2866
Sök

Val av baslåda - Rockford eller JBL?

406 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Fick inbrott i bilen nu i vintras och dem snodde allt i stereoväg som fanns i den..
Hade dessa grejer då:

Pioneer P88RS II
http://img354.imageshack.us/img354/2032/dehp88rsqg0.jpg

Rockford Pl2 - 210
http://img354.imageshack.us/img354/3466/ldando5.jpg

Samt ett fyrkanaligt Rockfordsteg.
http://img407.imageshack.us/img407/7182/rockford20fosgate20puncxp2.jpg

Har fått en rekvision från försäkringbolaget och var inne på BRL idag för att kolla vad man skulle hämta ut.
Vart riktigt nöjd med den uppsättningen jag hade, då det spelat grymt bra under lång tid.
Vill därför ha typ samma grejer igen..

Stereon fanns, steget blir ett likvärdigt Rockfordsteg.. Men sen kommer vi till problemet.. De har TOTALSLUT på Rockfordlådorna i hela landet.
Han visste heller ingen leveranstid utan de kunde ta uppåt 3 månader eller liknande innan grejerna kom.

Därför rekommenderade han istället en JBL-låda, JBL Bandpass GT5-2402BR
http://img11.imageshack.us/img11/3647/jblldan.jpg

Nyutvecklad JBL baslåda ger ännu mera ljudtryck än tidigare. Lådan är klädda med svart matta och har 17mm rör som galler för ett tåligt och häftigt utseende. Den enorma basreflexporten är optimerad för maximalt bastryck, tack vare ett basreflexrör på hela 120mm och en portstorlek på 190mm, så får man ut maximalt med ljudtryck ur denna baslåda.

Portadbaslåda: Dubbla 12-tumsbasar. Polypropylene membran. Känslighet 95dB. Effekttålighet 550W RMS, 1600W max. Total impedans 2ohm. Frekvensomfång 40-200Hz. Kraftig terminal. Material: MDF-board. Mått: B 889mm x H 393mm x D 318mm nedre, 240mm övre.

Har alltid varit jäkligt nöjd med Rockfords produkter och har kört mycket olika komponenter från dem, men är helt novis på JBL.
Så jag tänkte höra med er vad ni anser om JBL-lådan?
Det är isf dubbla 12or som är aktuellt. Körde tidigare dubbla 10or i rockfordlådan och jag var riktigt nöjd med den då den levererade riktigt rapp och snärtig bas samtidigt som den kunde gå ner en hel del i toner med..

Så.. Är JBL:s låda kass, lika bra eller rent av bättre?
Vet att det kanske är en smaksak, men dem med lite erfarenheter får gärna dela med sig! smile

Antingen får jag vänta till mitten på veckan för att få ut en JBL-låda, eller så blir det att vänta i typ 3 månader innan Rockford-grejerna börjar trilla in i butiken igen..
Kan det vara värt att vänta eller kan man lika gärna investera i JBL-lådan?

Mvh!

16 197 Inlägg
14 mars 2009
kan säga att basarna som sitter i JBL lådan e bättre/värre än de som sitter i RF P1 lådan..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

406 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
kan säga att basarna som sitter i JBL lådan e bättre/värre än de som sitter i RF P1 lådan..

Ok! Jag hade förvisso P2, så det är ju lite skillnad. De svarta P1 elementen vet jag var riktigt kassa, men P2orna spela allt fint! smile

16 197 Inlägg
14 mars 2009
Karlie skrev:
evilaudio skrev:

Ok! Jag hade förvisso P2, så det är ju lite skillnad. De svarta P1 elementen vet jag var riktigt kassa, men P2orna spela allt fint! smile

de sitter ju GTO basar i JBL lådan å dom e riktigt najs.. så ja skulle inte tveka. smile

406 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Ok big_smile Är som sagt inte alls så insatt i JBLs komponenter, men GTO-basarna har jag faktiskt hört gott om iaf! wink Så det är ju bra att veta .
Fler åsikter är välkomna! smile

16 197 Inlägg
14 mars 2009
Karlie skrev:
Ok big_smile Är som sagt inte alls så insatt i JBLs komponenter, men GTO-basarna har jag faktiskt hört gott om iaf! wink Så det är ju bra att veta .
Fler åsikter är välkomna! smile

men varför inte köpa lösa basar å bygga en låda själv?

