3720
Sök

Saab 9000 CS 2.3T 16v STARTAR INTE

Amatör
453 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
#1
Nu har den lagt av.

Bil: Saab 9000 CS 2.3T 16v
Motor: B234L

Bytte bromsok höger fram, for ut och testkörde bilen, bromsade ganska kraftigt. kom hem och ställde mig i KRAFTIG uppförsbacke. Regnade rätt mycket. Fyllde på bromsolja, spillde lite bakom påfyllningslocket, inte alls mycket. Stängde huven, plockade ihop i garaget. Bilen har inte gått igång sen dess.

Bensin fylldes på, bensin kommer fram till spridarna och bränslepumpen surrar. Inte minsta tendens till att tända. Startmotorn bara går och går. Ingen check engine lampa lyser. Däremot så när jag drar på starten så går hastighetsmätaren upp till ca 30km/h och pendlar däromkring. Elfel?

Vad kan jag kolla? Är det tändkasetten som gått? Någonting som förstörts av regnet?

Ge mig tips.

Mvh Simon

Amatör
453 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
#2
ingen? sad

4 299 Inlägg
30 Inlägg
4 juni 2009
#4
Jag har precis samma fel på min saab 93.. ska åka å köpa en tändkassett nu på skroten.. hör av mej om bilen går igång efter det smile


Saab älskare!
4 597 Inlägg
4 juni 2009
#5
säger som de andra, testa med nya tändkasset o ävet ett byte av tändstiften kan hjälpa! o ta inte saab9000 forumet, de suger, dra in på www.stcs.nu i deras forum! bättre! smile lycka till!

Mvh Patrik


"Glidare"
254 Inlägg
4 juni 2009
#6
Kolla så att det inte kommit in fukt i fördelaren, kan vara det också, samt att fördelalocket är helt. Hallgivaren kan också pajjat, men tändkasseten är väll de vanligaste felet på dessa bilar.


1 019 Inlägg
4 juni 2009
#7
mx_3_ skrev:
Kolla så att det inte kommit in fukt i fördelaren, kan vara det också, samt att fördelalocket är helt. Hallgivaren kan också pajjat, men tändkasseten är väll de vanligaste felet på dessa bilar.

Det finns ingen fördelare på en 2.3T. De har DI-kassett istället.


Amatör
453 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#8
Jo bilen gick igång med en röd tändkasett från en Saab 9000 turbo vet ej om det var 2.0 eller 2.3, men årsmodell -89. Däremot gick den som ett rövhål och luktade olja. Tickade som bara fan. Men nu mitt i allt går den som den ska. Är det fel tändkasett? Vågar jag köra på den eller är det farligt för motorn?

Mvh Simon

2 164 Inlägg
5 juni 2009
#9
Vilken årsmodell är de på bilen??
Men de kan va en annan kabel till just DI kassetten så testa de.
Har du en tidigare än -94 eller -93 2,3T så kan du även ha svarta DI kassetter.

Lycka till.

MVH


1 062 Inlägg
5 juni 2009
#10
Fredrik-79 skrev:
Har du en tidigare än -94 eller -93 2,3T så kan du även ha svarta DI kassetter.


MVH

Rent vansinne!! De har ju Trionic och joniseringsmätning via stiften precis som alla andra senare 9000.
Alla bilar med Trionic 5,X ska ha röd kasett!

M.V.H.


2 164 Inlägg
5 juni 2009
#11
AndreasPlars skrev:
Fredrik-79 skrev:
Har du en tidigare än -94 eller -93 2,3T så kan du även ha svarta DI kassetter.


MVH

Rent vansinne!! De har ju Trionic och joniseringsmätning via stiften precis som alla andra senare 9000.
Alla bilar med Trionic 5,X ska ha röd kasett!

M.V.H.

Jag skrev tidigare än just dom modellerna.
Så läs lite bättre nästa gång!

MVH


1 062 Inlägg
6 juni 2009
#12
Fredrik-79 skrev:
AndreasPlars skrev:
Fredrik-79 skrev:
Har du en tidigare än -94 eller -93 2,3T så kan du även ha svarta DI kassetter.


MVH

Rent vansinne!! De har ju Trionic och joniseringsmätning via stiften precis som alla andra senare 9000.
Alla bilar med Trionic 5,X ska ha röd kasett!

M.V.H.

Jag skrev tidigare än just dom modellerna.
Så läs lite bättre nästa gång!

MVH

Ok, fast alla 2,3T modellår -93 och senare har T5, dvs tom "-93:or" tillverkade sent -92. Sedan är det inte helt rätt att köra svarta kasetter på LH bilar heller iom olika triggerspänningar eller vad det nu var. Fungerar men tydligen inte helt bra.

M.V.H.



Sök