3694
Sök

Diskussion: Vad tror ni om Saabs framtid?

Saaboholic
3 129 Inlägg
18 februari 2009
Saab900Racing skrev:
Det är ju såhär, ingen vinner ju på att Saab går omkull? Jag håller med Hedley, Jag ser hellre att man ger 5miljarder för att folk ska ha ett arbete att gå till än 5 miljarder i bidrag till folk som inte vill lyfta ett finger. Jag hoppas att Saab "överlever" det är jävligt bra bilar. Och få bilmärken har en sån anda över bilarna som saab har. De som har varit på en Saab festival vet vad jag menar. Själv har jag inte Saab som hobby, utan som livsstil. Kan inte tänka mig att åka nåt annat.

Word. Saab-festivalen är en av de bästa tillställningar jag varit på.

"Liberty of thought is the life of the soul"

OEM <3
6 957 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
hedley skrev:
Saab900Racing skrev:
Det är ju såhär, ingen vinner ju på att Saab går omkull? Jag håller med Hedley, Jag ser hellre att man ger 5miljarder för att folk ska ha ett arbete att gå till än 5 miljarder i bidrag till folk som inte vill lyfta ett finger. Jag hoppas att Saab "överlever" det är jävligt bra bilar. Och få bilmärken har en sån anda över bilarna som saab har. De som har varit på en Saab festival vet vad jag menar. Själv har jag inte Saab som hobby, utan som livsstil. Kan inte tänka mig att åka nåt annat.

Word. Saab-festivalen är en av de bästa tillställningar jag varit på.

Lite OT men är de 2 eller 3 år sen de va senast?

OEM <3

Avstängd
914 Inlägg
18 februari 2009
2 år, alltid 2år mellan

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

Ace Ventura
1 240 Inlägg
18 februari 2009
Saab900Racing skrev:

Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker.. Jag tycker ju att regeringen gör rätt som nobbar för om dom skjuter in pengarna till Saab, Och det fortsätter gå minus då är ju dom pengarna slut en vacker dag igen, Och då är vi tillbaka på ruta 1

Är de inte bättre dom 5 miljarderna läggs på att utbilda dom som blir av med jobben isånafall? Så kan dom ju börja jobba med datorer, bygg,  lastbilschaufförer eller vadsomhelst..

Saaboholic
3 129 Inlägg
18 februari 2009
Aruzo skrev:
Saab900Racing skrev:

Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker.. Jag tycker ju att regeringen gör rätt som nobbar för om dom skjuter in pengarna till Saab, Och det fortsätter gå minus då är ju dom pengarna slut en vacker dag igen, Och då är vi tillbaka på ruta 1

Är de inte bättre dom 5 miljarderna läggs på att utbilda dom som blir av med jobben isånafall? Så kan dom ju börja jobba med datorer, bygg,  lastbilschaufförer eller vadsomhelst..

Nackdelen är ju att det inte finns så många jobb lediga idag som man kan utbilda folket på arbetsplatserna till istortsett..

Dock håller jag med om att det vore bra att utbilda/omskola folket på arbetsplatserna om ingen annan möjlighet finns.

"Liberty of thought is the life of the soul"

blacken
18 februari 2009
Snajdarn skrev:
Epitaph skrev:
Snajdarn skrev:
Som har bilar som ligger 10år efter i utvecklingen?

Vad snackar du om? roll

DU får gärna förklara vidare...

Det behövs verkligen ingen förklaring mer än att titta på modellerna, och fundera på om dom känns moderna. Hur många år har Saab 9-5 funnits och hur mycket har den utvecklats? Det är ju samma bil som för 10år sen med några få visuella skillnader. Saab har inga pengar att utveckla i den takt som behövs. Saab 9-3 finns sen 2003 i nuvarande utförande och en efterträdare ligger långt fram i planeringen.

DÄRFÖR, ligger Saab efter i utvecklingen.

lollollol

1 062 Inlägg
18 februari 2009
Vad än folk skriver så beror Saabkrachen på att de levt med en ägare som GM som i 20år tid gett konstgjord andning utan att satsa ett dugg på att hjälpa företaget.
Hur mycket nytt har kommit sedan GM? De har dragit ner, sparat in och ställt in sedan de gick in med 49% ägande -90.

