3042
Sök

SNABBGUIDE: Tvätta rätt, handtvätt!

16 197 Inlägg
2 mars 2009
#21
itouch skrev:
Alltid kul med ironi, men ibland blir det alldeles för mkt utanför ämnet, sorry om jag lät hård, vilket inte var tanken smile

tråden heter ju tvätta rätt.. inte tvätta för hand..big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 256 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#22
Så, nu har jag korrigerat lite fel och lite "stavningsfel"

Admin får gärna korrigera det som behövs eller säga till vad som behöver ändras för klistring :p


FreddeK
2 mars 2009
#23
Jonni skrev: Tänk på att när du svampar så börjar du uppifrån och går neråt och så skall du göra stora rörelser, detta gör man för att undvika de s.k tvättrosorna, använd även rikligt med shampo och ljummet vatten, ju mer det skummar desto bättre!

Freddeponken skriver: dela upp schamponeringer i två delar....tvätta uppifrån och ner till listen, sen skölj. ta sedan och tvätta under listen och sen längst ner vid trösklar osv..sen sist tar man fälgarna!

Kör själv med turtle supertvätt och den skummar inte...men en toppenprodukt. kan rekomenderas. dock lite hård mot vax så man får vaxa lite oftare men det blir jäkligt rent och det är huvudsaken på vintern då saltet biter fast överallt. på sommaren duger det med naturprodukter då det oftast bara är damm!

Mvh Fredde

4 586 Inlägg
3 mars 2009
#24
itouch skrev:
Du bör ta bort rekommendationen på Yes. Yes löser direkt lackskydd eller vax och brukar rekommenderas av rekondare för att lösa upp gammalt skydd innan man ska lägga på nytt av annat märke. Inget man bör tvätta bilen med även fast den är effektiv.

nu vet jag varför mina repor inte försvinner. kan bero på att det ligger 10 lager vax samt lackskydd där innan.

kan man tvätta av polish samt cleaner med diskmedel eller hur blir resultatet sedan på med lackskydd eller hur blir resultatet?

vissa produkter är lite svåra att torka av tänkte ifall detta kunde vara en lösning
Senast redigerat av jorre83 (3 mars 2009)


1 488 Inlägg
3 mars 2009
#25
jorre83 skrev:
itouch skrev:
Du bör ta bort rekommendationen på Yes. Yes löser direkt lackskydd eller vax och brukar rekommenderas av rekondare för att lösa upp gammalt skydd innan man ska lägga på nytt av annat märke. Inget man bör tvätta bilen med även fast den är effektiv.

nu vet jag varför mina repor inte försvinner. kan bero på att det ligger 10 lager vax samt lackskydd där innan.

kan man tvätta av polish samt cleaner med diskmedel eller hur blir resultatet sedan på med lackskydd eller hur blir resultatet?

vissa produkter är lite svåra att torka av tänkte ifall detta kunde vara en lösning

Om du kör en cleaner eller en rubbing på lackskydd/vax så spelar det ingen roll om de ligger 10 lager vax innan. Det löses upp direkt av polermedlet. Så det har inte med dina repors svåra följd att göra. Det är nog snarare så att du behöver gå upp till grövre medel och lite mer varvtal och rätt trissa. Händer ibland att jag provar 2-3 medel och 2-3 trissor utan resultat och sen plötsligt lirar en trissa och ett medel perfekt. Med en roterande maskin, lamull och menzerna IP eller 3M fastcut+ får man bort de mesta.

Gällande Yes diskmedel så är det rekommenderat att tvätta hela bilen med en koncentrerad blandning inför polering. Den löser vaxrester och fettrester och lämnar en mycket ren yta för polering.

Jag själv brukar tvätta av polermedel efter polering med högtryck. Sen torkar jag den. Sen spritar jag hela bilen så lacken är kliniskt ren inför lackskyddet. Många rekondfirmor tvättar av bilen efter polering istället för att torka bort.

