2789
Sök

Vad finns det för grymma vinter däck?

102 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
Vad finns det för grymma vinter däck?
vad har ni för vinter däck?

kom in en gubbe på jobbet morses å ville byta sina 3 månader gammla Gislaved nordfrost 5:or
va som nya så jag va arätt snabb p0å att snyllta dom å slänga på dom på bilen ..asså helt sjukt bra måste jag sejja big_smile ..har åkt på isen nu ikväll med dom å det går att hplla gött,

tänkte det kunde va kul att veta lite om vad det finns för bra skit så här i vinter tider  smile

2 337 Inlägg
11 februari 2009
Nokian Hakka 5:or. Bästa vintersulor jag någonsin provat.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
12 februari 2009
Sitter Nokian Hakka RSi på min bil Har aldrig haft dubbfritt förr, men dessa är grymt bra! big_smile
Är dock lite för breda för min smak... (215/55-16)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

2 337 Inlägg
12 februari 2009
Irmscher Vectra skrev:
Sitter Nokian Hakka RSi på min bil Har aldrig haft dubbfritt förr, men dessa är grymt bra! big_smile
Är dock lite för breda för min smak... (215/55-16)

Har funderat på just RSi till nästa bil, vill slippa dra loss alla dubbar när man råkar burna lite, samtidigt som jag har varit lite skeptisk till dubbfritt av greppskäl. Men de är schyssta alltså?

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
12 februari 2009
kör på nordfrost 2 tror ja dom heter tongue stannar snabbare med corren än va farsan gör med suven xD

----->Strippen S2<-----

VCRACING

huh?
10 427 Inlägg
12 februari 2009
Snart kommer Nokian Hakkapeliitta 7

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13157

"Nokian är den första däcktillverkare som lyckats minska dubbdäckens negativa egenskaper,
vilket kan bli ett lika viktigt köpargument som isgrepp i toppklass.", konstaterar Erik Rönnblom."

Fränt.

Edit:

Kör andra vintern med mina Gislaved Nord Frost 5 185/65 15 och det funkar ju utmärkt.
Lite oroad över allt såpass många dubbar har släppt, trots att jag körde in dom 70 mil
på barmark 2007. Blir väl för mycket härj-körningar på barmark framåt våren som sliter
ur dom ur däcken. I övrigt nöjd!
Senast redigerat av steifan (12 februari 2009)

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
12 februari 2009
Jag kör på Bridgestone Blizzak Nordic. Är dubbfria vinterdäck och är supernöjd.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
12 februari 2009
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=42220

Kör Continental WinterWiking 2. Kanon. Snåla på däck e bland de dummaste man kan göra
Senast redigerat av Mortalis (12 februari 2009)

1 062 Inlägg
12 februari 2009
jag har kört denna vintern på nordfrost 2 det var 99% av dubben kvar när jag köpte dem men dem klarade inte en helg på bredden cool sen vart alla dubb borta xD

Team Björkeryd

Dieselgypsy
538 Inlägg
12 februari 2009
Jag har kört på följande vinterdäck:

-Michelin Ivalo 195/55R15. Slutsats: öronbedövande högljudda, men relativt bra grepp. Funkar fantastiskt som lekdäck på is (Betyg 5 av 10)
-Bridgestone Blizzak Nordic 185/55R15: Lågt rullmotstånd, tysta, men för lite grepp. Bilen blev väldigt understyrd av dem. (Betyg 4 av 10)
-Nokian Hakkapelliitta CQ (225/70R15) Funkar problemfritt på en skåpbil. Inget att klaga på. (Betyg 7 av 10)
-Nokian Hakkapelliita C2 (225/70R15). HUR GRYMMA SOM HELST! Som att köra på sommarväglag, men tappar dubb ganska fort! (Betyg 8 av 10)
-Nokian Hakkapelliita 4 (195/65R15) Bra däck helt enkelt. Inget att klaga på alls. (Betyg 8 av 10)
-Gislaved Nord Frost 5 (205/55R16) Bra och tysta vinterdäck, funkar problemfritt (Betyg 8 av 10)
-Continental Winterviking 2 (205/55R16) Bra och tysta vinterdäck. Får knappt att bilen släpper (Betyg 8,5 av 10)
Senast redigerat av TheDeadDorkster (12 februari 2009)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

