3693
Sök

Spricka i Turbo, Nissan 200sx s13

12 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#1
Har blivit drabbad av 2 spricka i turbon... Är detta icke körbar turbo eller vad blir följderna med att köra med en spricka? blir den större? oljan? vattnet?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/89432/585064_p9ilp5.jpg
2 Sprickor...
Senast redigerat av Hageberg (4 mars 2009)


Random Hero
4 047 Inlägg
4 mars 2009
#2
först o främst ska du väl ta reda på va som orsakat sprickan så de inte händer igen om du byter snurrbo

Dog food lid. Backwards

12 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#3
okej..felet var: inte tillräckligt med olja= jätte varm!


1 878 Inlägg
4 mars 2009
#4
Är det ingen genomgående spricka så går det att köra med. men du bör juh iallafall få någon till att svetsa detdär innan det blir värre.

eller så tar man den sura vägen ut. genom att köpa en bättre beg turbo eller en sprillans ny.


12 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#5
sprickorna är genomgående...


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
4 mars 2009
#6
Det är grymt vanligt att det blir sprickor på just det där stället på s13, var så på min också.


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
4 mars 2009
#7
så där ser min också ut ungefär och den lirar lika bra för det..det har den gjort i minst tre år nu


12 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#8
är det någon fara att kör med den så ? kan det vara sprikor till oljekanalerna ..  ska jag prova och köra med den så ?


371 Inlägg
4 mars 2009
#9
Det som händer när du kör med såna sprickor är att du bara får lite sämre laddtryck.


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
4 mars 2009
#10
Hageberg skrev:
är det någon fara att kör med den så ? kan det vara sprikor till oljekanalerna ..  ska jag prova och köra med den så ?

bara tuta och kör..det gör jag


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
5 mars 2009
#11
ingen risk att sprickorna går ner till oljekanalerna då dom inte har något med varandra att göra oljekanalerna sitter i lagerhuset och sedan bultar man på avgashuset efteråt så det finns inte en chans att oljekanalen kan bli drabbad av den sprickan

Kör fort så hinner inget hända...

371 Inlägg
5 mars 2009
#12
Growe skrev:
ingen risk att sprickorna går ner till oljekanalerna då dom inte har något med varandra att göra oljekanalerna sitter i lagerhuset och sedan bultar man på avgashuset efteråt så det finns inte en chans att oljekanalen kan bli drabbad av den sprickan

No danger on the roof.  Bara att köra.


39 Inlägg
7 mars 2009
#13
ar samma på min 850 turbo märkte jag i dag....hur vanligt är det igentligen. den verkar fungera hur bra som helst...trots sprickan.

371 Inlägg
7 mars 2009
#14
Vanligare än många tror. Vet inte om det är för att det är tunnt gods runt hålet för wastegaten som gör det.


39 Inlägg
7 mars 2009
#15
ok..jag blev lite paff när jag såg sprickan..men tänkte äsch..den fungerar ju så.....hehe

1 703 Inlägg
7 mars 2009
#16
Så ser uteslutande alla turbos ut. Godset expanderar när det blir varmt, och när godset svalnar kan dessa sprickor uppstå.


832 Inlägg
8 mars 2009
#17
Frozen1985 skrev:
Är det ingen genomgående spricka så går det att köra med. men du bör juh iallafall få någon till att svetsa detdär innan det blir värre.

eller så tar man den sura vägen ut. genom att köpa en bättre beg turbo eller en sprillans ny.

Det är nog ingen ide att försöka svetsa eftersom det är gjutet och kommer garanterat att spricka igen. Men som sagt så är det många turbosar som är spruckna mer eller mindre. Mina som jag har haft har varit spruckna sådär och funkade lika bra ändå. Men fösök INTE å svetsa det kommer bara bli sämre.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Labborant
307 Inlägg
8 mars 2009
#18
Kolla olje tillförseln, eller byt direkt till större, väldigt vanligt på dessa bilar att dom sätts igen...

1 703 Inlägg
8 mars 2009
#19
la_palma skrev:
Kolla olje tillförseln, eller byt direkt till större, väldigt vanligt på dessa bilar att dom sätts igen...

Då trådskaparen äger en -92 så har han inte det problemet. -89 -> -90 hade det felaktiga röret till oljetrycket.


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
8 mars 2009
#20
henkebenke skrev:
la_palma skrev:
Kolla olje tillförseln, eller byt direkt till större, väldigt vanligt på dessa bilar att dom sätts igen...

Då trådskaparen äger en -92 så har han inte det problemet. -89 -> -90 hade det felaktiga röret till oljetrycket.

Stämmer nästan, oljereturen var det som var felkonstruerad, röret var för snävt vinklat. smile



Sök