2423
Sök

Koenigsegg stoppar Saab-köp

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 november 2009
#261
baca skrev:
Liten, framhjulsdriven, billig, bränslekonomi, säker, Där är ett par saker som folk har letat efter i ca 7-8år nu men inte funnit i varken saab eller volvo`s utbud av bilar. Kom nu inte å hutta finger och gapa C30 då den drar ju oförskämt mkt soppa.

C30 Driv-E drar ju sjukt mycket soppa.

Ungefär 0,35l/milen kanske.

Jag tycker ditt resonemang håller dåligt.
Saabs dieselbilar verkar inte heller ha blivit särskilt populära?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

OEM <3
6 957 Inlägg
28 november 2009
#262
TurbOla skrev:
baca skrev:
Liten, framhjulsdriven, billig, bränslekonomi, säker, Där är ett par saker som folk har letat efter i ca 7-8år nu men inte funnit i varken saab eller volvo`s utbud av bilar. Kom nu inte å hutta finger och gapa C30 då den drar ju oförskämt mkt soppa.

C30 Driv-E drar ju sjukt mycket soppa.

Ungefär 0,35l/milen kanske.

Jag tycker ditt resonemang håller dåligt.
Saabs dieselbilar verkar inte heller ha blivit särskilt populära?

Ser man en Saabdiesel ute så får man fan ta kort på den tongue Jag har för mig att Saabs dieslar var
ganska dyra att köpa?

OEM <3

35 Inlägg
28 november 2009
#263
Bjork skrev:
Ser man en Saabdiesel ute så får man fan ta kort på den tongue Jag har för mig att Saabs dieslar var ganska dyra att köpa?

Ser en hel del där jag bor... absolut inget ovanligt i alla fall... OBS... jag bor inte i Trollhättan!


4 001 Inlägg
28 november 2009
#264
TurbOla skrev:
baca skrev:
Liten, framhjulsdriven, billig, bränslekonomi, säker, Där är ett par saker som folk har letat efter i ca 7-8år nu men inte funnit i varken saab eller volvo`s utbud av bilar. Kom nu inte å hutta finger och gapa C30 då den drar ju oförskämt mkt soppa.

C30 Driv-E drar ju sjukt mycket soppa.

Ungefär 0,35l/milen kanske.

Jag tycker ditt resonemang håller dåligt.
Saabs dieselbilar verkar inte heller ha blivit särskilt populära?

Driv-E är omöjlig att få ner så lågt med normalkörning, men kommer man ner till 0,5 så tycker iaf. jag att det är fullt acceptabelt men däremot de bilarna med 2-3 år på nacken som t.ex V50 1,8 flexifuel drog nästan 0,9 på långkörning och det tycker jag är jävligt dåligt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 november 2009
#265
kolvas skrev:
TurbOla skrev:
baca skrev:
Liten, framhjulsdriven, billig, bränslekonomi, säker, Där är ett par saker som folk har letat efter i ca 7-8år nu men inte funnit i varken saab eller volvo`s utbud av bilar. Kom nu inte å hutta finger och gapa C30 då den drar ju oförskämt mkt soppa.

C30 Driv-E drar ju sjukt mycket soppa.

Ungefär 0,35l/milen kanske.

Jag tycker ditt resonemang håller dåligt.
Saabs dieselbilar verkar inte heller ha blivit särskilt populära?

Driv-E är omöjlig att få ner så lågt med normalkörning, men kommer man ner till 0,5 så tycker iaf. jag att det är fullt acceptabelt men däremot de bilarna med 2-3 år på nacken som t.ex V50 1,8 flexifuel drog nästan 0,9 på långkörning och det tycker jag är jävligt dåligt.

Dels det, men nu var det inte förbrukningen jag tänkt klaga på. Felet med C30 enligt mig är att den passar inte in i Volvos varumärke. Vilka av Volvos vanliga argument passar? Praktiskt? Vettig? Rymlig?

