3730
Sök

SAAB 9000 2,3T - Goes banräser

1 497 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#1
Recept inför 2010:

Motor:
TD05H-BIG16G 8#
630cc Siemens DEKA
Stor Kina IC
Henko 275lph soppapump
3bar mapsensor
Matchportat insug
Matchportad topp med B230f ventilfjädrar
Nedsvarvade kolvar för T7 topplockspackning
Program för mycket effekt på E85

Drivlina:
4,05 utväxling.
Stum stålhylsa
SAABs uppdateringssats
Nya lager i hela lådan
Quiafe diffspärr
Hemmasnickrat stumt växellänkage
Eventuellt ny växelspak i lämpligt material.

Chassi:
H&R Coilover fram
Bilstein dämpare och H&R fjädrar bak
Delrin i motorfästen, länkarmar, och hela bakvagnen
Hemmabyggda fjäderbenstag fram och bak.
Eventuellt dubbla krängare bak.

Interiör:
Äldre Sparco sprint sätem
Fyrpunktsbälten till förare och passagerare
Realcar oljetrycks-, oljetemp-, och vattentemps mätare
Mindre Speedparts laddtrycksmätare och större på intrumentbrädan av annat märke
10" Laptop för att kunna livelogga värden från styrsystemet

Nedstående tect är från tidigare bygge.

Sammanfattar mitt lilla vinterbygge i en ny projekttråd.
Bilen köptes under våren -08.
Fick den billigt från en firma då den såldes med lysande CE-lampa.
Detta visade sig senare vara en felande lambdasond.

Efter detta har den körts under sommaren -08 med en
H&R 40mm sänkning och maptun steg2 program.
I slutet av sommaren påbörjade jag en "lättare" motorrenovering
med bytt topplockspackning och kamkedja.

Då detta var första gången jag plockade ur och isär en motor så gick
det inte så bra. Bilen blev ståendes i ett par månader och jag skaffade mig
en annan bruksbil.

Då resulterade detta i att projektet blev lite mer omfattande.

Receptet för 2009

Motor och styrsystem:
Bortplockad balansaxelkedja med pluggad sträckare
Ny kamkedja och topplockspackning
SIEMENS DEKA 630cc spridare
Henko 275lph soppapump från EXD
Stor KINA IC från Ridetech
Mitsubishi TD04HL-19T med 7ans vinklade (T25 fläns) från Turbomeck
Matchportad topp med T5 kammar
Program från en STCS kille (Mackan)

Chassi:
H&R coilovers fram
Bilsteindämpare bak
Egensvarvade delrinbussningar till motor, låda och länkarmar

Transmissioni:
KEP 6-puckad sinter koppling från Dalhems
Original låda med DYR olja

Interiör:
Två sparco stolar fram
Skålat ALFA ROMEO skinnsäte bak
MOMO ratt med träinslag.

Exertiör:
AERO paket
17" fälgar (märke?) med 215/40- 17"
Nymålad subframe, länkarmar mm..
Pulverlackade motordetaljer i skogsgrönt


I vintras hittade jag en gammal 9000 CC banbil ute på blocket.
På denna satt den H&R coilovers och bilsteindämpare.
Gjorde en bra affär där och fick bilen för 4500:-
Plockade av allt godis och körde den till skroten.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/336565_8cvu4a.jpg
Nyss inköpt..
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/448796_3gh18w.jpg
Första isärplockning påbörjad..
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/507324_9ai7v3.jpg
Bilen inkörd i garaget jag hyrt under vintern.
https://www1.garaget.org/archive/60/59737/85837/85837-1283218.jpg
Godis från banbilen jag köpte
https://www1.garaget.org/archive/60/59737/85837/85837-1283214.jpg
Nymålade framvagnsdetaljer
https://www1.garaget.org/archive/60/59737/85837/85837-1283224.jpg
Pulverlackade delar från motorrummet
https://www1.garaget.org/archive/60/59737/85837/85837-1283213.jpg
Motor målad (DI-kassett skall också få samma färg som blocket).
https://www1.garaget.org/archive/60/59737/85837/85837-1283215.jpg
Stol och ratt provonterat.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/645565_6z0der.jpg
Snabba steg här! Men här en allt i hjulupphängning monterat och bilen skall transporteras till
ett nytt garage.


Just nu har bilen flyttats till nya garaget.
Delar plats med en 9000 till, Opel Ascona turbo och fyra Nissan Skyline.
Satsa på att bli garagets snabbaste på banan kanske? wink


Fler uppdateringar kommer!
Senast redigerat av AxlSam (23 mars 2010)

4 299 Inlägg
3 maj 2009
#2
Kommer ju bli så bra de där smile
Blir ju riktigt sugen på att bygga en riktig motor i min nu när man ser hur du håller på wink

//Jacob


1 497 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#3
Rallyhalle skrev:
Kommer ju bli så bra de där smile
Blir ju riktigt sugen på att bygga en riktig motor i min nu när man ser hur du håller på wink

//Jacob

Tyvärr saknar ju du T:et i modell beteckningen på din bil wink

751 Inlägg
3 maj 2009
#4
Jäkla nice projekt, lycka till! Gillar fälgarna starkt smile

4 299 Inlägg
3 maj 2009
#5
AxlSam skrev:
Rallyhalle skrev:
Kommer ju bli så bra de där smile
Blir ju riktigt sugen på att bygga en riktig motor i min nu när man ser hur du håller på wink

