3830
Sök

Skillnaden mellan bensin och diesel?

1 436 Inlägg
4 augusti 2009
#21
Bensin? Just de ja, det är sånt man kör med i stan ja. tongue

Ne seriöst, jag har två bensinare men nästa bruksbil hoppas jag blir en diesel. Är så sjukt skön gång med knackandet, det skyhöga vridet, turbovinet och drygt halva förbrukningen mot en bensinare...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

1 827 Inlägg
5 augusti 2009
#22
Siarnaq skrev:
linuslinje skrev:
Det är ju en VISS skillnad mellan en 1.6-2.0 liters dieselmotor och en 7.2 liters v8 bensinare.... smile

7.4. smile

Väger dock lika mycket som en 5.7 liters Cheva bensinare, så det säger ju en sak. Men ärligt talat så är det nästan inga bigblockare som kan ge ut så mycket vrid på så lågt varv.

Då är det plötsligt jätteenkelt med 700nm. Ta litern och gånga med 100 så har du en ganska exakt riktlinje på hur mycket maxvrid du har i en bensin sugmotor. smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
5 augusti 2009
#23
Om man struntar i miljödelen som har lika många svar som det finns forskare - något släpper de ut, men vi vet egentligen inte om något är skadligt.

Sen tittar vi på bränslet och motorerna och märker att det största skillnaden är att en bensinmotor vill varva mycket och en diesel relativt lite. Bensin är lämpligt för fart, och diesel för tung last.

"Men titta le mans..." sitter många tänker nu. Ja titta, en diesel vinner. Varför? Jo de får ha turbo. Och den ger mer vinst än de förlorar på bränslet. Med samma litervolym på motorn och samma andningsteknik är bensinmotorn mer lämpad för att åka fort.

Men som många sagt är diesel drygt. Det räcker längre än bensin i en modern motor. Jag anser det vara en effekt av att det varit mer forskning rörande dieselmotorers förbrukning under de senaste 20åren och bränslet i sig. Som folk också sagt är det mindre lyckat att slira på kopplingen vid 7000rpm för att 60ton ska börja flytta sig, då vill man ha kraften tidigare och diesel är bättre.

Om man sen ska jämföra bilar med bensin- och dieselmotorer så jämför samma storlek på motor och med samma typ av andning.

Så vilket bränsle som passar en själv beror på hur man vill köra. Jag har problem att få en diesel effektiv då jag vill ha för mycket varv, jag vill höra sången ur en bensinmotor mellan 4000 och 7000rpm.


Bonntrimmare
620 Inlägg
5 augusti 2009
#24
Jag tror inte frågan var ifall en scania V8 igetligen är starkare än en sur olds från -60 talet utan vad de igentliga skilnaden är på en bensin motor och en diesel motor!
en diesel motor jobbar med högre kompressions tryck föratt gaserna ska antändas medans bensinaren använder tändsystem för att gör antändning av gaserna möjlig då dom motorerna har lägre kompression.
så om du skulle tex tanka en diesel motor med bensin som är ett mer lätt antändligt bränsle skulle motorn förmodligen sprängas pga dom förstora explosionerna som skulle uppstå. tex frågaaom det är nått mer ni undrar över vet inte vad jag ska skriva:(

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

12 086 Inlägg
5 augusti 2009
#25
Ska man köra diesel av ekonomiska skäl bör man åka rätt mkt för att de ska löna sig.
Nu har ju soppapriserna gått upp o ner mkt. För tillfället ligger ju dieseln under med en krona lr nått men för nått år sedan va ju dieseln dyrare tongue

Först kanske man måste åka 3000 mil för att de ska gå jämt upp, och för att det ska va värt att utlida dieselns tråkiga karaktär måste man åka ytterligare några tusen mil.

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 augusti 2009
#26
Stanna upp ett tag ni som pratar vilken bil som är snabbast!!!  Ta ett djupt andetag och tänk lite logsikt.

en bil med mindre effekt är INTE snabbare. däremot så kan en Dieselbil mycket väl ha högre snitteffekt än en bensinbil och därför gå lika bra med mindre toppeffekt på pappret.

men ofta lurar man sig och tror dieseln vinner med sitt vrid bara för att den skottar iväg som fan vid 1500rpm redan. ryggraden som känner av accelerationen är ine alltid rättvis :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 augusti 2009
#27
Anledningen till att dieslar inte varvar högre än de gör är att de får effektförlust vid högre varv, de går alltså optimalt på lägre varv än bensinare. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

341 Inlägg
5 augusti 2009
#28
JapMax skrev:
Ska man köra diesel av ekonomiska skäl bör man åka rätt mkt för att de ska löna sig.
Nu har ju soppapriserna gått upp o ner mkt. För tillfället ligger ju dieseln under med en krona lr nått men för nått år sedan va ju dieseln dyrare tongue

Först kanske man måste åka 3000 mil för att de ska gå jämt upp, och för att det ska va värt att utlida dieselns tråkiga karaktär måste man åka ytterligare några tusen mil.

Vi hade en SAAB 9-5 med automat 2,0t och bytte till en Passat 1,9 TDI, vi spar ca 600kr/månad, skatten är inräknad då, och vi räknar med att köra 2500mil/år. Så med en nyra diesel med lägre skatt, våran ligger på ca 6500kr så behöver man ju inte köra extremt mycket för att det ska gå jämnt upp.

Har även en Fabia RS som det sitter en diesel motor i, den är inte alls tråkig, har 170hk/400Nm i den. Tycker man får jämför det med en bensinare som dra 0,6l/mil blandat och då får man ju ingen jätterolig bil.......

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
5 augusti 2009
#29
Eisenhut skrev:
Då är det plötsligt jätteenkelt med 700nm. Ta litern och gånga med 100 så har du en ganska exakt riktlinje på hur mycket maxvrid du har i en bensin sugmotor. smile

Det är inte direkt riktigt så, även om man kan tycka det. smile Den enda andra produktionsmotorn som kom över 700nm, var Cadillacs 500cui blymonster, som i förövrigt väger lika mycket som TVÅ 455'or från Buick.


Håller däremot med torpis på det här. tongue

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

265 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
#30
Så om man vill köpa en busbil både att köra snabbt med och busa allmänt borde man satsa på en.... vad?

//peebo

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

Entreprenör
1 286 Inlägg
5 augusti 2009
#31
Peebo skrev:
Så om man vill köpa en busbil både att köra snabbt med och busa allmänt borde man satsa på en.... vad?

//peebo

En Dieselbil såklart.
Ska du ha en bil att köra snabbt med, busa allmänt och ändå åka relativt billigt så är det bara diesel som gäller. 0.6-0.8 liter per mil beroende på bil och motor.
En bensinare med likvärdig lek-känsla drar inte mindre än 1.5 liter per mil blandad körning.

// Niklas Johansson

Entreprenör
1 286 Inlägg
5 augusti 2009
#32
Pikey skrev:
NiKeMaN skrev:
Jo det är såhär:
Bensinbilar är törstiga, slöa, miljöbovar som skitar ner i naturen, medans
Dieselbilar är snåla, rappare och dessutom även miljövänligare än bensinbilarna.

Nackdel med att köra diesel? Kanske att skatten oftast är lite dyrare än på en bensinare. Idag skiljer det mellan 500:- upp till ett flertal tusenlappar beroende på bilmodell. Men o andra sidan så drar dom BETYDLIGT mindre bränsle och dessutom så är dieselbränslet billigare att köpa än bensinen.

Kör man en normal dieselbil så sparar man mellan 10 och 15 000:- per år jämfört med att köra bensinbil.

MVH
Niklas
som åker en 295 hästars BMW diesel.

En nackdel till med att köra diesel är att de låter oftast som traktorer, även nyare bilar som ska låta "normalt" gör det smile

Fast det gör inget när man lämnar surbensinaren bakom sig wink
BTW: Jag tror inte att du resonerar som så att nyare dieselbilar låter som traktorer. FAN att jag inte har någon film på min 6-a diesel med raka pipor... Den låter myyysigt med öppna spjäll. big_smile

// Niklas Johansson

265 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
#33
NiKeMaN skrev:
Peebo skrev:
Så om man vill köpa en busbil både att köra snabbt med och busa allmänt borde man satsa på en.... vad?

//peebo

En Dieselbil såklart.
Ska du ha en bil att köra snabbt med, busa allmänt och ändå åka relativt billigt så är det bara diesel som gäller. 0.6-0.8 liter per mil beroende på bil och motor.
En bensinare med likvärdig lek-känsla drar inte mindre än 1.5 liter per mil blandad körning.

Ok tack

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

152 Inlägg
6 augusti 2009
#34
Mja... Miljömässigt har dieselmotorerna kommit MYCKET långt på senare år. Med insprutning och styrning av bränsle,laddtryck och tändpunkt likt en bensinmotor så är en diesel ofta starkare än en lika stor bensinare (gäller kanske mest de mindre motorerna,jag vet inte ärligt talat). Grundkomp som en åsnespark,turboladd som är högre än en bensinmotor och mer energiinnehåll per given bränslevolym ger mer effekt. Partikelfiltren och kat.filtren har blivit riktigt bra dessutom. Citroens renaste motor är en diesel t.ex.

Sen att en annan åker fenmerca med en mindre sotbrand bakefter i varje uppförsbacke är en annan division. Just min motor är en starkare version avsedd för kombimodellen (Safari) monterad i en sedan,och jag drar faktiskt motsvarande bensinare! lol

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Fd Bannad
657 Inlägg
6 augusti 2009
#35
SevilleDiesel skrev:
Mja... Miljömässigt har dieselmotorerna kommit MYCKET långt på senare år. Med insprutning och styrning av bränsle,laddtryck och tändpunkt likt en bensinmotor så är en diesel ofta starkare än en lika stor bensinare (gäller kanske mest de mindre motorerna,jag vet inte ärligt talat). Grundkomp som en åsnespark,turboladd som är högre än en bensinmotor och mer energiinnehåll per given bränslevolym ger mer effekt. Partikelfiltren och kat.filtren har blivit riktigt bra dessutom. Citroens renaste motor är en diesel t.ex.

