4412
Sök

Corrado G60 Höga avgasvärden!!!

12 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
#1
Tjena alla!!

Var på besikningen i dag. Tänkte inte mer på de men så när han kom in så sa han att jag hade grymt höga avgasvärden på alla 4.

CO - 6.2 (0.5)
HC - 159 (100)
CO 2500 - 4.2 (0.3)
Lambda - 0.89 (0.97 - 1.03)

Den får grymt mycket bränsle.

Katten är helt ny, Lambdan är ny sen förra året. Tempgivare och så är också nytt. Tändningen står perfekt.

Dock är de en universal 3 polig lambda från mekonomen som jag lödda ihop med den gammla kontakten.
Kanske de som är problemet??

Vad tror ni???

Tack på förhand!! Matte

G-Force

45 Inlägg
24 april 2009
#2
Har samma problem på besiktningen idag höga värden.. tanka 10L bensin häll i 3 flaskor med K-sprit så ska det nog gå vägen snåla inte med K-spriten. ska själv prova detta. kompisen hadde samma problem men med detta reseptet va de inga problem.
mvh peter


642 Inlägg
24 april 2009
#3
K-sprit hjälper HC och CO-värdena men lambdavärdet kommer inte förändras, onödigt att nu fuska sig igenom sbp då det är ganska solklart att bilen får för mycket soppa och lär antagligen dra ganska mycket mer än den ska göra. Du har inga felkoder? Kan ju också vara lambdasonden som spökar, kolla felkoder först sen kan du kolla kablaget till lambdan igen.


12 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
#4
DanneJ skrev:
K-sprit hjälper HC och CO-värdena men lambdavärdet kommer inte förändras, onödigt att nu fuska sig igenom sbp då det är ganska solklart att bilen får för mycket soppa och lär antagligen dra ganska mycket mer än den ska göra. Du har inga felkoder? Kan ju också vara lambdasonden som spökar, kolla felkoder först sen kan du kolla kablaget till lambdan igen.

Jag håller med dig. Det löser inte mitt problem heller med K-sprit!!!
Bilen dricker runt 1.3 l milen nu. I vanliga fall c.a 0.8

Det går inte att koppla upp så jag kan se felkoder tyvärr. Bilen är lite för gammal. de ända jag kan få felkoder på är ABSens blinkfuktion.
Katten borde vara utesluten. Den har rullat 300mil sen den monterades. Den blå tempgivaren till styrboxen för vattnet är också ny. Får nog ta och mäta lambdan och se vad det säger.

Jag har tidigare haft problem med små små ryck och känt att motorn bromsar sig själv med lambdan inkopplad. Men så fort jag kopplat ur den så har den gått som en klocka och inte de minsta ryck.
Det var därför jag byta lambdan från början men det har inte blivit bättre med den nuvarande.
Senast redigerat av Grants (25 april 2009)

G-Force

642 Inlägg
25 april 2009
#5
Verkar ju definitivt som lambdan verkar vara boven i dramat, som sagt kolla igenom kablaget igen, hela kablaget. Det är oftast så att universala lambdasonder kan bråka lite och man tjänar oftast på att köpa en originallambda direkt, brukar inte skilja många hundralappar.


12 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
#6
DanneJ skrev:
Verkar ju definitivt som lambdan verkar vara boven i dramat, som sagt kolla igenom kablaget igen, hela kablaget. Det är oftast så att universala lambdasonder kan bråka lite och man tjänar oftast på att köpa en originallambda direkt, brukar inte skilja många hundralappar.

Jag tror det med.. I detta fallet skiljer det rätt mycket. En orginal på VAG kostar 2500.- och den universal Bosch från mekonomen kosta 1200.- Men det får nog bli att köpa en orginal om de nu är den som är kass.

G-Force


Sök