vad bör man tänka på om man hänga dit ett agg på en 740 med b230f motor? Vad säger original bränsle och tändnings styrning om ett agg? Någon som har hängt ett agg på en b230f förut?
Enklaste, byt motor till en B230ET/FT... ännu enklare byt bil om du vill åka lagligt och kunna besiktiga... ...för du vet väl att bilen inte blir godkänd besiktningen eller i ev poliskontroll (körförbud) med turbomotor?
Ja de vet ja. Förstår inte hur de skulle vara enklare med ft motorn då du behöver all styrning till den.
Han menar nog att de blir betydligt mycket lättare att kunna rulla igenom bilprovningen men en ft motor. Att bara hänga dit en tubo lär inte bli spec lyckat någon längre tid, för lite bränsle när du får ladd = spika sönder din älskade 230.
Enklaste, byt motor till en B230ET/FT... ännu enklare byt bil om du vill åka lagligt och kunna besiktiga... ...för du vet väl att bilen inte blir godkänd besiktningen eller i ev poliskontroll (körförbud) med turbomotor?
fel fel fel.. inga problem alls att regbesikta en 740 med turbomotor.. om det sutte en "vanlig" i den innan.
Enklaste, byt motor till en B230ET/FT... ännu enklare byt bil om du vill åka lagligt och kunna besiktiga... ...för du vet väl att bilen inte blir godkänd besiktningen eller i ev poliskontroll (körförbud) med turbomotor?
fel fel fel.. inga problem alls att regbesikta en 740 med turbomotor.. om det sutte en "vanlig" i den innan.
men det måste va en (äkta) turbo motor med katt och all el + katt ska vara ( original) från turbo motorn och karossen får inte va nyare är -92
Senast redigerat av turboforssen (5 november 2009)
Känns som att de här med bes är off topic då det inte har nånting med mitt problem att göra. Har inte kopplat in någon laddtrycks mätare så ja kan inte svara på vad den laddar. Den startar fint och svarar fint på gasen vid tomgång men får antagligen lite rätt mängd soppa vid laddtryck
b230f block har ju ingna olje kanler till smörjning som på en b230ft har för mig där ska va nått me oljan kyling /smörjning som skiljaer sig på ett turbo block jämfört me ett vanligt b230 f , så kommer väll nt hålla länge ,
b230f block har ju ingna olje kanler till smörjning som på en b230ft har för mig där ska va nått me oljan kyling /smörjning som skiljaer sig på ett turbo block jämfört me ett vanligt b230 f , så kommer väll nt hålla länge ,
går att ta olja från oljetryckskontakten till turbon.
Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
vad menar du med håller emot sig själv? en laddtrycksmätare kan ju vara en bra ide'?
håller mot sig själv= skulle gissa att den går snålt= snart dags för haveri.
Du är så negativ.
Skulle vara intressant och höra om någon här inge vet hur motor styrningen på fmotorn reagerar på turbo. Känns märkligt att de skulle fungera bättre med förgasare än sprut när man ska ha dit turbo.
Spruten är ju inte anpassat för turbo, så du det blir övertryck i systemet så får det ju spunk å går på säkerhets systemet eller liknande dvs den går kasst(inte 100 men primeran gjorde det) så är nog samma på den. å då en förgasare inte har nå styrsystem finns det inget som sätter stop mer än soppan typ. så sätter man en snurra på en bil som har sugmotor så behöver man ju även mappa alt byta ut styrsystemet som är turbo anpassat.