3998
Sök

Hur många är arbetslösa här på Garget?

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
4 december 2009
jag tog studenten i juni, och har sen dess bara småjobbat på farsans jobb när dom har behövt tile extra folk. Praktiserade på ett företag i höstas men fick bara städa där ist för att lära mig produktionen som de var tänkt så det slutade efter samtal med arbetsförmedlingen att jag slutade där. Efter det så har jag tagit på mig nåra små ströjobb.

Har hart sen mitten på sommaren haft jobb som matavlösare men de ger egentligen iga pengar alls. Har nu lyckats få praktik på ett svetsföretag. Så där börjar jag efter julledigheten så får hoppas på att jag får anställning där smile Är ju som svetsare jag vill jobba så smile

Men som fler har sagt så är praktik de bästa sättet att få anställning just nu. Företaget behöver inte betala ut någon lön å chansa på om det är en bra arbetare dom har tagit in lr inte. För om dom gillar vad dom ser å att man gör ett bra jobb å sköter sig så kan dom ju då anställa en senare när dom vet hur man är som anställd smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

244 Inlägg
4 december 2009
Också arbetslös i typ 6 månader, utbildad lastbilschaufför men verkar ju inte finnas några jobb sad

34 Inlägg
4 december 2009
Sluta klaga. Vill ni jobba så finns det jobb. Kanske inte dröm jobbet ni längtar efter men jobb finns det. Annars gör ni som klokt folk är att fly utomlands där skatten är lägre och lönerna högre och det finns gott om jobb.

bmw 320

1 814 Inlägg
5 december 2009
Jag skulle gissa på runt 10% eller mer.

832 Inlägg
5 december 2009
Utan arbete oxå sen ett år tillbaka ungefär. Men hade tur och fick komma tillbaka i tre månader nu i höst innan det blev sänkt produktionstakt igen. Men jag hoppas på att det går som dom planerat nu för då höjer dom takten i mars igen så då har man väll förhoppningsvis jobb kanske. Tills dess får man väll försöka hitta någon kort utbildning eller något.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 december 2009
jgranath skrev:
Sluta klaga. Vill ni jobba så finns det jobb. Kanske inte dröm jobbet ni längtar efter men jobb finns det. Annars gör ni som klokt folk är att fly utomlands där skatten är lägre och lönerna högre och det finns gott om jobb.

Sånna där uttalanden gör mig bara förrbannad, hade tagit ett städjobb närsomhelst när jag var arbetslös men inte ens det gick att få tag på så "fan heller" att det finns jobb... alla kan inte flytta utomlands för att jobba, en del kan inte språket och en del vill gärna kunna ha ett liv utom arbetet och det har man inte om man ska dra utomlands och jobba eftersom att familj och vänner finns i sverige...

I regel är det folk i medelålderskris som kommer med sånna utlåtanden, folk som haft sitt jobb sen 70 eller 80 talet då man kunde säga upp sig på förmiddan och ha nytt jobb på eftermiddan. Då det faktiskt lönade sig att jobba hårt och verkligen visa vad man går för... inte som nu där man får slita som ett as och jobba 40 tim i veckan för ca 2000-2500 spänn och sedan få en spark i röven efter ett par månader med ett påstående som "vi har inte råd osv."

Jobbar själv nu men vet tillräckligt om att vara arbetslös då jag var det ett ganska bra tag... dem som säger att "det finns jobb om man vill jobba" har antingen inte varit arbetslösa de senaste 10-30 åren eller så har de haft "flyt"

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

484 Inlägg
5 december 2009
Arbetslös sedan studenten -08 hmm

Föddes till att älska Volvo.

Go back to hell you styling beast of satan!
70 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
sirmiro skrev:
Jobbat 4dagar sedan maj. Ganska trött på det. Men hittar inget där de vill anställa och som passar mig. Telefonterrorist finns alltid, men psyket säger nej. hmm

Ok, ja de känns inte bra o ringa upp folk o pracka på dom en massa dret som dom endå inte vill ha. hmm

Volvoentusiast

70 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
sterge skrev:
Arbetslös sedan studenten -08 hmm

Ok, drygt jag vet! sad

Volvoentusiast

70 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
AcesHigh666 skrev:
jgranath skrev:

Sånna där uttalanden gör mig bara förrbannad, hade tagit ett städjobb närsomhelst när jag var arbetslös men inte ens det gick att få tag på så "fan heller" att det finns jobb... alla kan inte flytta utomlands för att jobba, en del kan inte språket och en del vill gärna kunna ha ett liv utom arbetet och det har man inte om man ska dra utomlands och jobba eftersom att familj och vänner finns i sverige...