Nej, litet bagage, 3-dörrar, bara 4-sits...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Xenoholic
2 559 Inlägg
28 november 2009
#266
Jag måste ju faktiskt hålla med om att det är väldigt märkligt att SAAB inte byggt nån bil i "Golf"-klassen,
Kanske en stor anledning till att de står där de gör idag hmm
Senast redigerat av Aerocombi (28 november 2009)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 019 Inlägg
28 november 2009
#267
Aerocombi skrev:
Jag måste ju faktiskt hålla med om att det är väldigt märkligt atr SAAB inte byggt nån bil i "Golf"-klassen,
Kanske en stor anledning till att de ståår där de gör idag hmm

En av anledningarna är att förtjänsten på småbilar är väldigt liten.


2 751 Inlägg
28 november 2009
#268
kolvas skrev:
TurbOla skrev:
baca skrev:
Liten, framhjulsdriven, billig, bränslekonomi, säker, Där är ett par saker som folk har letat efter i ca 7-8år nu men inte funnit i varken saab eller volvo`s utbud av bilar. Kom nu inte å hutta finger och gapa C30 då den drar ju oförskämt mkt soppa.

C30 Driv-E drar ju sjukt mycket soppa.

Ungefär 0,35l/milen kanske.

Jag tycker ditt resonemang håller dåligt.
Saabs dieselbilar verkar inte heller ha blivit särskilt populära?

Driv-E är omöjlig att få ner så lågt med normalkörning, men kommer man ner till 0,5 så tycker iaf. jag att det är fullt acceptabelt men däremot de bilarna med 2-3 år på nacken som t.ex V50 1,8 flexifuel drog nästan 0,9 på långkörning och det tycker jag är jävligt dåligt.

Flexifuelen var väll acceptabel då allt med Etanol var så bra, nu när etanolen kostar lite mer så ser jag inga som helst nytta med dem, förutom att man får ut lite extra kraft. men det var ju inte därför etanolen introducerades.

Diesel is the future smile

Who Djaa bless no man curse

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
28 november 2009
#269
DasAuto skrev:
Diesel is the future smile

Inte med tanke på skatt osv, men ur miljösynpunkt måste det vara det bästa..

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Os Difuntos
1 822 Inlägg
28 november 2009
#270
Garfield skrev:
Aerocombi skrev:
Jag måste ju faktiskt hålla med om att det är väldigt märkligt atr SAAB inte byggt nån bil i "Golf"-klassen,
Kanske en stor anledning till att de ståår där de gör idag hmm

En av anledningarna är att förtjänsten på småbilar är väldigt liten.

Men den är högre än inga sålda premiumbilar

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

1 339 Inlägg
28 november 2009
#271
Rquired skrev:
kolvas skrev:
TurbOla skrev:
C30 Driv-E drar ju sjukt mycket soppa.

Ungefär 0,35l/milen kanske.

Jag tycker ditt resonemang håller dåligt.
Saabs dieselbilar verkar inte heller ha blivit särskilt populära?

Driv-E är omöjlig att få ner så lågt med normalkörning, men kommer man ner till 0,5 så tycker iaf. jag att det är fullt acceptabelt men däremot de bilarna med 2-3 år på nacken som t.ex V50 1,8 flexifuel drog nästan 0,9 på långkörning och det tycker jag är jävligt dåligt.

Dels det, men nu var det inte förbrukningen jag tänkt klaga på. Felet med C30 enligt mig är att den passar inte in i Volvos varumärke. Vilka av Volvos vanliga argument passar? Praktiskt? Vettig? Rymlig?

Nej, litet bagage, 3-dörrar, bara 4-sits...

Va? Tycker du att det är fel att ha ett utbrett modellprogram som även kan innefatta mindre bilar? För fan va folk har klagat på att Volvo gör bara stora och törstiga bilar sen när dom inte gör de ja då "passar det inte in i varumärket"... Jisses, tycker man inte att den passar en så är det väll bara till o köpa en V50/V70 svårare än så är det väll inte, behöver man inte ett megabagage osv så duger väll C30 hur bra som helst.

