4416
Sök

Kamaxelbetckningar på Volvokammar

191 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
#1
sha jag har 2 st kamaxlar liggandes jag undrar A-Kam va gör den ? sen har jag en kam som det står antingen W eller M på undrar om det finns nån av dom ?


Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
15 februari 2009
#2
Ehh ? Bilmodell så vi slipper gissa !

Schipperke rules !

Slav
1 454 Inlägg
15 februari 2009
#3
det är ju modellerna på kammarna, antar att de är till volvo 8V isf är A kammen den bättre av dom.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

194 Inlägg
15 februari 2009
#4
m-kamen är väl bland dom tråkiaste volvokamarna? sitter i bla b230f.

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

Fri fart för ett fritt folk!
14 131 Inlägg
15 februari 2009
#5
A-kam B21,b23,b230 samtliga så kallade A motorer
M-kam är b200,b230F motorn standars kam och fungerar endast som blomsterpinne

Kör fort så hinner inget hända...

191 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
#6
a-kam är den vassare eller ? och vad gör den om den e bättre ?


498 Inlägg
15 februari 2009
#7
M-kam = Mes kammen haha.
A-kam= Sitter i vissa turbo motorer för att få bottendrag.
Som sakt. Om du slänger i A-kammen så får du bättre bottendrag men sämre på högre varv.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

10 287 Inlägg
15 februari 2009
#8
Sämre på höga varv än vad då??
På en turbo?

Orginal på tex 230FT sitter T kammen som är konstruerad för att strypa motorn på höga varv. A kammen öppnar upp en orginal turbomotor så den andas över 5000 rpm.

/Göran

SLG skrev:
Om du slänger i A-kammen så får du bättre bottendrag men sämre på högre varv.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

191 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
#9
Sharky skrev:
Sämre på höga varv än vad då??
På en turbo?

Orginal på tex 230FT sitter T kammen som är konstruerad för att strypa motorn på höga varv. A kammen öppnar upp en orginal turbomotor så den andas över 5000 rpm.

/Göran

SLG skrev:
Om du slänger i A-kammen så får du bättre bottendrag men sämre på högre varv.


det där lät intressant men om man slänger i en " VX3 " kam ? vad händer då ?`sen är det lätt att byta kam ? vet nämligen inte hur man gör tongue


10 287 Inlägg
15 februari 2009
#10
Både VX3 och A funkar bra på 8V turbomotorer som är "husbehovstrimmade" - låt oss säga upp till 260-280Hkr.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

191 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
#11
hur byter man skiten då:P?


Slav
1 454 Inlägg
15 februari 2009
#12
tar av kamremmen skruvar ur kammen som sitter där och skruvar i den nya likadant...

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
15 februari 2009
#13
Henka_ skrev:
tar av kamremmen skruvar ur kammen som sitter där och skruvar i den nya likadant...

kan va bra att schimsa in nya kammen också tongue

-den satt som en fläskläpp-

191 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#14
vadå  schimsa in tongue?


8 250 Inlägg
17 februari 2009
#15
TonySarja skrev:
vadå  schimsa in tongue?

Justera spelet mellan kam och lyftare, ska va ett visst mått för att det ska funka som det är tänkt.


602 Inlägg
17 februari 2009
#16
Marlboroman skrev:
TonySarja skrev:
vadå  schimsa in tongue?

Justera spelet mellan kam och lyftare, ska va ett visst mått för att det ska funka som det är tänkt.

precis. köp en "gör det själv handbok" så står det hur du gör.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone


Sök