3348
Sök

Diskussion: Vad tror ni om Saabs framtid?

876 Inlägg
27 februari 2009
P_sson skrev:
Vad ja har förstått så är det väl helt kört för SAAB och därför pumpar väl regeringen inte in mer pengar ? Utan dom sitter o håller på pengarna tills VOLVO behöver dom för det är väl bara en tidsfråga det med. Lr ? Är inte så värst insatt i ämnet..

nej, du är nog inte så insatt. Regeringen vill inte gå in som borgenär för SAAB så länge dem inte har någon köpare. Så att det är helt kört för SAAB stämmer inte.

7 100 Inlägg
27 februari 2009

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
27 februari 2009
Det är kanske inte så slut för Saab
"Åtta förfrågningar om köp av Saab"
Saabs vd Jan-Åke Jonsson har tre månader på sig att hitta finansiering. Han säger ha fått åtta seriösa förfrågningar.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=479115

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

OEM <3
6 957 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
krutmats skrev:
Har jag vetat om demonstrationerna i Trollhättan idag hade jag fan åkt ner o stöttat dom!

Idag fre. eller igår tors?

OEM <3

3 113 Inlägg
27 februari 2009
jag håller tummarna för SAAB..

enligt mig så gjorde regeringen ett stort misstag att inte ge SAAB stödpaketet dom behövde. När SAAB sitter så djupt inne i våra svenska hjärtan - varför inte kämpa för det?

hoppas dom där 8 förfrågningarna är hjälpen!
Senast redigerat av cebT (27 februari 2009)

Semper Fi

blacken
27 februari 2009
Ellertz skrev:
Saab900Racing skrev:
Helt jävla sanslöst, Regeringen VILL att Saab ska gå under. Så är det bara, det märks så tydligt.

Nej! Men jag vill inte att MINA skattepengar ska gå till en bilmärke som varit ett problemföretag från första början.. När gick saab med vinst senast? början på 90 talet?

Att alla saabfantaster inte kan inse att saab inte har nån framtid...  Företaget får skylla sig själv som inte gjort nått åt saken tidigare när man insåg att man började gå back varje år. 

Sverige får helt enkelt hoppas på Volvo... Eller köpa tyskt smile

Nu är det så att det Saab vill, i detta hära fallet  (tullkredit) kostar oss skattebetalare inget. Utan regeringen vill att Saab ska gå under verkar det som. Svårt att kunna tolka det på ett annat sätt..

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
27 februari 2009
Tusentals tågade för jobben i Trollhättan
Saab-arbetare i flera länder förenade sig på torsdagen i en manifestation för jobben.
I Trollhättan var stämningen nästan religiös i talen om själ och tro.
- Många tror på Saab och det visar den här manifestationen, sade IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven.
http://www.gt.se/nyheter/1.1480522/tuse … rollhattan

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Norrlänning
1 453 Inlägg
28 februari 2009
Glader9991 skrev:
Ellertz skrev:
Saab900Racing skrev:
Helt jävla sanslöst, Regeringen VILL att Saab ska gå under. Så är det bara, det märks så tydligt.

Nej! Men jag vill inte att MINA skattepengar ska gå till en bilmärke som varit ett problemföretag från första början.. När gick saab med vinst senast? början på 90 talet?

Att alla saabfantaster inte kan inse att saab inte har nån framtid...  Företaget får skylla sig själv som inte gjort nått åt saken tidigare när man insåg att man började gå back varje år. 

Vad vill du att dina skattepengar ska gå till då? Victorias bröllop? Iranska kulturföreningen?

Saab har åtta möjliga köpare. Ska man gå efter ditt uttalande är de 8 st idioter som inte vet någonting?

Inte till ett bilmärke som tillverkar bilar som ingen vill ha. Saab har gått back i 15 år, inom de 15 åren har de pågått både hög och lågkonjunktur.

Om staten överhuvudtaget ska fundera på att skjuta in nått öre, måste dom se till att den högst inkompetenta saabledningen försvinner först. Högst oansvarigt att låta ett företag gå minus så länge.

Saab har haft 2 modeller de senaste 10 åren, de håller inte. Sen känns 9-5 riktigt gammalt, inte hänt nått väsentligt med den modellen sen den kom -97.

Finns det nått som talar för att Saab ska kunna överleva egentligen? jag ser iaf inget.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

blacken
28 februari 2009
Finns det nått som talar för att Saab ska kunna överleva egentligen?

Deras kompetens att bygga bilar och motorer..