Det är förövrigt ganska svårt att definera "normalkörning", det kan vara en sak för den ena typ Eco-driving medans det är något annat för en annan. Läste att de va en som körde sin V70 Drive 190 mil på en tank, drygt 0.38 l/mil de va ju ganska extremt men dock normalt för han.

Det är inte svårt att få en C30 att gå långt under 0.5 L/mil
Senast redigerat av Volvo740an (28 november 2009)


13 Inlägg
28 november 2009
#272
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
kolvas skrev:

Driv-E är omöjlig att få ner så lågt med normalkörning, men kommer man ner till 0,5 så tycker iaf. jag att det är fullt acceptabelt men däremot de bilarna med 2-3 år på nacken som t.ex V50 1,8 flexifuel drog nästan 0,9 på långkörning och det tycker jag är jävligt dåligt.

Dels det, men nu var det inte förbrukningen jag tänkt klaga på. Felet med C30 enligt mig är att den passar inte in i Volvos varumärke. Vilka av Volvos vanliga argument passar? Praktiskt? Vettig? Rymlig?

Nej, litet bagage, 3-dörrar, bara 4-sits...

Va? Tycker du att det är fel att ha ett utbrett modellprogram som även kan innefatta mindre bilar? För fan va folk har klagat på att Volvo gör bara stora och törstiga bilar sen när dom inte gör de ja då "passar det inte in i varumärket"... Jisses, tycker man inte att den passar en så är det väll bara till o köpa en V50/V70 svårare än så är det väll inte, behöver man inte ett megabagage osv så duger väll C30 hur bra som helst.

Det är förövrigt ganska svårt att definera "normalkörning", det kan vara en sak för den ena typ Eco-driving medans det är något annat för en annan. Läste att de va en som körde sin V70 Drive 190 mil på en tank, drygt 0.25 l/mil de va ju ganska extremt men dock normalt för han.

Det är inte svårt att få en C30 att gå långt under 0.5 L/mil

http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo … 6153001.ab

Han fick ner den till 0,38 tydligen

1 339 Inlägg
28 november 2009
#273
JohanssonTranemo skrev:
Han fick ner den till 0,38 tydligen

Ah, blandade ihop det tongue rättat
Senast redigerat av Volvo740an (28 november 2009)


13 Inlägg
28 november 2009
#274
Volvo740an skrev:
JohanssonTranemo skrev:
Han fick ner den till 0,38 tydligen

Ah, blandade ihop det tongue rättat

Tänkte bara så du slapp höra de från nån som inte är lika behärskad, finns ju dom här också tongue

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 november 2009
#275
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
kolvas skrev:

Driv-E är omöjlig att få ner så lågt med normalkörning, men kommer man ner till 0,5 så tycker iaf. jag att det är fullt acceptabelt men däremot de bilarna med 2-3 år på nacken som t.ex V50 1,8 flexifuel drog nästan 0,9 på långkörning och det tycker jag är jävligt dåligt.

Dels det, men nu var det inte förbrukningen jag tänkt klaga på. Felet med C30 enligt mig är att den passar inte in i Volvos varumärke. Vilka av Volvos vanliga argument passar? Praktiskt? Vettig? Rymlig?

Nej, litet bagage, 3-dörrar, bara 4-sits...

Va? Tycker du att det är fel att ha ett utbrett modellprogram som även kan innefatta mindre bilar? För fan va folk har klagat på att Volvo gör bara stora och törstiga bilar sen när dom inte gör de ja då "passar det inte in i varumärket"... Jisses, tycker man inte att den passar en så är det väll bara till o köpa en V50/V70 svårare än så är det väll inte, behöver man inte ett megabagage osv så duger väll C30 hur bra som helst.

Det är förövrigt ganska svårt att definera "normalkörning", det kan vara en sak för den ena typ Eco-driving medans det är något annat för en annan. Läste att de va en som körde sin V70 Drive 190 mil på en tank, drygt 0.38 l/mil de va ju ganska extremt men dock normalt för han.

