2290
Sök

Bygga släpvagn av husvagn

+Uppfinnare+
643 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej, jag har en gammal husvagn ståendes som jag funderar på om man kunde bygga om till släpkärra. Någon som har gjort detta och vet lite vad som gäller?

Mvh Rikard

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

79 Inlägg
19 maj 2009
#2
Finns en kille på snowmobile.se som har gjort det:
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=20509

Fixare
321 Inlägg
20 maj 2009
#3
Har byggt några stycken. Vad är det du vill veta?

Lone Star Garage

+Uppfinnare+
643 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#4
gravityone skrev:
Har byggt några stycken. Vad är det du vill veta?

Man måste väl göra en ny regbesiktning. vad är det de kollar på? hur får man bygga flaket?

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Fixare
321 Inlägg
20 maj 2009
#5
Evil_90 skrev:
gravityone skrev:
Har byggt några stycken. Vad är det du vill veta?

Man måste väl göra en ny regbesiktning. vad är det de kollar på? hur får man bygga flaket?

Du måste göra en ny regbesiktning ja. Dom kollar bromsar, glapp i draget, chassinummer, sprickor i chassit, stänkskärmar, belysning, däck och efter s.k skarpa kanter.

Finns inga direkta regler på hur du får bygga flaket. Men va noga med att inte skada infästningar till axeln eller nått sådant. Va även noga med att inte flytta eventuella chassi plåter. (brukar dock sitta på dragstången) Glöm ej heller ta precisa mått flaket och totallängden på kärran samt så skall du väga den innan du åker in i besiktningshallen.

Lone Star Garage

+Uppfinnare+
643 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#6
gravityone skrev:
Evil_90 skrev:
gravityone skrev:
Har byggt några stycken. Vad är det du vill veta?

Man måste väl göra en ny regbesiktning. vad är det de kollar på? hur får man bygga flaket?

Du måste göra en ny regbesiktning ja. Dom kollar bromsar, glapp i draget, chassinummer, sprickor i chassit, stänkskärmar, belysning, däck och efter s.k skarpa kanter.

Finns inga direkta regler på hur du får bygga flaket. Men va noga med att inte skada infästningar till axeln eller nått sådant. Va även noga med att inte flytta eventuella chassi plåter. (brukar dock sitta på dragstången) Glöm ej heller ta precisa mått flaket och totallängden på kärran samt så skall du väga den innan du åker in i besiktningshallen.

Ok, tackar vi för, det var nog allt jag behövde veta smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Egenföretagare
999 Inlägg
20 maj 2009
#7
Hur bestäms maxlasten på släpet sen efter ombyggnad?


20 Inlägg
20 maj 2009
#8
Jag håller på med ett sånt bygge:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=74939

Enligt den info jag har fått från Bilprovningen är det stor skillnad om husvagnen är registrerad före 1 okt 1977.
x - Släp äldre än det datumet har inget krav på lastsäkringsutrustning etc. ("Bygg kraftigt och snyggt så blir det godkänt" -så sa dom till mig)
x - Släp nyare än det datumet måste man kunna intyga att lastsäkringar och konstruktionen i övrigt uppfyller kraven i nån paragraf om lastsäkring. (Jag har dock hört historier om folk som skrivit intyg för hand på plats...)

Vi har kommit så långt att vi ska regbesikta på tisdag, jag kan komma med fler svar när vi besiktat.
Senast redigerat av KarlZ (20 maj 2009)


Fixare
321 Inlägg
21 maj 2009
#9
weeeman skrev:
Hur bestäms maxlasten på släpet sen efter ombyggnad?

står instansat på axeln hur mycket den får belastas sen drar du av tjänstevikten vid vägningen som sker på bilprovningen.

Lone Star Garage

20 Inlägg
27 maj 2009
#10
Nu har vi besiktat vårat släp. På regbesiktningen var det inga konstigheter, han bara tog lite mått och vägde släpet. De kollade även att däcken man har på släpet klarar totalvikten samt att all belysning är av godkänd typ och sitter på rätt ställen. Eftersom vårat släp är så gammalt var det inte mer än så.

Sedan var vi, eftersom vår husvagn varit avställd några år, göra en vanlig kontrollbesiktning. Där fick vi lite vanliga tvåor på bromsar och sånt.

EDIT: På regbesiktningen kollade han även att vi inte gjort några förändringar på husvagnsramen mellan draghandske och hjulaxel.
Senast redigerat av KarlZ (27 maj 2009)


6 Inlägg
19 oktober 2010
#11
Bumpar och lånar tråden smile

Har ett koj underede som jag funderat på att bygga släp av. den är utan påskjutningsbroms och papper, undrar då om man kan regga den som släp och få köra den i 80?


174 Inlägg
9 april 2012
#12
Fur är det med bredd och längd?
Får man göra den längre bakåt än orginal ram?
Får man göra den bredare än däcken? eller är det max till utkanten av dom?


Stölle
199 Inlägg
10 april 2012
#13
Polarn har gjort två sådanahär byggen.
Det första av en mindre husvagn, gammal rutten sak från typ 1970. Den kärran vägde typ 460 kg, fick lasta 500 kg. Alltså liten skitkärra, han gjorde en enkel rörram av alurör o drog en tjockar presenning över. Bromsad, får åka 80, satte på nya lyktor på den o beställde ny regplåt, åkte in o besiktiga den, inga problem. Den delar han med några grannar idag..
Nästa kärra är en större dubbelaxlad sak med plyfagolv, ramper och winch med batteri som laddas från bilen.
Slängde på lyktor, regplåt, ny handske, nya bromsdetaljer och nya däck på, reggade den sen. Och efter det så satte han dit ramperna o winchen. Han lyckades o skriva ner totalvikten till 1600 kg då han har BE kort så han får dra den med 855orna.. Den väger 550, och får lasta 1300 kg. Fråga mig inte hur det går ihop, men det har väl med viktnedskrivningen att göra,lr så kände han gubben på bilprovningen..   Kan fråga honom om det, och mått på flaket. Vet iaf att vi har hämtat några golfar och nån 190E och en S70 med den kärran, går fint som fan efter vägen.

Jag anar ugglor som får kläder.

56 Inlägg
5 mars 2015
#14
KarlZ skrev:
Nu har vi besiktat vårat släp. På regbesiktningen var det inga konstigheter, han bara tog lite mått och vägde släpet. De kollade även att däcken man har på släpet klarar totalvikten samt att all belysning är av godkänd typ och sitter på rätt ställen. Eftersom vårat släp är så gammalt var det inte mer än så.

Sedan var vi, eftersom vår husvagn varit avställd några år, göra en vanlig kontrollbesiktning. Där fick vi lite vanliga tvåor på bromsar och sånt.

EDIT: På regbesiktningen kollade han även att vi inte gjort några förändringar på husvagnsramen mellan draghandske och hjulaxel.

hur funkar de om man har elektrisk broms och vill ta bort dem då blir de automatiskt en 650/750 vagn va eller kan man få den reggad med högre vikt än 750 bromslös och har dom nå andra krav på flakstorlek då ?



Sök