3349
Sök

Besikta med Extern Wastegate?

147 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
Tjena, tänkte fråga om nån har erfarenhet av att besikta med extern wastegate, brukar dom gnälla på det eller hur är det?

Mvh Martin

Trafikledare
563 Inlägg
29 november 2009
Beror väl till stor del vilken bil det är som vanligt, eftersom en del bilar har det orginal?

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Evolution
1 627 Inlägg
29 november 2009
Tror de handlar om tur   beror helt på vem som besiktar och dess kunnighet

Fäll ner pungen och landa

147 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
Klagar dom isåfall bara för man har en extern eller är det avgas värdena dom gnäller om?

218 Inlägg
30 november 2009
En extern wastegate ändrar inte avgasvärdena? jag skulle tro att du menar en sk screamerpipe som släpper avgaserna rätt ut när trycket som wastegaten är inställd på överskrids?

Om det är detta som du menar så är ju problemet att det låter rätt mycket om dom gasar lite när dom provkör. märker dom det lär du inte komma igenom utan anmärkning.

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE

982 Inlägg
30 november 2009
extern ska inte spela någon roll..de har ju audis 2,2t original

147 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
Mrsky skrev:
En extern wastegate ändrar inte avgasvärdena? jag skulle tro att du menar en sk screamerpipe som släpper avgaserna rätt ut när trycket som wastegaten är inställd på överskrids?

Om det är detta som du menar så är ju problemet att det låter rätt mycket om dom gasar lite när dom provkör. märker dom det lär du inte komma igenom utan anmärkning.

Aaa så jag mena förklara lite dåligt, jaa då är de lika bra ta av wastegaten då till besiktningen och sätta på orginal

593 Inlägg
1 december 2009
har du en "Återcirklerande" wastegate så borde det inte spela nån roll om du har extern eller intern..?

Med återcirkulerande menar jag att du leder tillbaka avgaserna i downpipen igen....

147 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
Jerk-R skrev:
har du en "Återcirklerande" wastegate så borde det inte spela nån roll om du har extern eller intern..?

Med återcirkulerande menar jag att du leder tillbaka avgaserna i downpipen igen....

ja den är återcirkulerande

Handledare
1 481 Inlägg
2 december 2009
Har du en helbilsgodkänd bil så riskerar du att få skrota den om du kör med öppen dump. Blir du stoppad av polisen och dom ger dig ombesiktning så är det kört. Finns en Volvo i Karlstadtrakten (tror det stått om den tidigare) som inte går att använda p.g.a. att ägaren fick ombesiktning av polisen i en kontroll. Volvo måste intyga att bilen stämmer överens med orginal. Det gör dom inte..... Alltså kört. Går aldrig att få den bilen godkänd över huvud taget.

147 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
saab_sonett skrev:
Har du en helbilsgodkänd bil så riskerar du att få skrota den om du kör med öppen dump. Blir du stoppad av polisen och dom ger dig ombesiktning så är det kört. Finns en Volvo i Karlstadtrakten (tror det stått om den tidigare) som inte går att använda p.g.a. att ägaren fick ombesiktning av polisen i en kontroll. Volvo måste intyga att bilen stämmer överens med orginal. Det gör dom inte..... Alltså kört. Går aldrig att få den bilen godkänd över huvud taget.

Dump? den här tråden handlar inte om dumpventiler? :S

Handledare
1 481 Inlägg
2 december 2009
Nä. Men allt som ändras på bilen från ursprung kan resultera i samma sak.

1 436 Inlägg
2 december 2009
saab_sonett skrev:

Källa på det?

Annars kan jag också dra något en kompis-kompis-pappa sa på fyllan i spanien för sju år sedan.

Kritiskt tänkande är underskattat, speciellt på internet.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

8 251 Inlägg
2 december 2009
Caffe skrev:
saab_sonett skrev:

Källa på det?

Annars kan jag också dra något en kompis-kompis-pappa sa på fyllan i spanien för sju år sedan.

Kritiskt tänkande är underskattat, speciellt på internet.

Om han tänker på samma bil som mig så är det en 855R, och där kunde SBP bara beklaga, men dem kunde inget göra för att hjälpa han att få igenom den. Stog ju en hel del om den här, men att hitta en specifik rätt gammal tråd som avhandlar dumpventiler på gorg kräver ju en rutinerad sökmotorninja... Däremot finns tråden i kortform på tpc där hans kompis skrev läget: http://forum.turboperformanceclub.com/v … 5r+dump%2A

Och vad gäller källa så räcker det med att titta i tråden om att besikta med annan motor. Byter du ut nånting, tex monterar en öppen dump. Så räknas motorn som en helt annan och ska då reggas in. Och bygger man tillbaks till original så lär man få ut intyg, som är omöjligt att få.

147 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
Asso, den här tråden handlar INTE om dumpventiler den handlar om Wastegates, läs på tråden. Så sluta snacka om dumpventiler skaffa en ny tråd isåfall om det.

Mvh martin

Handledare
1 481 Inlägg
2 december 2009
Men förstår du inte. Du får inte ändra NÅGONTING på motorn om den är helbilsgodkänd. Du kan få regbesiktning på ett öppet luftfilter om det vill sig illa. Myndigheterna har fokus på miljön nu. De kommer vara hårdare framöver med trimmade bilar. Jag lovar.  Polisen ser kanske ett sätt att komma åt buskörning med att dela ut regbesiktningar. Bilen försvinner från vägarna ett bra tag om den någonsin kommer tillbaka.

147 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
saab_sonett skrev:
Men förstår du inte. Du får inte ändra NÅGONTING på motorn om den är helbilsgodkänd. Du kan få regbesiktning på ett öppet luftfilter om det vill sig illa. Myndigheterna har fokus på miljön nu. De kommer vara hårdare framöver med trimmade bilar. Jag lovar.  Polisen ser kanske ett sätt att komma åt buskörning med att dela ut regbesiktningar. Bilen försvinner från vägarna ett bra tag om den någonsin kommer tillbaka.

ok

147 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
saab_sonett skrev:

Själv så tror jag inte att det kommer att hålla att det i princip inte ska gå att besikta om du byter ut något i motorn som du säger."Det gäller även hojar också då" Vi säger alla användare här på garaget som kör med trimmade bilar + alla som inte är medlem, vadå ska vi skrota alla dom bilarna då eller? Förstår inte vad som ska va meningen.. Om dom nu skulle göra det så tror jag folk kommer köra ändå och då olagligt isåfall skulle allt bli mycket värre om det blir som du säger. Jag själv skulle köra, bara slita av plåtarna då och köra. Kommer definitivt bli lite fler Getaway in Stockholm + Ghostrider filmer som kommer skapas skulle jag kunna tänka mig.

Sök