3125
Sök

Rolig vinterbil för vettig peng, jämförelser & erfarenheter tack!

1 422 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Tjena, är på jakt efter en förstabil, lägligt nu till vintern också är att det ska vara en bil att sladda med då jag har det intresset av mig smile Vill hoppa över volvodelen då jag inte tycker om gamla volvos, de är riktigt fula, drar mycket soppa och är allt för vanliga. Bara mina åsikter så börja inte debattera om det nu. Prisklassen är upp till 10 000kr men hellst lite billigare än 10 (Student utan jobb blir man inte miljonär på). Bilar som jag kollat på är: Bmw e34 och då är det hellst 525 som gäller där samt e30 och e36 med 6or som motor. Opel omega av samtliga modeller, Mercedes w124 & w201. Inga dieslar, bara bensinare.

Vilken bil är att föredra när det ska sladdas lite emellanåt? Bränsleekonomi är ganska viktigt det också då jag som sagt inte är någon rik människa, kan köra bilen ekonomiskt förutom när jag leker lite då men det gör jag då inte hela tiden så bränsleekonomin är viktig.

Har hört att e34 ska vara fina bilar att köra såväl vanligt som på ställ, de ser ju helt ok ut också vilket är en bonus. Drar inte allt för mycket soppa heller så e34 ligger högst på listan just nu, grejen är ju bara den att den också är ganska dyr och svårt att finna för den peng som jag kollar i.

E30 ska ju vara en rolig bil det med, men samma sak där är ju att det är svårt att finna för en bra peng samt att den inte finns med m50 motorn men m20 duger ju helt klart den med smile

Omega är ju mycket bil för pengarna och att de är bakhjulsdrivna är ju också mycket bra men hur beter sig opeln på sladd? Lättsladdad eller hur är det? Är styrvinkeln bra på dessa så det går att köra ganska brett utan att slå runt. Berätta gärna mer om denna. Tyvärr ganska svår att hitta en i bruksskick där jag bor eller i angränsande län (västernorrland).

Mercorna är de jag vet minst om. De är ju inte kända som några sladdbilar alls vad jag vet så är lite skeptisk till dem. Vet inte hur hjulvinklar eller något är på dessa, svårdoserade på sladd eller lättsladdade? Bra bränslekonomi har jag hört att det är på dessa i förhållande till hur de går. Blir förmodligen en E motor om det blir något, bättre prestanda och lägre förbrukning är ju aldrig fel smile Har dessutom hittat en till bra pris nyligen så vill gärna veta mer om dessa (w201 200E 1990)

Kom gärna med egna erfarenheter och tips smile

Tack på förhand!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 oktober 2009
Det är en väldigt liten chans att du hittar en ok (alltså icke slutkörd) E34 för max 10k, tyvärr smile Detsamma gäller E30, du kanske hittar nålen i höstacken men största chansen är att du blir sittandes med ett strå i handen istället.

Även Mercedes har rätt fina vägegenskaper och duger utmärkt till att sladda i, men samma sak där att du får nog gå upp lite i pris. En gammal W124 E200 kan du nog hitta, men inget vidare krut i den motorn.

Omega däremot är ett lämpligt val, detsamma gäller klassikern Volvo 740. Hittar du en fin Bmw eller Merca så tveka inte, men har ovanstående i åtanke!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

175 Inlägg
21 oktober 2009
Är själv student och kör Omega. Valde 16v då den är riktigt snål för storleken på bil, är man snäll så går hon lätt under litern stadskörning smile
Har inte hunnit köra så mycket sladd på vintern men blöta rondeller och nästan fullt rattutslag med pumpgasning är inga problem big_smile Går att åka riktigt brett och hålla den där. Slagit runt kanske 5 gånger nu på hösten smile
Kan helt klart rekommendera dem, mer bil för de pengarna blir nog svårt smile

Orginal är för gubbjävlar!
245 Inlägg
21 oktober 2009
Om du ska sladda med en Bmw 6a så drar den ju mer än en volvo 4a.

Jag hade köpt Omegan faktiskt, inte den snyggaste men riktigt prisvärd bil och har aldrig sladdat i en mer stabil bil.

767 Inlägg
21 oktober 2009
Rquired skrev:
Det är en väldigt liten chans att du hittar en ok (alltså icke slutkörd) E34 för max 10k, tyvärr smile Detsamma gäller E30, du kanske hittar nålen i höstacken men största chansen är att du blir sittandes med ett strå i handen istället.

Även Mercedes har rätt fina vägegenskaper och duger utmärkt till att sladda i, men samma sak där att du får nog gå upp lite i pris. En gammal W124 E200 kan du nog hitta, men inget vidare krut i den motorn.

Omega däremot är ett lämpligt val, detsamma gäller klassikern Volvo 740. Hittar du en fin Bmw eller Merca så tveka inte, men har ovanstående i åtanke!

