2983
Sök

Rengöring av kylsystemet Volvo 850 T-5R

632 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
Hejsan jag skulle bara egentligen vilja ha en sak bekräftad av någon som kan detta. Det är så att jag ska tömma bilen på kylar vatten i helgen och fylla på nytt (Volvo 850 T-5R). Ägaren före mig hade blandat både röd och grön/blå glykol så det har blivit som en liten brun sörja i expansionskärlet. Jag pratade med några som sade att man skulle tömma hela bilen först därefter fylla på med enbart vatten och diskmedel? Sedan köra bilen varm, därefter tömma systemet igen och fylla på med 50% vatten och 50% glykol. Någon som vet om detta med vatten och diskmedel kommer funka? Ni kanske har några andra tips?

Tacksam för alla svar.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

Meister
6 763 Inlägg
632 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
camaro67 skrev:
Det är en bra idé att skölja systemet men jag vet inte om diskmedel är vare sig bra eller dåligt. Kör igenom iaf med vatten en gång

Okej jag testar med enbart vatten. Det är inte så extremt farligt kletigt så det borde räcka.

Tack för svar

Mvh/Tobias

80 Inlägg
9 oktober 2009
Jag skulle nog skita i diskmedlet och bara köra på vatten. Det fungerar säkert men, om det börjar bubbla då?

Volvo & Audi!

Meister
6 763 Inlägg
3 235 Inlägg
9 oktober 2009
Finns kylarrens att köpa på t ex bensinstationer, inte så dyrt heller.

Vet inte om diskmedel fungerar, då det är beräknat för att avlägsna fett.

632 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
Tackar så jätte mycket för alla svar. Jag tar nog beslutet att skippa diskmedel och lyssnar på engolfs råd att köpa en flaska kylarrens innan jag sätter igång.

Tack för all hjälp!

Mvh/Tobias

Sök