876 Inlägg
28 februari 2009
jonnielahti skrev:
vad jag läste sist så kommer de att bli självständiga och fortsätta tillverka prima saabbilar smile
det kommer ut en ny saab 9-4x som blir deras överlevnadsplan smile

japp, och 9-3X och en helt ny 9-5. Sen finns det en 9-3 som ska komma 2011 tror jag det va. Om dem överlever vilket vi får hoppas smile

1 062 Inlägg
28 februari 2009
Johan323 skrev:
Ni har aldrig tänkt på att det bästa för saab just nu vore att dra ner. Ta in nytt folk, experter på design och motorer. Ta in folk från utlandet och låta dom se över allting och plocka fram nytt material. .

Och varför i hela friden skulle de behöva nytt folk till att bygga motorer? De är ju redan idag ansvariga för GM:s ALLA E85/överladdade motorer worldwide så jag tror kompetensen räcker och blir över på den punkten. Designen kan man int eklaga på däremot kanske ekonomisidan borde bytas ut...

M.V.H.

2 164 Inlägg
28 februari 2009
Ellertz skrev:
Glader9991 skrev:
Ellertz skrev:

Vad vill du att dina skattepengar ska gå till då? Victorias bröllop? Iranska kulturföreningen?

Saab har åtta möjliga köpare. Ska man gå efter ditt uttalande är de 8 st idioter som inte vet någonting?

Inte till ett bilmärke som tillverkar bilar som ingen vill ha. Saab har gått back i 15 år, inom de 15 åren har de pågått både hög och lågkonjunktur.

Om staten överhuvudtaget ska fundera på att skjuta in nått öre, måste dom se till att den högst inkompetenta saabledningen försvinner först. Högst oansvarigt att låta ett företag gå minus så länge.

Saab har haft 2 modeller de senaste 10 åren, de håller inte. Sen känns 9-5 riktigt gammalt, inte hänt nått väsentligt med den modellen sen den kom -97.

Finns det nått som talar för att Saab ska kunna överleva egentligen? jag ser iaf inget.

Sanning med modifikation.
När man inte får ta vinsten av bilarna som säljs i usa eller att man får köpa in motorer till dubbelt så dyra priser som andra märkes syskon är ju lite skumt och att man ska inte får betalt för den utveckling man gör så går man med förlust.
Får saab köpa in till rätt priser så har dom redan gått runt men de finns ju fler skäl än bara vinster.
Men de är som sagt ingen fara än för saab.
Sen är de ett spel mellan GM och regeringen just nu.
Skulle de funka lite bättre skulle saab fått stöd nu.
Sen så får vi vem som köper.
De är ju en sak ingen vet än.

MVH

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
28 februari 2009
Va mer att säja slå ihop Volvo & SaaB å låt det vara ett svenskt ägt bolag.

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 februari 2009
Fredrik-79 skrev:
Sanning med modifikation.
När man inte får ta vinsten av bilarna som säljs i usa eller att man får köpa in motorer till dubbelt så dyra priser som andra märkes syskon är ju lite skumt och att man ska inte får betalt för den utveckling man gör så går man med förlust.
Får saab köpa in till rätt priser så har dom redan gått runt men de finns ju fler skäl än bara vinster.
Men de är som sagt ingen fara än för saab.
Sen är de ett spel mellan GM och regeringen just nu.
Skulle de funka lite bättre skulle saab fått stöd nu.
Sen så får vi vem som köper.
De är ju en sak ingen vet än.

MVH

Ford hade ju fabriker i England som kunde producera mer än de kunde tillverka.
Så hur löser man det problemet?

Jo, man flyttar delar av produktionen av Volvos motorer till England, sen får Volvo köpa in sina motorer därifrån, och sen göra om dom så de passar i Volvos.

Så Saabs problem där är långtifrån unikt.
Ford har ju likaledes mjölkat Volvo på 20 miljarder, utöver de 20 miljarder som redan fanns i kassan när Ford köpte upp Volvo PV.

Saab gick ju back redan innan GM köpte upp dem, så du kan ju inte enbart skylla på det...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

341 Inlägg
28 februari 2009
Johan323 skrev:
Saab är en riktig problembil, och den som förnekar det är fan dum i huvudet. Vi kan ju ta exempel på växellådor och klimatanläggning och hjulupphängning. Saker som konstant är ett problem för den som köper Saab.
Så kom inte och förneka att dom problemen är väldigt stora hos saab bilar, och inträffar oftare och tidigare på saab än hos andra märken.

Hade dom gjort mer pålitliga bilar som inte hade så stora fel så hade kanske fler köpt dom. Aldrig i livet att man hade vågat sig på att köpa en begagnad saab. För gud vet vad som ligger och väntar runt hörnet.

Tacka vet jag Volvo som har billigare delar och som är mer lättmekat och som inte kräver att man plockar ner halva bilen för att komma åt en del.

Då får jag ställa mig till klubben av folk som är "dumma i huvudet" då.

