3442
Sök

Tips för trimmning av min 940 FT

9 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hallå!

Jag har planer på att trimma min bil lite, turbon har börjat ryka lite blått så den kommer bytas. Toppen(530) är skev så den läcker lite olja.

Nuvarande set up är:
Allt std utom K&N-filter och 3" från kissen.
Inte mycket gjort alls.

Nu till den väsentliga, det som är tanken är att byta är:
Ny turbo, Mitsubitshi TD04-19T. Har hört att den ska passa rätt av. Vill ha laddtrycket runt 1,1-1,2 bar.
Ny topp och kam(beganat), 531 topp med vx3 kam.
Downpipe 3" från JT
Vikingchip
Tänkt mig en hybrid dump också.

Behöver man ta avgasportarna från 530 toppen och flytta dem till 531-toppen, har hört det någonstans.
Behöver man byta Wastegaten också?
Vad kommer gå sönder? Hört att motorn ska palla 300 kusar innan stakar börjar vika sig.
Vad ska man tänka på?

Är väldigt tacksam för svar. Vill ju ha lite med krut i spisen.

Hellre omogen än rutten.

8 251 Inlägg
2 augusti 2009
#2
epsi skrev:
Ny turbo, Mitsubitshi TD04-19T. Har hört att den ska passa rätt av.

Behöver man ta avgasportarna från 530 toppen och flytta dem till 531-toppen, har hört det någonstans.

19T passar eventuellt rakt av. Det beror på vilket avgashus som sitter på och om det är vridet för att passa på ett rödblock + att man lär ha / bygga ett fäste för wastegateklockan.

Nej, du behöver inte flytta över ventilerna. Det skadar int, men det är inget absolut tvång.


10 287 Inlägg
2 augusti 2009
#3
Meningslöst med 19T och 531 topp om du inte byter spridare skaffar större LMM och chippar även tändboxen.

Har du en 93:a så har du troligen M46 låda. Köp några i reserv...

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

486 Inlägg
3 augusti 2009
#4
epsi skrev:
Vad kommer gå sönder? Vad ska man tänka på?

Kopplingen måste du byta också.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Rapidoz
688 Inlägg
3 augusti 2009
#5
Min setup är ju liknande till vad han letar efter.
och jag har varken varit tvungen att byta lådor som plockgodis lr kopplingar...okej 1 gång fick jag byta koppling wink
men annars rör det sig utan problem.
iofs är mersaker än det han skrivit gjort, som tex spridare/chip/LMM/IC m.m

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

283 Inlägg
3 augusti 2009
#6
original kopplig o låda håller lääänge:) men de e klart att kraftigare grejer håller längre.. gär de inte bra me förstärkt m90? eller vissa bmw lådor?

...

9 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#7
Sharky skrev:
Meningslöst med 19T och 531 topp om du inte byter spridare skaffar större LMM och chippar även tändboxen.

Har du en 93:a så har du troligen M46 låda. Köp några i reserv...

/Göran

Vilka spridare i så fall? Har läst att 850r spridarna och S60 spridarna är inte lönt att köpa för de jag redan har flödar bättre än dem. LMM, tar man från en 960 eller?

Har redan bytt växellådan en gång, men det kommer bli en M90 sen någongång i framtiden.

Hellre omogen än rutten.

Rapidoz
688 Inlägg
3 augusti 2009
#8
spridar storlek och lmm storlek går hand i hand.
man ska anpassa dom båda efter varandra.
960íns (012) lmm fungerar men dom flesta bygger nog sina själv smile

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 augusti 2009
#9
epsi skrev:
Vilka spridare i så fall? Har läst att 850r spridarna och S60 spridarna är inte lönt att köpa för de jag redan har flödar bättre än dem. LMM, tar man från en 960 eller?

Har redan bytt växellådan en gång, men det kommer bli en M90 sen någongång i framtiden.

Dina originalspridare flödar bättre än 850 T5-spridarna, inte 850R-spridarna.
Dock är skillnaden ganska marginell på 850R-spridarna och dina, då dina flödar ca 338cc, och 850R 350cc.

Om du tänker på S60R-spridarna så flödar de rätt mycket mer, dock vid högre bränsletryck...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

9 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#10
Marlboroman skrev:
epsi skrev:
Ny turbo, Mitsubitshi TD04-19T. Har hört att den ska passa rätt av.

Behöver man ta avgasportarna från 530 toppen och flytta dem till 531-toppen, har hört det någonstans.

19T passar eventuellt rakt av. Det beror på vilket avgashus som sitter på och om det är vridet för att passa på ett rödblock + att man lär ha / bygga ett fäste för wastegateklockan.

Nej, du behöver inte flytta över ventilerna. Det skadar int, men det är inget absolut tvång.

Det finns ju tydligen två verianter av den, den med 7 graders vinklat avgashus och den som bara går rätt ut.
Har ju kollat upp den GIK turboservice. Kommer bli en sprillans ny. Sitter inte där Wastegateklocka på den?

Varför är det bra att flytta över ventilerna?

Tror dock inte att jag kommer göra allt själv, vågar inte.

Hellre omogen än rutten.

Rapidoz
688 Inlägg
4 augusti 2009
#11
min T19 hade 6:an avgashus..
Men det var bara dela turbon, ta bort WG borra ett eget lika litet hål för kilén och sedan bygga en liten gullig ram till wg:n så den kommer i rätt läga nu när den har blivit vinklad.
(på så sätt kan man få turbon att stå exakt hur man vill)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

9 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#12
Okej, men köpte du den beganad då eller? Har du kvar din 940?

Hellre omogen än rutten.

1 915 Inlägg
11 augusti 2009
#13
Ska du köpa nytt så kolla turbomeck!
Han säljer 19T som är bulton med anslutningar o downpipe.
Bara att byta orginalturbon mot den, snabbt fixat.

http://www.turbomeck.se/19T-volvo-940
19T modifierad för 940 bolton. "7" turbinhus. Ombyggd wastegate 0,8 till 1,6 bar 350hk. 7495kr


epsi skrev:
Det finns ju tydligen två verianter av den, den med 7 graders vinklat avgashus och den som bara går rätt ut.
Har ju kollat upp den GIK turboservice. Kommer bli en sprillans ny. Sitter inte där Wastegateklocka på den?

Varför är det bra att flytta över ventilerna?

Tror dock inte att jag kommer göra allt själv, vågar inte.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

261 Inlägg
11 augusti 2009
#14
larsson.m skrev:
http://www.turbomeck.se

se även följande länk http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=32840

9 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#15
945TurboMS skrev:
larsson.m skrev:
http://www.turbomeck.se

se även följande länk http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=32840

Tack för den tråden, har dock aldrig funderat på att köpa därifrån.
Kommer att köpa från GIK, de verkar seriösa.
De var ju med i Bilsport för ett tag sedan.

Tack än en gång.

Hellre omogen än rutten.


Sök