taz skrev:
Det som synes på bilderna är:
1 st rak sexa från 1997
1 st 850 GLT svänghjul med tillhörande tryckplatta & lamell
1 st M90 låda från en 940 av okänd årsmodell
Svänghjul med tillhörande grejer från 850 GLT, centrerat liggandes platt här för att provmonteras i lådan först
Lådan svalde det hur lätt som helst! Det går fritt men skrapar minimalt ibland när man rör det runt.
såg att startkransen på vitblock är några milimeter större i diameter än på rödblock.
Det kan också ha och göra lite med att lamellen inte blev 100% centrerad.
Bra början iaf! Hade inte detta funkat hade jag inte gått vidare....
ett vitblock med nyligen avplockat automatsvänghjul.
850-svänghjulet på... Fråga mig inte varför jag inte satte bultarna symmetriskt
Lådan provmonterad! Fick finfint fäste i bulten på avgassidan! Dessutom så verkar det stämma ganska bra
vid konsolen för svänghjulsgivaren.
Startmotorn stämmer inte alls dock.
Bulten bakifrån. När lådan satt såhär så kunde jag vrida runt vevaxeln lite via lådans medbringare. När motorn
inte kompade gick det lätt.
Tror att man kan hitta sig ett par till fästpunkter genom att borra ett par hål i lådans fläns!
Syns ett exempel på detta under bulten här.
Vred lite på paketet.... (variant två alltså)Bulten på bilden passar nästan i motorn.
Detta verkar väldigt görbart!
Båda min M90 har för övrigt skrotad trea och ska lagas! Det kanske blir ett provskott på busbilen sen.
Mest för att vara jobbig och för att det är gratis (har kardan, spakställ o allt).
Troligtvis blir det enklast att sätta lådan som på första sättet av två skäl. Det första är att spakstället kommer rakt
och inte vinklat mot passagerarsätet = fel.... Det andra skälet är att en bult greppar felfritt vilket gör det så mycket lättare att
få till!
Detta var ett litet minitest utan oljetråg. Har man lite flyt så passar ju någon av bultarna där. Har man två st som passar så är det ju mer
eller mindre klart! Om jag gör detta så kommer det bli med ett tomt mototblock med vevaxel som ställs på höjden med svänghjulet uppåt
(har ett skrot-block). Sen är det eg. "bara" att kapa till aluminium som passar lådan och bredda ytan som ligger mot lådan.
Gaffeln kommer troligtvis att skrota i vilket fall, Saab 9000 direktverkande slavcylinder känns som en bra idé, dels för att gaffeln och slav-
cylindern annars skulle peka ner i marken men även för att det känns trevligare.
Allt för nu...... Fick ett litet ryck igår, har funderat på detta ganska länge! Borde absolut funka tycker jag.......
Mvh. // Taz