3270
Sök

Hur ska jag sälja min Toyota utan att bli nerringd av bluffare?

139 Inlägg
6 september 2009
Laxxen skrev:
Residence skrev:
Laxxen skrev:
Har aldrig påstått att det inte finns, men jag baserar mitt inlägg på egna erfarenheter och inget annat.
Uppenbarligen är jag inte ensam heller om mitt antagande. smile

Invandrare och turister är inte samma sak.

Att dom pruta va inte det jag ville framhäva utan bara en del av deras konstiga beteende att köra affärer på.
Dem framstår fullkomligt oseriösa och verkar i mina ögon inte vara ute efter att köpa bilen.

Jag har slutat säga att bilen är kvar om köparen pratar med brytning.

--

Jag har inget emot att sälja min bil till en invandrare, det är inte där skon klämmer.
Men det kommer aldrig ringa en seriös invandrare det är bara att inse.

Vad är en seriös för dig att du kanske begär säg 20.000 för en bil och han ler stort med sina pengar i handen och säger -jo absoult får du 20.000 eller nej du får faktiskt 25.000........snälla vakna ur din dröm ALLA prutar svenskar som invandrare, och med andra ord prutar du aldrig själv ??

Jag kan förstå de att de prutar över telefon, för tex bor de i sthlm och du bor i malmö och de prutar ner den och du säger nej så slipper de åka ner visst? och på det sättet sparar de din tid och deras tid och pengar för resan.

Jag har sett Agda och Göran som prutar ner en bil på en bilsalong och tro mig de var inte invandrare., så skippa sk*t snacket nu.

Senast redigerat av Kinshi (6 september 2009)

Fotograf
253 Inlägg
6 september 2009
Kinshi skrev:
Vad är en seriös för dig att du kanske begär säg 20.000 för en bil och han ler stort med sina pengar i handen och säger -jo absoult får du 20.000 eller nej du får faktiskt 25.000........snälla vakna ur din dröm ALLA prutar svenskar som invandrare, och med andra ord prutar du aldrig själv ??

Jag kan förstå de att de prutar över telefon, för tex bor de i sthlm och du bor i malmö och de prutar ner den och du säger nej så slipper de åka ner visst? och på det sättet sparar de din tid och deras tid och pengar för resan.

Jag har sett Agda och Göran som prutar ner en bil på en bilsalong och tro mig de var inte invandrare., så skippa sk*t snacket nu.

Som jag sagt innan det handlar inte om prutandet det var ett exempel jag tog med.
Allt jag påstår är ur min egna uppfattning jag fått av min egna erfarenhet.

Vem åker ~60mil för att köpa en bil? det är ingen jävla lambo.
Varför är det alltid samma visa varje gång dom ringer? -Motor går bra? växelådan är bra? du får 9 tusen.
Varför bokar dom träffar dom inte kommer på?
Varför ringer man dolt nummer?
Varför heter han ali och inte allan som han tydligen hette i telefon?
Senast redigerat av Laxxen (6 september 2009)

Fotar din bil i Göteborg. skicka pm!
Flickr - Mitt Fotoalbum

653 Inlägg
6 september 2009
håller med laxxen

Smoke tires not drugs

2 982 Inlägg
6 september 2009
Laxxen skrev:
Residence skrev:
Laxxen skrev:
Har aldrig påstått att det inte finns, men jag baserar mitt inlägg på egna erfarenheter och inget annat.
Uppenbarligen är jag inte ensam heller om mitt antagande. smile

Invandrare och turister är inte samma sak.

Att dom pruta va inte det jag ville framhäva utan bara en del av deras konstiga beteende att köra affärer på.
Dem framstår fullkomligt oseriösa och verkar i mina ögon inte vara ute efter att köpa bilen.

Jag har slutat säga att bilen är kvar om köparen pratar med brytning.

--

Jag har inget emot att sälja min bil till en invandrare, det är inte där skon klämmer.
Men det kommer aldrig ringa en seriös invandrare det är bara att inse.

"buhuhu det kommer aldrig ringa en seriös invandrare som jag kan sälja min bil till"..
sälj inte då.
vad är problemet. prutar han säger du nej och så behåller du din kära bil.
sluta gråta och vänta istället på svensken du.

fattar inte att ni tänker på det sättet. Varför inte vänta på RÄTT BUD på din TOYota istället?

Du missuppfattar det hela, läs vad jag skev istället.

Laxxen, jag dömmer inte dig. du får tro tycka o tänka hur du vill.

men jag har invandrarbakgrund, jag betalade CASH för min bil och jag köpte den för det priset som den var utsatt på!
jag bryter inte i min svenska, men däremot presenterar jag mig med mitt icke svenskt klingande namn.
hade säljarn lagt på... så hade han förlorat en chans att sälja sin bil till fullt pris!

ja jag har haft min gamla bil ute på blocket och självklart var det många som ringde och tacklade priset.
JAG STOD PÅ MIG. den såldes till 1000lapp mindre än vad den var utsatt på pga en spricka i rutan som jag dragit på mig 1 vecka efter att annonsen sattes upp.

take it or leave it säger jag till de som ringer och prutar på en osedd bil.

den som köpte min bil köpte den osedd trots att det är en person med invandrarbakgrund som äger bilen.

några av dessa 40 pers som ringde på bilen och faktiskt kom för att se bilen var svenskar .. och JA, de prutade de också.

stå på dig om du inte vill pruta ned på din bil vid försäljning.

för min del känns det som att det bara är gnäll att man inte fått bilen såld "snabbare".

min bottomline är fortfarande; stå på dig om du inte vill pruta ned på din bil vid försäljning.
Senast redigerat av Residence (6 september 2009)

pnorberg
7 september 2009
Trådstartare
I Sverige har vi någon slags oskriven lag att det är oförskämt att pruta. Vilket är ganska intressant faktiskt.
Själv prutar jag på rejält när jag kollar på bilar men gör det på plats, har skett vissa undantag.
När jag själv säljer en bil så är jag stenhård med priset, inte mitt fel att folk släpper sina bilar för lätt. lol
Har faktiskt bara gått minus på två bilar av 8 sålda som jag sålt, exkl. reservdelar då utan från priset jag köpte bilen och priset jag sålde den.
Man ska ha köparknep och säljarknep när det gäller affärer.
Vad spelar det för roll om någon ringer och prutar? Bara säga nej.

Måste förövrigt säga att den person som stått hårdast mot mina prutningar var faktiskt en ung tjej som ville bli av med bilen för att hon skulle flytta till sthlm. Det förvånande mig och trodde verkligen jag skulle fynda men det blev ingen affär.
Senast redigerat av pnorberg (7 september 2009)

Fotograf
253 Inlägg
7 september 2009
Residence skrev:
Laxxen skrev:
Residence skrev:

"buhuhu det kommer aldrig ringa en seriös invandrare som jag kan sälja min bil till"..
sälj inte då.
vad är problemet. prutar han säger du nej och så behåller du din kära bil.
sluta gråta och vänta istället på svensken du.

fattar inte att ni tänker på det sättet. Varför inte vänta på RÄTT BUD på din TOYota istället?

Du missuppfattar det hela, läs vad jag skev istället.

Laxxen, jag dömmer inte dig. du får tro tycka o tänka hur du vill.

men jag har invandrarbakgrund, jag betalade CASH för min bil och jag köpte den för det priset som den var utsatt på!
jag bryter inte i min svenska, men däremot presenterar jag mig med mitt icke svenskt klingande namn.
hade säljarn lagt på... så hade han förlorat en chans att sälja sin bil till fullt pris!

ja jag har haft min gamla bil ute på blocket och självklart var det många som ringde och tacklade priset.
JAG STOD PÅ MIG. den såldes till 1000lapp mindre än vad den var utsatt på pga en spricka i rutan som jag dragit på mig 1 vecka efter att annonsen sattes upp.

take it or leave it säger jag till de som ringer och prutar på en osedd bil.

den som köpte min bil köpte den osedd trots att det är en person med invandrarbakgrund som äger bilen.

några av dessa 40 pers som ringde på bilen och faktiskt kom för att se bilen var svenskar .. och JA, de prutade de också.

stå på dig om du inte vill pruta ned på din bil vid försäljning.

för min del känns det som att det bara är gnäll att man inte fått bilen såld "snabbare".

min bottomline är fortfarande; stå på dig om du inte vill pruta ned på din bil vid försäljning.

