2794
Sök

FORD SIERRA 2,0I GL DOHC Problem !

355 Inlägg
11 april 2006
Trådstartare
#1
Hej jag har en FORD SIERRA 2,0I GL DOHC 89
var och köppte den för ett tag sen  och  då säljaren  sa att det bara var att tuta och köra
Tittade på bilen Han startade upp bilen och den startade och så
99% Rostfri så den är ju fin å så

Men sakt o giort så  begav jag mig hemmåt jag och tösen
Men effter att det gåt några mil så började jag undra varför det  alldrig blev varmt i bilen
och i samma stund så känner jag  dofften av  bränd olja
så jag släpper gasen och frikopplar och moton dör och jag rullar  in på en parkeringsfika längs vägen
och slänger upp huven och det värkligen bubblade från ventilkåpspakningen  och rök som fan
skruvvade upp locket på expantionskärlet och  såg till min fasa att  det var en enda stor isklump i den

Ringde till eniro och frågade  om vart närmaste  värkstad  låg  och  effter mycker om och men så kommer den en taxi som bogserar oss till en  liten värkstad  och han kör in bilen  i värkstan och  slänger sig  under huven och skruvar bort  kärlet  och  tinar upp körlet och  allt annat

Effter en stund så kommer killen ut och  säger som så att när han  hälde i vatten  så ran det ut på baksidan av moton ( toppen ) Då sa jag FAN då var den toppen kass och jag stog med  skägget i brevlådan och såg dum ut i 10 miniter

Och nu så undrar jag  va som  mer kan ha tagit skada av denna händelse ?
Mer en toppen och  äventuällt  vattenpumpen

OBS !!! Om nu killen som jag köppte den av  startat upp bilen då den  var helt  frösen så hadde man  tydligt  hört när  vattenpumpen  lämnar in  sin avskedsansökan

men så var inte fallet

så jag vill veta om  hella moton är kass eller om det räcker att byta toppen och möjligen  vattenpumpen med ?


225 Inlägg
11 april 2006
#2
sprucken topp..räcker nog att du byter toppen,,starta upp bilen sen så märker du om vattenpumpen gått

To Feel Or Not To Feel Cosworth....

460 Inlägg
11 april 2006
#3
Kollat var frostpluggarna finns och om dom sitter kvar?

39 Inlägg
11 april 2006
#4
Erfarenhet av äldre 8-ventilsversioner säger att bottendelen är ganska sprängsäker (antar du har det tjockare, har själv kokat flera såna (tja, man bör ju byta slangar NÅN gång...eh). Om inte blocket frusit, vilket borde visat sig omgående och i värsta fall med tvärnyp (trycket från en iskärna är fruktat stort), så är det antagligen okay med reservation för vattenpumpen. Isklump i expansionskärlet låter förstås som att den var bottenfrusen, märkligt... ?:-q

Har inte fryspluggarna åkt och du kan dra runt den med en hylsnyckel på svänghjulet utan att känna mer motstånd än vändpunkterna så törs du nog handla en topp från skroten och montera - att köpa en ny/renoverad topp är knappast värt, åtminstone inte utan att först plana ytan på blocket. Vore bäst att mäta upp det där i vilket fall - aluminiumtoppar brukar kräva absolut jämnhet annars går packningen igen.

Iaf, jag åkte på en kokning pga fryst kylare i min Taunus (2.0 OHC HC = gjutjärnstopp), tinade upp den och sedan har den gått ca 1500 mil utan problem. Vattenpumpen går än, trots att det är en aluminiumbit. Hoppas det ordnar sig.

355 Inlägg
11 april 2006
Trådstartare
#5
carawelle skrev:
Kollat var frostpluggarna finns och om dom sitter kvar?

Japp det är en frostplugg som gått och det är den som sitter  bakom moton  dvs närmast torpedväggen

och för att komma åt en sådan så får man antingen flytta fram moton eller lyffta toppen.


Ok ja bilen startar och går men inte på alla cylindrar och  är svag
så den toppen bör vara  fylld med sprikor
låter som den går  på 3

ska se hur billigt man kan få tag i en topp till min


69 Inlägg
11 april 2006
#6
kan säga att min topp till min gammla ford skulle gå på runt 4000 ny så då skickade jag bilen dit pepparen växer! inte roligt kan jag säga! hoppas att du hittar någon billigare lycka till!!


355 Inlägg
11 april 2006
Trådstartare
#7
Ericssons Bildemontering i Kärda ska ha 2000:- för en topp till min
Tycker att det är lite väl mycket

Såg en som sålde en komplett motor som gått 5000 mil för 2000:-
men har ingen möjlighet att byta motor då jag inte har någonstans att göra det på eller  råd sad


355 Inlägg
11 april 2006
Trådstartare
#8
Är det någon här som kanske har en topp ?
och va  är priset på en sådan i så fall ?
gärna i jönköpings län
Man bor i värnamo

Och vad är det för  värktyg jag behöver för att plocka däna  min gamle ?

ventilkåpsmutrana/muttrarna är 10 mm det vet jag men topplockspultanra ?
Senast redigerat av Matte1979 (11 april 2006)


5 Inlägg
12 april 2006
#9
halloj.
Hände precis samma sak med kompisens sierra. visade sig att vatten pumpen pajjat.
Att byta topp e inget svårt på sierrorna nollställ motorn först tappa ut vatten om det finns kvar. ta bort ventilkåpa fördelare och kam drev. var observant på att det sitter en liten jävla skruv som åller ihop block å topp under högra kamdrev inte där fördelaren sitter utan andra sidan=). tänk på att du måste byta bultarna med till toppen.kommer tyvärr inte i håg vad det var för storlek på dom .mvh

225 Inlägg
12 april 2006
#10
min polare har säkert 5-6 toppar liggandes hemma kan höra med han om han kan tänka sig sälja en,,ja körde sönder lagren förra året o bytte hela motorn den gick på 2500kr...det du ska göra är att ta bort ventilkåpan..sen ska du ta bort kammarna o toppen ska bort den sitter med jag har för mej sexkant nyckel..iaf efter att du bytt toppen måste du ha nya topp bultar och en ny kedjespännare..kedjan kan du bara hänga löst den ramlar ingen stans..jag har för mej att man va tvungen o ta bort kammarna för det sitter skruv undet dom som är svåra att komma åt..jobbet är inget svårt..men det kluriga kan va att ställa in allt rätt skitkänsligt på dock ett kugg fel o det kan ge fel värden på besiktningen

To Feel Or Not To Feel Cosworth....

355 Inlägg
12 april 2006
Trådstartare
#11
SieRRa_WeeD skrev:
min polare har säkert 5-6 toppar liggandes hemma kan höra med han om han kan tänka sig sälja en,,ja körde sönder lagren förra året o bytte hela motorn den gick på 2500kr...det du ska göra är att ta bort ventilkåpan..sen ska du ta bort kammarna o toppen ska bort den sitter med jag har för mej sexkant nyckel..iaf efter att du bytt toppen måste du ha nya topp bultar och en ny kedjespännare..kedjan kan du bara hänga löst den ramlar ingen stans..jag har för mej att man va tvungen o ta bort kammarna för det sitter skruv undet dom som är svåra att komma åt..jobbet är inget svårt..men det kluriga kan va att ställa in allt rätt skitkänsligt på dock ett kugg fel o det kan ge fel värden på besiktningen

Japp böt topp pakning på en  Lanser förra året
och  använde samma bultar och ny topppakning
gick som fan  bilen.

Men jag vill veta  villka  nycklar jag behöver för att  lyffta toppen ?

Och SieRRa_WeeD Ja tack  hör med din  polare där Och va bor han i så fall ?

Fick main  angående  topp annons jag satte ut och de var en som kunde kränga en hel motor till mig för 1000:- Men hulken är jag då rakt inte så jag ser inte så stor anledning att ha en hel motor ståendes, Bor i lägenhet och ett garage där bilen  presis går in i tongue

så lättast är ju  som sakt en enkel vanlig liten del som en topp smile


355 Inlägg
12 april 2006
Trådstartare
#12
Här är en bild på  min ford
Den är  i mycket fint skick

http://212.37.111.84/sierra.jpg

Men är även till salu


225 Inlägg
12 april 2006
#13
toppen sitter med bara med samma skruvar..sexkant har jag för mej det ser du om du lyfter bort ventilkåpan......ja jag ska höra med han vi bor vid norrköping...