JAG tror att största nackdelen med bilarna idag förutom det att 9-5 är för gammal är att de halkat efter rejält på motorsidan!
INGENTING har hänt där på över 10år! Ingen ny teknik har införts överhuvudtaget och det gör bilarna törstiga, skitigare och slöare.
Varför? Självklart: det finns inga pengar och ägarna och Saab har (skulle jag tro) olika uppfattningar om varför Saab säljer dåligt.
Konstiga beslut tas och folk skyller på varandra. Summan blir: MISSKÖTT från grunden.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (18 februari 2009)

2 600 Inlägg
18 februari 2009
jag hoppas att saab kommer på fötter igen. jag kan inte sånt här men hoppas kan man ju alltid göra=) och om saab hadde hafft pengar så hadde nog dom kommit me nya modeller vet dom har redan kommit me några nya modeller. men me mindre motor altanativ som kanse 1,6 liters eller 1,4 liters och mindre bensin snåla bilar så hadde nog flera köpt dom. många satsa på mindre bilar och som dra minder bensin kankse flera etanol eller disel bilar. jag skulle nog tro på att flera hadde köpt dom.

men som sagt är vad jag tro kan som sagt inte så mycket om dett.  tycker bara synd att förlora saab och alla som jobbar på saab.

gör som jag kör gubba racer=)

blacken
18 februari 2009
INGENTING har hänt där på över 10år! Ingen ny teknik har införts överhuvudtaget och det gör bilarna törstiga, skitigare och slöare.

Det är svårt att hålla med dig där, för när det gäller miljömotorer så är Saab bland dom främsta..

179 Inlägg
18 februari 2009
Alla som hört på radion idag har nog insett att saab e ganska kört. GM ger inte en krona o inte svenska staten heller.

865 Inlägg
18 februari 2009
trist e det ju att folk får gå men att staten ska ge pengar tycker jag inte staten ska inte hjälpa med pengar då det kommer att bli mer och mer som behöver pengar och räddar staten en så ska man rädda allt som håller på att gå omkull till och med en firma med en anställd måste i så fall räddas

182 Inlägg
18 februari 2009
blacken skrev:

Det är svårt att hålla med dig där, för när det gäller miljömotorer så är Saab bland dom främsta..

Menar du etanolmotorerna? Nu kan jag givetvis ha fel då jag inte är Saabfrälst, men är inte de mer eller mindre bara modifirerade bensinare?

182 Inlägg
18 februari 2009
sand3rs skrev:
blacken skrev:

Menar du etanolmotorerna? Nu kan jag givetvis ha fel då jag inte är Saabfrälst, men är inte de mer eller mindre bara modifirerade bensinare?

Jag har svårt att förstå alla som tycker att det är en ren självklarhet att Sverige ska rädda Saab. Jag menar, Saab är ju inte ens svenskt. Kan man lova att alla pengar som eventuellt pumpas in i GM för att rädda Saab, går till Saab och inte GM??
Personligen är jag inte sugen på att betalar pensionsvederlaget för några redan mycket rika jänkare.

956 Inlägg
18 februari 2009
Pelle84 skrev:
Alla som hört på radion idag har nog insett att saab e ganska kört. GM ger inte en krona o inte svenska staten heller.

Risken kan vara att Volvo är det med.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 februari 2009
verkar som att GM vill tjäna pengar, liksom suga ut pengar ur ett företag, o sen skrotar dom företaget, typ oldsmobile, saab, o sen ford, kanske är het fel, men de känns lite åt de hållet iaf hmm

1 488 Inlägg
18 februari 2009
Lite synd men tyvärr. Jag misstänker ändå att det kan köpas upp av ryssland mot slutet som vissa nyheter nämner.

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 februari 2009
itouch skrev:
Lite synd men tyvärr. Jag misstänker ändå att det kan köpas upp av ryssland mot slutet som vissa nyheter nämner.

big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile

http://photography.nationalgeographic.com/staticfiles/NGS/Shared/StaticFiles/Photography/Images/POD/s/soviet-parade-246330-sw.jpg

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 723 Inlägg
18 februari 2009
Funkiee skrev:
verkar som att GM vill tjäna pengar, liksom suga ut pengar ur ett företag, o sen skrotar dom företaget, typ oldsmobile, saab, o sen ford, kanske är het fel, men de känns lite åt de hållet iaf hmm

Men är de verkligen så jävliga? Är det inte mer så att varken Oldsmobile eller Saab säljer tillräckligt med bilar för att det ska vara lönsamt? De har ju gjort klart att de ska satsa på tre märken: Chevrolet, Buick och GMC då dessa är de starkaste varumärkena. Och i dessa tider låter det som en bra affärsidé. För i slutändan är det bara det, affärer. Sorgligt nog.

Edit: fyra märken, Cadillac också.
Senast redigerat av falloutboy (18 februari 2009)

2 182 Inlägg
18 februari 2009
falloutboy skrev:
Är det inte mer så att varken Oldsmobile eller Saab säljer tillräckligt med bilar för att det ska vara lönsamt?.

Oldsmobile la dem ner för länge sen, 01 eller 02 tror ja de va sad

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

RS
886 Inlägg
18 februari 2009
Som jag ser det så handlar det inte så mycket om att underhålla ett sjunkande företag, det handlar om att underhålla ett svenskt ansikte inom bilindustrin! Men Saab måste göra nåt radikalt, dom kan inte fortsätta i samma anda för då är dom snart i kris igen hmm
Senast redigerat av Bostrom (18 februari 2009)

Focus RS

Sök