3738
Sök

Rydh Buggy 2,1T

59 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#1
Då var det väl dags att lägga upp en projekttråd här på garaget också, för äldre byggbilder ta en titt på www.brumm-brumm.se

Vem har sagt att det inte går att åka buggy på vintern?:

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t212.jpg

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t213.jpg

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t214.jpg

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t215.jpg

Inför säsongen -09 så ska det uppdateras lite i alla fall, en liten att göra lista:

-Så fort det blir väder så ska jag tvätta av den ordentligt efter körning på saltade vägar till sjön

-Riva ner och fixa till framvagnen, måla, kolla var det glappar, eventuellt en ny sänkningssats

-Kolla över pedalstället

-Riva bagvagnen, slipa ur lite för bättre fjädringsväg, sänka den lite och kolla över hjulvinklarna

-Se över bromsarna runt om samt montera någon form av bromsreducerare fram

-Byta olja, filter, stift och lite grejer

-byta motor och åka in på kontrollbesiktning

-Eventuellt nya stolar



Nystädad verkstad:

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t216.jpg

Börjar kolla lite på hjulvinklarna

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t217.jpg

Kollar axialspelet lite snabbt, det ligger på gränsen men har inte växt något mätbart på två år

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t218.jpg

//Rydh

Peter Rydh, Buggy 2,1T

2 788 Inlägg
8 mars 2009
#2
Ser riktigt kul ut att köra på isen wink Lycka till med allting! smile


4 682 Inlägg
9 mars 2009
#3
grym buggy!

2 230 Inlägg
9 mars 2009
#4
axialspelet vad är det? antar det dom visas på bilden?
men läcker buggy big_smile
Senast redigerat av Rojpen (9 mars 2009)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

59 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#5
_Fredrik skrev:
Ser riktigt kul ut att köra på isen wink Lycka till med allting! smile

Det var kul!, Tackar


Moparboy440 skrev:
grym buggy!

big_smile

Rojpen skrev:
axialspelet vad är det? antar det dom visas på bilden?
men läcker buggy big_smile

VW motorer brukar kunna glappa upp i axiallagringarna på vevaxeln, Man shimsar in det när man renoverar sen får spelet inte växa för mycket. Jag har ibland varit lite uppmärksam på att jag har för dåligt oljetryck när min blir riktigt varm så jag försöker hålla koll på det

//Rydh

Peter Rydh, Buggy 2,1T

59 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#6
Nu börjar det ju bli vår så det är ju bäst att riva ner buggyn!

Ikväll började jag riva lite, Lyfte av huv, tank stolar osv sen gav jag mig på framvagnen

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t223.jpg

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t220.jpg

Jag har en sänkningssats på som jag själv inte monterat, jag har haft lite problem med att det glappar i framvagnen på besiktningen och tänkte gå till botten med det

Det verkar som att fjäderpaketet kanar fram och tillbaka i hylsan i mitten på sänkningssatsen, för det är väl inte meningen att bussningarna i ytterkant på framvagnen ska ta upp det axiella glappet?

Först funderade jag på om hylsan ska vara delat, men det såg jag på diverse bilder att den var. Däremot så var stoppskruven helt platt i änden, det kan ju inte funka något vidare då den bara låser fast den yttersta staven ordentligt, ska inte den skruven vara lite spetsig?

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t221.jpg

Spindlar och armar ska få lite färg

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t222.jpg

Bak ska jag slipa ut lite på stötdämparfästet för att få bättre fjädringsväg

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t219.jpg

//Rydh

Peter Rydh, Buggy 2,1T

59 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
#7
Nu börjar det ju bli vår så det är hög tid att sätta fart ordentligt, Brorsan ska ha garageträff 28/4 så tills dess ska det vara klart, det hade inte varit några problem om jag inte behöver besiktiga dessutom, för att sätta lite fart på mig själv så bokade jag besiktning på tisdag, innan dess ska dessutom en årsved kapas, klyvas och lavas in....