To Feel Or Not To Feel Cosworth....

355 Inlägg
12 april 2006
Trådstartare
#14
Jo det vet jag men  är det en 13 - 14 - 15 - 16 hylsa till det ?

Som det är just nu så står bilen 11 Mil i från mig så blir lite svårt att göra något  just nu


460 Inlägg
12 april 2006
#15
Matte1979 skrev:
Jo det vet jag men  är det en 13 - 14 - 15 - 16 hylsa till det ?

Som det är just nu så står bilen 11 Mil i från mig så blir lite svårt att göra något  just nu

Torx på toppbultarna,,,

355 Inlägg
12 april 2006
Trådstartare
#16
Ok svårt att göra något då man inte har ett enda värkryg hemma  så jag måste köpa det  och jag vill ju veta exakt villka värktyg  jag måste ha  för detta ingräpp

Spesifisera lite mer närmare och ange  gärna i "mm" på värktygen osv
köper nämligen bara det nödvändigaste
så som  Momentnyckel för att dra  åt toppen rätt

Men som sakt  vill veta villka  värktyg "mm" i hylsor / torx / 6kant osv.


355 Inlägg
13 april 2006
Trådstartare
#17
Pratade med en polare över nätet som sa att om moton har gått för varm så kan hela blocket  blivit skevt med OCh det skulle  kunna resultera i att man blåser den andra toppen med effter en tid

Så en vet itne  hur en ska göra
Är det någon som  varit med om att kört son så pass varm att motorblocket  blivit skevt ?


460 Inlägg
13 april 2006
#18
Matte1979 skrev:
Pratade med en polare över nätet som sa att om moton har gått för varm så kan hela blocket  blivit skevt med OCh det skulle  kunna resultera i att man blåser den andra toppen med effter en tid

Så en vet itne  hur en ska göra
Är det någon som  varit med om att kört son så pass varm att motorblocket  blivit skevt ?

Nar aldrig varit med om eller hört att detta ska ha hänt på en helt vanlig standardmotor som den i Forden!
Har ändå varit i branchen i 25år så en del har man sett .

460 Inlägg
13 april 2006
#19
Matte1979 skrev:
Ok svårt att göra något då man inte har ett enda värkryg hemma  så jag måste köpa det  och jag vill ju veta exakt villka värktyg  jag måste ha  för detta ingräpp

Spesifisera lite mer närmare och ange  gärna i "mm" på värktygen osv
köper nämligen bara det nödvändigaste
så som  Momentnyckel för att dra  åt toppen rätt

Men som sakt  vill veta villka  värktyg "mm" i hylsor / torx / 6kant osv.

Styckevis blir dyrt
Billigast blir nog att köpa satser med verktyg från tex biltema.
Deras kvalitet är ganska bra

355 Inlägg
13 april 2006
Trådstartare
#20
carawelle skrev:
Matte1979 skrev:
Ok svårt att göra något då man inte har ett enda värkryg hemma  så jag måste köpa det  och jag vill ju veta exakt villka värktyg  jag måste ha  för detta ingräpp

Spesifisera lite mer närmare och ange  gärna i "mm" på värktygen osv
köper nämligen bara det nödvändigaste
så som  Momentnyckel för att dra  åt toppen rätt

Men som sakt  vill veta villka  värktyg "mm" i hylsor / torx / 6kant osv.

Styckevis blir dyrt
Billigast blir nog att köpa satser med verktyg från tex biltema.
Deras kvalitet är ganska bra

Ok Men är det någon som kan tala om villka värktyg jag ska ha ´
Vill liksom inte dra med mig hela satsen för att få däna en topp
räcker med ca 3 olika värktyg för det, Men villka är det vill veta dimension på nyckarna
10mm brukar det vara på ventilkåpan sen har jag för mig det var 15mm för toppbultarna
men det där är la olika från bil till bil

1. Toppbultsbärktyg 1xmm ?
2. Ventilkåpsbultar   10mm ?
3. Momentnyckel

Eko säljer relatift billigt stykvis
köppte 17mm hylsa och förlängare och spärrskaft där för under 100kr
då jag skulle ha  dit  en kofongare från en jetta 91 fram på min Golf2a

så där är det ju bara hulan jag behöver veta villken sort och milimeter på
sen fixar sig rästen



Sök