Hoppas inte du tagit illa upp för att det kanske uppfattas som att jag hänger ut invandrare, med det var den enda kopplingen mellan dem.

Men som du menar är det bara att fortsätta att försöka sälja bilen, jag blir bara frustrerad när man behöver pengar.

Mvh

Flickr - Mitt Fotoalbum

2 982 Inlägg
7 september 2009
Laxxen skrev:
Hoppas inte du tagit illa upp för att det kanske uppfattas som att jag hänger ut invandrare, med det var den enda kopplingen mellan dem.

Men som du menar är det bara att fortsätta att försöka sälja bilen, jag blir bara frustrerad när man behöver pengar.

Mvh

Nej Laxxen, jag förstår hur du tänker. och jag accepterar alla sorters tänk.
jag har inte tagit illa upp. jag menade på att känner du att det är jobbigt att människor ringer och ger skambud.. stå på dig istället.

hur ska du veta att nästa person kommer köpa din bil för dfet priset du vill ha...?
att lägga på för att "personen som ringer bryter" i sin svenska.... ? - det är din förlust.
det är inte du som betalar samtalet, sitter du illa till, förklara att du inte vill låta oförskämd men att personen ska ringa tillbaka om 5-10 minuter.

att sälja bilen för att man måste är aldrig en bra affär för säljaren.

jag förstår din frustation, u need cash och det känns som att folk prutar som aldrig förr....

folk prutade som fan när jag skulle sälja min bil.. men det kändes inte för att jag inte var tvungen att sälja den.  Men sen när jag hittade den bilen jag ville ha(min nuv. bil) så började det svida varenda gång folk  skulle pruta.

de e som att va hungrig.... väntan i kön känns otroligt lång.
men är du inte hungrig så svider det inte i kön överhuvudtaget. dålig jämförelse men men..
Senast redigerat av Residence (7 september 2009)

139 Inlägg
7 september 2009
Laxxen skrev:
Varför är det alltid samma visa varje gång dom ringer? -Motor går bra? växelådan är bra? du får 9 tusen.

Vem åker ~60mil för att köpa en bil? många som är intresserade
Varför är det alltid samma visa varje gång dom ringer? -Motor går bra? växelådan är bra? du får 9 tusen - Självklart så måste de fråga det men jag tror du nog överdriver,
Varför bokar dom träffar dom inte kommer på? hinder kanske? det gör svenskar med
Varför ringer man dolt nummer? hmm låt mig gissa de kanske har dolt nummer av nån anledning, om du är rädd för dolda nr ge f*n att svara då, och sluta gnäll
Varför heter han ali och inte allan som han tydligen hette i telefon? av samma orsak när man ska söka lägenhet eller jobb, folk är rasister.

3 259 Inlägg
7 september 2009
JUSTer skrev:
Räknade till minst 4 st ordet "Invandrare" i din text, snälla välj ett mer passande ord som t.ex "person"

Och vad i hela världen skulle det vara för fel på ordet "invandrare" nu då?!?! Hoppas du skojade...
Senast redigerat av JonR (7 september 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

2 982 Inlägg
7 september 2009
Kinshi skrev:
Laxxen skrev:

Varför är det alltid samma visa varje gång dom ringer? -Motor går bra? växelådan är bra? du får 9 tusen - Självklart så måste de fråga det men jag tror du nog överdriver,
Varför bokar dom träffar dom inte kommer på? hinder kanske? det gör svenskar med
Varför ringer man dolt nummer? hmm låt mig gissa de kanske har dolt nummer av nån anledning, om du är rädd för dolda nr ge f*n att svara då, och sluta gnäll
Varför heter han ali och inte allan som han tydligen hette i telefon? av samma orsak när man ska söka lägenhet eller jobb, folk är rasister.

tjejen som köpte min bil åkte 88mil med tåg för att sedan köra tillbaka 88mil hem till sig med min bil!

3 259 Inlägg
7 september 2009
Laxxen skrev:

Ja kan ju inte påstå annat än att jag känner igen det där.. helt makalöst att en del orkar hålla på o ringa på saker som dom inte ens vet vad det är och vill ha ens en gång..

Ibland kan man faktiskt tro att det är samma personer som ringer.. för vissa har exakt samma fantasi när dom ska låtsas vara intresserade..

-Hallå finns bilen kvar?
*Ja
-Funkar bra eller?
*Ja den går hur fint som helst
-inge rost?
*Nej helt rostfri, den är bara kör *avbruten*
-du får 3.000kr
*nej 45.000 kan jag släppa den för
-Klick

Och dessa samtal börjar 1sek efter att annonsen kommit ut.. och dom fortsätter ibland fram till 2 på nätterna(tur att man sätter på ljudlös och inte använt hemtelenumret)

Till 99% är dom otrevliga, arroganta, hänsynslösa och inte ens intresserade av att lyssna på vad man kan berätta om grejen man säljer! Dom berättar bara att dom har 2mil att åka "oj jättelångt du vet, har stooor mercedes som drar jäääättemycket bensin, dyrt för mig att åka du vet, du får 1000kr(för en grej utannonserad för 7000kr"

Visst att det är okej att pruta.. det gör jag själv men på fasta grunder! Inget jävla skitsnack bara för prutandets skull! Men det som man blir utsatt för när man annonserar bil på blocket borde ju för fan vara kriminellt! Ren jäkla terror och inget annat.. 

Jag har sålt en hel del prylar, både bilar och bilgrejor etc etc och jag kan säga att ringer det 300st nissar med brytning och 10st utan brytning så är det kanske 1st, max 2st affärer med dom med brytning som ens går igenom! MINST 8st/10st av telesamtalen med dom utan brytning går igenom.. Och för det andra så ska man sitta och upprepa precis allt som står i annonsen för brytningsnissarna och sen ska dom fråga vart man bor!?!?!?!?!? Visst att språket kan ställa till problem men vilken idiot som helst borde väl kunna läsa på en karta?!?!?!? Tydligen inte... Alltid samma jävla visa, 5minuters krångelsamtal med skitsnack hit och dit sen "ringer om 5min" jo tjena... eller ännu bättre "lova o håll den kommer om 1 timme" Nej kom ingen den här gången heller! Jäkligt otippat!!!! Så visst fan har man rätt att tycka att det är förbannad jobbigt med dessa samtal..

Sen är inte alla likadana nej jag vet! Men 99% av invandrarna som sitter hela dagarna o ringer på annonser är precis likadana! Samma nötter hela bunten!

*puh*

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (7 september 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
7 september 2009
1. Är det en invandrare så ska man i många fall vara tveksam. Jag har inget emot invandrare i sig. Men man hör nog rätt så snabbt vart samtalet "bär av", så att säga. Bry dig inte ens om att gå med på något om du anar att det låter "sådär".

2. Lova inget i telefon. Säg att dom får komma och kolla på bilen och bestämma sig på plats, eller när dom väl kollat. Då märker man oftast personens inställning. Och även om den ekonomiska biten kan ta ett tag att ordna så brukar man oftast kunna få ett mer seriöst ja eller nej. Allt ska tas personligen, för dom måste ju ändå hämta bilen sen. Kommer någon annan före när en person har "bestämt sig" via telefon - Synd för dom.

3. Handpenning är ett jävla skitsnack och används ibland bara som "snack" för att få sig själv att verka mer trovärdig. Säg istället att ingen bokar min bil. Ring när du har råd till bilen och vill ha den, så kommer du hit och bestämmer dig istället. Punkt!
Senast redigerat av Hexenhammer (7 september 2009)

Fotograf
253 Inlägg
7 september 2009
Kinshi skrev:
Laxxen skrev:

Det va då helvete va du skulle va på mig då, inse fakta så här är det. Öppna ögonen och kolla igenom tråden.

Står klart och tydligt att det är inge fel och den gått igenom besiktningen utan anmärkning.

Hinner man inte till en träff som dom bokat så ringer man och säger att man inte kan komma, eller?

Det är precis vad jag gör, jag ger fan i att svara på dolt nummer. vill dom köpa bilen, kan dom gått ringa med synligt nummer. För det är ju en fördel för mig att kunna ringa dem om jag skulle få hinder.