Det är inte svårt att få en C30 att gå långt under 0.5 L/mil

Vilka är då C30s fördelar?

Liten och smidig? Nej, eller tja det är ingen stor bil  jämfört med V70 men den är väldigt stor och osmidig att köra med tanke på klassen den skall tillhöra.

Men eftersom den är stor är den åtminstone rymlig? Nej det var ju det, 3-dörrar, 4-sits och minimalt bagage med väldigt hög lasttröskel. Dessutom finns inte lastnät, så man kan inte utnyttja bagaget på höjden heller. Dessutom är det ingen höjdare att hoppa in i baksätet heller...

Men eftersom nu Volvo byggt en liten opraktisk bil måste de gjort en rolig liten gubbräser istället? Nope, en klassisk Volvo på den punkten (för en gångs skull). Kommunicerar inte ett dugg med föraren, bjuder inte in ett dugg till inspirerad körning. Vägegenskaperna då? Tja synd att klaga då dem räcker till, men inte bättre än snittet i klassen och långt ifrån vissa konkurrenter, säg Bmw 1, Mini Cooper, Audi A3 Quattro...

Billig att äga och underhålla? Tvärt om.

Nu ska vi se, den är inte smidig, den är inte prakisk och den är inte rolig och inte billig. Vad är den då? Snål sade någon, jo kanske i DRIVe version men inte annars. Säker? Ja! Verkligen, ytterligare en punkt som kan kallas "klassisk volvo".

Så jag tycker det är helt rätt av Volvo att ge sig in i småbilsklassen, men C30 är ärligt talat lite tillbaka till ritbordet. Förhoppningsvis blir det bättre när ev. V30 kommer, för då blir den i alla fall säker OCH praktisk förhoppningsvis.

Och DRIVe går att köra snålt, men då är det nästan läge att sätta en LGF skylt på aktern...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

OEM <3
6 957 Inlägg
29 november 2009
#276
Garfield skrev:
Aerocombi skrev:
Jag måste ju faktiskt hålla med om att det är väldigt märkligt atr SAAB inte byggt nån bil i "Golf"-klassen,
Kanske en stor anledning till att de ståår där de gör idag hmm

En av anledningarna är att förtjänsten på småbilar är väldigt liten.

Det är väl tvärtom tkr jag, kolla hur många Hyundai, Kia, Toyota, Suzuki, Mazda etc. det rullar
på våra vägar.

Tror Saab levde på attt 9-3an alltid varit mittemellan Golf och premiumklasserna. Inte bra hmm

OEM <3

1 854 Inlägg
29 november 2009
#277
Media is the shit

1 062 Inlägg
6 december 2009
#278
Sosse-Mona verkar tycka det är skoj i alla fall att Sveriges slagsida ökar bara ökar....o henne finns det folk som röstar på!

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ar … 893619.svd

"You Go, we go!"

528 Inlägg
6 december 2009
#279
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:

Dels det, men nu var det inte förbrukningen jag tänkt klaga på. Felet med C30 enligt mig är att den passar inte in i Volvos varumärke. Vilka av Volvos vanliga argument passar? Praktiskt? Vettig? Rymlig?

Nej, litet bagage, 3-dörrar, bara 4-sits...

Va? Tycker du att det är fel att ha ett utbrett modellprogram som även kan innefatta mindre bilar? För fan va folk har klagat på att Volvo gör bara stora och törstiga bilar sen när dom inte gör de ja då "passar det inte in i varumärket"... Jisses, tycker man inte att den passar en så är det väll bara till o köpa en V50/V70 svårare än så är det väll inte, behöver man inte ett megabagage osv så duger väll C30 hur bra som helst.

Det är förövrigt ganska svårt att definera "normalkörning", det kan vara en sak för den ena typ Eco-driving medans det är något annat för en annan. Läste att de va en som körde sin V70 Drive 190 mil på en tank, drygt 0.38 l/mil de va ju ganska extremt men dock normalt för han.