Saab har inte speciellt mycket fler modellrelaterade fel än några andra bilmärken.
Under tio års Saab-ägande har jag inte råkat ut för något av dessa problem, trots 30 000 mil med både nya och begagnade Saabar.
Visst kan man köra sönder en Saab, precis som man kan köra sönder Volvosar.
Har f.ö. haft tre Volvo också, ingen av dem mindre problemfri än Saabarna.
Senast redigerat av MTR (28 februari 2009)

blacken
28 februari 2009
Johan323 skrev:
Saab är en riktig problembil, och den som förnekar det är fan dum i huvudet. Vi kan ju ta exempel på växellådor och klimatanläggning och hjulupphängning. Saker som konstant är ett problem för den som köper Saab.
Så kom inte och förneka att dom problemen är väldigt stora hos saab bilar, och inträffar oftare och tidigare på saab än hos andra märken.

Hade dom gjort mer pålitliga bilar som inte hade så stora fel så hade kanske fler köpt dom. Aldrig i livet att man hade vågat sig på att köpa en begagnad saab. För gud vet vad som ligger och väntar runt hörnet.

Tacka vet jag Volvo som har billigare delar och som är mer lättmekat och som inte kräver att man plockar ner halva bilen för att komma åt en del.

Saab är ingen "problembil" som sticker ut på något sätt, tvärtom det finns dom som har större "problem" med lådor, styrkomponenter, och elektronik.Och Saaben är inte mera svårmeckad en japs, eller en Volvo..

SSS -12
3 217 Inlägg
28 februari 2009
Anser att SAAB precis som Volvo är högst prioriteringsbart för dagens bilmarknad, utan vare sig SAAB eller Volvo på marknaden så har vi enbart Volkswagen och Honda kvar i prisklassen... Synd och skam! De behövs för konkurrensen på bilmarkaden. Precis som allt annat Sverige har att erbjuda, med ett ord som inte går att översätta så är de, ja: Lagom! smile Jag lägger gärna 50 kr extra i skatt varje månad om det skulle behövas!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

876 Inlägg
28 februari 2009
Johan323 skrev:
blacken skrev:
Johan323 skrev:

Saab är ingen "problembil" som sticker ut på något sätt, tvärtom det finns dom som har större "problem" med lådor, styrkomponenter, och elektronik.Och Saaben är inte mera svårmeckad en japs, eller en Volvo..

Och jo, saaben är mer svårmeckad och svårare att komma till än en Volvo. Det är jag helt övertygad om.
Sen har saab haft rejäla problem med rost i sina bilar ändå från start tills modell 9000. Det kan du inte förneka, och volvo hade definitivt inte samma problem som saab under samma period.
Det kan nog alla hålla med om, samt att växellådorna var också ett stort problem för saab, är säkert fortfarande.

Iallafall tur man inte äger en saab. Så otroligt fula bilar. Och bilar som vänder sig till äldre män och kvinnor.

jag vet inte riktigt vilka saab bilar som är så otroligt fula och svårmeckade som du pratar om. Om du syftar på 900og och 9000 som är från samma tid som 740/240 som är lättmeckade så ligger ju Saab ljusår framför Volvo i design där. Och jag tror inte att en nyare Volvo är mer lättmeckad än en nyare Saab. Är väll lika mycket plast å annat grejs där.

956 Inlägg
28 februari 2009
Johan323 skrev:
blacken skrev:
Johan323 skrev:

Och jo, saaben är mer svårmeckad och svårare att komma till än en Volvo. Det är jag helt övertygad om.
Sen har saab haft rejäla problem med rost i sina bilar ändå från start tills modell 9000. Det kan du inte förneka, och volvo hade definitivt inte samma problem som saab under samma period.
Det kan nog alla hålla med om, samt att växellådorna var också ett stort problem för saab, är säkert fortfarande.

Iallafall tur man inte äger en saab. Så otroligt fula bilar. Och bilar som vänder sig till äldre män och kvinnor.

VÅR GUD HAR TALAT!!!

lollollollollollollol
Kom gärna med mera "bullshit".

blacken
28 februari 2009
Johan323 skrev:
blacken skrev:
Johan323 skrev:

Nej Saab är inte mera svårmeckad än en Volvo, dom har olika "sidor" helt enkelt. men Saab är en "hightech" bil i jämförelse med Volvo, den är byggd med en annan filosofi i grunden.
Vad rost anbelangar så är i Saab inte värre än Volvo eller något annat bilmärke, skulle nog hellre säga tvärt om, dom ligger "bra till" rostmässigt sett.

Och vad växellådor anbelangar så vet jag att dom ska vara en svag punkt för Saab, men jag har bytt fasen så många fler på Cheva, Volvo och BMW än vad jag har bytt på Saab..
Senast redigerat av blacken (28 februari 2009)

Sök