Nåväl, Framvagnen är renoverad och krängningshämmare är monterad med ny monteringssats:

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t224.jpg

1500 motorn har tagits fram ut sin tvååriga dvala, hiterst står en 1600AS som får låna ut svänghjul och koppling så att 1500an passar på lådan

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t225.jpg

Kvar i förrådet står wasserboxern och ytterligare en 1500 med ca 2mm axialspel...

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t226.jpg

1600an hade inte glappat upp i alla fall, dock hade 1500an 0,85mm spel, men den ska ju bara driva buggyn genom besiktningen så det klarar nog sig!

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t227.jpg

Jag måste köpa en egen 36hylsa så mas slipper låna hela tiden!

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t228.jpg

Stötdämpartornen är urjackade för mer fjädringsväg och plattorna är uppborrade och kortade så att jag kan få till lite bättre hjulvinklar

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t229.jpg

Utslipning av 1303S-75 lådan:

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t230.jpg

//Rydh

Peter Rydh, Buggy 2,1T

59 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#8
Nu är det fullt ös om kvällarna!

Igår hängde jag dit motorn och kollade så att den startade, kopplade lite el osv

Idag har jag svetsat några sprickor i plattan, sen kom brorsan med lite bromsrörsverktyg och hjälpte mig koppla in den nya reduceringsventilen och göra lite nya rör, Stort tack!

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t231.jpg

Ventil för att få lite mindre bett i bromsarna fram:

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t232.jpg

Nya rör bak:

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t233.jpg

Krängningshämmare med nya fästen

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t234.jpg

Bra kylning till motorn! :-)

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t235.jpg

Besiktningsmotor på, skiten läcker olja som vanligt, hoppas att dom inte är för tjuriga

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t236.jpg

//Rydh

Peter Rydh, Buggy 2,1T

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 april 2009
#9
Rydh skrev:
Besiktningsmotor på, skiten läcker olja som vanligt, hoppas att dom inte är för tjuriga

//Rydh

2:a på oljeläckage...  men det är ju bara att byta till turbospisen och rulla in och visa att det inte läcker olja wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

59 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
#10
torpis skrev:
Rydh skrev:
Besiktningsmotor på, skiten läcker olja som vanligt, hoppas att dom inte är för tjuriga

//Rydh

2:a på oljeläckage...  men det är ju bara att byta till turbospisen och rulla in och visa att det inte läcker olja wink

Jo det är ju risken, jag orkar nog fan inte byta denna gången också, packboxen som sitter där har rullat typ 500meter så jag tror inte att det hjälper med den ny..

Det hade varit roligt att köra in med stormotorn men då lär man väl få föreläggande om registreringsbesiktning!

//Rydh

Peter Rydh, Buggy 2,1T

59 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
#12
Veden blev färdig igår så idag har jag skruvat ihop bakvagnen, lite grejer under huven, lyse till hastighetsmätaren, stolarna osv

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t237.jpg

Första provturen efter islossningen blev idag, bromsreduceringsventilen blev ett klart lyft!, man märker dock en viss skillnad under acceleration, det fattas ju sisådär 130-140 hästar!   

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t238.jpg

Lysdiod på shiftliten ner mot cykeldatorn

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t239.jpg

Dom nya stolarna har inte kommit så det fick bli dom gamla så länge

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t240.jpg

I morgon är ju sista kvällen innan drabbning, då ska jag märka upp lite brytare, skruva på skärmarna och byta packbox på motorn

//Rydh

Peter Rydh, Buggy 2,1T

59 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#13
Igår så var det det sista småpillet, Kopplade in lyset till hastighetsmätaren, Märkte upp reglagen lite (penna på maskeringstejp!) svetsade dit bakskärmarna, ställde in lyset och bytte den satans packboxen för 50-tolfte gången..

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t241.jpg

Inte vidare snyggt med bakskärmar..

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t242.jpg

06:55 rullade jag in utanför bilprovningen, jag bangade på att köra med tanke på skicket på motorn!

Det körde ihop sig lite med bilarna idag då Linda behövde min S80 och micran inte har någon krok så jag fick låna farsans bil, Det är inte ofta det händer!

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t243.jpg

Lite meck med CO halten var enda problemet, eller ja det och att den knappt ville starta inne i hallen..

Gott med blankt papper i år igen!, nu kan man ladda i två år till

Till helgen så blir det Wasserboxer igen, jag ska bygga om bränslesystemet lite, fästa upp filter och dra nya ledningar och slangar, jag har även börjat fixa till elen lite i de bakre regionerna

Vi köpte varsin ny integralhjälm men dom fick inte plats där dom gamla brukade ligga så jag får klura ut någon lösning på det också!

//Rydh

Peter Rydh, Buggy 2,1T

Limnolog
170 Inlägg
21 april 2009
#14
Fan va kul att du börjat en tråd här : )
Din bil måste ju vara ett av de seriösaste buggy projekten i sverige : )
Skall bli skit kul att se vad du hittar på, alltid kul att se hur snyggt du löser saker själv. Det är mer inspirerande än jag tror att du anar för såna "grönisar" som mig.

Ha det gött!
/R

Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg.

59 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#15
Molinari skrev:
Fan va kul att du börjat en tråd här : )
Din bil måste ju vara ett av de seriösaste buggy projekten i sverige : )
Skall bli skit kul att se vad du hittar på, alltid kul att se hur snyggt du löser saker själv. Det är mer inspirerande än jag tror att du anar för såna "grönisar" som mig.

Ha det gött!
/R

Tackar

Så hirskeligt seriöst är det nog inte, jag har nog överlag ingen högre finnish på grejerna men som jag brukar säga "den går ju inte snabbare för det", dock verkar det ju som att lösningarna funkar då jag peppar peppar inte haft en enda driftstörning på 500mil och tre år med stormotorn i..

Jag vet ju själv hur roligt och lärorikt det är med utförliga projekttrådar.

//Rydh

Peter Rydh, Buggy 2,1T

59 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
#16
Efter besiktningen var det ju dags att plocka ihop bilen med rätt motor igen!, detta gjorde jag förra helgen sen har det blivit 20-30mils glidande i det fina vädret! Jag har även sänkt den lite både bak och fram och bytt ut en hel del bränsleslangar.

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t244.jpg

Xena inspekterar!

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t245.jpg

När veden till verkstan skulle hem så blev det en hederlig punktering på skogsvagnen, aldrig tidigare har vi krängt så stora däck! men det gick bra!

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t246.jpg

Eftersom det inte var mycket till mönster kvar på mina bakhjul så tänkte jag testa med ett par 235-75/15 med bra mönster som jag hittade "högen", det såg inte så tokigt ut men det kändes som att köra en BM430 och var ordenligt vingligt i kurvorna

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t247.jpg

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t248.jpg

Så det var bara till att börja rota i högen igen, icke att det fanns något vettigt så det fick bli ett par nya 205-65/15 istället, egentligen skulle man haft lite större hjul men jag har bara 6" fälgar till vardags och större än såhär blir inte riktigt bra för "väghållningen" Jag har ju  M/T ET streets 26/10.5 på mina 8" fälgar till race.