Sen att en annan åker fenmerca med en mindre sotbrand bakefter i varje uppförsbacke är en annan division. Just min motor är en starkare version avsedd för kombimodellen (Safari) monterad i en sedan,och jag drar faktiskt motsvarande bensinare! lol

Det behöver inte just bero på bränslet, utan för att din motor helt enkelt är bättre?
"Dieselhästarn" som alla snackar om idag, är inget annat än skitsnack!
som att 180 hästar diesel hänger av 250 hk bensin....

dieselmotors styrka och vridmoment beror på två stora saker.

1. Kompet! kör ett 18:1 kompförhållande på en bensinmotor så ska du få se på vrid och effektivitet, kan inte säga att det är möjligt.

2. mindre turbo som laddar bäst på lägre varv, fullt möjligt med en bensinmotor.
Mer på nya biler som det här blivit trendigt

och Högt komp och en turbo som laddar mycket, som möjliggör effektiv körning på lågt varvtal är lite som en direktbiljett till låg bensinförbrukning.

Men som tidigare sagt, Hästar är Hästar, oavsett om dom går på diesel, bensin eller havre.
fortfarande så är ju ett ordentligt vridmoment att föredra så man slipper varva 40 000 varv och låta som en kastrerad japan på proteindryck för att få någon effekt, men jag föredrar V8 för den delen.
Senast redigerat av Hedning (6 augusti 2009)

Märkesbög

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
6 augusti 2009
#36
Hedning skrev:
Det behöver inte just bero på bränslet, utan för att din motor helt enkelt är bättre?
"Dieselhästarn" som alla snackar om idag, är inget annat än skitsnack!
som att 180 hästar diesel hänger av 250 hk bensin....

dieselmotors styrka och vridmoment beror på två stora saker.

1. Kompet! kör ett 18:1 kompförhållande på en bensinmotor så ska du få se på vrid och effektivitet, kan inte säga att det är möjligt.

2. mindre turbo som laddar bäst på lägre varv, fullt möjligt med en bensinmotor.
Mer på nya biler som det här blivit trendigt

och Högt komp och en turbo som laddar mycket, som möjliggör effektiv körning på lågt varvtal är lite som en direktbiljett till låg bensinförbrukning.

Men som tidigare sagt, Hästar är Hästar, oavsett om dom går på diesel, bensin eller havre.
fortfarande så är ju ett ordentligt vridmoment att föredra så man slipper varva 40 000 varv och låta som en kastrerad japan på proteindryck för att få någon effekt, men jag föredrar V8 för den delen
.

Haha, så sjukt jävla sant. big_smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
7 augusti 2009
#37
En dieselmotor är generellt av bättre kvalitet än motsvarande bensinare, och en bra dieselmotor är sånär på evighetsmaskin man över huvud taget kan komma.

Dieseln har många fördelar mot bensinmotorn, men du skall inte stirra dg blind på vad motorn går på utan det viktigare är att motorns karaktär passar in i din körstil. Det finns bensinare som känns stendöda likaså finns det dieslar på bara någon liters slagvolym som skulle kunna ge BMWs M bilar en ordentlig utmaning.

Rock'n Roll

325 Inlägg
7 augusti 2009
#38
Siarnaq skrev:
Eisenhut skrev:
Då är det plötsligt jätteenkelt med 700nm. Ta litern och gånga med 100 så har du en ganska exakt riktlinje på hur mycket maxvrid du har i en bensin sugmotor. smile

Det är inte direkt riktigt så, även om man kan tycka det. smile Den enda andra produktionsmotorn som kom över 700nm, var Cadillacs 500cui blymonster, som i förövrigt väger lika mycket som TVÅ 455'or från Buick.


Håller däremot med torpis på det här. tongue

fan va fel du har om cadillacs blymonster,den väger inte mer än din 455a förmodligen mindre .500an väger mycket mindre än chevas 454 tex,cadillacs 500 är den mest underskattade bigblock motorn.block och vevaxlen är nästan bombsäkra, och ja dom har sjukt mycket vrid över 750nm. kolla länkarna trevlig läsning om va man kan göra med en 500a. http://www.cadillacperformanceparts.com  http://www.cadillacpower.com/forum/


152 Inlägg
7 augusti 2009
#39
Om en diesel hade lika brett varvtalsregister som en bensinmotor så skulle den halassvis med hästkrafter!
Hästkrafter är bara en matematisk produkt av vridmoment och varvtal. Vridmoment är på riktigt!

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

31 Inlägg
7 augusti 2009
#40
SevilleDiesel skrev:
Om en diesel hade lika brett varvtalsregister som en bensinmotor så skulle den halassvis med hästkrafter!
Hästkrafter är bara en matematisk produkt av vridmoment och varvtal. Vridmoment är på riktigt!

Haha! Vad menar du med att Vridmoment är på riktigt?? Du är en riktigt v8 nörd va?

I Love my Råååtax!


Sök