//Jacob

Tyvärr saknar ju du T:et i modell beteckningen på din bil wink

Hehe, jo tyvärr gör jag de tongue
Men de kan man alltid ändra på wink

//Jacob


36 Inlägg
4 maj 2009
#6
äntligen skaffar du en riktig projekttråd,  men ut och meka nu i stället för att sitta och surfa. sommarn är snart här;)


1 497 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#7
sugroret skrev:
äntligen skaffar du en riktig projekttråd,  men ut och meka nu i stället för att sitta och surfa. sommarn är snart här;)

Nu väntar vi bara på din också wink

20 Inlägg
5 maj 2009
#8
Kul! Detta skall följas!


744 Inlägg
5 maj 2009
#9
Spännande projekt! Kommer nog bli hur bra som helst!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
5 maj 2009
#10
Jag håller med de andra, störtskönt! big_smile ska följa detta! wink

Mvh Patrik


1 497 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#11
Härligt med kommentarer!
Är ledig hela nästa vecka.

Då går planerna åt att få ihop motorn.
Även börja slipa och behandla AERO-paketet.

smile

1 497 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
#12
Nu har jag lyckats hitta min kamera.
Bilen står sedan förra helgen i det nya garaget.

Det delar jag med:
En 9000 2,3T
En Opel Ascona med fullbur och volvomotor
Sex Nissan Skyline

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/650571_et4sou.jpg
Bilen på väg ut från gamla garaget.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/650572_0o5434.jpg
Och här hamnade den!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/650573_m9fan5.jpg
Med dessa bilarna. Bland annat PaintWorx tiger. Den står med rasad motor.
Killen som "står för" garaget bygger motorer och skall ordna denna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/650574_pup5d1.jpg
Här har vi garagets värsting! Han kör med samma turbo som mig.
Dock blir det två stycken wink ~700hp på hjulen.


Tyvärr lyckades jag inte knäppa några bilder på det jag grejade med igår.
Men jag plockade ur baksäte och har börjat montera det nya ALFA sätet.
Det blir grymt snyggt!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 maj 2009
#13
cooolt! big_smile men fan du måste fixa bilder på baksätet! grymt nyfiken på de!

Mvh Patrik


1 497 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#14
Funkiee skrev:
cooolt! big_smile men fan du måste fixa bilder på baksätet! grymt nyfiken på de!

Mvh Patrik

Skall jag ordna smile

4 663 Inlägg
10 maj 2009
#15
fan va  härligt projekt big_smile skit kull med mer 9000 projekt big_smile

1 497 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
#16
Liten update under måndags kvällen..
Ledig vecka som jag har hade jag planer på
att börja plocka ihop motorn.
Sagt och gjort!

Nya ram-, och vevaxellager.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/654205_g3ckig.jpg

Slängde även på ett lager med färg till på motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/654209_2v9g6e.jpg


Utlovade även en bild på ALFA sätet..
Ni får ha överseende med att det är täckt med ett härligt lager garagedamm.
Konkurrerar nästan med AERO sätet va?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/654212_aeehkf.jpg


Imorgon skall jag börja matchporta toppen.
Och fortsätta montering av motordetaljer.

Kommentera mera!

1 497 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#17
Fortsatt meck idag.
Har matchportat toppen med "polerade" insugskanaler.
Och slagit in balansaxellagren för att få ökat oljetryck.
Även fixat med transmissionkåpa och oljepump.
SE BILDER smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/655058_3rmugf.jpg
Ytorna uppslipade.
Körde med en liten slipmaskin och finkornigt sandpapper.
Ytorna blev bra mycket bättre än innan.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/655061_vdyfp6.jpg
Oljehålet till balanskedjestäckaren gängade jag upp med en M6 gängtapp.
Skruvade i en M6 stoppskruv med loctite. Detta för att behålla oljetryck.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/655063_usvlcn.jpg
Glidlagren till balansaxlarna snor massa olja.
Dessa kan man slå in ~8mm så de täcker oljekanalen.
Med hjälp av detta kan man vinna ca 0,3bar oljetryck vid arbetstemp på motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/655066_qqxf5u.jpg
Balansaxelpluggarna monterade. De täcker den yttre oljekanalen för balansaxlarna.
Plockade även loss styr drevet till balansaxelkedjan. Då detta kan skramla rätt mycket.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/655065_e06ah8.jpg
Börjat montera topp, kamkedja och glidskenor.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/655062_fccozk.jpg
Transmissionkåpa blästrad.
Oljepump isärtagen och genomgången.



Jag gör väl den här projekttråden för er!
Inte mig själv!

Kommentera om ni är intresserade.
Annars kan jag lika gärna lägga ner wink

1 497 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#18
Jag har även fått ordnat en grundmapp till bilen.
Körd och gjord av Mackan på STCS.

Han plockade ur ~350hp med detta program.
Får duga till besiktning wink

4 663 Inlägg
13 maj 2009
#19
ser sjukt snyggt ut big_smile

1 497 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#20
Saab_Robin skrev:
ser sjukt snyggt ut big_smile

Thx wink
Får se om man skruvar ihop den i natt smile


Sök