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t249.jpg

Igår när jag kom upp till verkstan var det visst BMW tema!:

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t250.jpg

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t251.jpg

//Rydh

Peter Rydh, Buggy 2,1T

59 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#17
"Nya" Sabelt bälten sitter på plats:

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t252.jpg

De nedre fästpunkterna ska ersättas av klassade öglor istället för mitt patent

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t253.jpg

Äntligen har de nya stolarna kommit, lite stressande för att få dit dom innan Löddeträffen blev det!

http://www.brumm-brumm.se/bilder/t254.jpg

Lite snyggare med svarta stolar till dom röda bältena, dock så var dom lite bredare nedtill bak samt rakare i ryggen så jag måste bygga om infästningarna samt jacka ur bottenplattan lite så att jag får bak dom längre och mer lutning på ryggstöden

//Rydh

Peter Rydh, Buggy 2,1T

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 maj 2009
#18
Snyggt, nu börjar det bli ordnign på bitarna smile   jag har H4 xenon 6000k liggande, NIB. Intressant?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

59 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#19
Bugrun 2009

Nu såhär på måndagskvällen har man repat sig så pass efter helgens bravader så att man kan lämna en liten redogörelse!

Jag tänkte först åka upp på Fredagen men ett studentfirande kom i vägen för det så vi körde upp lördag morgon och slapp fredagens regn!

Det duggade lite när vi kom fram men det slutade ganska snart, Jag får passa på att tacka Denny för att han generöst lånar ut lite plats i sitt stora tält så att man slipper bli blöt (eller snarare slipper packa upp sitt egna partytält!)

På fredagskvällen ringde Magoo (eller maggot kallad) och bad mig ta med lite pallbockar och ett främre växellådsfäste för att han hade slitigt av sitt.

Vid 3, eller en stund därefter drog körningarna som alla väntat på igång, i år var det klistrat redan på Lördagen och efter ett antal repor så blev det riktigt bra grepp i banan, detta medförde att jag lyckades med ett antal hyffsat publikvänliga hjullyft!, dock körde jag inga nya rekord trots bra grepp, ny koppling och bra påställt laddtryck.

På kvällen var det först växellådsfästebyte, sen citygross följt av lite grillat och spankulerande på partycampen.

Söndagen kom och man fick en liten chans på förmiddagen att ta en titt på utställningen innan körningarna drar igång, Lite synd att man missar utställningen men vad gör det när det är Dragracing hela dagen!

På tidsträningen så lyckades jag sätta nytt personbästa, 12,93 lite bättre än innan i alla fall, lagom grepp och inte allt för vilda hjullyft.

Lite synd bara att det inte är fler bilar i Wasserküler, vi var tre stycken, jag, Den norska typ3 varianten med stöddig WB turbo och en typ1 med 350cui v8. Norrmannen körde en singelrepa i stegen och jag började bli nervös för att första gången köra riktigt stege med PRO-gran, Tekniken att rulla in i stage med bra varv och lite kopplingsslir motat med handbromsen funkade tydligen för jag tangerade förra personbästa på 12,96 och slog ut V8 bubblan i första omgången.

I finalen så stod jag mot norrmannen som körde ca en sekund snabbare än mig, men allt kan ju hända så jag gjorde vad jag kunde, trots ett ordenligt hjullyft så rullade jag i mål på 13,04s dock körde norrmannen en felfri repa och jag fick nöja mig med Runner up!

Allt som allt var det om än en lite kall KANONHELG! Tack att som varje år gör bugrun till årets höjdpunkt, funkisar som deltagare!

http://www.brumm-brumm.se/bilder/BR0902.jpg

http://www.brumm-brumm.se/bilder/BR0906.jpg

http://www.brumm-brumm.se/bilder/BR0907.jpg

http://www.brumm-brumm.se/bilder/BR0908.jpg

http://www.brumm-brumm.se/bilder/BR0910.jpg

http://www.brumm-brumm.se/bilder/BR0911.jpg

http://www.brumm-brumm.se/bilder/BR0915.jpg

http://www.brumm-brumm.se/bilder/BR0918.jpg

http://www.brumm-brumm.se/bilder/BR0919.jpg

http://www.brumm-brumm.se/bilder/BR0925.jpg

//Rydh

Peter Rydh, Buggy 2,1T

4 682 Inlägg
8 juni 2009
#20
åh jävlar vilka hjullyft du fick! fränt som fan smile .


Sök