3047
Sök

Rolig vinterbil för vettig peng, jämförelser & erfarenheter tack!

730 Inlägg
22 oktober 2009
haft en W124 E200 den körde jag en vinter och jag tyckte den funkade alldelse utmärkt till att sladda med:D

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 oktober 2009
Ekis! skrev:
Hade en E34 vanos touring och den drog 1.4 hela vintern varken mer lr mindre... och ja de var både lek och lugn körning... så 0.8 njaaa de vill jag påstå är en sanning med modd tongue

jag skulle säga att du skulle satsa på en e30 kaross.. sen för 10 papp så blir de inte värst rolig bil som både är bensin snål driftsäker och fin... du får de du betalar för... hmm

kosta på 20 och köp dig en 945 turbo.. slitvarg som går att få riktigt fin och gå bra om du vill.. smile

lycka till.

Antingen var det en M5 Touring eller en defekt 525a, så mycket drar den inte ens med felaktigt lufttryck och trailer baktill. 0.8 är en liten överdrift, det går vid försiktig körning men 0.9-litern är rimligare beroende på hur mycket man trycker på.

@TS:
Klart det finns nålar som sagt, men i vilket skick de är får du nog uttala dig om efter att ha kört ett par veckor. Säger bara att där finns mycket slutkört i denna prisklassen, och med en sådan blir du förmodligen inte nöjd. Mercedes har ett mycket bra chassi och håller för mycket tuff körning och bjuder på del körglädje, men den stora skillnaden är att den varken vill eller bjuder in till lek som tex. en Bmw gör. Och inte heller kommunicerar den med föraren på samma vis, men det är fortfarande en väldigt rolig bil som du förmodligen kommer ha mycket roligt med smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 754 Inlägg
22 oktober 2009
Volvo 360?

Jag kan inget om allt.

184 Inlägg
22 oktober 2009
har haft  2 st bmw e30 318 104hk.. och så har ja haft volvo 360gls 104hk . kan säga att bmw bilarna var slöare än 360in  och 360in var mycket lättare att leka med

175 Inlägg
22 oktober 2009
cheffer skrev:
Nisse1 skrev:
Är själv student och kör Omega. Valde 16v då den är riktigt snål för storleken på bil, är man snäll så går hon lätt under litern stadskörning smile
Har inte hunnit köra så mycket sladd på vintern men blöta rondeller och nästan fullt rattutslag med pumpgasning är inga problem big_smile Går att åka riktigt brett och hålla den där. Slagit runt kanske 5 gånger nu på hösten smile
Kan helt klart rekommendera dem, mer bil för de pengarna blir nog svårt smile

Det jag har varit inne mest på, men tyvärr ganska dött med dem häromkring hmm Vad gav du för din? smile

Rquired skrev:
Det är en väldigt liten chans att du hittar en ok (alltså icke slutkörd) E34 för max 10k, tyvärr smile Detsamma gäller E30, du kanske hittar nålen i höstacken men största chansen är att du blir sittandes med ett strå i handen istället.

Även Mercedes har rätt fina vägegenskaper och duger utmärkt till att sladda i, men samma sak där att du får nog gå upp lite i pris. En gammal W124 E200 kan du nog hitta, men inget vidare krut i den motorn.

Omega däremot är ett lämpligt val, detsamma gäller klassikern Volvo 740. Hittar du en fin Bmw eller Merca så tveka inte, men har ovanstående i åtanke!

Har faktiskt hittat 2st e34or, gått ganska långt men till synes omvårdade och i bra skick. Tyvärr såldes bägge fortare än kvickt och jag hann inte med mig, båda va 525 och den ena med vanos. Mercor finns det ju ganska många i den prisklassen för men det känns verkligen inte som en busbil men de kanske funkar fint till det smile

Omega vill jag gärna ha men som sagt dåligt med dessa här i närheten... Den 200e som jag hittat vill säljaren ha 4500 för så är lite skeptisk då det verkar riktigt bra men den är nyligen bes med en bra att veta och det va rost i ett hjulhus. Lite taskig tomgång säger han att det är men det är ju ändå ett bra pris.

Kom gärna med andra tips också på trevliga bilar. Tack för bra svar

Gav 14k för min, faktiskt i fint skick och de enda jag bytt är service delar och ventilkåpspackning. Och den har INTE gått lugnt i snart 1 år tongue

1 422 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
Tack för alla bra svar, uppskattas verkligen smile

en volvo 360 tycker jag har lite väl kort hjulbas och det är ingen jätte stabil bil precis. Även om den duger att leka med. Väljer jag volvo blir det en 740 16v annars ingen volvo.

Det lutar åt att det kanske blir en 200E, duger ju en vinter smile Omega skulle jag gärna också ha men priset ligger lite för högt tyvärr och det är mest kombis som jag hittar öht.

Hur är det med w124, diffar dessa eller är det en vanlig öppen diff?