Osponsrad
1 631 Inlägg
14 mars 2009
JBL basarna hade jag snöat in mig på.. En kompis till mig har en likadan i sin bil och det dunkar ngt så in i helvet*.. RF e skitnajs stereo men i detta fallet hade jag valt JBL lådan.. Dom vet ju vad dom snackar om på BRL smile  Fråga evilaudio smile hehe

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

406 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
men varför inte köpa lösa basar å bygga en låda själv?

Jo det skulle man ju kunna göra iofs. Har inte tänkt tanken direkt bara smile Fördelen med en fabriksbyggd låda är väl smidigheten. Allting är "plug and play" och det är smidigt att flytta över den te lite olika bilar istället för att eventuellt anpassa till nån speciell bil. smile
Sen om jag eventuellt skall sälja grejerna framöver så får jag nog ut mer av "fabriksgrejer" än ifall jag snickrat ihop nåt själv.

Budgetdunkaren; Ok, det verkar ju vara ett bra betyg för dem! smile Kan ju vara kul att testa nånting nytt med smile
BRL skulle få JBL-lådan i slutet på nästa vecka, så det blir väl att ta sig en titt iaf smile Men det vore ju bra om man stod där med så mkt info som möjligt när de väl är dags wink
Senast redigerat av Karlie (14 mars 2009)

tokfrans
982 Inlägg
4 005 Inlägg
15 mars 2009
Rockford fosgate släpper ju en ny serie med punch P1/P2/P3 lådor nu i slutet på mars!
Kanske kan vara intressant för dig?

1 534 Inlägg
15 mars 2009
"vill bara säga att det där ser ut som JBL gt5 lådan http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1904 ?? ser ni likheten tongue"

Ja det står ju liksom jbl gt5 i hans inlägg med?
jag hade iaf inte tvekat
Senast redigerat av Iam2fast4U (15 mars 2009)

16 197 Inlägg
15 mars 2009
linuslinje skrev:
Rockford fosgate släpper ju en ny serie med punch P1/P2/P3 lådor nu i slutet på mars!

jasså... va ja vet så kommer de väl bara nya punch kit då men dom kommer ju me en helt ny serie som heter PRIME.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 mars 2009
Såhär ser iaf bandpasslådan ut:
http://ljudshopen.se/custom/artiklar/JBL_Bil/gto1204bp-d_stor.jpg

Så jag begriper inte varför han säger bandpass då ämnda GT5-lådan är en basreflex....
Ja se försäljare som inte kan ngt roll

evilaudio skrev:
linuslinje skrev:

jasså... va ja vet så kommer de väl bara nya punch kit då men dom kommer ju me en helt ny serie som heter PRIME.

Redan släppt.....har dock ej kommit till Svea rike eller ens Europa ännu vad jag vet...
Skall troligen vara deras nya instegslinje om jag fattat det rätt. (Typ som Series One var förr.)
Högtalare mellan 80-90 USD (koax...vi får se om det kommer komponent)
Basar mellan 90-100 USD
Steg mellan 180-270 USD

Alltså under Punch-serien.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 005 Inlägg
15 mars 2009
evilaudio skrev:
linuslinje skrev:

Yes, samt färdiga lådor. Står på deras hemsida.

BRL får in i slutet på mars säger dom, så det är väl bara o hoppas.