Kan inte annat än att hålla med om att 740 är den bästa vinterbilen:P visst den är tokful men ack så rolig. håller för mycket gör den också smile
sen eftersom du inte haft någon bil tidigarevilket innebär att du inte har någon direkt erfarenhet utav halka. vad skulle kännas bäst? att köra av/köra in i något med en ful 740 som du ändå inte tycker om eller en Bmw eller merca som du gillar?
Och att volvo bilarna skulle vara dyra att åka med tycker jag inte alls. Min 745 drar 0.78 landsväg mellan 90-120km/h och i stan kommer man nästan 10 mil per hundra lapp wink betydligt billigare än passaten som drar över 1.2 liter i stan big_smile

806 Inlägg
21 oktober 2009
Fan nu när vintern är här vill jag få igång min Bmw igen:(

1 422 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Nisse1 skrev:
Är själv student och kör Omega. Valde 16v då den är riktigt snål för storleken på bil, är man snäll så går hon lätt under litern stadskörning smile
Har inte hunnit köra så mycket sladd på vintern men blöta rondeller och nästan fullt rattutslag med pumpgasning är inga problem big_smile Går att åka riktigt brett och hålla den där. Slagit runt kanske 5 gånger nu på hösten smile
Kan helt klart rekommendera dem, mer bil för de pengarna blir nog svårt smile

Det jag har varit inne mest på, men tyvärr ganska dött med dem häromkring hmm Vad gav du för din? smile

Rquired skrev:

Har faktiskt hittat 2st e34or, gått ganska långt men till synes omvårdade och i bra skick. Tyvärr såldes bägge fortare än kvickt och jag hann inte med mig, båda va 525 och den ena med vanos. Mercor finns det ju ganska många i den prisklassen för men det känns verkligen inte som en busbil men de kanske funkar fint till det smile

Omega vill jag gärna ha men som sagt dåligt med dessa här i närheten... Den 200e som jag hittat vill säljaren ha 4500 för så är lite skeptisk då det verkar riktigt bra men den är nyligen bes med en bra att veta och det va rost i ett hjulhus. Lite taskig tomgång säger han att det är men det är ju ändå ett bra pris.

Kom gärna med andra tips också på trevliga bilar. Tack för bra svar

Putsar Cosworth
195 Inlägg
21 oktober 2009
En fin Ford Sierra skulle jag ha, helt perfekt till bus. Dom går ju att få tag med 4x4 om du vill också XR4x4.

Audi hatare.

221 Inlägg
21 oktober 2009
Ingen som tänkt på Ford här? Säger inte att dom är bra eller dåliga men billiga och bakhjulsdrift(äldre iaf).

fantomen han visst före.
Senast redigerat av Joel89 (21 oktober 2009)

1 422 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Joel89 skrev:
Ingen som tänkt på Ford här? Säger inte att dom är bra eller dåliga men billiga och bakhjulsdrift(äldre iaf).

fantomen han visst före.

Funderat på, men känns lite tveksamt ändå, när man sladdar flyger ju gärna saker upp lite under bilen (för ford blir ju det säkring till bränslepumpen som går ur). Har två kompisar i klassen också som har såna, en cl och en clx.

Jiimpa skrev:
Kan inte annat än att hålla med om att 740 är den bästa vinterbilen:P visst den är tokful men ack så rolig. håller för mycket gör den också smile
sen eftersom du inte haft någon bil tidigarevilket innebär att du inte har någon direkt erfarenhet utav halka. vad skulle kännas bäst? att köra av/köra in i något med en ful 740 som du ändå inte tycker om eller en Bmw eller merca som du gillar?
Och att volvo bilarna skulle vara dyra att åka med tycker jag inte alls. Min 745 drar 0.78 landsväg mellan 90-120km/h och i stan kommer man nästan 10 mil per hundra lapp wink betydligt billigare än passaten som drar över 1.2 liter i stan big_smile

I värsta fall får det bli en 740, med lite tur hittar man en körduglig glt för bra pris smile Men omega ligger ganska bra till också, du har rätt i att det inte är så kul att sätta en bil man gillar i diket så kanske får bli ett sladdskåp istället.

Kul att få lite åsikter men valet är ändå svårt.

806 Inlägg
21 oktober 2009
Ja du börjar ju inte direkt gråta om du smackar en omega i diket heller hoppas jag, men med en 740 känns det lite mer som " döna i diket, åk därifrån". Om jag skulle köpa vinter bil hade det blivit en sjuförti helst glt:D

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
21 oktober 2009
har en 740 till salu... tänkte bara nämna det 2500:- tuta & kör

679 Inlägg
21 oktober 2009
fantomen skrev:
En fin Ford Sierra skulle jag ha, helt perfekt till bus. Dom går ju att få tag med 4x4 om du vill också XR4x4.

Ja en Ford Sierra borde definitivt läggas i åtanke, men glöm att få en XR4x4 för 10..
och dessutom om du ska sladda med en 525i så blir det dyrt.

767 Inlägg
21 oktober 2009
lodiseN skrev:
Ja du börjar ju inte direkt gråta om du smackar en omega i diket heller hoppas jag, men med en 740 känns det lite mer som " döna i diket, åk därifrån". Om jag skulle köpa vinter bil hade det blivit en sjuförti helst glt:D

Glt med 16 ventilars motorn är riktigt go på vintern big_smile bara man håller den över 4000 varv så finns det inget stopp tongue kan åka och sladda på overdriven om man känner för det då tongue

1 353 Inlägg
21 oktober 2009
En Diffad E34 är de bästa vinterbil jag haft! Dock så får man ju ge en aning mer än 10 000 för en i fint skick.
samma med E30.

