3729
Sök

Chipning av audi a4 1,8t?

86 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#1
har en a4 1,8t kombi som jag är sugen på att chippa...men den har gått snart 20500 mil nu...kan man chippa motorn ändå eller finns det risk att den rasar av det?
har hört talas om att man endast bör chippa en ny och renoverad motor som gått lite..annars klarar inte motorn det om den har gått långt och sen om man plötsligt ställer om alla tryck..

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 augusti 2009
#2
Vill minnas att LMM'en brukar gå sönder vid chiptrimmning av dessa motorer. Har den gått 20500 mil så är risken större.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

136 Inlägg
12 augusti 2009
#3
min har gått 21laxar med mitt bsr chip inga proobleeeem

De Säger Vi Hej!

424 Inlägg
12 augusti 2009
#4
te_wik skrev:
Vill minnas att LMM'en brukar gå sönder vid chiptrimmning av dessa motorer. Har den gått 20500 mil så är risken större.


Mvh Tommy

varför ?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

1 231 Inlägg
12 augusti 2009
#6
har kört chippad 1.8t motor i 2 år utan några problem , samma sak med mina kompisars , dock har dom inte gått 20k mil , men ändå !

bara köra på , tänk inte så mkt ! kan likagärna krocka bilen imorron ...

86 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#7
te_wik skrev:
Vill minnas att LMM'en brukar gå sönder vid chiptrimmning av dessa motorer. Har den gått 20500 mil så är risken större.


Mvh Tommy

finns det ingen annan LMM mätare då som man kan sätta dit istället?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 augusti 2009
#8
turbointercooler skrev:
te_wik skrev:
Vill minnas att LMM'en brukar gå sönder vid chiptrimmning av dessa motorer. Har den gått 20500 mil så är risken större.


Mvh Tommy

finns det ingen annan LMM mätare då som man kan sätta dit istället?

Nej alltså, det jag menade var att en LMM som gått såpass långt brukar få dödsstöten av chip.
Hänt tre av mina polare på passat 1.8t vilket lär vara samma motor. Dit med en ny Lmm så är de bara att köra sen när den som sitter i havererar.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

86 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#9
te_wik skrev:
turbointercooler skrev:
te_wik skrev:
Vill minnas att LMM'en brukar gå sönder vid chiptrimmning av dessa motorer. Har den gått 20500 mil så är risken större.


Mvh Tommy

finns det ingen annan LMM mätare då som man kan sätta dit istället?

Nej alltså, det jag menade var att en LMM som gått såpass långt brukar få dödsstöten av chip.
Hänt tre av mina polare på passat 1.8t vilket lär vara samma motor. Dit med en ny Lmm så är de bara att köra sen när den som sitter i havererar.


Mvh Tommy

okej, ja när du säger det så kommer jag på nu att en polare till mig hade proglem med sin LMM..och han hade chippat sin med..så det måste vara en svaghet hos dom där motorerna tyvärr

424 Inlägg
15 augusti 2009
#10
turbointercooler skrev:
te_wik skrev:
turbointercooler skrev:

finns det ingen annan LMM mätare då som man kan sätta dit istället?

Nej alltså, det jag menade var att en LMM som gått såpass långt brukar få dödsstöten av chip.
Hänt tre av mina polare på passat 1.8t vilket lär vara samma motor. Dit med en ny Lmm så är de bara att köra sen när den som sitter i havererar.


Mvh Tommy

okej, ja när du säger det så kommer jag på nu att en polare till mig hade proglem med sin LMM..och han hade chippat sin med..så det måste vara en svaghet hos dom där motorerna tyvärr

Låter kanske lite mer att dom också har monterat öppet filter och sedan rengjort dom och haft för mycket filter olja eller liknande sabotage.

Låter ju lite konstigt att  LMM ska gå sönder bara för man chippar bilen. ?!?!?!

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

86 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#11
jo jag tycker också att det låter konstigt:-/ öppet filter tänker jag också ha iaf, i så fall får man vara väldigt nogrann med rengöringen, även på vintern

582 Inlägg
15 augusti 2009
#12
lyssna på mej nu!! lmm kommer inte att gå sönder och ja du kan chippa din bil fast den skulle ha gått 60000mil

hej

86 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#13
jes skrev:
lyssna på mej nu!! lmm kommer inte att gå sönder och ja du kan chippa din bil fast den skulle ha gått 60000mil

haha ja det låter ju bra det, litar på dig då:D

582 Inlägg
15 augusti 2009
#14
turbointercooler skrev:
jes skrev:
lyssna på mej nu!! lmm kommer inte att gå sönder och ja du kan chippa din bil fast den skulle ha gått 60000mil

haha ja det låter ju bra det, litar på dig då:D

klokt! jag vet nämligen vad jag pratar om.dom flesta sitter och gissar och tror det duger bara åt lotto och kyrkan men det här är GARAGET glöm aldrig det!!mvh

hej

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 augusti 2009
#15
jes skrev:
turbointercooler skrev:
jes skrev:
lyssna på mej nu!! lmm kommer inte att gå sönder och ja du kan chippa din bil fast den skulle ha gått 60000mil

haha ja det låter ju bra det, litar på dig då:D

klokt! jag vet nämligen vad jag pratar om.dom flesta sitter och gissar och tror det duger bara åt lotto och kyrkan men det här är GARAGET glöm aldrig det!!mvh

Ursäkta, men man ska ju få lufta sina erfarenheter!! De jag nämnde tidigare har inte haft öppet luftfilter i sina bilar. Kanske beror det på chipet eller inte, men med all säkerhet så hade de enbart två saker gemensamt, 1: de hade gått relativt långt för årsmodellen. 2: Samma chip användes.

Även nämnde jag att det handlade om VW Passat 1.8T, vilket jag tror är samma motor som Audi använder.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Meister
6 763 Inlägg
16 augusti 2009
#16
te_wik skrev:
jes skrev:
turbointercooler skrev:

haha ja det låter ju bra det, litar på dig då:D

klokt! jag vet nämligen vad jag pratar om.dom flesta sitter och gissar och tror det duger bara åt lotto och kyrkan men det här är GARAGET glöm aldrig det!!mvh

Ursäkta, men man ska ju få lufta sina erfarenheter!! De jag nämnde tidigare har inte haft öppet luftfilter i sina bilar. Kanske beror det på chipet eller inte, men med all säkerhet så hade de enbart två saker gemensamt, 1: de hade gått relativt långt för årsmodellen. 2: Samma chip användes.

Även nämnde jag att det handlade om VW Passat 1.8T, vilket jag tror är samma motor som Audi använder.




Mvh Tommy

Jag förstår inte på vilket sätt som lmm ska kunna påverkas av chipet. Den mäter ju bara luftmassan och skickar sedan infon till datorn. Det blir ju inte mer luft den ska mäta eller något. Så förklara vad som gör att chipet är skadligt för lmm


Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 augusti 2009
#17
camaro67 skrev:
te_wik skrev:
jes skrev:
klokt! jag vet nämligen vad jag pratar om.dom flesta sitter och gissar och tror det duger bara åt lotto och kyrkan men det här är GARAGET glöm aldrig det!!mvh

Ursäkta, men man ska ju få lufta sina erfarenheter!! De jag nämnde tidigare har inte haft öppet luftfilter i sina bilar. Kanske beror det på chipet eller inte, men med all säkerhet så hade de enbart två saker gemensamt, 1: de hade gått relativt långt för årsmodellen. 2: Samma chip användes.

Även nämnde jag att det handlade om VW Passat 1.8T, vilket jag tror är samma motor som Audi använder.




Mvh Tommy

Jag förstår inte på vilket sätt som lmm ska kunna påverkas av chipet. Den mäter ju bara luftmassan och skickar sedan infon till datorn. Det blir ju inte mer luft den ska mäta eller något. Så förklara vad som gör att chipet är skadligt för lmm

Jag vet inte hur den skadar lmm, vet inte heller OM den gör det. Men som skrivet ovan så har det hänt tre av min polare strax efter att de chippat sina bilar som haft VW 1.8T motorn.

Själv var jag tveksam när första polaren ringde å sa att lmm'en har gått pajj. När andra polaren ringde var det samma sak, men när tredje polaren ringde så börjar man se ett mönster.....

Det enda jag vill ha sagt är att TS kan ju förbereda sig på att något kan gå sönder, mina erfarenheter säger att lmm brukar ge med sig. Det kanske håller en dag eller 10 år. Det är nog från bil till bil skulle jag säga.



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (16 augusti 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

86 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#18
te_wik skrev:
camaro67 skrev:
te_wik skrev:

Ursäkta, men man ska ju få lufta sina erfarenheter!! De jag nämnde tidigare har inte haft öppet luftfilter i sina bilar. Kanske beror det på chipet eller inte, men med all säkerhet så hade de enbart två saker gemensamt, 1: de hade gått relativt långt för årsmodellen. 2: Samma chip användes.

