3278
Sök

Byta hjullager på Caddy.

8 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#1
Var och besikta Caddyn igår och fick en 2:a på ett hjullager (vänster bak).
Är detta krångligt/knepigt att byta själv för någon som bara pillat lite smått med bilar tidigare?

Bilen är från 96.

Tack på förhand.

1 043 Inlägg
16 september 2009
#2
Nä det är inte så svårt, köp delar och prova själv om det inte går så lämna bilen till en verkstad.

S40 T4
584 Inlägg
16 september 2009
#3
Ska nog vara ungefär likadant som dom flesta.

vet du först om det är hela navet eller bara lagret du får när du köper den?

Om du får det med ett komplett nav så är det bara:

ta bort:

hjulet

bromsok

bromsskivan

centralmuttern

glöm inte att flytta över ABS-kuggarna om du får det som ett nav då.
Senast redigerat av Shady_killen (16 september 2009)


473 Inlägg
16 september 2009
#4
kolla på www.mekonomen.se så ser du direkt vad det är

Bilmekaniker
235 Inlägg
19 september 2009
#5
Är det ett löst lager som jag tror det är så pröva o fetta in de bara eller kanske bara dra åt muttern som håller de lite!     Ska inte spännas allt de går, spänn in och lossa så du kan flytta brickan "lite" med en skruvmajsen, som sitter utanför lagret. ska inte vara för löst heller!


Köper du ett nytt så samma sak fast då ska du banka ut lagerbanan i trumman med!
Senast redigerat av Peran (19 september 2009)


46 Inlägg
26 april 2011
#6
Tänkte fråga en sak på samma ämne.
Hur och vilket håll ska oljepackningsringen sitta åt. Ska den "mjuka" gummiflänsen sitta innåt eller utåt?

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 april 2011
#7
Generellt VW bak med "koniska" lager vilket det borde vara på en Caddy från -96 då VW har använt sig av samma lager/konstruktion mellan typ 1987-2000 eller t.o.m ännu senare...
1: Plocka dän hjulet
2: Kontrollera att handbromsen ej är dragen. Har du trummor så pillar du bort fettkapseln i mitten, tar bort låspinnen samt stjärnbrickan o skruvar av muttern innanför, därefter vickar du av trumman. Du kan nu plocka bort det mesta av lagret, det är endast lagerbanorna som blir kvar i trumman, dessa knackar man ut med hammare o lämpligt dorn, det finns 3 ställen man kommer åt att driva banorna på, syns om man torkar bort fettet...Har du skivor så måste även ok samt ohållare bort, okhållarnas bultar är insex original dessa är alltid ordentligt fastrostade, risk för runddragning så se till att insex-verktyget går in så långt som möjligt.
3: När lagerbanorna är ute rengör du trumman "kliniskt" invändigt. Kontroller även axeltappen att den inte har allt för mycket rost närmast skölden. Rengör axeltappen med lite våtslip om det behövs, torka rent efteråt.
4: Driv in respektive lagerbana, åt rätt håll...
5: Fetta in de nya lagerhalvorna ytterst noga, med massor av fett. Fyll "lagerhuset" i trumman/skivan till ca 75% med fett. Sätt i det större lagret, tryck dit packboxen.
6: Skjut på trumman/skivan följt av det yttre lagret.
7: Återmontera mutter låsbricka samt ny låspinne. Kompletteringsfetta om det behövs innan...
8: Spänn lagret precis så mycket att man inte kan känna något glapp när man rycker/sliter i ett monterat hjul.
9: Återmontera övriga dela dvs bromsok och bromshållare (detta kan köras innan steg 8 iofs...)
10: Provkör! Kontroller glappet efter ca 100 mil, efterspänn vid behov. Klart.

Tidsåtgång om allt lossnar normalt: ca 1 timme.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 415 Inlägg
25 maj 2011
#8
kanske gammal tråd. men  detta gällde en caddy från 87 minst va?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 maj 2011
#9
Samma sak gäller för tidiga 80-talare. Säkert samma på 70-talarna med.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 415 Inlägg
25 maj 2011
#10
Ok tack lagrena var inte dyra så.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!


Sök