4 586 Inlägg
3 mars 2009
#26
itouch skrev:
jorre83 skrev:
itouch skrev:
Du bör ta bort rekommendationen på Yes. Yes löser direkt lackskydd eller vax och brukar rekommenderas av rekondare för att lösa upp gammalt skydd innan man ska lägga på nytt av annat märke. Inget man bör tvätta bilen med även fast den är effektiv.

nu vet jag varför mina repor inte försvinner. kan bero på att det ligger 10 lager vax samt lackskydd där innan.

kan man tvätta av polish samt cleaner med diskmedel eller hur blir resultatet sedan på med lackskydd eller hur blir resultatet?

vissa produkter är lite svåra att torka av tänkte ifall detta kunde vara en lösning

Om du kör en cleaner eller en rubbing på lackskydd/vax så spelar det ingen roll om de ligger 10 lager vax innan. Så det har inte med dina repors svåra följd att göra. Det är nog snarare så att du behöver gå upp till grövre medel och lite mer varvtal och rätt trissa. Händer ibland att jag provar 2-3 medel och 2-3 trissor utan resultat och sen plötsligt lirar en trissa och ett medel perfekt. Med en roterande maskin, lamull och menzerna IP eller 3M fastcut+ får man bort de mesta.

Gällande Yes diskmedel så är det rekommenderat att tvätta hela bilen med en koncentrerad blandning inför polering. Den löser vaxrester och fettrester och lämnar en mycket ren yta för polering.

Jag själv brukar tvätta av polermedel efter polering med högtryck. Sen torkar jag den. Sen spritar jag hela bilen så lacken är kliniskt ren inför lackskyddet. Många rekondfirmor tvättar av bilen efter polering istället för att torka bort.

tack för det


1 488 Inlägg
3 mars 2009
#27
Ha som en tumregel att dra på reporna med en nagel. Känner du att nageln fastnar i repan när du drar brukar de vara mycket svårare och ibland inte möjligt att få bort. Passerar nageln utan att fastna så går det alltid ta bort repan.

77 Inlägg
3 mars 2009
#28
Argy skrev:
kanske kan tillägga att avfettning sprayas på fordonet nerifrån och upp.

sedan när man tvättar med EN svamp börjar man först med att svampa övre delen av bilen, när man är klar med övre delen går man ner till nedre delen.
Då nedre delen oftast är smutsigast (mest grus, småsten och annat skit) så undviker man att få repor på övredelen i alla fall.

Vill man var riktigt,riktigt superseriös kan man använda en annan svamp till de nedre delarna på bilen,jag brukar dock använda Turtles 4-pack tvättsvampar,de är bruna till färgen och känns mkt mjuka i materialet.....när jag tagit ut en ny svamp ur förpackningen NYPER jag bort litegrann av materialet på en sida,sedan tvättar jag övre delarna av bilen med den OMÄRKTA sidan av svampen och nedre delarna med den sida jag märkt genom att ta bort en nypa material.

Tycker det funkar för mig,har aldrig fått några repor pga gruskorn då jag kört denna metod:)

77 Inlägg
3 mars 2009
#29
Jonni skrev:
Hej på er!
Var längesen jag skrev i Garagets forum, men nu hade jag lite tid över och såg att det fanns ett Biltvättsforum, så jag slänger in några rader om hur du tvättar bilen på bästa sätt till hands!

Är det några frågor så går det bra att ställa dem nedan..


Om du har smutsig bil gör du det i den här ordningen..

1a. Avfettning
Vanlig kallavfettning från macken fungerar utmärkt.. Spraya hela bilen och låt verka i 2-3 minuter ha koll bara så det inte torkar in, det kan bli fläckar!

