3954
Sök

Vad väger en BMW 328i e36?

72 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
Hej hoppas tråden hammnade irätt avdelning.

Jag undrar vad en BMW 328i  e36 från 95 (ej cupe) väger med full tank? i min manual går det bara upp till modell 325i och jag hittade inget när jag kollade google.

Är det någon som vet?

tack på förhand
Senast redigerat av jri87 (22 september 2009)

huh?
10 427 Inlägg
22 september 2009
Din bil har en tjänstevikt på 1530kg (dvs bil med fulltank (tack Sokrates) + förare ~70kg eller så).

Här kan du se viktuppgifter online på bilar om du har regnumret:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP … ordon.aspx
Senast redigerat av steifan (22 september 2009)

Eliminator
1 441 Inlägg
22 september 2009
Tjänstevikt är alltid med full tank.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

dARKiE
5 031 Inlägg
22 september 2009
Skattevikt, kg: 1500
Tjänstevikt, kg: 1500
Totalvikt, kg: 1780
Sänkt totaltvikt, kg: 

Max släpvagnsvikt, kg: 1670
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1500
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 
Max lastvikt, kg: 280

/ min bil.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

72 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
Ok tack ska ni ha!

Jag har laddat ner ett program till min iphone som verkar riktigt grymt om det fungerar som det ska. ska prova de lite å sen tipsa om det ifall det fungerar bra. Man kan se hur snabbt bilen gör 0-100 och man får upp kurvor med Gkrafter och vart man hade mest HK osv massa olika sånna saker.

men man ska också fylla i en grej som det står Drivetrain loss vad kan det vara? det står så här på förklaring

"enter estimated drivetrain loss for use in horsepower calculations. typical values are 15-25. enter 0 to report wheels hp"

är det nån som vet på rak arm?

huh?
10 427 Inlägg
22 september 2009
Drivetrain loss är förlusten av effekt i drivlinan, försvinner en del kraft i friktion/värme osv.

Dvs effekten är inte lika hög på hjulen som effekten är "i" motorn (på svänghjulet där tillverkarna oftast mäter).

72 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
Aha de borde jag ha förstått tack.
En BMW 328 har ju 193hk på pappet, är det effekten i motorn eller på hjulen då? antar att det är i motorn va? hur många % förlust tror ni det är isåfall från motorn till hjulen?.

För jag antar att det är det som programet vill ha när den menar drivetrain loss.

156 Inlägg
22 september 2009
jri87 skrev:
Aha de borde jag ha förstått tack.
En BMW 328 har ju 193hk på pappet, är det effekten i motorn eller på hjulen då? antar att det är i motorn va? hur många % förlust tror ni det är isåfall från motorn till hjulen?.

För jag antar att det är det som programet vill ha när den menar drivetrain loss.

är inte säker, men skulle tro nånstans mellan 8-15% av dina 193 kusar big_smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 september 2009
Även jag har det programmet i min iPhone, har inte satt mig in i det men ska bli kul att testa någon dag smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 422 Inlägg
22 september 2009
steifan skrev:
Din bil har en tjänstevikt på 1530kg (dvs bil med fulltank (tack Sokrates) + förare ~70kg eller så).

Tjänstevikt är inräknat förare och alla vätskor, alltså körklar bil smile Nu vet jag inte vad de räknar som förare men antar att de har runt 70-80kg som standard.

Drivetrain loss är förlusten av effekt från motorn till drivhjulen, på en bakhjulsdriven bil brukar det ligga på runt 8-13% drivlineförlust.

72 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
cheffer skrev:
steifan skrev:

Tjänstevikt är inräknat förare och alla vätskor, alltså körklar bil smile Nu vet jag inte vad de räknar som förare men antar att de har runt 70-80kg som standard.

Drivetrain loss är förlusten av effekt från motorn till drivhjulen, på en bakhjulsdriven bil brukar det ligga på runt 8-13% drivlineförlust.

Ok tack skriver in 10%da:D

72 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
Även jag har det programmet i min iPhone, har inte satt mig in i det men ska bli kul att testa någon dag smile

A gör det. Det ska tydlien fungera riktigt bra enligt folk på jobbet.
Och för er som inte vet vad jag pratar om så är det ett program till Iphone/ipodtouch där man kan se Bla.
Tiden från 0-100+ Km/h och även allt där i mellan med 10km/h mellanrum. Man kan även se hur många Gkrafter man utsätts för hur många HK man har på hjulen hur många Gkrafter man utsätts för i svänger mm.

Programet heterDynolicious och kostar 99kr

Sök