Generellt VW bak med "koniska" lager vilket det borde vara på en Caddy från -96 då VW har använt sig av samma lager/konstruktion mellan typ 1987-2000 eller t.o.m ännu senare...
1: Plocka dän hjulet
2: Kontrollera att handbromsen ej är dragen. Har du trummor så pillar du bort fettkapseln i mitten, tar bort låspinnen samt stjärnbrickan o skruvar av muttern innanför, därefter vickar du av trumman. Du kan nu plocka bort det mesta av lagret, det är endast lagerbanorna som blir kvar i trumman, dessa knackar man ut med hammare o lämpligt dorn, det finns 3 ställen man kommer åt att driva banorna på, syns om man torkar bort fettet...Har du skivor så måste även ok samt ohållare bort, okhållarnas bultar är insex original dessa är alltid ordentligt fastrostade, risk för runddragning så se till att insex-verktyget går in så långt som möjligt.
3: När lagerbanorna är ute rengör du trumman "kliniskt" invändigt. Kontroller även axeltappen att den inte har allt för mycket rost närmast skölden. Rengör axeltappen med lite våtslip om det behövs, torka rent efteråt.
4: Driv in respektive lagerbana, åt rätt håll...
5: Fetta in de nya lagerhalvorna ytterst noga, med massor av fett. Fyll "lagerhuset" i trumman/skivan till ca 75% med fett. Sätt i det större lagret, tryck dit packboxen.
6: Skjut på trumman/skivan följt av det yttre lagret.
7: Återmontera mutter låsbricka samt ny låspinne. Kompletteringsfetta om det behövs innan...
8: Spänn lagret precis så mycket att man inte kan känna något glapp när man rycker/sliter i ett monterat hjul.
9: Återmontera övriga dela dvs bromsok och bromshållare (detta kan köras innan steg 8 iofs...)
10: Provkör! Kontroller glappet efter ca 100 mil, efterspänn vid behov. Klart.
Tidsåtgång om allt lossnar normalt: ca 1 timme.
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure