3782
Sök

Val av "sport"skivor till Volvo 940!??

SlaktareN
51 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tja gott folk!

Är valet eller kvalet nu när jag ska byta bromskivor fram+bak på min bil, orginal eller sport skivor( såna slitsade och hålborrade)?
Har en Volvo 940 kombi av 1996 årsmodell som är smått trimmad. Och bromsar är nog en av de viktigaste bitarna på en bil! Så jag undrar om det finns någon vänlig själ därute med "erfarenhet "som kan ge tips, priser vart man kan köpa bra sport skivor till vettiga priser.

PS. Moppefolk med kompisar undanbedes vänligt men bestämt! DS.

Mvh
Fredrik:)
Senast redigerat av angr1ff (5 augusti 2009)

Med lem
1 127 Inlägg
5 augusti 2009
#2
Bak behöver du inte slitzade skivor..

Fram däremot kan ju slitzat vara bra, men det är bättre du satsar på bra belägg och kylning till bromsarna fram istället.


4 001 Inlägg
5 augusti 2009
#3
Original skivor med bättre belägg räcker långt, har man problem med att bromsarna "svampar" lite vid regn så är slitsade bra.
Hålborrade skivor spricker ofta så det rekommenderar iaf. inte jag.

Här är lite info:
peegee skrev:
Slitzade/hålborrade bromsskivor kyler inte mer än andra vanliga bromsskivor, de är till för att avföra gaser från inbromsningar.

    Här kommer lite fakta från en väl insatt person i bromsar:

    - Jag kollade för 2-3 år sen upp detta med hur bromsystem funkar och då kollade jag ordentligt, satte ner ca 2 arbetsmånader på att ta reda på fördelar nackelar osv osv.

    Resultatet är följande:
    Vid bromsning är man ute efter två saker.
    A) Att stanna så snabbt som möjligt
    B) Att kunna göra detta upprepade gånger utan att tappa bromsverkan.

    För att kunna påverka A) så är det dessa saker som gäller:
    1) bromsvätska, är den dålig tar inte bromsarna oavsett hur hårt man än trampar.
    2) Däck. Man kan aldrig brommsa hårdare än att däcken tappar fästet och börjar tjuta/glida mot underlaget.
    3) se 2
    4) Elektroniska hjälpmedel som ABS etc etc
    5) Bromsklossar. Det finns två typer här.
    Den ena är hårdare och sliter mer på bromskivorna vilket gör att dessa blir varmare(ökar sprickrisk) och att man måste byta bromskivor oftare.
    Den andra är mjukare men sliter mindre på skivorna. Dessa dammar och slits tyvärr mycket, vilket resulterar i ev mindre bromsverkan och att man måste byta bromsklossar oftare.

    För att påverka B) så är det dessa saker som gäller:
    1) Bromsvätska. undermålig bromsvätska kokar snabbare och därmed tappar bromsförmåga.
    2) Massa. Dvs STORA & "tjocka" bromsskivor. Det är massan i bromskivorna som tar upp friktionsvärmen och som avger värmen. Mer massa = längre innan överhättning
    3) Kylning av bromskivorna
    4) Smuts, Bromsdamm och annan skit
    5) belägg. Man måste anpassa beläggen efter skivorna, vissa skivor ska ha vissa typer av belägg.
    6) Stolek på belägg/ok


    Okej vad har allt detta att göra med slitsning och borrning då?
    Jo för att både slitsning och borrning påverkar B) och ev A) en del.

    Vi börjar med att kolla lite mer på slitsning då.
    Fördel: Tar bort damm och skit effektivt (jmf mot "rena" skivor).
    Nackdel 1: Tar & minskar den kylande massan, men detta är marginellt.
    Nackdel 2: Om slitsningen är felgjord kan bromskivorna spricka.
    Hur vet man om den är rätt eller fel då?
    Man kollar på slitsen ut mot kanterna av bromsskivan.
    En rätt gjord slitsning slutar ca 1-1.5 cm före kanten. Mindre än det = ökar risk för sprickbildning
    Dessutom måste slitsningen vara "mjukt avrundad" Det får INTE finnas skarpa kanter någonstans! Om det finns det KOMMER det att göra att bromskivan spricker.

    Okej nu kollar vi på borrning:
    Fördel: Tar bort damm och skit, men inte lika effektivt som slitsning.
    Nackdel 1: Minsar kylande massan ganska rejält iförhållande till slisning. Dvs den minskningen massa minskningen är inte marginell längre.
    Nackdel 2: Hål = sprickor. Speciellt vid upprepade värme/avkylnings cykler. Detta är oxå ett faktum. Man får lära sig det i första kursen i Hållfasthets lära på KTH. Dvs EJ öppet för debatt.
    MYT 1: "hålen bidrar till ökad kylning" Detta är en poppulär myt som är svåravlivad. Den forskning som finns visar visserligen att hål ökar kylningen, men den är så marginell mot förlusten av kylning pga mass minskningen. DVs man får sämmre kylning än innan hålen. Undantag: Då de ventilerade skivorna är designade för att ha hål.

