3286
Sök

Gjorde lådan mindre, blev den för liten?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 juli 2009
Softis skrev:
Fick förslag på ett byte med denna http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … Id%3D29140 i en portad låda. Ska jag byta?

då bör du ju ha ett steg som ger 1750wrms i 2ohm wink

4 693 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
Äh, borde kräma på endå va? Men e den bättre att göra något bra med än den ja har?

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 juli 2009
Softis skrev:
Äh, borde kräma på endå va? Men e den bättre att göra något bra med än den ja har?

ja du kan ju testa att driva den me cd... nog krämar de på fläskig bas. 137.8 db haha

21 761 Inlägg
13 juli 2009
Bestäm dig nu, vel-Softis. winkbig_smile

Du behöver utrymme i bilen för att den ska fungera till vardags med bla barnvagn och matkassar, då blir det helt enkelt knepigt om du ska använda alla 6 st nuvarande basar och samtidigt få en massa utrymme kvar till det vardagliga. Ungefär som Lonefox skrev i ett inlägg förut så får man välja vilket som ska prioriteras, ljud eller användbarhet. smile

4 693 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
Yo, Dröni. Kan du räkna ut en låda till den här, portad

Specifikationer:
Maxeffekt: 3500WMAX
Effekt RMS: 1750WRMS
Impedans: 2x4 ohm
Xmax +/- mm: 13.3
Fs Hz: 33,2682
Qts: 0.7574 (2ohm) 1.3961 (4ohm) 0.7835 (8ohm)
Vas liter: 37.0326
REVC Ohm: 1.8 (2ohm) 3.6 (4ohm) 7.2 (8ohm)
SD msgm: 0.049
BL tm: 9.6965 (2ohm) 9.606 (4ohm) 19.031 (8ohm)
Qms: 7.4451
Qes: 0.8432 (2ohm) 1.7184 (4ohm) 0.8756 (8ohm)
Cms um/n: 108.6159
Mms g: 210.7118
Senast redigerat av Softis (13 juli 2009)

Booyakasha!

21 761 Inlägg
13 juli 2009
Snart, ska dricka kaffe nu efter maten. wink

4 693 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
Oki, tack smile Vill veta om de passar i portat mest

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 juli 2009
kolla upp när den peakar mest..

rekomenderade siffror på lådan+port då.. skit i allt annat big_smile haha

21 761 Inlägg
13 juli 2009
Passar bättre i sluten låda, tex 40 liter för en bas. smile

4 693 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
Jo, men vill veta hur bra den passar i portat, samt hur lång porten ska vara och vad den blir avstämmd till då förstås.

Booyakasha!

21 761 Inlägg
13 juli 2009
60 liter netto med 41 cm långt 6" rör, dämpmatta på innerväggarna. Avstämningen blir ca 40 Hz och lådan borde spela ganska högt, en del peakat alltså. smile

Att jag räknade på 6" rör beror på lufthastigheten vid basens högsta RMS-effekt (1750 W), har kollat hur det blir med 4" rör men även vid "bara" 700 W så finns risk för flåsljud om du spelar högt.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 914 Inlägg
13 juli 2009
passar basen bättre i sluten är det ju givet. då ska den spela i en sluten låda. inte bara portat för portats skull. du köper dig ju en ljudupplevelse, inte en bas för baselementets skull

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 juli 2009
kalle_kalle skrev:
passar basen bättre i sluten är det ju givet. då ska den spela i en sluten låda. inte bara portat för portats skull. du köper dig ju en ljudupplevelse, inte en bas för baselementets skull

hehe s'g de till den som bryr sig. :p mina är rekomenderade till slutna lådor:P kör då portat och de låter mkt bra tongue

handlar lite om va man gillar.. bara man sj e nöjd så..
Senast redigerat av pattilatti2 (13 juli 2009)

2 914 Inlägg
13 juli 2009
pattilatti2 skrev:
kalle_kalle skrev:

hehe s'g de till den som bryr sig. :p mina är rekomenderade till slutna lådor:P kör då portat och de låter mkt bra tongue

haha k då wink

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 juli 2009
kalle_kalle skrev:
pattilatti2 skrev:
kalle_kalle skrev:

haha k då wink

inte illa menat när ja skrev de.. jag menar, de låter ju olika i allas bilar oavsett låda. slutet passar bättre i vissa bilar portat i andra osv.

qts säger ju va dem rekomenderar.. enl deras smak och tycke. men sure visst är de ju menat att man ska följa rekomendationen. Men köper man en bas som passar slutet bäst, så betyder det ju inte att den kommer att spela illa i portat.

2 914 Inlägg
13 juli 2009
pattilatti2 skrev:
kalle_kalle skrev:
pattilatti2 skrev:

haha k då wink

inte illa menat när ja skrev de.. jag menar, de låter ju olika i allas bilar oavsett låda. slutet passar bättre i vissa bilar portat i andra osv.

qts säger ju va dem rekomenderar.. enl deras smak och tycke. men sure visst är de ju menat att man ska följa rekomendationen. Men köper man en bas som passar slutet bäst, så betyder det ju inte att den kommer att spela illa i portat.

aha okej okej. men GAS basarna säger ju folk att det låter hundknull i portat.
nu säger jag inte att det är fel men är det inte olika beroende på vad det är för bas också?? det var därför jag skrev så. just det att jag hört att det är så med GAS.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 juli 2009
kalle_kalle skrev:
pattilatti2 skrev:
kalle_kalle skrev:
haha k då wink

aha okej okej. men GAS basarna säger ju folk att det låter hundknull i portat.
nu säger jag inte att det är fel men är det inte olika beroende på vad det är för bas också?? det var därför jag skrev så. just det att jag hört att det är så med GAS.

En del vet inte va de snackar om heller tongue

Men ja tror de passar bäst i slutet iaf.

Men som sagt en del basar funkar svin bra i portat fast de är rekomenderade i slutet, får mkt högre peak, än den jämna kurvan :p men de beror ju på vilken sorts bas man vill ha..

Personligen tkr ja bättre om slutet, och ska bygga om lite grann igen. smile
Senast redigerat av pattilatti2 (13 juli 2009)

4 693 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Anledningen till att jag frågar om portat till den basen är att basen sitter i en jäkligt snygg portad låda. 4" tyckte jag det såg ut att vara. Vill gärna att det ska funka bra med den om jag nu byter.

En som frågade om jag ville byta mot 2 st F-series 15", men den 12" jag frågade om först (MDS Audiophile teamR) kanske är bättre än dom andra 2 st 15`? smile

Booyakasha!

1 435 Inlägg
14 juli 2009
Om det är MGR F-series någon försöker byta mot så försöker denne bara blåsa dig, MGR-F är inget du ska ha i bilen.

Sök