Trimmning av Volvo 945 Tdi D24Tic ?

Sline-
8 mars 2009 · 20 Inlägg

Hur är hållbarheten med den kära D24an de flesta ja hört säger den tål inget?Själv tycker ja de verkar slitstarka. Tänkte köpa en ny kanske o slänga på större Turbo o intercooler o börja med
Nån som är jävlig på trimmning av D24or? Tänker på Pumpen oså va man kan ändra/göra ? Mvh Lars

Kmarcus
8 mars 2009 · 854 Inlägg

Kolla TPC, där finns mycket info.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
AndreasPlars
8 mars 2009 · 1 062 Inlägg

Sedan är ju slitstark och trimmningsvänlig två helt olika saker. Dvs att tåla 50000mil utan haveri och hålla för en massa hästkrafter.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Melker_elk Blyfot och motor dödare
8 mars 2009 · 388 Inlägg

som vanligt så beror hållbarheten på skicket på motorn, men vanligt vis tål dom väldigt mycket. 2 bar i laddtryck är inga problem om du ställer upp pumpen lite samtidigt, jag har själv kört så det funka fin fint. dock håller inte original turbo allt för länge då.
vad gäller pumpen går det att gör ganska mycket.
vilken effekt har du tänkt landa på?

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
DieselHenke
9 mars 2009 · 3 Inlägg

d24 är jävligt bra motorer om dom har rätt ägare som sköter om dom med sevice och ser till att dom ALDRIG får gå varm håller dom fint ! och vidare så har jag sj en 245 d24tic som skall trimmas och totalrenoveras! i nuläget har jag problem med dåligt komp pga dumfan jag köpte motorn av inte hade skött den riktigt ! men när bilen väl startar går den av bara fan 0-100 på under 11 s. om du ska trimma riktigt mycket råder ja dig att lämna iväg diesel pumpen på renovering och byta till större pumpelement plus att köpa fetare spridare. kul att det finns fler som trimmar diesel smile

Senast redigerat av Blackhawk_ (9 mars 2009)

Diesel smoke for life
Sline-
14 mars 2009 · 20 Inlägg

Kmarcus skrev:
Kolla TPC, där finns mycket info.

Tpc??

Sline-
14 mars 2009 · 20 Inlägg

Blackhawk_ skrev:
d24 är jävligt bra motorer om dom har rätt ägare som sköter om dom med sevice och ser till att dom ALDRIG får gå varm håller dom fint ! och vidare så har jag sj en 245 d24tic som skall trimmas och totalrenoveras! i nuläget har jag problem med dåligt komp pga dumfan jag köpte motorn av inte hade skött den riktigt ! men när bilen väl startar går den av bara fan 0-100 på under 11 s. om du ska trimma riktigt mycket råder ja dig att lämna iväg diesel pumpen på renovering och byta till större pumpelement plus att köpa fetare spridare. kul att det finns fler som trimmar diesel smile

Tack Blackhawk_ Ska ta o kolla mer på detta har ingen tdi i nuläget men tänkte köpa på mig en funderar på en innan 95 så man får den gamla lådan, M90in är så dyr om de ska repas.
Ja de gäller ju o få tag i en fräsch motor med inte allt för mycket mil,Armen burkar väl sälja ut eller har väl sålt ut D24or,Vet inte om de har några d24tic men en kompis köpte en vanli d24 för 3000kr som gått 2500mil exakt rätt bra pris,kul om de varit en tic
Vart får jag tag i spridare till en sådan då?
Finns det nått mer man kan göra? har just de planera Större Turbo o IC o Spridare o pump de borde väl ge hygglig effekt ialf?
Hade en 945 tdi -96 som ja ställde pump o turbo på o den fick ja fin fart i,så de bode ju bli ännu mer Gött Mos om en fixar me pumpen oså oxå

Big Trucks and Diesel smoke or Volvo D24 =P !!

Sline-
14 mars 2009 · 20 Inlägg

_Butcher_ skrev:
som vanligt så beror hållbarheten på skicket på motorn, men vanligt vis tål dom väldigt mycket. 2 bar i laddtryck är inga problem om du ställer upp pumpen lite samtidigt, jag har själv kört så det funka fin fint. dock håller inte original turbo allt för länge då.
vad gäller pumpen går det att gör ganska mycket.
vilken effekt har du tänkt landa på?

Okej Hehe..Ja 200hk vore väl nått o börja på ialf, Den stora frågan är ju hur mycket Kolvar o alt sånt tål,

jimols
14 mars 2009 · 48 Inlägg

Ang trimning av D24 så tycker jag att du skall börja med att byta turbo och Ic och se till att det andas bra dvs avgassystem tryckrör och grenrör. Pumpen och spridarna behöver du inte göra så mycket med i första steget, se bara till att justera in öppningstrycket och att strålbilden e bra. Sen måste du ställa på pumpen förstås, men det är rejäl överkapacitet i de flesta pumpar för att de  skall palla de där 50000 milen. Det viktiga vid dieseltrimning är att inte avgastempen skenar men det kommer den inte göra om du ser till att det andas riktigt och att intercoolern har bra effekt. vill du spåra ur rejält rekomenderara jag att du börjar laborera med vatten insprut. Fördelen med vattnet är att det håller förbränningstempen nere men ger en j-la avgasvolym för max laddtryck och effekt!
Tycker du det verkar vettigt och har frågor är det bara att fråga i min gästbok!

Cableguy Lindén
27 mars 2009 · 122 Inlägg

är det någon som vet vad det är för fläns mot grenröret på d24tic?? ska nänligen byta turbo på min.

Senast redigerat av TL-Racing (27 mars 2009)

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Matz-The-Man
29 mars 2009 · 204 Inlägg

är väll inte riktigt hundra på om det är t3 eller t4 men något av de är det

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
snurbo_diesel Egen företagare
2 april 2009 · 864 Inlägg

Pumpen på d24 ska palla för 400hk utan att behöva göra nått ingrepp, ställ bara på pumpen och ta bort en distans som sitter under locket på rökbegränsaren.
flänsen till turbon ska ha samma som nån saab, då är det säkert nån vet vad det är för fläns, finns ju endel saabar här på garaget.org
Ska även finnas en annan kam att sätte i mmen jag kommer inte ihåg vad den heter nu.
Vattensprut är inte fel smile

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
eriico
3 april 2009 · 130 Inlägg

www.dieselclubsweden.se

där finns det många som gillar svartrökwink

Having sex with a pregnant girl is like filling gas into a wrecked car.
Volkswagen Golf GTD "dieseltröskan" (1992)
Pierrejffs
4 april 2009 · 15 Inlägg

snurbo_diesel skrev:
Pumpen på d24 ska palla för 400hk utan att behöva göra nått ingrepp, ställ bara på pumpen och ta bort en distans som sitter under locket på rökbegränsaren.
flänsen till turbon ska ha samma som nån saab, då är det säkert nån vet vad det är för fläns, finns ju endel saabar här på garaget.org
Ska även finnas en annan kam att sätte i mmen jag kommer inte ihåg vad den heter nu.
Vattensprut är inte fel smile

T25 Fläns tror jag. inte hundra att det är det.

//Pierre....
Saab 9000 Cse 2,4T "9000 2.4T" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang