1992
Sök

Byta bromsskivor + belägg på saab 9-3?

92 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Hej!

Nu är det dags att byta ut bromsskivorna + beläggen på min Saab pga slitage. Jag ska även byta ut bromsoljan helt.

Är detta något man klarar av lätt själv?
Har inte mekat med bilbromsar innan men har lite kunskap + är ganska händig om man får säga så.

Tänkte mer om det var några speciella verktyg eller något viktigt man ska tänka på vid skivbyte ?
Bromsklossarna till handbromsen skall också bytas.. är detta något man klarar själv?

Tacksam för tips osv !

Mvh Jacob

Green Street Elite
676 Inlägg
28 april 2009
allt klarar man av själv även som amatör ^^ det har jag märkt när man ska försöka byta lite elsaker oså^^
vid skivbytet så ska det sitta en skruv som håller fast skivan i navet, och det kan vara lite olika sorters skruvar, både torx vanlig stjärna o rak sen ibland oxå insektsnycklar. så se till och ha verktyg i olika storlekar då det ofta skiljer från bil till bil,

bromsoljan så bör du ha med dig en kompis som antingen sitter i bilen o trycker på pedalen ett par gånger så du/den får ett skapligt hårt motstånd o sen så ska den andra personen ha en 7-10 vanlig blocknyckel till hands då luftnipplarna oxå skiljer sig i storlek.
börja alltid med det hjul som ligger längst bort från bromsservon. alltså om bilen e vä styrd så hö bak o tvärt om. och se till att FYLLA PÅ OLJA vartefter varje hjul då de ofta försvinner en hel del olja vid varje bromsning.

handbroms backarna ska inte heller vara något problem så länge man e händig och har rätt verktyg, kan behöva en avknippsare om du inte har en speciell tång föratt spänna fjädrarna med. tänkt på att fjädrarna inte är av den hårdaste metallen o knippsas skapligt lätt av så de gäller att sätta så pass mkt tryck på avknippsarn så man ganska precis har redigt med grepp om fjädern/ fjädrarna ( sitter mellan 2-5 fjädrar till varje handbromsbacksats) tänk på att ha med en vanlig polygrip till låsningarna för backarna som annars kan vara lite jobbiga o byta smile

tror jag fick med en del vettiga svar smile om de skulle vara någo annat du undrar äre bara o pma smile

MVH
ParaDyne

92 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Tack för ett bra svar! uppskattar det verkligen smile Bara till att börja testa snart då..

239 Inlägg
28 april 2009
Lånar tråden, någon som vet hur mycket det är för att byta bromssköldar på en og9-3? Tänkte göra detta samtidigt som jag byter skivor och ok. Eller går det på något sätt blocka bort bromssköldarna? Krävs det någon sorts brickor för att  kompensera skölden?

Sök