Även nämnde jag att det handlade om VW Passat 1.8T, vilket jag tror är samma motor som Audi använder.




Mvh Tommy

Jag förstår inte på vilket sätt som lmm ska kunna påverkas av chipet. Den mäter ju bara luftmassan och skickar sedan infon till datorn. Det blir ju inte mer luft den ska mäta eller något. Så förklara vad som gör att chipet är skadligt för lmm

Jag vet inte hur den skadar lmm, vet inte heller OM den gör det. Men som skrivet ovan så har det hänt tre av min polare strax efter att de chippat sina bilar som haft VW 1.8T motorn.

Själv var jag tveksam när första polaren ringde å sa att lmm'en har gått pajj. När andra polaren ringde var det samma sak, men när tredje polaren ringde så börjar man se ett mönster.....

Det enda jag vill ha sagt är att TS kan ju förbereda sig på att något kan gå sönder, mina erfarenheter säger att lmm brukar ge med sig. Det kanske håller en dag eller 10 år. Det är nog från bil till bil skulle jag säga.



Mvh Tommy

det är bra att du delar med dig av dina erfarenheter! jag är också rädd för att någonting kommer gå sönder, med den otur man brukar ha iaf. men i så fall vet jag ju nu vad jag ska kolla på först....LMM kostar ju under tusenlappen så de är ju ingen stor grej om den skulle gå
Mvh

424 Inlägg
16 augusti 2009
#19
turbointercooler skrev:
te_wik skrev:
camaro67 skrev:

Jag förstår inte på vilket sätt som lmm ska kunna påverkas av chipet. Den mäter ju bara luftmassan och skickar sedan infon till datorn. Det blir ju inte mer luft den ska mäta eller något. Så förklara vad som gör att chipet är skadligt för lmm

Jag vet inte hur den skadar lmm, vet inte heller OM den gör det. Men som skrivet ovan så har det hänt tre av min polare strax efter att de chippat sina bilar som haft VW 1.8T motorn.

Själv var jag tveksam när första polaren ringde å sa att lmm'en har gått pajj. När andra polaren ringde var det samma sak, men när tredje polaren ringde så börjar man se ett mönster.....

Det enda jag vill ha sagt är att TS kan ju förbereda sig på att något kan gå sönder, mina erfarenheter säger att lmm brukar ge med sig. Det kanske håller en dag eller 10 år. Det är nog från bil till bil skulle jag säga.



Mvh Tommy

det är bra att du delar med dig av dina erfarenheter! jag är också rädd för att någonting kommer gå sönder, med den otur man brukar ha iaf. men i så fall vet jag ju nu vad jag ska kolla på först....LMM kostar ju under tusenlappen så de är ju ingen stor grej om den skulle gå
Mvh

Ehh skit i de, bara att chippa bilen. Hur många tror du har chippat sin audi och de funkar säkert ännu! okej dom 3 kompisarna har haft sönder sina på något konstigt vänster. Och som du säger, den kostar ju inte så jäkla mycket om den skulle gå sönder.

Är man hemskt rädd om bilen ska man inte chippa den över huvud taget !

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

86 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#20
joliba_01 skrev:
turbointercooler skrev:
te_wik skrev:

Jag vet inte hur den skadar lmm, vet inte heller OM den gör det. Men som skrivet ovan så har det hänt tre av min polare strax efter att de chippat sina bilar som haft VW 1.8T motorn.

Själv var jag tveksam när första polaren ringde å sa att lmm'en har gått pajj. När andra polaren ringde var det samma sak, men när tredje polaren ringde så börjar man se ett mönster.....

Det enda jag vill ha sagt är att TS kan ju förbereda sig på att något kan gå sönder, mina erfarenheter säger att lmm brukar ge med sig. Det kanske håller en dag eller 10 år. Det är nog från bil till bil skulle jag säga.



Mvh Tommy

det är bra att du delar med dig av dina erfarenheter! jag är också rädd för att någonting kommer gå sönder, med den otur man brukar ha iaf. men i så fall vet jag ju nu vad jag ska kolla på först....LMM kostar ju under tusenlappen så de är ju ingen stor grej om den skulle gå
Mvh

Ehh skit i de, bara att chippa bilen. Hur många tror du har chippat sin audi och de funkar säkert ännu! okej dom 3 kompisarna har haft sönder sina på något konstigt vänster. Och som du säger, den kostar ju inte så jäkla mycket om den skulle gå sönder.

Är man hemskt rädd om bilen ska man inte chippa den över huvud taget !

ja det är helt riktigt!

Ha det!


Sök