4342
Sök

Volvo 855 -94 knack och olja i motorn?

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#1
I söndags skulle jag köra en hem polare till grannstaden, men efter en mil började motorn knacka och ticka något så frenetiskt mycket så att mitt enda val var att åka av första bästa avfarten och ställa bilen.
Som vanligt så har man inga verktyg med sig, så man kunde ju inte kolla vad som var problemet.

När bilen väl var hemma efter bogsering, försökte jag felsöka och se vad det kunde vara för fel på bilen, så upptäcker jag att det är gammal olja där tändstiften sitter. Jag antar också att detta inte är normalt. Så då kommer vi till vad det kan vara för fel? Är det någon som kan berätta för mig vad det är för fel på min bil? Vad jag ska titta efter?

Tack på förhand

Hojmek
748 Inlägg
18 mars 2009
#2
4ntr4x skrev:
I söndags skulle jag köra en hem polare till grannstaden, men efter en mil började motorn knacka och ticka något så frenetiskt mycket så att mitt enda val var att åka av första bästa avfarten och ställa bilen.
Som vanligt så har man inga verktyg med sig, så man kunde ju inte kolla vad som var problemet.

När bilen väl var hemma efter bogsering, försökte jag felsöka och se vad det kunde vara för fel på bilen, så upptäcker jag att det är gammal olja där tändstiften sitter. Jag antar också att detta inte är normalt. Så då kommer vi till vad det kan vara för fel? Är det någon som kan berätta för mig vad det är för fel på min bil? Vad jag ska titta efter?

Tack på förhand

Att dom kan få för sig att ticka är ju vanligt, slitna ventiltryckare osv. Men att den knackar är inge bra, har du otur kan det vara ram/vevlager som är slut. Mvh.

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#3
Bodegan skrev:
4ntr4x skrev:
I söndags skulle jag köra en hem polare till grannstaden, men efter en mil började motorn knacka och ticka något så frenetiskt mycket så att mitt enda val var att åka av första bästa avfarten och ställa bilen.
Som vanligt så har man inga verktyg med sig, så man kunde ju inte kolla vad som var problemet.

När bilen väl var hemma efter bogsering, försökte jag felsöka och se vad det kunde vara för fel på bilen, så upptäcker jag att det är gammal olja där tändstiften sitter. Jag antar också att detta inte är normalt. Så då kommer vi till vad det kan vara för fel? Är det någon som kan berätta för mig vad det är för fel på min bil? Vad jag ska titta efter?

Tack på förhand

Att dom kan få för sig att ticka är ju vanligt, slitna ventiltryckare osv. Men att den knackar är inge bra, har du otur kan det vara ram/vevlager som är slut. Mvh.

Ajfan.. fick även höra på ett annat håll att det kunde vara topplockspackningen.. kan det stämma också?

35 Inlägg
18 mars 2009
#4
Det där hände med min gamla 740.. fatta inte heller vad det var, men det visade sig att det var snustorrt med olja i motorn.. och lampan lös inte

Bättre börda man bär ej på vägen än mycket mannavett

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#5
Blackbear skrev:
Det där hände med min gamla 740.. fatta inte heller vad det var, men det visade sig att det var snustorrt med olja i motorn.. och lampan lös inte

Okej, för när jag kollade upp detta med oljan, var det tomt, så jag fyllde på med ny olja, så det finns ju ny olja i motorn hmm

Smålänning
7 883 Inlägg
18 mars 2009
#6
Men ingen olja kan laga en redan skedd skada...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

982 Inlägg
18 mars 2009
#7
kollade du så att vevhusventilationen inte läckte då kommer de olja ovanpå stiften ?..kör invändig motor rengörning i motorn..och byt olja och filter..du har troligen tätat till en olje kanal 

http://www.4x4shop.se/omega907.php

mvh

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#8
Beeenny skrev:
kollade du så att vevhusventilationen inte läckte då kommer de olja ovanpå stiften ?..kör invändig motor rengörning i motorn..och byt olja och filter..du har troligen tätat till en olje kanal 

http://www.4x4shop.se/omega907.php

mvh

Hm, det kanske man ska testa .. Nej, jag har inte kollat mer än lyft bort det där plastlocket som döljer tändstiften, kunde inte ta bort tändstiften heller, eftersom man måste ha något specialverktyg som inte finns i min verktygslåda tongue

35 Inlägg
18 mars 2009
#9
Körde du länge utan olja?

Bättre börda man bär ej på vägen än mycket mannavett

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#10
Blackbear skrev:
Körde du länge utan olja?

Icke! Har hört hur farligt det är. Det första jag gjorde när jag fick hem bilen, var att fylla på olja eftersom det var tomt. Men förra ägaren sa att det fanns olja i motorn. Men det borde isåfall synas på stickan man kollar oljan?

35 Inlägg
18 mars 2009
#11
Jo kollar du stickan så ser du ju..
Jag körde nog 4-5 mil utan olja hehe. Men när jag hällde i olja så sluta de! knacka bara lite när motorn var kall.

Men det knackar högt ändå lr? fast det är olja i?

Bättre börda man bär ej på vägen än mycket mannavett

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#12
Blackbear skrev:
Jo kollar du stickan så ser du ju..
Jag körde nog 4-5 mil utan olja hehe. Men när jag hällde i olja så sluta de! knacka bara lite när motorn var kall.

Men det knackar högt ändå lr? fast det är olja i?

Förra ägaren sa att det fanns olja, men det syntes inte på stickan :S
Ja, det knackar riktigt högt, fast det är över 3 liter olja i motorn.. Så nu syns det på stickan iallafall tongue

35 Inlägg
18 mars 2009
#13
Hm de borde gå över när motorn är varm o hunnit sprida runt oljan i motorn!?

Inte något proffs på de där.. men kanske är nån kolv som gått åt?

Bättre börda man bär ej på vägen än mycket mannavett

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
18 mars 2009
#14
kan vara att den knackar när kolvarna vänder, slitet kolvbults lagring osv, eller så har ett vev/ram lager gått, inte så omöjligt egentligen.., kan ju också vara så att nån ventiltryckare har lagt av helt att de då blir alldeles förstort ventilspel så de verkligen knackar ventiler, kan du lyssna o höra ungefär var ifrån ljudet kommer ifrån, nerifrån motorn eller övre delen av motorn?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#15
The_Mechanic skrev:
kan vara att den knackar när kolvarna vänder, slitet kolvbults lagring osv, eller så har ett vev/ram lager gått, inte så omöjligt egentligen.., kan ju också vara så att nån ventiltryckare har lagt av helt att de då blir alldeles förstort ventilspel så de verkligen knackar ventiler, kan du lyssna o höra ungefär var ifrån ljudet kommer ifrån, nerifrån motorn eller övre delen av motorn?

Hm .. vad jag kommer ihåg kommer det från övre delen av motorn. Närmare fördelarlocket.. Om det behövs kan jag spela in en film imorgon, så ni kan få lyssna. Vill verkligen inte göra mig av med bilen sad Vill få iordning på den

35 Inlägg
18 mars 2009
#16
Knackar det i samma takt hela tiden.. eller knackar det snabbare när du gasar? om du förstår vad jag menar?

För så vart det för mig när oljan var slut.

Bättre börda man bär ej på vägen än mycket mannavett

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#17
Blackbear skrev:
Knackar det i samma takt hela tiden.. eller knackar det snabbare när du gasar? om du förstår vad jag menar?

För så vart det för mig när oljan var slut.

Det knackar snabbare när jag gasar på ..

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#18
Så vad tror ni? Går det att göra något åt bilen?

35 Inlägg
19 mars 2009
#19
Gå till en verkstad o hör med dom då?

Bättre börda man bär ej på vägen än mycket mannavett

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 mars 2009
#20
Typ tryckarna som sagt upp sig?, en komplett sats kostar ca 1600 kr + ventilkåps packning, du kan byta dom själv om du har viss(ganska bra) mek erfarenhet själv, annars bara lämna in

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -


Sök