I regel är det folk i medelålderskris som kommer med sånna utlåtanden, folk som haft sitt jobb sen 70 eller 80 talet då man kunde säga upp sig på förmiddan och ha nytt jobb på eftermiddan. Då det faktiskt lönade sig att jobba hårt och verkligen visa vad man går för... inte som nu där man får slita som ett as och jobba 40 tim i veckan för ca 2000-2500 spänn och sedan få en spark i röven efter ett par månader med ett påstående som "vi har inte råd osv."

Jobbar själv nu men vet tillräckligt om att vara arbetslös då jag var det ett ganska bra tag... dem som säger att "det finns jobb om man vill jobba" har antingen inte varit arbetslösa de senaste 10-30 åren eller så har de haft "flyt"

Bra svarat!!! wink

Volvoentusiast

832 Inlägg
5 december 2009
Volvo-Jansson skrev:
AcesHigh666 skrev:
jgranath skrev:

Bra svarat!!! wink

Ja ibland hoppas man på att sånt folk blir utan jobb så dom får prova på att vara arbetslös. Jag kan väll inte säga att jag haft svårt med jobb fram till nu när jag blev uppsagd. Har blivit uppsagd en gång tidigare pga arbetsbrist men den gången hann jag inte ens jobba klart uppsägningstiden innan jag hade börjat på ett nytt jobb. Men den här gången var det inte lika enkelt att hitta ett nytt jobb tyvärr. Då har jag sökt allt från det jag har utbildning för till reklamutkörare typ.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Ät gul snö, de kan vara öl
223 Inlägg
5 december 2009
Har varit arbetslös i snart 3 år nu, hoppas det vänder snart smile

1 534 Inlägg
5 december 2009
fick praktik igår på anderssons billackering big_smile, hoppas att det slutar med ett jobb

2 182 Inlägg
5 december 2009
Iam2fast4U skrev:
fick praktik igår på anderssons billackering big_smile, hoppas att det slutar med ett jobb

Får önska lycka till då.

Är officielt arbetslös men jobbar ändå, inte svart utan säsongsjobb

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Norrlänning
1 453 Inlägg
6 december 2009
Ja har haft tur ja! ja har ingen yrkesutbildning, utan gick natur på gymnasiet. Men blev ändå uppringd och erbjuden ett fast jobb på ett ställe där ja var på praktik innan. Sen vart ja uppsagd därifrån och blev efter de uppringd från ett andra ställe där en polare jobbar där dom tydligen sökte folk och erbjöd mig jobb.!

ja gick själv arbetslös från sep 08 - maj 09.. De suger verkligen!  Kan tillägga att ja bara är 20 också smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
6 december 2009
Jag gick från hösten -07 till för ett par månader sen... blir ganska exakt 3 år. Låg dock inte på "latsidan" utan gått utbildning ett år nästan samt praktiserat till o från. Men vad gör det när man ändå är "arbetslös" på papperet? kunde lika gärna suttit o glott in i väggen istället eftersom att det sett likadant ut i papperna.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

tysk.
592 Inlägg
6 december 2009
Tog studenten i våras, har gått arbetslös sedan dess.
Skulle egentligen börjat studera, men studierna var helt fel och jag har nog inte klarat ett enda hp än.
Dock läser jag dom på distans, så har haft möjlighet att försöka jobba extra under tiden.

Min mamma äger ett städföretag som jag var med och arbetade extra på redan när det startades, så har haft möjligheten att hjälpa till då och då. Inget jobb är för dåligt, men det finns inga jobb inom 8 mils radie.
Jag vägrar sitta och ringa folk på provisionsbaserade löner. Men allt annat som finns krävs helt fel utbildningar.

Rakapparat
301 Inlägg
8 december 2009
Vart uppsagd i ett varsel för ett halvår sen, när jag var utomlands och jobbade, fick erbjudande om att fortsätta fram till jul, nu har jag fått nytt erbjudande om juli 2010 eller längre. man känner att man har lite tur som slipper arbetsförmedlingen

2 014 Inlägg
8 december 2009
jgranath skrev:
Vill ni jobba så finns det jobb.

Samma gamla skitsnack man som arbetslös brukar få höra.

Det är inte så att det alltid finns jobb såvida man inte är beredd att flytta, och det är inte alltid lika lätt gjort som vissa vill få folk att tro. Har man familj, vänner, övrigt kontaktnät samt exempelvis villa och dylikt är det inte bara till att rycka upp allt med rötterna.

