3310
Sök

Amazon T5

10 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hooy, Tänke lägga ner en volvo t5 i amazonen , skulle höra om där är någon som har någon tidigare erfarenhet, för jag har inte det, lite andling därför jag gör det.  men ialla fall har jag läst att man sätter på 960 växellåda, men sen tänkte jag hör om där är någon vettig bakaxel som är diff bromsad som håller...
och om där är någon som har foto, Ritningar tips eller annat att glo på när man ska sänka ner t5an.
Får nu se vad ni går för ;D


10 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#3
tydligen,

undrar om M90h passar rakt på t5 eller ej, vissa säger man ska byta något med kopplingen, ingen anning varför eller om det behövs för vissa säger att den passar rakt på ...


Reservdansk
6 271 Inlägg
27 oktober 2009
#4
Det finns 2 olika M90, en med bultmönster för rödblockare, och en med bultmönster för vitblockare.
Den med vitblocksmönster passar rakt av, och likaså tryckplatta och lamell från 850 T5.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 627 Inlägg
27 oktober 2009
#5
Är precis som Ola säger!

Men den till rödblock ska tydligen passa också, däremot så passar inte allt så man får kompromissa lite, har en polare som monterat rödblocks m90in på en vitblockare.

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

139 Inlägg
27 oktober 2009
#6
med adapterplatta då eller?

Meister
6 763 Inlägg
27 oktober 2009
#7
ToXtreme skrev:
Är precis som Ola säger!

Men den till rödblock ska tydligen passa också, däremot så passar inte allt så man får kompromissa lite, har en polare som monterat rödblocks m90in på en vitblockare.

Vad är det som inte passar då? För sprängkåpan lär inte passa. Eller är det lösa kåpor på m90?
Nu ska man väll tillägga att om du ska åka med mycket effekt är det bättre att bygga om en bmw-låda direkt istället för att skrota ett par m90 innan man inser att det inte håller.

Bakaxel är väll volvos 1031 med lockerdiff som gäller


3 627 Inlägg
27 oktober 2009
#8
rippar ifrån svenska volvo 7900 forumet!

taz skrev:
Det som synes på bilderna är:

1 st rak sexa från 1997
1 st 850 GLT svänghjul med tillhörande tryckplatta & lamell
1 st M90 låda från en 940 av okänd årsmodell

http://www.taznet.se/bilder/m90test/m90rod-960-1.jpg
Svänghjul med tillhörande grejer från 850 GLT, centrerat liggandes platt här för att provmonteras i lådan först

http://www.taznet.se/bilder/m90test/m90rod-960-2.jpg
Lådan svalde det hur lätt som helst! Det går fritt men skrapar minimalt ibland när man rör det runt.
såg att startkransen på vitblock är några milimeter större i diameter än på rödblock.
Det kan också ha och göra lite med att lamellen inte blev 100% centrerad.

Bra början iaf! Hade inte detta funkat hade jag inte gått vidare....

http://www.taznet.se/bilder/m90test/m90rod-960-3.jpg
ett vitblock med nyligen avplockat automatsvänghjul.

http://www.taznet.se/bilder/m90test/m90rod-960-4.jpg
850-svänghjulet på... Fråga mig inte varför jag inte satte bultarna symmetriskt smile

http://www.taznet.se/bilder/m90test/m90rod-960-5.jpg
Lådan provmonterad! Fick finfint fäste i bulten på avgassidan! Dessutom så verkar det stämma ganska bra
vid konsolen för svänghjulsgivaren.

http://www.taznet.se/bilder/m90test/m90rod-960-6.jpg
Startmotorn stämmer inte alls dock.

http://www.taznet.se/bilder/m90test/m90rod-960-7.jpg
Bulten bakifrån. När lådan satt såhär så kunde jag vrida runt vevaxeln lite via lådans medbringare. När motorn
inte kompade gick det lätt.
Tror att man kan hitta sig ett par till fästpunkter genom att borra ett par hål i lådans fläns!
Syns ett exempel på detta under bulten här.


Vred lite på paketet.... (variant två alltså)
http://www.taznet.se/bilder/m90test/m90rod-960-8.jpg
Bulten på bilden passar nästan i motorn.






Detta verkar väldigt görbart!

Båda min M90 har för övrigt skrotad trea och ska lagas! Det kanske blir ett provskott på busbilen sen.
Mest för att vara jobbig och för att det är gratis (har kardan, spakställ o allt).

Troligtvis blir det enklast att sätta lådan som på första sättet av två skäl. Det första är att spakstället kommer rakt
och inte vinklat mot passagerarsätet = fel.... Det andra skälet är att en bult greppar felfritt vilket gör det så mycket lättare att
få till!

Detta var ett litet minitest utan oljetråg. Har man lite flyt så passar ju någon av bultarna där. Har man två st som passar så är det ju mer
eller mindre klart! Om jag gör detta så kommer det bli med ett tomt mototblock med vevaxel som ställs på höjden med svänghjulet uppåt
(har ett skrot-block). Sen är det eg. "bara" att kapa till aluminium som passar lådan och bredda ytan som ligger mot lådan.

Gaffeln kommer troligtvis att skrota i vilket fall, Saab 9000 direktverkande slavcylinder känns som en bra idé, dels för att gaffeln och slav-
cylindern annars skulle peka ner i marken men även för att det känns trevligare.

Allt för nu...... Fick ett litet ryck igår, har funderat på detta ganska länge! Borde absolut funka tycker jag.......

Mvh. // Taz

Men som camaro67 säger så satsa på en bmw låda!

I bakaxelväg hade jag också kört på 1031 med en locker. Hade kört på en aussielocker smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

139 Inlägg
29 oktober 2009
#9
I'm more in to uppspänd slungdiff eller aga. Detdär ljudet när dreven "kuggar över" låter lite tattigt tycker jag, då lyssnar jag hellre på däckhugg från agan. Men det beror ju på vad man ska ha bilen till dessutom!

Meister
6 763 Inlägg
29 oktober 2009
#10
Matspetter skrev:
I'm more in to uppspänd slungdiff eller aga. Detdär ljudet när dreven "kuggar över" låter lite tattigt tycker jag, då lyssnar jag hellre på däckhugg från agan. Men det beror ju på vad man ska ha bilen till dessutom!

Tyvärr funkar väll inte slungdiffen speciellt bra hur som helst. Det låter betydligt mycket mer tattigt när det tuggar runt gathörnen. Men visst det finns ju torsen och andra alternativ


139 Inlägg
7 november 2009
#11
Det tycker inte jag. Men jag håller med om att det inte är helt optimalt! Det finns ju gicetvis massa dyra bra diffar om man verkligen vill. Men jag byter heller till nån annan axel än att köpa en diff till volvoaxeln för 10k
(igmab.com har en för 18 som lär va bra)

10 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#12
Detta är verkligen guld värt grabbar, jag tackar så mycket.. om det inte blir t5 bygge på den jag har nu så kommer det bli nästa jag införskaffar mig till 100% , riktigt sugen. ser riktigt roligt ut desutom (Y)


139 Inlägg
12 februari 2010
#13
ja roligt kan jag lova att man har med en rakställd femma!


Sök