2 914 Inlägg
15 mars 2009
Lonefox skrev:
http://ljudshopen.se/custom/artiklar/JB … d_stor.jpg

Så jag begriper inte varför han säger bandpass då ämnda GT5-lådan är en basreflex....

evilaudio skrev:
linuslinje skrev:

Redan släppt.....har dock ej kommit till Svea rike eller ens Europa ännu vad jag vet...
Skall troligen vara deras nya instegslinje om jag fattat det rätt. (Typ som Series One var förr.)
Basar mellan 90-100 USD
Steg mellan 180-270 USD

dvs budget saker från fosgate smile

406 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
Lonefox skrev:
http://ljudshopen.se/custom/artiklar/JB … d_stor.jpg

evilaudio skrev:

Basar mellan 90-100 USD
Steg mellan 180-270 USD

dvs budget saker från fosgate smile

Jaa, och sånt är ju ingen idé att vänta på! smile Antingen blire att vänta på nya Punch-serien eller så blir det att investera i JBL-lådan.. De lutar faktiskt åt de senare.. cool Får väl dra o provspela den i slutet på veckan här och se vad den levererar wink

111 Inlägg
24 oktober 2009
jag har samma problem som "Karlie", ska kanske köpa en JBL själv då för så vitt som man se rpå youtube så ger den lådan ehlvettes mkt tryck i bieln så den skakar utav fan, men med rätt steg så klrt o de har man ju fixat innan man köper en bra låda smile

6 851 Inlägg
24 oktober 2009
Karlie skrev:
Fick inbrott i bilen nu i vintras och dem snodde allt i stereoväg som fanns i den..
Hade dessa grejer då:

Pioneer P88RS II
http://img354.imageshack.us/img354/2032/dehp88rsqg0.jpg

Rockford Pl2 - 210
http://img354.imageshack.us/img354/3466/ldando5.jpg

Samt ett fyrkanaligt Rockfordsteg.
http://img407.imageshack.us/img407/7182 … uncxp2.jpg

Har fått en rekvision från försäkringbolaget och var inne på BRL idag för att kolla vad man skulle hämta ut.
Vart riktigt nöjd med den uppsättningen jag hade, då det spelat grymt bra under lång tid.
Vill därför ha typ samma grejer igen..

Stereon fanns, steget blir ett likvärdigt Rockfordsteg.. Men sen kommer vi till problemet.. De har TOTALSLUT på Rockfordlådorna i hela landet.
Han visste heller ingen leveranstid utan de kunde ta uppåt 3 månader eller liknande innan grejerna kom.

Därför rekommenderade han istället en JBL-låda, JBL Bandpass GT5-2402BR
http://img11.imageshack.us/img11/3647/jblldan.jpg

Nyutvecklad JBL baslåda ger ännu mera ljudtryck än tidigare. Lådan är klädda med svart matta och har 17mm rör som galler för ett tåligt och häftigt utseende. Den enorma basreflexporten är optimerad för maximalt bastryck, tack vare ett basreflexrör på hela 120mm och en portstorlek på 190mm, så får man ut maximalt med ljudtryck ur denna baslåda.

Portadbaslåda: Dubbla 12-tumsbasar. Polypropylene membran. Känslighet 95dB. Effekttålighet 550W RMS, 1600W max. Total impedans 2ohm. Frekvensomfång 40-200Hz. Kraftig terminal. Material: MDF-board. Mått: B 889mm x H 393mm x D 318mm nedre, 240mm övre.

Har alltid varit jäkligt nöjd med Rockfords produkter och har kört mycket olika komponenter från dem, men är helt novis på JBL.
Så jag tänkte höra med er vad ni anser om JBL-lådan?
Det är isf dubbla 12or som är aktuellt. Körde tidigare dubbla 10or i rockfordlådan och jag var riktigt nöjd med den då den levererade riktigt rapp och snärtig bas samtidigt som den kunde gå ner en hel del i toner med..

Så.. Är JBL:s låda kass, lika bra eller rent av bättre?
Vet att det kanske är en smaksak, men dem med lite erfarenheter får gärna dela med sig! smile

Antingen får jag vänta till mitten på veckan för att få ut en JBL-låda, eller så blir det att vänta i typ 3 månader innan Rockford-grejerna börjar trilla in i butiken igen..
Kan det vara värt att vänta eller kan man lika gärna investera i JBL-lådan?

Mvh!

Helt klart JBL lådan på bilden, men som lonefox skrev, den lådan är en "vanlig" portad låda, inte bandpass.

Sök