Det är inte svårt att få en C30 att gå långt under 0.5 L/mil

Vilka är då C30s fördelar?

Liten och smidig? Nej, eller tja det är ingen stor bil  jämfört med V70 men den är väldigt stor och osmidig att köra med tanke på klassen den skall tillhöra.

Men eftersom den är stor är den åtminstone rymlig? Nej det var ju det, 3-dörrar, 4-sits och minimalt bagage med väldigt hög lasttröskel. Dessutom finns inte lastnät, så man kan inte utnyttja bagaget på höjden heller. Dessutom är det ingen höjdare att hoppa in i baksätet heller...

Men eftersom nu Volvo byggt en liten opraktisk bil måste de gjort en rolig liten gubbräser istället? Nope, en klassisk Volvo på den punkten (för en gångs skull). Kommunicerar inte ett dugg med föraren, bjuder inte in ett dugg till inspirerad körning. Vägegenskaperna då? Tja synd att klaga då dem räcker till, men inte bättre än snittet i klassen och långt ifrån vissa konkurrenter, säg Bmw 1, Mini Cooper, Audi A3 Quattro...

Billig att äga och underhålla? Tvärt om.

Nu ska vi se, den är inte smidig, den är inte prakisk och den är inte rolig och inte billig. Vad är den då? Snål sade någon, jo kanske i DRIVe version men inte annars. Säker? Ja! Verkligen, ytterligare en punkt som kan kallas "klassisk volvo".

Så jag tycker det är helt rätt av Volvo att ge sig in i småbilsklassen, men C30 är ärligt talat lite tillbaka till ritbordet. Förhoppningsvis blir det bättre när ev. V30 kommer, för då blir den i alla fall säker OCH praktisk förhoppningsvis.

Och DRIVe går att köra snålt, men då är det nästan läge att sätta en LGF skylt på aktern...

Det är ingen sportbil, den inte är inte praktisk som en stor bil, och den jämför sig inte bra mot klassens dyrare bilar och jämför sig inte heller mot klassens billigare bil.   Vad är det för jämförelse? Jag kan känna att volvo nichat in sig förvånansvärt bra. Den håller viss stil och marknadsför sig inte som en rymlig familjebil.  Volvo har väl själva annonserat ut bilen som en bil för det yngre paret eller de äldre med utflugna barn?  Det är väl helt sonika som så att kundsegmentet för billiga 4dörrars golfbilar är mättat och med små marginaler. Att göra en ny Golf skulle säkert varit mer riskabelt än att göra en mer estetisk liten bil för en viss kundgrupp.   Men vad vet jag,   
Jag chansar iaf på att Volvo medvetet velat bygga på sitt varumärke hos andra grupper än rikare medelklass- barnfamiljer; och jag kan känna att de iaf inte misslyckats.  Det är ju inte så att vi alla ska gilla bilen, det handlar bara om att huruvida deras tänkta kundgrupp gillar bilen - och LO-Frasse som tjänar 18 papp i månaden före skatt och måste köpa Sofiero för att supa sig full på öl en lördag är inte tilltänkt som köpare. Det var länge sedan Volvo ville sälja bilar till honom.

528 Inlägg
6 december 2009
#280
TLO skrev:
Sosse-Mona verkar tycka det är skoj i alla fall att Sveriges slagsida ökar bara ökar....o henne finns det folk som röstar på!

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ar … 893619.svd

Fast nu har du väl å andra sidan tagit en för mycket öl ikväll?  Du kan ju inte rita kartan efter vad Göran Skytte säger? Ok att man bör vara allsidig i var man hämtar information, men det är väl uppenbart för alla att han bara snackat skit där? Inte tror du väl att Mona medvetet vill sänka Sverige?  Eller att hon ler över vad bilarbetarnas misär kan göra för hennes politiska karriär?   Jag är inte politisk aktiv så missförstå mig inte,  jag tycker bara att man inte ska sprida sådan dynga offentligt.  Det fördummar och världen är värt så mycket mer.


Sök