Under mina tio år i "yrkeslivet" kan jag med gott samvete påstå att jag sökt flera hundratals utannonserade arbeten, allihop med inidividuellt skriven ansökan. Så ofta som möjligt har jag dessutom besökt företag vid inlämnandet av dessa och har även besökt gott om företag för spontat inlämnande av ansökningshandlingar. Därutöver har jag varit mycket aktiv vad gäller kontakt och uppföljning under rekryteringsprocessen genom besök, telefonsamtal och i vissa fall mail.

Oftast när jag sökt jobb har jag dessutom blivit kallad till intervjuer, men för det mesta utan resultat. Mina referenser är det heller inget fel på, vare sig de skriftliga eller muntliga (jag har haft möjlighet att kolla upp detta).

Enligt experterna på området har jag en mycket sund ansökningsstrategi, så pass att jag vid ett tillfälle blev ombedd att ideellt arbeta med att stödja andra i sina ansökningsprocesser.

Trots allt detta är jag ändå inte den som ligger på latsidan. När jag inte arbetat har jag istället pysslat med praktik hos potentiella arbetsgivare, startat egna företag och även sadlat om - nu för tredje gången - genom utbildningar: först till ekonomiadministratör, sedan till yrkeschaufför och nu sist till CNC-operatör med extra utbildning inom CAD. Allt för att hålla sig sysselsatt, parasitera så lite som möjligt på samhället, skapa nya kontakter, skaffa mig mer erfarenhet och generellt sett göra mig mer anställningsbar.

Tidigare fanns det endast en sak jag drog mig för - att flytta. Nu är det ytterligare en grej - jag tänker inte ta några provisionsbaserade arbeten. I övrigt är och har jag varit öppen för allt. Trots det har det inte funnits, och finns inte heller, några jobb.

En sak ska erkännas, vissa jobb klarar jag inte längre av (monotona och tunga rörelser) på grund av en tidigare arbetsskada som förvärrats av en förslitningsskada. Numera är jag alltså ofrivilligt begränsad.

Så, om vi nu då antar följande...

- Jag har gott om erfarenhet av olika arbetsuppgifter på grund av praktiker, tidigare arbeten, osv
- Jag har, förutom arbetserfarenhet, även en del utbildningar i bagaget
- Jag har goda referenser, såväl skriftliga via arbetsbetyg som muntliga vid påringning
- Jag har även andra referenser, från exempelvis förtroendeuppdrag som ledamot av elevrådsstyrelse, etc
- Jag är allt annat än kräsen när jag söker jobb (enbart provisionsbaserade jobb eller arbeten som kräver flytt ratas)
- Jag kan påvisa att jag inte sitter hemma och tycker synd om mig själv som arbetslös
- Jag har en ansökningsstrategi som till och med experterna lovordar

...hur kommer det sig att man inte får något jobb, om det nu finns så gott om dem?

Trots detta får jag inget arbete utan håller nu därför på att utbilda mig för tredje gången inom en 10-årsperiod. Att jag i övrigt är attraktiv på arbetsmarknaden och anställningsbar tycker jag ändå visar sig i att jag vid sidan av studierna har två stycken extrajobb.

Och så kommer folk som du och säger att "det finns alltid jobb bara man vill"... Då blir man jävligt trött alltså.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

huh?
10 427 Inlägg
8 december 2009
Väl skrivet Alecci!

**

Själv slutade jag jobba som verkstadstekniker (tidigare produktionssamordnare/driftledarjävel & montör) 20081212 när Scania Axlar "flyttade" från Falun (ej pga konjunkturförändring), trodde jag hade kirrat ett knegarjobb på Green Cargo men de senare fick säga upp personal istället och nyanställningarna uteblev (var minst 2st på ingående som klarat deras tester). Fort som attan sökte jag in på en KY-utbildning ( http://www.adveta.se/kurser/Kursbeskriv … kniker.pdf ) och var arbetslös i 4-5 veckor ungefär innan den startade.
Får se vad som händer därefter, färdig i juni.

**

Ett tips är iaf att söka en yrkeshögskoleutbildning (alternativt KY som fasas ut närmaste åren) om det finns något passande man vill pyssla med. Bra tips för som är lite yngre och nyligen har gått ut gymnasiet och saknar någon längre arbetslivserfarenhet. Utbildningarna är inte så väldigt långa (ofta 1,5-2år) vilket inte ger extremt höga studielån och enligt statistiken (*host*) goda möjligheter för att få ett vettigt jobb.

Sök