    Varför kör Rallybilar & Racing bilar omkring med borrade skivor då?
    Jo det är av två anledningar. Den enda är att dom inte behöver bry sig om pengarna det kostar att byta bromsskivor. Att det gårsönder flera per sesång gör inget. Och fördelen dom vinner är minskad vikt, vilket man ur väghållningssynvikel vill ha så låg som möjligt (om jag förstått det rätt) samt ur accelerations synvikel där man oxå vill ha så låg vikt på skivorna som möjligt.

    Så för alla som inte är miljonärer så är det slitsning som gäller. I varje fall för praktiskt bruk av bil på väg/bana.
    För styling så är det tycke & smak om borrning.
    För strippen, så är det små bromsskivor bak som är borrade och hellst inga fram. Så lätt som möjligt ska de va på strippen.
    För folk med löjligt mycket pengar så är det stora & breda bromsskivor som är både slitsade och borrade.

    Oavset så ska man inte borra i skivor. Ska man ha skivor med hål ska de vara designade för det vilket ytterst få är.
    Ska man borra iaf så har jag lite tipps för att få skivorna att hålla lite längre utan sprickbildning
    (från första kursen i Hållfasthetslära på KTH)
    Stora Hål med mjukt övergång (fasning).
    Ju mindre hål det är ju snabbare kommer sprikorna.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

SlaktareN
51 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
#4
kolvas skrev:
Original skivor med bättre belägg räcker långt, har man problem med att bromsarna "svampar" lite vid regn så är slitsade bra.
Hålborrade skivor spricker ofta så det rekommenderar iaf. inte jag.

Här är lite info:
peegee skrev:
Slitzade/hålborrade bromsskivor kyler inte mer än andra vanliga bromsskivor, de är till för att avföra gaser från inbromsningar.

    Här kommer lite fakta från en väl insatt person i bromsar:

    - Jag kollade för 2-3 år sen upp detta med hur bromsystem funkar och då kollade jag ordentligt, satte ner ca 2 arbetsmånader på att ta reda på fördelar nackelar osv osv.

    Resultatet är följande:
    Vid bromsning är man ute efter två saker.
    A) Att stanna så snabbt som möjligt
    B) Att kunna göra detta upprepade gånger utan att tappa bromsverkan.

    För att kunna påverka A) så är det dessa saker som gäller:
    1) bromsvätska, är den dålig tar inte bromsarna oavsett hur hårt man än trampar.
    2) Däck. Man kan aldrig brommsa hårdare än att däcken tappar fästet och börjar tjuta/glida mot underlaget.
    3) se 2
    4) Elektroniska hjälpmedel som ABS etc etc
    5) Bromsklossar. Det finns två typer här.
    Den ena är hårdare och sliter mer på bromskivorna vilket gör att dessa blir varmare(ökar sprickrisk) och att man måste byta bromskivor oftare.
    Den andra är mjukare men sliter mindre på skivorna. Dessa dammar och slits tyvärr mycket, vilket resulterar i ev mindre bromsverkan och att man måste byta bromsklossar oftare.

    För att påverka B) så är det dessa saker som gäller:
    1) Bromsvätska. undermålig bromsvätska kokar snabbare och därmed tappar bromsförmåga.
    2) Massa. Dvs STORA & "tjocka" bromsskivor. Det är massan i bromskivorna som tar upp friktionsvärmen och som avger värmen. Mer massa = längre innan överhättning
    3) Kylning av bromskivorna
    4) Smuts, Bromsdamm och annan skit
    5) belägg. Man måste anpassa beläggen efter skivorna, vissa skivor ska ha vissa typer av belägg.
    6) Stolek på belägg/ok


    Okej vad har allt detta att göra med slitsning och borrning då?
    Jo för att både slitsning och borrning påverkar B) och ev A) en del.

    Vi börjar med att kolla lite mer på slitsning då.
    Fördel: Tar bort damm och skit effektivt (jmf mot "rena" skivor).
    Nackdel 1: Tar & minskar den kylande massan, men detta är marginellt.
    Nackdel 2: Om slitsningen är felgjord kan bromskivorna spricka.
    Hur vet man om den är rätt eller fel då?
    Man kollar på slitsen ut mot kanterna av bromsskivan.
    En rätt gjord slitsning slutar ca 1-1.5 cm före kanten. Mindre än det = ökar risk för sprickbildning
    Dessutom måste slitsningen vara "mjukt avrundad" Det får INTE finnas skarpa kanter någonstans! Om det finns det KOMMER det att göra att bromskivan spricker.