1b. Fälgrengörning
Ofta så biter inte vanlig avfettning lika bra som en riktig fälgrengörning så därför kan jag rekommendera den här produkten! http://www.micro.se/bilvard/dack___falg … 500ml-4249

(Tänk oxå på att många miljövänliga produkter inte biter lika bra på smuts)

2. Spola av bilen
Använd högtryck och gör det mycket noggrant och se till att spruta så smutsen (inkl avfettningen) bakom lister och skarvar försvinner.  Du spolar av bilen nerifrån och upp när man sköljer av avfettningen.

3. Översyn efter avspolning
Se över bilen, om det är avfettning kvar någonstans så spolar du hela bilen igen.. om det är smuts som inte har lossnat då avfettar du den igen.. låt verka och högtrycka av igen lika noggrant.. Detta är för att slippa få repor av grus/sand/smuts som sitter kvar på bilen när man svampar

Sidorna och bakdelen av bilen är mest utsatta för asfaltsfläckar.

4. Tvätt av bilen med svamp
Nu är det dax att svampa bilen, köp en svamp av version större och dyrare, en dyrare svamp är oftast lite mjukare och drar åt sig mkt schampoo..

Använd ett bilschampoo av varianten dyrare, Jag kan rekommendera Turtle´s Extreme Serie.
http://www.micro.se/bilvard/schampo/tur … hampo-2539

Tänk på att när du svampar så börjar du uppifrån och går neråt och så skall du göra stora rörelser, detta gör man för att undvika de s.k tvättrosorna, använd även rikligt med shampo och ljummet vatten, ju mer det skummar desto bättre!

5. Avspolning!
När du har svampat klart så sköljer du antingen av bilen med högtrycken eller en vanlig vattenslang uppifrån och ner. Självklart är det bästa återigen högtrycken, den blåser bort den sista smutsen som kan sitta kvar innan du skall torka av bilen.. Självklart ser du över bilen igen om det finns nåt schampoo eller smuts som kan sitta kvar, spola isf av bilen igen..

6. Torr bil?
Nu är det dax att torka av bilen, Jag väljer bort sämsskinn och dett är för att jag har en förkärlek till svarta bilar så jag använder mig av en silikon skrapa till de större ytorna, denna rengör jag väldigt noggrant innan. 

Skrapan ser ut så här och går att köpa på hos Ditec. http://ditecshopen.se/images/product/silikonskrapa.jpg

Till resten använder jag mikrofiberdukar och det är för att de repar mindre och suger bättre än ett sämsskinn, om en mikrofiberduk blir minsta lilla smutsig så byter jag till en nytvättad.
Mikrofiberdukar finns att köpa på Biltema eller Gekås och har fördelen att det går att tvätta i en tvättmaskin.

Har man tillgång till lufttryck så kan man blåsa av bilen, det är det bästa alternativet för att undvika repor i lacken, självklart torkar man det kvarvarande vattnet med mirakeltrasorna.
Jag har en hel bärkasse med trasor, dem funkar både exteriört och interiört..


Har du några frågor så är det bara att ställa dem här i forumet!
Jag svarar så fort jag kan om ingen annan hunnit före!

Mvh Jonni


P.S
Här har ni en Hardcore biltvättare!
Han har gett mig mycket inspiration till bilvård!


Angånde det här med att göra stora tvättrörelser med svampen för att undvika tvättrosorna,jag svampar bilen genom att föra svampen i bilen längdriktning,detta fick jag lära mig på tvättutbildningen hos firman som lackförseglat min bil(BVS)...detta gör att man undviker tvättrosor som speciellt på en mörkare lack blir väldigt fula i starkt solsken....dessutom blir jag inte lika trött i armen då jag kan tvätta större ytor på kortare tid genom att göra långa svepande rörelser med lätt tryck..visst kanske min bil är ganska lättvättad pga av lackförsegligen,den mesta smutsen försvinner redan efter avfettningen och efterföljande avspolning så jag behöver aldrig arbeta mer är en gång på samma ställe=).

FreddeK
3 mars 2009
#30
family-man...helt rätt!

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 mars 2009
#31
Jonni skrev:
Dock så är det inga svenskalärare som läser den här "Guiden"

Jo det är det. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

OEM <3
6 957 Inlägg
28 mars 2009
#32
Måste fråga en sak, skrapa av bilen? Där väl inget att rekommendera?
Fråga t o m på Ditec i Skövde ang skrapa då dom säljer det och han sa att man bör undvika
skraporna.

Jag torkar min bil med syntetiskt sämskinn + våffelduken från Pingens, båda åker
in i tvättmaskinen efter varje tvätt.

Ang. avfettning tkr jag man kan skriva lite vad för avfettning man bör använda.
Rätt onödigt att använda kallavfettning på sommaren om bilen bara är lite dammig?
Räcker ju långt med alkalisk.

Ny svamp varje gång!! Eller är det inte värt 10-15kr för att hålla reporna borta?

Mvh
Senast redigerat av Bjork (28 mars 2009)

OEM <3

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
28 mars 2009
#33
itouch skrev:
Ha som en tumregel att dra på reporna med en nagel. Känner du att nageln fastnar i repan när du drar brukar de vara mycket svårare och ibland inte möjligt att få bort. Passerar nageln utan att fastna så går det alltid ta bort repan.

Hade en diskussion senast idag om folks förväntingar på att repor skall försvinna. Och jag vill förtydliga för alla som läser detta och stirrat sig blind på alla topp resultat på nätet efter diverse behandlingar, att när man tar bort en repa ersätter man den med en ny. Så att få en bil helt repfri är helt omöjlig så länge lacken utsätts för mekanisk beröring eller väder och vind.
Mer korrekt är att lacken blivit så glansig/fått lyster att ögat inte längre optiskt beroende på vinkel och ljus uppfattar repan.


Angående tvättning så kan jag bara lägga till detta i guiden: Använd mycket vatten i svampen, långa drag och skölj av ofta.

I brist på annat :)
526 Inlägg
5 april 2009
#34
Intressant läsning måste jag säga smile

Själv kör jag på ny svamp varje tvätt och torka av med sämsskin men ska testa skrapa eftersom det inte blir helt superbra med skinnet (svart bil).

1 256 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
#35
caromania skrev:
Jonni skrev:
Dock så är det inga svenskalärare som läser den här "Guiden"

Jo det är det. wink

Attans! smile


138 Inlägg
5 april 2009
#36
Angående det här med att schampot ska skumma år fel. Ju mindre det skummar desto bättre är det för det kommer åt mer & är lättare att spola av. Jag gör helrekonder & använder Diamondbrites produkter enbart. Alla typer av "avfettningar" bygger på en grund av fotogen & de olika avfettningarna delas in i olika grupper beroende på hur mpnga % fotogen det är i de olika produkterna. Extra tips när ni schamponerar bilen är att vara extra noga med bilens rutor för då slipper ni fönsterputsen vilket sparar tid...Bra att tänka på om man ska rekonda flera bilar^^


371 Inlägg
6 april 2009
#37
evilaudio skrev:
itouch skrev:
Alltid kul med ironi, men ibland blir det alldeles för mkt utanför ämnet, sorry om jag lät hård, vilket inte var tanken smile

tråden heter ju tvätta rätt..

Precis! Om man ska tvätta efter konstens alla regler så bör man undvika automattvättar så gott det går wink

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

1 256 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#38
Kanske borde göra en video så man kan visa mer detaljerat istället när jag tvättar en riktigt fin bil! wink


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
20 maj 2009
#39
Jonni skrev:
Kanske borde göra en video så man kan visa mer detaljerat istället när jag tvättar en riktigt fin bil! wink

Synd att du bor i götet för annars kunde du fått låna min bil som ett "tvättäkta" skräckexempel på hur man inte ska sköta lacken på en svart bil och hur man gör för att återställa den så gott det går wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 339 Inlägg
20 maj 2009
#40
Länken till svampen på Micro funkar inte. Dom har ju gått i konkurs sad



Sök