Tjena, är på jakt efter en förstabil, lägligt nu till vintern också är att det ska vara en bil att sladda med då jag har det intresset av mig
Vill hoppa över volvodelen då jag inte tycker om gamla volvos, de är riktigt fula, drar mycket soppa och är allt för vanliga. Bara mina åsikter så börja inte debattera om det nu. Prisklassen är upp till 10 000kr men hellst lite billigare än 10 (Student utan jobb blir man inte miljonär på). Bilar som jag kollat på är: Bmw e34 och då är det hellst 525 som gäller där samt e30 och e36 med 6or som motor. Opel omega av samtliga modeller, Mercedes w124 & w201. Inga dieslar, bara bensinare.
Vilken bil är att föredra när det ska sladdas lite emellanåt? Bränsleekonomi är ganska viktigt det också då jag som sagt inte är någon rik människa, kan köra bilen ekonomiskt förutom när jag leker lite då men det gör jag då inte hela tiden så bränsleekonomin är viktig.
Har hört att e34 ska vara fina bilar att köra såväl vanligt som på ställ, de ser ju helt ok ut också vilket är en bonus. Drar inte allt för mycket soppa heller så e34 ligger högst på listan just nu, grejen är ju bara den att den också är ganska dyr och svårt att finna för den peng som jag kollar i.
E30 ska ju vara en rolig bil det med, men samma sak där är ju att det är svårt att finna för en bra peng samt att den inte finns med m50 motorn men m20 duger ju helt klart den med
Omega är ju mycket bil för pengarna och att de är bakhjulsdrivna är ju också mycket bra men hur beter sig opeln på sladd? Lättsladdad eller hur är det? Är styrvinkeln bra på dessa så det går att köra ganska brett utan att slå runt. Berätta gärna mer om denna. Tyvärr ganska svår att hitta en i bruksskick där jag bor eller i angränsande län (västernorrland).
Mercorna är de jag vet minst om. De är ju inte kända som några sladdbilar alls vad jag vet så är lite skeptisk till dem. Vet inte hur hjulvinklar eller något är på dessa, svårdoserade på sladd eller lättsladdade? Bra bränslekonomi har jag hört att det är på dessa i förhållande till hur de går. Blir förmodligen en E motor om det blir något, bättre prestanda och lägre förbrukning är ju aldrig fel
Har dessutom hittat en till bra pris nyligen så vill gärna veta mer om dessa (w201 200E 1990)
Kom gärna med egna erfarenheter och tips
Tack på förhand!