2088
Sök

Tips vid uppgradering av Saab? Ny fråga!!

92 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Hej!

Det är snart dags för mig att chippa min saab 9-3 2.0t 1999 200hk.

Jag har bestämt mig för Steg 3 chip, sportfilter (har jag redan i) och ett 3" avgas med sport/race kat.

Nu är jag ute efter lite tips på saker man bör tänka på, byta ut eller vara extra försiktig med vid körning efter detta? T ex, bör jag byta motorolja till någon speciell? bör jag låta turbon kyla extra mycket efter varm körning ? bör jag växla försiktigt? (man har ju hört om saabs lådor).

Kom gärna med tips

Mvh Jacob
Senast redigerat av Jackiechan (6 juli 2009)

835 Inlägg
25 juni 2009
Det är bara och köra. Växellådan trivs väl inte speciellt med 370Nm (som jag har, vet inte vad du landar på) men den säger säkert ifrån när den fått nog smile

5 710 Inlägg
25 juni 2009
Jackiechan skrev:
? T ex, bör jag byta motorolja till någon speciell?

Inte nödvändigt för jag antar att du redan kör på en helsyntet av känt märke och av rätt viskositet (siffrorna på dunken typ 5W40)
Jackiechan skrev:
bör jag låta turbon kyla extra mycket efter varm körning ?

Ja men det bör du göra redan i originalutförande.
Jackiechan skrev:
bör jag växla försiktigt? (man har ju hört om saabs lådor).

Är inte fel eller framförallt....du skall inte missa växeln.
En annan viktig sak är att inte spinna över brunnar/vassa kanter då det blir enorma påfrestningar i lådan.
Segdra på 5:an är heller ingen höjdare vare sig för koppling eller låda, då är det bättre att växla ner en kugge om man t.ex skall köra om.

Service, hur är det med den?
Nya stift /olja/filter tvätt av luftfilter och byte av dåliga vacumslangar är inte fel INNAN du åker iväg o trimmar.
Byte av växelådsolja kan man oxo göra om inte det är gjort.

Lycka till!

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

502 Inlägg
25 juni 2009
jag hade en 900 förrut med steg 3, kopplingen pallade inte så slängde dit en sinterlamell istället, vet inte om den är bättre på 9-3, det märker du.
Växellådan rasade såklart också efter ett tag men 9-3ans låda ska hålla lite bättre tongue

92 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Tack för svar.

Har nu en annan fråga..

Är det värt att byta ut till extraktorgrenrör vid steg3 chip? Eller bara downpipe? 3"?

Är det värt att byta insugsrör och tryckrör till 2.5" ?

Ökar detta effekten ytterligare än bara chip, sportfilter och sportkat + rör bakåt ?

Skulle ni kunna köra på detta utan att oroa dig över växellådan/kopplingen? kanske t o m Turbon kommer ge sig ?

//Jacke

Sök