175 Inlägg
22 oktober 2009
Visserligen kombi och en bit ifrån, men man får nästan räkna med att åka en bit för att få tag i någon smile
Kanske är så att folk inte vill sälja dem? wink (Eller är alla skrotade big_smile )
http://www.blocket.se/dalarna/Opel_omeg … =5&w=2
Oj, 30 mil är lite mycket tonguelol

http://www.blocket.se/vasternorrland/Fo … =4&w=1 smile
Senast redigerat av Nisse1 (22 oktober 2009)

1 422 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
Nisse1 skrev:
Visserligen kombi och en bit ifrån, men man får nästan räkna med att åka en bit för att få tag i någon smile
Kanske är så att folk inte vill sälja dem? wink (Eller är alla skrotade big_smile )
http://www.blocket.se/dalarna/Opel_omeg … =5&w=2
Oj, 30 mil är lite mycket tonguelol

http://www.blocket.se/vasternorrland/Fo … =4&w=1 smile

30mil är lite mycket ja.

9papp är lite mycket för en sierra som jag faktiskt ändå inte ska vårda om spec mycket. Men jättebra att du tipsar, uppskattas smile

Någon mer fler tips och mer info om bilarna?

Ointresserad.
936 Inlägg
23 oktober 2009
volvo amazon med muskel servo!

Teabag appreciation club.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
23 oktober 2009
Åkte bla mb 190 förra vintern, visst gick det sladda och den var lätt kontrollerad. Men vilken tråkig bil, ja höll på o kräkas varje gång jag satte mej i den. E30n är kul bus bil, men lite för kort hjulbas och för lätt i rumpan för min smak när det ska gå på breda ställ. Än så länge så är e34an utan tvekan den absolut bästa vinter bilen jag haft. Så bra att ja valde att köpa en denna vinter oxå, 6000kr, 27000mil, bes o skattad till juli:) Anledningen till priset var lite kosmetiska fel;) Men bättre vinter bil får man leta efter:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Meister
6 763 Inlägg
23 oktober 2009
Rille0 skrev:
omega med cih motor är nog de vettigaste av dina alternativ. Bmw är nog skitrolig o sladda med MEN är inte rolig o betala försäkring på när man är student, samt att hitta ett vettigt exemplar för dom pengarna blir svårt. Sierra är som sagt en Ford, tillräcklig anledning att inte köpa en sån.

Varför skulle de vara skit bara för att de är en ford? Kan säga att min Scorpio håller bättre än 740in som jag hade innan.

Kolla på Ford Scorpio. Mycket stabilare på tvären än 740. Och på alla plan modernare och bättre än volvon. Min V6:a drar mindre soppa än vad min b230f gjorde plus att jag har mer ork i den här än i volvomaskinen. Kolla på En scorpa big_smile

3 354 Inlägg
23 oktober 2009
camaro67 skrev:
Rille0 skrev:
omega med cih motor är nog de vettigaste av dina alternativ. Bmw är nog skitrolig o sladda med MEN är inte rolig o betala försäkring på när man är student, samt att hitta ett vettigt exemplar för dom pengarna blir svårt. Sierra är som sagt en Ford, tillräcklig anledning att inte köpa en sån.

Varför skulle de vara skit bara för att de är en ford? Kan säga att min Scorpio håller bättre än 740in som jag hade innan.

Kolla på Ford Scorpio. Mycket stabilare på tvären än 740. Och på alla plan modernare och bättre än volvon. Min V6:a drar mindre soppa än vad min b230f gjorde plus att jag har mer ork i den här än i volvomaskinen. Kolla på En scorpa big_smile

+1

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 422 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
Ska ta och kolla närmare på scorpio smile Är v6orna hållbara motorer? Hur mycket dricker de blandad körning? Tänkter såklart på äldre nu, runt 90. Bra bilar i övrigt?

1 422 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
Det verkar bli en omega 2.0 16v smile Lite saker som ska fixas med den bara men är bra pris så. Hur många hästar ligger dessa på original? Känns de slöa då de är ganska tunga? Något lätt sätt att få bort "onödig" vikt utan att det låter som att man kör utan golv eller har plåtrent tak? Gör ett chip på dessa en märkbar skillnad? (bör väl handla om en 10-12hk då det är en sugis men motorn kan ju få lite rappare karaktär). Tar gärna emot info om bilen smile För och nackdelar. Rosten vet jag om (Lite rost som ska lagas innan bes så) Hur soppatörstiga är dessa? Runt 0.9blandat, ligger den gissningen bra till? Dessa ligger på runt 130-140 häst va?

Tack på förhand smile
Senast redigerat av cheffer (5 november 2009)

Meister
6 763 Inlägg
5 november 2009
cheffer skrev:
Ska ta och kolla närmare på scorpio smile Är v6orna hållbara motorer? Hur mycket dricker de blandad körning? Tänkter såklart på äldre nu, runt 90. Bra bilar i övrigt?

Jag ligger på runt 1.3 men de beror ju på att jag kör som fan. Men de senaste veckorna har jag kört snällt eftersom att jag har haft vinterdäcken på och då har den dragit ungefär litern.

1 422 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
camaro67 skrev:
cheffer skrev:

Jag ligger på runt 1.3 men de beror ju på att jag kör som fan. Men de senaste veckorna har jag kört snällt eftersom att jag har haft vinterdäcken på och då har den dragit ungefär litern.

De är ju kända för att vara ganska törstiga så. Men är mer inne på omegan nu då jag fått korn på en till bra pris, säg gärna till om du har info om den smile Mycket finare bil än scoprion också enligt mig

Sök