    Okej nu kollar vi på borrning:
    Fördel: Tar bort damm och skit, men inte lika effektivt som slitsning.
    Nackdel 1: Minsar kylande massan ganska rejält iförhållande till slisning. Dvs den minskningen massa minskningen är inte marginell längre.
    Nackdel 2: Hål = sprickor. Speciellt vid upprepade värme/avkylnings cykler. Detta är oxå ett faktum. Man får lära sig det i första kursen i Hållfasthets lära på KTH. Dvs EJ öppet för debatt.
    MYT 1: "hålen bidrar till ökad kylning" Detta är en poppulär myt som är svåravlivad. Den forskning som finns visar visserligen att hål ökar kylningen, men den är så marginell mot förlusten av kylning pga mass minskningen. DVs man får sämmre kylning än innan hålen. Undantag: Då de ventilerade skivorna är designade för att ha hål.

    Varför kör Rallybilar & Racing bilar omkring med borrade skivor då?
    Jo det är av två anledningar. Den enda är att dom inte behöver bry sig om pengarna det kostar att byta bromsskivor. Att det gårsönder flera per sesång gör inget. Och fördelen dom vinner är minskad vikt, vilket man ur väghållningssynvikel vill ha så låg som möjligt (om jag förstått det rätt) samt ur accelerations synvikel där man oxå vill ha så låg vikt på skivorna som möjligt.

    Så för alla som inte är miljonärer så är det slitsning som gäller. I varje fall för praktiskt bruk av bil på väg/bana.
    För styling så är det tycke & smak om borrning.
    För strippen, så är det små bromsskivor bak som är borrade och hellst inga fram. Så lätt som möjligt ska de va på strippen.
    För folk med löjligt mycket pengar så är det stora & breda bromsskivor som är både slitsade och borrade.

    Oavset så ska man inte borra i skivor. Ska man ha skivor med hål ska de vara designade för det vilket ytterst få är.
    Ska man borra iaf så har jag lite tipps för att få skivorna att hålla lite längre utan sprickbildning
    (från första kursen i Hållfasthetslära på KTH)
    Stora Hål med mjukt övergång (fasning).
    Ju mindre hål det är ju snabbare kommer sprikorna.


Tack så mycket för infon!smile.. Så det räcker med slitning fram om man nu måste ha detoch vanliga bak, men det e belägg och bromsvätska som e de viktigaste bitarna då!?

SlaktareN
51 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
#5
Men vilka belägg är bra, märken alltså på dessa och på bromsvätska? Vart får man tag på det?

4 001 Inlägg
5 augusti 2009
#6
angr1ff skrev:
Men vilka belägg är bra, märken alltså på dessa och på bromsvätska? Vart får man tag på det?

Bromsvätska finns en del att välja på, jag använder Valvoline Dot 5.1 och den funkar bra, Motul RFB600 ska vara bättre.
Bromsbelägg finns ju en del olika beroende på hur hårt man kör osv. men jag har provat Mintex, Ferrodo & EBC (Green Yellow Red) på rallybilen och de som passar mig bäst där är Ferrodo beläggen men det får ju gå lite hårdare än normalt så jag skulle nog rekommendera EBC Green Stuff ellerEBC Yellow Stuff sen finns det ju mängder av olika bromsbelägg osv, kolla t.ex på http://peansweden.se/ & http://www.bsrextra.se/index.aspx?page= … roduct=EBC

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

SlaktareN
51 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
#7
kolvas skrev:
angr1ff skrev:
Men vilka belägg är bra, märken alltså på dessa och på bromsvätska? Vart får man tag på det?

Bromsvätska finns en del att välja på, jag använder Valvoline Dot 5.1 och den funkar bra, Motul RFB600 ska vara bättre.
Bromsbelägg finns ju en del olika beroende på hur hårt man kör osv. men jag har provat Mintex, Ferrodo & EBC (Green Yellow Red) på rallybilen och de som passar mig bäst där är Ferrodo beläggen men det får ju gå lite hårdare än normalt så jag skulle nog rekommendera EBC Green Stuff ellerEBC Yellow Stuff sen finns det ju mängder av olika bromsbelägg osv, kolla t.ex på http://peansweden.se/ & http://www.bsrextra.se/index.aspx?page= … roduct=EBC

Okej! Tack så mycket för hjälpen!
Fridens


Sök