Jag skiter faktiskt i vad han heter eller vart han kommer ifrån, men att ljuga om sitt namn är ju tillräckligt  misstänksamt för att inte göra affärer med honom.

Lägg ner nu och inse faktan, jag har inget emot invandrare, hälften av alla min vänner är invandrare.

Flickr - Mitt Fotoalbum

979 Inlägg
7 september 2009
gör det bara enkelt för dig nästa gång. Sälj till nån du känner att du kan lita på. Inget annat. Ta pengarna kontant, skriv papper för ägarbyte & sen skickar du in papperna. Sen är det inget snack om saken. enkelt som fan, palla med en jävla massa Abdullas som vet varken in lr ut, jag hade då fan inte sålt till nån som verkar halv skum. Glöm det.

Hpc

2 751 Inlägg
7 september 2009
Haha jag måste erkänna invandrare kan vara jobbiga. Är själv invandrare.. smile

Inget illa nu men det har ringt många achmed och mohammeds till mig med eller prutat över sms.. smile förstår inte sånna människor.

Who Djaa bless no man curse

1 010 Inlägg
7 september 2009
hmm svårt dedär...

sålde precis en motor till en snubbe, dock svensk.

efter 3-4 mail la han handpenning på 1000 kr.

på ett samtal hade vi bestämt tid, så kom han och hämtade.

inge problem...

Egenföretagare
999 Inlägg
7 september 2009
expect1991 skrev:
Svar till TS: skriv ENDAST SERIÖSA KÖPARE i annonsen?

Tror du på fullt allvar att alla riks-puckon ändrar sig när dom skall dra iväg ett skambud bara för att man skriver det i annonsen?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
7 september 2009
Min gamla ford Sierra som va bes å skattad i ngn månad till, läckte olja å stötdämparna va som att åka båt! Så jag erbjöd den till kompisar för 500 då jag inte ville ha kvar den plus den hade ett stort jäääävla rosthål högerframskärm, å jag skulle köpa ny dagen efter. Så denna va tuvngen att åka bort snaabbt!

ingen kompisnappar på bytet, å jag måste fortfarande bli av med bilen. Förutom en polare som vill dela upp på 2 månader (ont om pengar) men jag fattades fortfarande lite pengar så behövde dessa 500 eller mer.. tongue

Lägger ut bilen på blocket för 3000 - ÖVERPRIS i mina ögon... Då bilen har rullat 38k! Exakt när jag stänger av rutan får jag ett samtal av en Zoran ngt. å säger att han ger mig 1500 direkt i handen! Jag bara eeh, okej.  (ligger 1000 i vinst då)..

köparen kommer, säger ääh jag är bara intresserad av motorn?
jag säger - Ja men du kan fan inte ta bara motorn å ge mig karossen!!
Köparen - men okej, vad är ditt sista pris?
Jag - alltså jag måste bli av med bilen å du har sagt 1500.
köpare - Nja mannen jag vet inte. Vad är ditt kompispris?
Jag - Kompispris? till mina vänner är det 500 men för dig är det 1200..
Köparen - Jaaha, men då tar jag den för 1200 tongue

kan dock tillägga att jag glömde säga till honom att man inte kunde låsa bilen på förare sidan, så bilen blev bestulen 2 dagar senare!tongue.. Fast han återfann den i skogarna i Hbg.
Senast redigerat av Memme (7 september 2009)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

10 Inlägg
10 september 2009
Kanske kan någon moderator rensa upp i denna tråd så att ämnet kan hålla sig till export och handel av Toyota Corolla på ett säkert sätt.
Så slipper man läsa igenom flera sidor av helt andra diskussuoner.

Tänkte bara meddela att min bil ägs fortfarande av samma som köpte den.
Jag hoppas att mina erfarenheter kan hjälpa någon annan.

// Vipe

5 198 Inlägg
11 september 2009
weeeman skrev:
expect1991 skrev:
Svar till TS: skriv ENDAST SERIÖSA KÖPARE i annonsen?

Tror du på fullt allvar att alla riks-puckon ändrar sig när dom skall dra iväg ett skambud bara för att man skriver det i annonsen?

"nej helvete jag kan inte ringa på den där, jag är ju inte seriös"

Sök