SevilleDiesel skrev:
Mja... Miljömässigt har dieselmotorerna kommit MYCKET långt på senare år. Med insprutning och styrning av bränsle,laddtryck och tändpunkt likt en bensinmotor så är en diesel ofta starkare än en lika stor bensinare (gäller kanske mest de mindre motorerna,jag vet inte ärligt talat). Grundkomp som en åsnespark,turboladd som är högre än en bensinmotor och mer energiinnehåll per given bränslevolym ger mer effekt. Partikelfiltren och kat.filtren har blivit riktigt bra dessutom. Citroens renaste motor är en diesel t.ex.
Sen att en annan åker fenmerca med en mindre sotbrand bakefter i varje uppförsbacke är en annan division. Just min motor är en starkare version avsedd för kombimodellen (Safari) monterad i en sedan,och jag drar faktiskt motsvarande bensinare!
![lol](img/smilies/lol.png)
Det behöver inte just bero på bränslet, utan för att din motor helt enkelt är bättre?
"Dieselhästarn" som alla snackar om idag, är inget annat än skitsnack!
som att 180 hästar diesel hänger av 250 hk bensin....
dieselmotors styrka och vridmoment beror på två stora saker.
1. Kompet! kör ett 18:1 kompförhållande på en bensinmotor så ska du få se på vrid och effektivitet, kan inte säga att det är möjligt.
2. mindre turbo som laddar bäst på lägre varv, fullt möjligt med en bensinmotor.
Mer på nya biler som det här blivit trendigt
och Högt komp och en turbo som laddar mycket, som möjliggör effektiv körning på lågt varvtal är lite som en direktbiljett till låg bensinförbrukning.
Men som tidigare sagt, Hästar är Hästar, oavsett om dom går på diesel, bensin eller havre.
fortfarande så är ju ett ordentligt vridmoment att föredra så man slipper varva 40 000 varv och låta som en kastrerad japan på proteindryck för att få någon effekt, men jag föredrar V8 för den delen.