 2009
Vinterväglag är rätt luddigt begrepp också. Räcker nog med nån minusgrad och en polis på tvären för att man ska åka på böter då.

Yrkesförare
1 073 Inlägg
7 februari 2009
Masterworks skrev:
Du får köra med sommardäck om INTE vinterväglag råder!

Svårare än så e det inte!

PRECIS! Så många som inte fattat detta...

2 024 Inlägg
7 februari 2009
Men varför chansa? Sätta på sommardäck nu, ut och åka, när det blir kväll kanske det blir underkylt regn och minusgrader.....

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
7 februari 2009
Här  finns det som behöver veta och får svar för alla funderingar, hoppas att det räker. wink
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … interdack/

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Grabbar med lem kör bilar med rem.
62 Inlägg
7 februari 2009
Polisen bestämmer om det är vinterväglag eller ej. Så om de säger vinter, då hjälper det inte om du säger att det är några plus och barmark. Vet dock inte hur de räknar med vinterväglag. Sedan så är gummiblandningen i vinterdäck bättre anpassad för temperaturer nära noll.

401 Inlägg
7 februari 2009
släng på sommarsulorna,,man får åka av vägen

Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 februari 2009
pompom88 skrev:
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____6376.aspx
kolla de

Du äger ju dig själv!

Jonas

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 februari 2009
Jag har haft sommardäck på bilen hela vintern hittills och jag tror knappast att jag lär byta till mina dubbdäck inom en snar framtid iaf.

Har kanske varit lite snö på vägen två eller tre dagar hittills under hela vintern och runt 3-7°C om dagarna så det är inte lönt att sätta på sina vinterhjul om man har nästan nya nokian dubbdäck.

Hade jag haft dubbfria vinterdäck hade jag nog satt på dom när vintern började men nu hade jag inte det och jag har klarat mig lika bra för det. Fick tom lägga lite sladdar på stans volvoparadis (där alla 740's samlas för att leka) och hade skitkul tongue

Det var dock med halvt blankslitna sommardäck (bokstavligt talat pga sneslitning) men nu har jag splitter nya däck och fälgar på så oroa er inte för min del wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

77 Inlägg
7 februari 2009
jag säger verken bu eller bä men ta en annan sak i åtanke. Med tanke på hur generösa de är med vägsalt så fort de närmar sig nollan skulle då inte jag vilja sabba mina sommarfälgar med att köra med de nu. Men visst upp till var och en!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 februari 2009
weldion skrev:
Polisen bestämmer om det är vinterväglag eller ej. Så om de säger vinter, då hjälper det inte om du säger att det är några plus och barmark. Vet dock inte hur de räknar med vinterväglag. Sedan så är gummiblandningen i vinterdäck bättre anpassad för temperaturer nära noll.

Stämmer bra att blandningen i vinterdäck ger bättre grepp än sommardäck när det börjar krypa mot nollan men har man sommardäck som är godkända så funkar dom lika bra på vintern sålänge det inte "råder vinterväglag" som det så fint heter.

Jag vet inte detta säkert men om det är under 5°C så ska det vara vinterväglag i polisens ögon oavsett om det är barmark eller en halvmeter snö på vägen.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

6 Inlägg
7 februari 2009
så länge  vägen är frost/is/snö fri, och väglaget ser torrt ut så får du köra utan vinterdäck.

"praktiken är det polisen som gör bedömningen om/när det är vinterväglag. Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. " citerat från Vägverket
Senast redigerat av probic (7 februari 2009)

451 Inlägg
7 februari 2009
Vad är meningen med att sätta på fina fälgarna när dom genast förstörs av skit som snö, slask, salt, bara för att det INTE är minusgrader och råder vinterväglag just när du kör, betyder det inte att det är det imorgon när du tar ut bilen.

1 813 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
nej det blev ändå inte av.. här e inte saltat mer än typ 5 gånger under hela långa vintern som varit=)
men det börja så klart snöa så in i helvete när man tagit fram allt för att byta så får bli vinterdäck ett tag till..!!

bytet e pga att däcken har gått lite under 3mm nu och då e det inte godkänt och har ej råd med däck för tillfälligt då pärlan fick i sig en ny växellåda igår!!

Åk före du så väntar jag på dig där..!

8 883 Inlägg
7 februari 2009
pompom88 skrev:
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____6376.aspx
kolla de

Informationen i länken är snart 10:år gammal.
Det är som tidigare nämnts i tråden endast lag på vinterdäck om det råder vinterväglag och det är en bedömning som görs i från fall till fall av polisen.
Men är det barmark och +grader så är det rätt liten risk att man blir bötfäld med sommardäck.

Fotograf på tierpidag.se

2 924 Inlägg
7 februari 2009
Begreppet "vinterväglag" är som sagt luddigt och otydligt...
Jag har själv fått höra av en polisman att under vinterdäcksperioden Dec-Mars så råder vinterväglag under +5 grader oavsett väglag/förhållanden, en bekant har även frågat en annan polisman om samma sak och fått svar om att det inte beror på temperaturen utan på om is, snö finns på någon del av vägbanan så är det vinterväglag.... + att man läst andra olika förklaringar som motsäger varandra lite varstans...

Men varför krångla till det, kör med vinterdäck så länge lagen gäller!

Obs, det går utmärkt att besiktiga en bil med godkända sommardäck under vinterdäcksperioden utan anmärkning, det som är olagligt att köra bilen till och från besiktningen men det har inte SBP med att göra.

~ Life is short, have FUN! ~

672 Inlägg
7 februari 2009
Visst kör på sommardäck om ni vill men kör fan inte i närheten av mej... ingen lust å möta nån som snålar på säkerheten.
+6 på dan betyder sällan samma temp tidiga mornar.

Sen dubbdäck är väll inget som behövs i söder... förstör ju bara vägarna.

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 februari 2009
Det kan vara vinterväglag öven vid plusgrader. (snö försvinner ju inte omedelbart så fort tempen går över nollan) Det kan ju även förändras till vinterväglag medan man är ute o åker, lite smådrygt att stå på vägkanten o byta till vinterdäck...

Regeln med "vinterväglag råder" är väldigt luddig, finns ingen exakt bestämmelse utan är upp till var och en att bedöma. (inte säkert att en polis har samma åsikt som en själv) Bättre att åka på vinterdäck när risken finns att väglaget kan förändras. För man blir ju en trafikfara om man halkar runt på "fel" däck...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Entreprenör
1 286 Inlägg
8 februari 2009
asgarv

Det va fan vad svårt ni har att tyda reglerna en del av er.... Så jag ger mig in i kampen också och förtydligar på mitt sätt:

JA du FÅR köra med sommardäck nu OM DET INTE RÅDER VINTERVÄGLAG.
Vid VINTERVÄGLAG så SKA godkända vinterdäck med minst 3mm mönsterdjup sitta monterade.

Vad är vinterväglag?
"Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan." quote TRANSPORTSTYRELSEN / VÄGVERKET

// Niklas Johansson

1 002 Inlägg
8 februari 2009
pompom88 skrev:
va är de för mening med vinter däck då...om man inte behöver de

Du verkar va en riktigt smart person..tongue

...

Chef
41 Inlägg
8 februari 2009
TBOC_Razor skrev:
Jag har haft sommardäck på bilen hela vintern hittills och jag tror knappast att jag lär byta till mina dubbdäck inom en snar framtid iaf.

Har kanske varit lite snö på vägen två eller tre dagar hittills under hela vintern och runt 3-7°C om dagarna så det är inte lönt att sätta på sina vinterhjul om man har nästan nya nokian dubbdäck.

Hade jag haft dubbfria vinterdäck hade jag nog satt på dom när vintern började men nu hade jag inte det och jag har klarat mig lika bra för det. Fick tom lägga lite sladdar på stans volvoparadis (där alla 740's samlas för att leka) och hade skitkul tongue

Det var dock med halvt blankslitna sommardäck (bokstavligt talat pga sneslitning) men nu har jag splitter nya däck och fälgar på så oroa er inte för min del wink

Lämnar  du aldrig Kristianstad? Kan ju va snö lr halkigt om man åker nån mil bara

Sök