Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
kolvas skrev:
Driv-E är omöjlig att få ner så lågt med normalkörning, men kommer man ner till 0,5 så tycker iaf. jag att det är fullt acceptabelt men däremot de bilarna med 2-3 år på nacken som t.ex V50 1,8 flexifuel drog nästan 0,9 på långkörning och det tycker jag är jävligt dåligt.
Dels det, men nu var det inte förbrukningen jag tänkt klaga på. Felet med C30 enligt mig är att den passar inte in i Volvos varumärke. Vilka av Volvos vanliga argument passar? Praktiskt? Vettig? Rymlig?
Nej, litet bagage, 3-dörrar, bara 4-sits...
Va? Tycker du att det är fel att ha ett utbrett modellprogram som även kan innefatta mindre bilar? För fan va folk har klagat på att Volvo gör bara stora och törstiga bilar sen när dom inte gör de ja då "passar det inte in i varumärket"... Jisses, tycker man inte att den passar en så är det väll bara till o köpa en V50/V70 svårare än så är det väll inte, behöver man inte ett megabagage osv så duger väll C30 hur bra som helst.
Det är förövrigt ganska svårt att definera "normalkörning", det kan vara en sak för den ena typ Eco-driving medans det är något annat för en annan. Läste att de va en som körde sin V70 Drive 190 mil på en tank, drygt 0.38 l/mil de va ju ganska extremt men dock normalt för han.
Det är inte svårt att få en C30 att gå långt under 0.5 L/mil
Vilka är då C30s fördelar?
Liten och smidig? Nej, eller tja det är ingen stor bil jämfört med V70 men den är väldigt stor och osmidig att köra med tanke på klassen den skall tillhöra.
Men eftersom den är stor är den åtminstone rymlig? Nej det var ju det, 3-dörrar, 4-sits och minimalt bagage med väldigt hög lasttröskel. Dessutom finns inte lastnät, så man kan inte utnyttja bagaget på höjden heller. Dessutom är det ingen höjdare att hoppa in i baksätet heller...
Men eftersom nu Volvo byggt en liten opraktisk bil måste de gjort en rolig liten gubbräser istället? Nope, en klassisk Volvo på den punkten (för en gångs skull). Kommunicerar inte ett dugg med föraren, bjuder inte in ett dugg till inspirerad körning. Vägegenskaperna då? Tja synd att klaga då dem räcker till, men inte bättre än snittet i klassen och långt ifrån vissa konkurrenter, säg Bmw 1, Mini Cooper, Audi A3 Quattro...
Billig att äga och underhålla? Tvärt om.
Nu ska vi se, den är inte smidig, den är inte prakisk och den är inte rolig och inte billig. Vad är den då? Snål sade någon, jo kanske i DRIVe version men inte annars. Säker? Ja! Verkligen, ytterligare en punkt som kan kallas "klassisk volvo".
Så jag tycker det är helt rätt av Volvo att ge sig in i småbilsklassen, men C30 är ärligt talat lite tillbaka till ritbordet. Förhoppningsvis blir det bättre när ev. V30 kommer, för då blir den i alla fall säker OCH praktisk förhoppningsvis.
Och DRIVe går att köra snålt, men då är det nästan läge att sätta en LGF skylt på aktern...