3552
Sök

däck?

55 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
nån som vet om man blir av med körjkortet om man kör med för dåliga däck?
jag har prövotid

3 121 Inlägg
30 mars 2006
Har för mig att det är saftiga böter (typ 600 per däck) men jag TROR inte du blir av med körkortet. Varför inte byta till vettiga sulor? Dumt att riskera sitt eget och andras liv i trafiken.

1 453 Inlägg
30 mars 2006
En olycka händer ju så lätt och med kassa däck och ovan förare ökar risken drastiskt. Du kan förlora körkortet av en mängd olika anledningar som kan åberopas vid trafikolycka, eller varför inte körning mot rödljus eller stopplikt om du inte kan stanna för att du har dåliga däck?

55 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
mjo men nu är det så att jag bara har 950 kr i månaden tongue..så inte så lätt o köpa däck. men ska göra d så fort som möjligt.....och ja vill inte köra me dubb nu när det är barmark o förstöra dubbdäcken.
Och det är bara 3 mm för lite djup på dom

1 453 Inlägg
30 mars 2006
Inte är det barmark överallt, halkan ligger ju fläckvis! Hur tror du att de flesta singelolyckorna inträffar? Inte när snön ligger tjock och gatan gnistrar utan det är nu på våren när man tror att det är torrt överallt. Nu vet jag inte var du bor men i Mälardalen är det fortfarande så!

Mvh

55 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
hahah jo det är sant men jag bor inte där tongue...jag bor i ulricehamn mellan borås och jönköping och där är det barmark nu..har det vart i några dagar nu!

Amatör
444 Inlägg
30 mars 2006
dra ut dubbarna från däcken =0) har du fina året runt däck ju

55 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
hahaha jo men vinterdäcken e på plåtfälg o d vill ja hellst inte köra runt me på sommaren ehhe tongue

9 108 Inlägg
30 mars 2006
hellre lagliga däck på plåtisar än blankslitna på fina fälgar.. Böterna om du åker dit är inte roliga..

Men du blir inte av med körkortet i alla fall, men som sagt, 600 spänn per däck, då är det billigare att köpa nya från början istället tongue

945 Inlägg
30 mars 2006
Inte om man bara åker fast en gång... nåväl, onödigt men ta de inte seriöst. Mina däck åker på imorgon om vädergudarna tillåter.

66 Inlägg
30 mars 2006
Hmm, ens egen och andras säkerhet får aldrig gå före snygga fälgar. Inga fälgar kan bromsa din bil. Även om det är barmark finns istället vattenpölar. Eftersom du ganska nyligen har tagit körkort har du kört på halkbanan, vad använder man sig av där? Just det, VATTEN. Att inte det får dig att tänka efter... Vattenplaning är mycket halare och svårmanövrerat än lite is.

Tänk efter, jag vill inte att jag själv eller nån annan ska bli dödad/skadad pga dina däck.

MVH
David
Senast redigerat av Dave@940 (30 mars 2006)

Bruden lagar maten - jag lagar bilarna

79 Inlägg
55 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
haha så dåliga är donm inte dom är 2 mm under det godkända så inte helt blankslitna

Colaberoende
1 219 Inlägg
30 mars 2006
E det inte 3 mm på vinterdäck och 1,6 mm på sommardäcken fortfarande?

Ska slänga på mina sommarpuckar i helgen i vilket fall som helst. Här nere e det bra väglag nu och det fryser inte någonting på nätterna. Men jag tror det e 800:- per däck.

Boråssnutarna kan ju vara trilska.

Mvh. Ena

460 Inlägg
30 mars 2006
Om man är vållande till en olycka där däckens skick spelar in så får man nog problem om polisen kommer och tittar..

dARKiE
5 031 Inlägg
30 mars 2006
niklazz skrev:
haha så dåliga är donm inte dom är 2 mm under det godkända så inte helt blankslitna

hehe.. 2mm under det godkända...   3mm är godkänt och 1.6mm är minsta tillåtna ;D

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

55 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
haha oj ja skrev lite fel tongue...mena att dom var 0.2 mm för små blir det va?...dom är iaf 1.4 mm tongue

21 761 Inlägg
30 mars 2006
Med 1,4mm så behövs det inte så hög hastighet för att få vattenplaning, tänk på det.

Sök