3853
Sök

När Tycker ni man kan lägga på Sommardäcken ?

Fisketokig
2 997 Inlägg
16 mars 2009
När bilen är upphissad och vinterdäcken är väck, hjulhusen polerade och en snabbkoll på bromsar och skit är gjord så brukar det vara lagom att lägga på sommardäcken. Alltså före man drar åt bultarna. Någon stans där men det brukar ge sig när det är dags.

...vilket inte blir förrän om en månad som det verkar nu.

Åker man runt med 14" plåtfälgar så kanske det är viktigt att byta fort men känner ingen sån stress heller smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 741 Inlägg
16 mars 2009
Sista april...

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

118 Inlägg
16 mars 2009
Så fort jag rengjort oken och hjulhusen och lackat lite så kommer sommarfälgarna på! Kanske på med sänkningsats innan det! smile

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'

1 210 Inlägg
16 mars 2009
IceEyes skrev:
Ekis! skrev:
ja du här uppe finns de snö ännu och brukar i regel göra fram till påsk.. så strax efter påsk brukar vara lagomt...
men de är väll upp till var och en... men att slänga på dom tidigt bara för att man vill glänsa med sina nya fälgar eller liknande har jag ingen förståelse för...

smile

Man ska inte lita på vädret i Sundsvall, när det mesta smält bort i April så kan det helt utan förvarning komma världens snöstorm dagen efter, och då får man stå där med sommarsulorna bland allt slask tongue

jupp i regel så kan de ju snöa enda in i mitten på maj med.. har hänt för... smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
17 mars 2009
Ekis! skrev:
IceEyes skrev:
Ekis! skrev:
ja du här uppe finns de snö ännu och brukar i regel göra fram till påsk.. så strax efter påsk brukar vara lagomt...
men de är väll upp till var och en... men att slänga på dom tidigt bara för att man vill glänsa med sina nya fälgar eller liknande har jag ingen förståelse för...

smile

Man ska inte lita på vädret i Sundsvall, när det mesta smält bort i April så kan det helt utan förvarning komma världens snöstorm dagen efter, och då får man stå där med sommarsulorna bland allt slask tongue

jupp i regel så kan de ju snöa enda in i mitten på maj med.. har hänt för... smile

17 Maj smile
Har ett foto på traktorn när den står översnöad på åkern mitt i vårbruket, vilken chock.

Men vilket år var det?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Bildelsskruvare
255 Inlägg
18 mars 2009
KingWS6 skrev:
Bilgalningen skrev:
Innan man ens skulle tänka tanken på att slänga på sommarpjucksen i Mars...

det finns ju ingen snö där nere vid söderhavet .. du vet där nere i Skåne :p

Jomen du vet, man ska aldrig säga aldrig... Även i de lugnaste vattnen..... tonguetongue

My life, My mess

Gödseldräng
4 529 Inlägg
18 mars 2009
jag slänger på mina när bilen e klar ^^
här har de varit torrt på vägarna i snart en vecka
8 plusgrader på dagarna cool

fotointresserad
2 307 Inlägg
18 mars 2009
Sommardäck? Jag slängde på vinterdäckena nu i helgen, dröjer nog ett bra tag innan man får byta tillbaka igen

Driver
2 111 Inlägg
18 mars 2009
coltjohan skrev:
Ekis! skrev:
coltjohan skrev:
Jodå jag har sommardäck på o bor i Dalarna.. Kan snöa rätt friskt. Får låta bilen stå dagarna då det är halt.

får man fråga varför dom sitter på redan nu??hmm

Blev obalans i vinterdäcken. skulle sätta på sommardäcken för att kolla om det var just obalans, och det var det. så nu orkar jag inte få dom balanserade på nytt o sätta tillbaks, så nu sitter sommarsulorna där tongue

Helt hundra på att de inte bara var snö som fastnat i fälgen?. Brukar kunna bli obalans duktigt då. Var lika för mig för några år sen, men snackade då med en bekant mek och han berättade att det vintertid nästan alltid var snö som var boven, inte fälg/däck. Var så för mig så jag va gla tongue.

Angående sommardäck, tror inte jag kommer byta däck alls faktiskt big_smile!

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

131 Inlägg
18 mars 2009
Martin 9-3 skrev:
Ekis! skrev:
IceEyes skrev:

17 Maj smile
Har ett foto på traktorn när den står översnöad på åkern mitt i vårbruket, vilken chock.

Men vilket år var det?

förra året var det snö 17 maj

https://www1.garaget.org/gallery/archive/88894/597283_y5r1yi.jpg

men sommar däcken åker på 1 april eller till elmia i år
Senast redigerat av Sandgren (18 mars 2009)

STREETRACER
892 Inlägg
18 mars 2009
ja drog på mina i lördags...  hade glömt bort att det spårar som fan med dessa taskiga vägar vi har här hehe så man åker lite fram o tillbaka på vägen hehe

Bmc Crew

Darth Vader
1 644 Inlägg
18 mars 2009
Förre elmia snöade det ju som FAN på natten mellan lördag och söndag. Det var ett rent helvete att åka hem även med vinterdäck smile

Braaaaap?

629 Inlägg
18 mars 2009
Innan Elmia förhoppningsvis!

4 005 Inlägg
18 mars 2009
Idag åker mina sommarfälgar på!

Två av mina vinterdäck har jag stort pyspunka på, så jag får fylla luft 2-3 ggr i veckan. Har haft noll luft 2 gånger denna vecka, så nu har jag tröttnat!

Tips på hur man ska behandla fälgarna innan de åker på? Hörde att någon la på ett lager med vax på?

Bildelsskruvare
255 Inlägg
20 mars 2009
Sketstopp24v skrev:
ja drog på mina i lördags...  hade glömt bort att det spårar som fan med dessa taskiga vägar vi har här hehe så man åker lite fram o tillbaka på vägen hehe

Tänker inte tycka synd om dej när du ligger på sidan av:rolleyes:

My life, My mess

Nismo
758 Inlägg
20 mars 2009
Nuuuuu! big_smile

429 Inlägg
20 mars 2009
Drog och köpte nya fälgar + sommardäck igår, ingick montering så passade på ^^

// Pontus

273 Inlägg
20 mars 2009
Det känner man av bäst själv, förut när jag hade fyrhjulsdrivet bytte jag i början av mars men nu blir det i slutet av mars istället som det ser ut

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
20 mars 2009
Så här såg det ut i Mora 17 maj förra året. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91973/599023_x1m3sn.jpg
17 maj 2008

Varit bra sugen på att lägga på sommarhjulen på 855an den här veckan, får se om det blir i helgen kanske. Kingen får köra med dubb ett par veckor till så man vet att man iaf har en med vintersulor om det skulle behövas.

/ichi

1 997 Inlägg
20 mars 2009
Mina sommarhjul har legat på i nästan en vecka nu.. big_smile Är ju varmt och skönt här och skulle de bli ett bakslag så är det väl bara att låta bilen stå!

Här är det ju fullt lagligt just nu iaf smile

Sök