2778
Sök

AirOnes: Volvo 244 GLT "Buken" *..under nedläggning..*

Var en 85:as Volvo 244 GLT, jag höll kär väldigt länge. Många minnen och mycket blev gjort.

Forummoderator
0 Följare
382 309 Visningar
Projektet avslutat 8 maj 2012
Forummoderator
26 408 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
rehborG skrev:
ja det börjar ju bli mörkt ute på kvällarna nu så ska nog ta o fixa ett par extra lysen jag med tror jag smile

Hehe jo. man kan ju även exenonkonvertera helljuset men har man en förkärlek för stora extraljus
så är det lätt att man monterar sådana i stället. Alla tycker ju inte om dem, men varför gå efter vad andra säger? tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Slav
1 454 Inlägg
31 oktober 2009
heja lars! smile snart ska ja ta tag i min med smile

Volvo alltså smile
Senast redigerat av Henka_ (31 oktober 2009)

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
31 oktober 2009
AirOne skrev:
rehborG skrev:
ja det börjar ju bli mörkt ute på kvällarna nu så ska nog ta o fixa ett par extra lysen jag med tror jag smile

Hehe jo. man kan ju även exenonkonvertera helljuset men har man en förkärlek för stora extraljus
så är det lätt att man monterar sådana i stället. Alla tycker ju inte om dem, men varför gå efter vad andra säger? tongue

Eller ännu bättre! Man slänger på stora extraljus och har xenon i dom! big_smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Forummoderator
26 408 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
Henka_ Hehe man tackar smile Jaså..du menar 245:an eller? Trodde du hade blivit av med den jag? tongue

Robban_89 Jajo det är klart..så kan man ju också göra. Det är bara det att dom blir så sjukt stöldbegärliga då..och det tycker jag inte rimmar bra med tanke på vart jag parkerar på nätterna hmm

Forummoderator
26 408 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
Update 65

091101

Då kom domedagen. Natten innan skulle innehålla helvetets alla kval med tvärhosta då man sväljer fel, och diverse drömmar. Förmodligen trodde varken kropp eller hjärna på att det skulle gå bra idag. Eller. Dessa dagar, då man till och med hade tagit ledig måndag för att kunna bli klar med rosthålet i skuffen.
Nåväl. Nog med blogg.

Jag och Tony satte igång med att riva ur allt ur skuffen. Baslådan, den avdragna bogseringslinan, mekaroverallen - allt slets ut. Mattan. Allt. Sedan var det fram med blästringsgrejerna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/793850_iv9f7e.jpg
[Taget 091101]*..efter lite provblästring och allmän puts..*

Det negativa var att vår kompressor inte räckte till i tryck för blästersprutan. Det positiva var att min farbrors gjorde det..
Men den har sina begränsningar. På ytrost och liknande så var det inga problem. Det syntes resultat relativt direkt, efter en första besprutning. Men på grövre rost så var det svårt att få det att räcka till.
Körde därför vidare - på den värre rosten - med vinkelslipen och det där bladet som påminner om en flygplansmotorsturbin..vad fasen den nu heter tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/793853_kx2bd8.jpg
[Taget 091101]*..Tony kör på med vinkelslipen..inpassning på gång med första plåten..*

Medan Tony "satte sig" i skuffen med svetsen i högsta hugg, fick jag korta ner och ändra plåtarna medan de passades in. Sedan svetsade Tony dit dem, med stort tålamod.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/793875_buyegs.jpg
[Taget 091101]*..trångt och fint men bra blir svetsningen..tur man får hjälp..*

Sedan tog svetstråden slut precis när sista plåten satt.
Damn! Men..det gör ju inget. Det är ju färdigsvetsat. För den här gången.

Efter en snabb sväng med farsans bil ner till byn så hade vi inhandlat lite underredsmassa deluxe som vi smetade på.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/793909_34qgs3.jpg
[Taget 091101]*...kass bild men där är underredsmassan påsmetad. Nu kan rosten försöka komma dit igen!*

Skall lackas så fort det hinns med också, skall tilläggas. Kan ju inte se ut som det gör nu..men hellre så här än ett stort rosthål smile
Senast redigerat av AirOne (1 november 2009)

.......
2 655 Inlägg
1 november 2009
blev säkert bra på utsidan men me tanke på hur rostig den var inne i balken så kommer de rosta sönder ännu mer hmm.

Liten pöjk
610 Inlägg
1 november 2009
den avdragna bogseringslinan? vad gjorde den för nytta där bak ? xD
haha nä men härligt att få bort de!

orginal? nää du kan va orginal!

Hopplös
328 Inlägg
Forummoderator
26 408 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
beemern Ja men man gör så gott man kan..vart höll de kunniga hus när skiten skulle bort..?roll Förhoppningsvis kommer det funka någorlunda bra i alla fall. Om inte annat så får man göra nåt åt det till nästa sommar när jag ändå ska bort med all inredning och rostlaga golvet på allvar.

efreeli Haha jadu efter alla gånger jag har fått bogsera så kom den till slut inte längre..förrän nu. Skönt dock att likvidera den smile

Martin_volvo Tackar smile

.......
2 655 Inlägg
2 november 2009
AirOne skrev:
beemern Ja men man gör så gott man kan..vart höll de kunniga hus när skiten skulle bort..?roll Förhoppningsvis kommer det funka någorlunda bra i alla fall. Om inte annat så får man göra nåt åt det till nästa sommar när jag ändå ska bort med all inredning och rostlaga golvet på allvar.

efreeli Haha jadu efter alla gånger jag har fått bogsera så kom den till slut inte längre..förrän nu. Skönt dock att likvidera den smile

den kunnige var hungrig och blev så less för tony hade ju mens för att jag fixade stereon åt ha så då orkade jag inte va där.

men jag sa ju innan att du måste blästra de riktigt för att de ska bli bra:/.

Forummoderator
26 408 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
beemern skrev:
AirOne skrev:

den kunnige var hungrig och blev så less för tony hade ju mens för att jag fixade stereon åt ha så då orkade jag inte va där.

men jag sa ju innan att du måste blästra de riktigt för att de ska bli bra:/.

Det du missade var nog att vi - eller jag tro det eller ej - körde ordentligt med rondellen efter att man har kört omgångar med blästergrejen. Jag hoppas på att det kommer bli bra i slutänden. Åtmindstone är hålet tilltäppt för kommande vintersäsong smile

Trucker
1 220 Inlägg
3 november 2009
laga rost va roligt :p vill du blästra min bil oxå?

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 408 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:

Haha. Men du hade väl en relativt rostfri bil, eller hur var det?

Trucker
1 220 Inlägg
4 november 2009
AirOne skrev:
teamvolvoracing skrev:

Haha. Men du hade väl en relativt rostfri bil, eller hur var det?

jo smile men ha lite på ena sidan bilen typ ytrost men en då
Senast redigerat av teamvolvoracing (4 november 2009)

Slav
1 454 Inlägg
4 november 2009
nej nej lars.. inte 245:an. min glt ja har smile en vit 84:a import med AC, elhissar och grejer tongue

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

Forummoderator
26 408 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
teamvolvoracing Aha..jo men det kan jag väl blästra tongue

Henka_ Men vad för läckerbit har du fått tag på då? big_smile

Forummoderator
26 408 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
Update 66

091106

Var idag och handlade det sista som behövdes för ett kommande växellådsbyte, som just nu ser av att bli nästa helg, såvida den jag har inte pajar i förtid det vill säga.
Nu är det dessutom bestämt. Efter att ha letat - men icke funnit - en M47-låda till vettigt pris (Jämtlands Bildemontering hade men de ville ha 1250 spänn för den..), så blir det M46-lådan jag redan har liggandes hemma.
Är inte så förtjust i dem men vad gör man. Sägs ju att de dessutom håller bättre så det får man väl se antar jag..

Var först till Brunflo-skroten och - med Tonys hjälp - fick man tag i kablarna som mellan lådan, reläet och säkringsboxen. 100 spänn tog dom...lite överpris för lite kablar tycker jag men vad gör man då? Fick även tag i växelspaksknopp, ett lite roligt tillbehör i form av en liten varvräknare (som inte kommer att användas men kul att ha i reserv eller bara på hyllan hemma) samt en extraknapp som jag skall använda till min kommande "black-panel"smile

På vägen hem var vi även förbi Autotjänst, där jag hämtade upp urtrampningslagret och packboxen som skall sitta innanför lådan, på motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/797487_sf6dtd.jpg
[Taget 091106]*...kablarna till växellådan, samt urtrampningslagret och packboxen på motorn..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/797488_x79kdn.jpg
[Taget 091106]*..extraknappen samt ett roligt tillbehör i form av en varvräknare i modell 52mm..*

Trucker
1 220 Inlägg
7 november 2009
jajjamen så v-låds byte står på planeringen ska se om jag är hemma nästa helg om du skulle behöva hjälp och kom ihåg länken ja skickade till dig skulle tro att de ä exakt samma sam kan gär på m47 lådan som 46:an

Forummoderator
26 408 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
jajjamen så v-låds byte står på planeringen ska se om jag är hemma nästa helg om du skulle behöva hjälp och kom ihåg länken ja skickade till dig skulle tro att de ä exakt samma sam kan gär på m47 lådan som 46:an

Jao vi får se hur vi gör med allt. Vill mest bara få det ihop så man kan tänka på resten smile

103 Inlägg
10 november 2009
Tjena! jag har en m47 låda liggandes hemma hos min far. han bor i molkom (värmland), den får du för 500 spänn, ligger ändå å skräpar. du kan lika gärna få med motorn till den också eftersom det är en bit att åka, det är en b230f som sägs ha gått runt 25k. finns ingen data box till den och ingen generator men det finns ju andra delar att plocka av den som kan vara bra att ha hemma! skicka ett gb inlägg om du är intresserad

Kan nog möta dig en bit på vägen men då stiger priset så klart smile

Mvh Micke

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)

Sök