Min E34 525'a med vanos drog ca 0.8 blandad vinterkörning med ca 50/50 användning av motorvärmare.

Har en 745 GLE just nu, och den blir nog jävligt rolig att sladda med i vinter, men tvivlar på att det är nån vidare bra vinterbil ur nåt annat perspektiv, då den väger så gott som ingenting i röven och är odiffad, lär ju köra fast i nedförsbacke med den. och den snittar ca 1.1 L / milen nu blandad körning.

En Opel omega om du hittar nån fin känns som bästa valet faktiskt, dock liet dyrare att underhålla än en Volvo, men volvon drar mer soppa i stället.

There's no replacement for displacement

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
21 oktober 2009
Lägger min röst på Mercedes 190, hade en själv förra vintern och den var både rolig och enkel att åka brett med.

Kan också lägga till att såväl motorer som växellådor är hållbara saker och tål en del stryk. smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 210 Inlägg
21 oktober 2009
Hade en E34 vanos touring och den drog 1.4 hela vintern varken mer lr mindre... och ja de var både lek och lugn körning... så 0.8 njaaa de vill jag påstå är en sanning med modd tongue

jag skulle säga att du skulle satsa på en e30 kaross.. sen för 10 papp så blir de inte värst rolig bil som både är bensin snål driftsäker och fin... du får de du betalar för... hmm

kosta på 20 och köp dig en 945 turbo.. slitvarg som går att få riktigt fin och gå bra om du vill.. smile

lycka till.

1 422 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Batta skrev:
En Diffad E34 är de bästa vinterbil jag haft! Dock så får man ju ge en aning mer än 10 000 för en i fint skick.
samma med E30.

Min E34 525'a med vanos drog ca 0.8 blandad vinterkörning med ca 50/50 användning av motorvärmare.

Har en 745 GLE just nu, och den blir nog jävligt rolig att sladda med i vinter, men tvivlar på att det är nån vidare bra vinterbil ur nåt annat perspektiv, då den väger så gott som ingenting i röven och är odiffad, lär ju köra fast i nedförsbacke med den. och den snittar ca 1.1 L / milen nu blandad körning.

En Opel omega om du hittar nån fin känns som bästa valet faktiskt, dock liet dyrare att underhålla än en Volvo, men volvon drar mer soppa i stället.

för en diffad e34 blir det ju en bit över 10k hmm Kan knappt sträcka mig till 10 000 ens pga ekonomin så det ser mörkt ut även om det är en grym bil. Får bli en sån som vinterbil om några år kanske wink

GLE är ju törstigaste motorn så någon gle blir det inte, köper jag volvo blir det 16v.

Jiimpa skrev:
lodiseN skrev:

Glt med 16 ventilars motorn är riktigt go på vintern big_smile bara man håller den över 4000 varv så finns det inget stopp tongue kan åka och sladda på overdriven om man känner för det då tongue

Blir inga tårar för omegan heller, även om det vore synd smile Eller, beror ju på hur fäst man blir vid den.

Blir det volvo så blir det 16v iaf, piggast och den är väl snålast också? Bara man kan ha kul så wink

1 422 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Ekis! skrev:
Hade en E34 vanos touring och den drog 1.4 hela vintern varken mer lr mindre... och ja de var både lek och lugn körning... så 0.8 njaaa de vill jag påstå är en sanning med modd tongue

jag skulle säga att du skulle satsa på en e30 kaross.. sen för 10 papp så blir de inte värst rolig bil som både är bensin snål driftsäker och fin... du får de du betalar för... hmm

kosta på 20 och köp dig en 945 turbo.. slitvarg som går att få riktigt fin och gå bra om du vill.. smile

lycka till.

kan knappt sträcka mig till 10 så det är inget alternativ tyvärr. Skulle aldrig lägga så mycket pengar på en gammvoffla ändå wink Men tack för tipset.

fin är det mindre krav på, ska nog säljas till sommaren ändå och bytas upp till något bättre så, bara man kan busa lite och den inte är allt för trött.

IceEyes skrev:
Lägger min röst på Mercedes 190, hade en själv förra vintern och den var både rolig och enkel att åka brett med.

Kan också lägga till att såväl motorer som växellådor är hållbara saker och tål en del stryk. smile

Kanske blir en sån då. men tar ju hellre 200e, lite piggare motor wink Diffar dessa?
Senast redigerat av cheffer (21 oktober 2009)

2 021 Inlägg
22 oktober 2009
omega med cih motor är nog de vettigaste av dina alternativ. Bmw är nog skitrolig o sladda med MEN är inte rolig o betala försäkring på när man är student, samt att hitta ett vettigt exemplar för dom pengarna blir svårt. Sierra är som sagt en Ford, tillräcklig anledning att inte köpa en sån.

Sök