212 Inlägg
12 februari 2009
Jag kör på dubbade Pirelli Winter. smile

2 751 Inlägg
12 februari 2009
Mortalis skrev:
http://www.garaget.org/mypage/blog.php?user=Mortalis&post=42220

Kör Continental WinterWiking 2. Kanon. Snåla på däck e bland de dummaste man kan göra

haha håller med dig.. De gjorde jag med mina sommarsulor.. Glider ur varje kurva så fort det är blött..

Who Djaa bless no man curse

blacken
12 februari 2009
Kör på nordfrost nu, men skulle vilja ha Hakkapelitta istället. Det finns bara två vinterdäck som är värda namnet, övriga kan man ha på skottkärran..big_smile

SSS -12
3 217 Inlägg
12 februari 2009
Jag har Gislaved Nordfrost 5, odubbade... Tysta däck med bra grepp, väldigt nöjd! Betalade 2800 kr för alla fyra... smile Nya!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

huh?
10 427 Inlägg
12 februari 2009
Fuckface skrev:
Jag har Gislaved Nordfrost 5, odubbade... Tysta däck med bra grepp, väldigt nöjd! Betalade 2800 kr för alla fyra... smile Nya!

Odubbade Nord Frost 5, vad ska det vara bra för? tongue

SSS -12
3 217 Inlägg
12 februari 2009
steifan skrev:
Fuckface skrev:

Odubbade Nord Frost 5, vad ska det vara bra för? tongue

Fråga mig inte, fick de monterade på det viset... Utan några vidare önskemål!

Men jag kan väl punkta upp vad odubbade däck kan ha för fördel, om det nu intresserar dig så mycket så att du faktiskt frågar om det!

* Jag bor i närheten av Tyskland, alltså i Skåne... Där får man inte köra dubbat!
* Jag har en bil med komfort, alltså låg ljudnivå och bekväm gång (enligt mig), någonting som lätt faller offer för dubbar i däcken.
* Jag upplever inte så värst mycket varken snö eller is, dubbarna blir snabbt obrukbara.
* Vägverket älskar mig! Jag förstör inte deras hårda arbete... wink

Fler frågor kan du ta genom citat eller alternativt skicka via PM... Var god ifrågasätt inte mina val, jag kommenterade enbart ett par grymma vinterdäck! Det är jag som ska köra med bilen, inte du! wink Ifrågasätt inte...

(Ursäktar mitt humör, lite bitterfitta idag)
Senast redigerat av Fuckface (12 februari 2009)

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Trätekniker
387 Inlägg
12 februari 2009
Kör med AVON dubbfriadäck från england, dom gör mest bandäck till MC.
Roligt att testa nya grejer, funkar fint.
Kör man som man ska och försiktigt när det är dåligt väglag så kan man ha vilken skit som hällst.

Roligt med folk som lägger massa pengar på däck och tror att dom kan köra lika fort när det är kass väglag.

Kör försiktigt!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

338 Inlägg
12 februari 2009
Hakkapeliitta 5 bästa som finns.

Trätekniker
387 Inlägg
12 februari 2009
Mange_GVe skrev:
Hakkapeliitta 5 bästa som finns.

Knappast, varför tror folk att dom är odödliga när dom har däck med ett känt namn?
Det är ju i stort sätt ingen skillnad på dom 20 vanligaste vinterdäcken.

Här är grymma däck: http://www.traderamotor.com/adPictures/ … normal.jpg

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

Xenoholic
2 559 Inlägg
12 februari 2009
Fuckface skrev:

Förstår vad "steifan" menade. Nordfrost är väl Gislaveds Dubbade
och de Odubbade brukar ju heta Softfrost.
Så han undrar väl varför man köper ett dubbdäck utan dubb, för det undrade jag med. wink

Själv kör jag på Nokian RSI 215/45-17 o tycker dom funkar bra, men dom var lite "mjuka" (ostadiga) i början, men känns nu mycket bättre.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Sök