3800
Sök

Turbo konventera en 740 GL -91

Blyfot
829 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#1
vad bör man tänka på om man hänga dit ett agg på en 740 med b230f motor?
Vad säger original bränsle och tändnings styrning om ett agg?
Någon som har hängt ett agg på en b230f förut?

"bara en mor kan älska en sån son"

1 004 Inlägg
5 november 2009
#2
måste vara den vanligaste frågan på forumet.... testa och sök

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Blyfot
829 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#3
Har sökt men hittade inget

"bara en mor kan älska en sån son"

1 004 Inlägg
5 november 2009
#4
sök på "turbo b230f" hittade 10 trådar om just det....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

2 924 Inlägg
5 november 2009
#5
Enklaste, byt motor till en B230ET/FT... ännu enklare byt bil om du vill åka lagligt och kunna besiktiga...
...för du vet väl att bilen inte blir godkänd besiktningen eller i ev poliskontroll (körförbud) med turbomotor?

~ Life is short, have FUN! ~

Blyfot
829 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#6
Ja de vet ja. Förstår inte hur de skulle vara enklare med ft motorn då du behöver all styrning till den.

"bara en mor kan älska en sån son"

32 Inlägg
5 november 2009
#7
volvokrille12 skrev:
Ja de vet ja. Förstår inte hur de skulle vara enklare med ft motorn då du behöver all styrning till den.

Han menar nog att de blir betydligt mycket lättare att kunna rulla igenom bilprovningen men en ft motor.
Att bara hänga dit en tubo lär inte bli spec lyckat någon längre tid, för lite bränsle när du får ladd = spika sönder din älskade 230.


Blyfot
829 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#8
Den hänger redan där och de spikar inte. Problemet är att han håller emot sig själv annars fungerar de riktigt bra

Har ingen avsikt att bes med agg
Senast redigerat av volvokrille12 (5 november 2009)

"bara en mor kan älska en sån son"

32 Inlägg
5 november 2009
#9
volvokrille12 skrev:
Den hänger redan där och de spikar inte. Problemet är att han håller emot sig själv annars fungerar de riktigt bra

Har ingen avsikt att bes med agg

Vad kör du med för ladd? funkar bra med den håller emot sig själv?


2 230 Inlägg
5 november 2009
#10
peegee skrev:
Enklaste, byt motor till en B230ET/FT... ännu enklare byt bil om du vill åka lagligt och kunna besiktiga...
...för du vet väl att bilen inte blir godkänd besiktningen eller i ev poliskontroll (körförbud) med turbomotor?

fel fel fel.. inga problem alls att regbesikta en 740 med turbomotor.. om det sutte en "vanlig" i den innan.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 november 2009
#11
Rojpen skrev:
peegee skrev:
Enklaste, byt motor till en B230ET/FT... ännu enklare byt bil om du vill åka lagligt och kunna besiktiga...
...för du vet väl att bilen inte blir godkänd besiktningen eller i ev poliskontroll (körförbud) med turbomotor?

fel fel fel.. inga problem alls att regbesikta en 740 med turbomotor.. om det sutte en "vanlig" i den innan.

men det måste va en (äkta) turbo motor med katt och all el + katt ska vara ( original) från turbo motorn
och karossen får inte va nyare är -92
Senast redigerat av turboforssen (5 november 2009)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Blyfot
829 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#12
Känns som att de här med bes är off topic då det inte har nånting med mitt problem att göra. Har inte kopplat in någon laddtrycks mätare så ja kan inte svara på vad den laddar. Den startar fint och svarar fint på gasen vid tomgång men får antagligen lite rätt mängd soppa vid laddtryck

"bara en mor kan älska en sån son"

137 Inlägg
5 november 2009
#13
vad menar du med håller emot sig själv? en laddtrycksmätare kan ju vara en bra ide'?

Brake em' down like a shotgun !!!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 november 2009
#14
Mogge_83 skrev:
vad menar du med håller emot sig själv? en laddtrycksmätare kan ju vara en bra ide'?

håller mot sig själv= skulle gissa att den går snålt= snart dags för haveri.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

387 Inlägg
5 november 2009
#15
b230f block har ju ingna olje kanler till smörjning som på en b230ft har för mig där ska va nått me oljan kyling /smörjning som skiljaer sig på ett turbo block jämfört me ett vanligt b230 f , så kommer väll nt hålla länge ,


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 november 2009
#16
frank_745 skrev:
b230f block har ju ingna olje kanler till smörjning som på en b230ft har för mig där ska va nått me oljan kyling /smörjning som skiljaer sig på ett turbo block jämfört me ett vanligt b230 f , så kommer väll nt hålla länge ,

går att ta olja från oljetryckskontakten till turbon.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Blyfot
829 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#17
NITROUS skrev:
Mogge_83 skrev:
vad menar du med håller emot sig själv? en laddtrycksmätare kan ju vara en bra ide'?

håller mot sig själv= skulle gissa att den går snålt= snart dags för haveri.

Du är så negativ.

Skulle vara intressant och höra om någon här inge vet hur motor styrningen på fmotorn reagerar på turbo.
Känns märkligt att de skulle fungera bättre med förgasare än sprut när man ska ha dit turbo.

"bara en mor kan älska en sån son"

2 230 Inlägg
6 november 2009
#18
Spruten är ju inte anpassat för turbo, så du det blir övertryck i systemet så får det ju spunk å går på säkerhets systemet eller liknande dvs den går kasst(inte 100 men primeran gjorde det) så är nog samma på den. å då en förgasare inte har nå styrsystem finns det inget som sätter stop mer än soppan typ.
så sätter man en snurra på en bil som har sugmotor så behöver man ju även mappa alt byta ut styrsystemet som är turbo anpassat.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Blyfot
829 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#19
Med andra ord är de lättare att hänga ditt en förgasare

"bara en mor kan älska en sån son"

Med.lem
3 759 Inlägg
6 november 2009
#20
volvokrille12 skrev:
Med andra ord är de lättare att hänga ditt en förgasare

Nej det lättaste är att hitta en begnat MS eller haltec typ.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök