2967
Sök

U-Dimension dB 2500.1 vs. Audison LRx 1.2K SPL

stRaend
8 december 2009
Trådstartare
Hej alla kunniga tongue

Har funderingar på att byta ut mitt monoblock mot ett nytt.

Så frågan är vilket jag ska satsa på isåfall? neutral

U-Dimension dB 2500.1
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=244

Audison LRx 1.2K SPL
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=318278

Eller kan jag lika gärna ha kvar mitt gamla? Ett pioneer prs-d2000spl

http://www.mds.se/sv/product/955/Pioneer-PRSD2000SPL

Basen som ska drivas är en Hertz sx380d

http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/hert … D_tech.pdf

Eller om ni har andra förslag så skriv dom gärna.

Batteribanken som jag har i dagsläget är 3st Banner UniBull 50500, ska bytas ut senare mot 3st Banner Running Bull 95AH

Tacksam för snabba och givande svar big_smile

120 Inlägg
8 december 2009
Vraför inte ge basen ett Hertz steg: http://www.bilradiohuset.se/sv/product/197/Hertz-HP1D

//piwe

stRaend
8 december 2009
Trådstartare
har kollat på det också. men då blir man 2500-3500:- MER fattig än vad man skulle varit om man köper något av dom andra. smile
Senast redigerat av stRaend (8 december 2009)

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
8 december 2009
Jag hade behållt pioneer steget.
Även om jag själv är bra sugen på ett sånt u-dimention steg.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

stRaend
8 december 2009
Trådstartare
det är ju där jag är tveksam. är det värt dom pengarna? kommer det märkas någon skillnad? hmm
Senast redigerat av stRaend (8 december 2009)

80 Inlägg
8 december 2009
Jag funderar själv på ett u-dimension 2500 tycker att dom får så bra kritik överallt:)

124 Inlägg
8 december 2009
Kan inte utala mig om U-demension steget. Däremot har jag testat Audison steget med stor framgång. Körde ett 1,2 steg på varje HCCA 12a och det spelade på riktigt bra. Tror jag spelade 149,6dB. Med mitt DD z2lv spelade jag 150dB så skillnaden är marginell men priset är ju den stora skillnaden. Steget lännar lite över 3000rms watt och det är upp mätt av Björn på dBAkuten. Jämfört med Orion 5000d steget så spelar Audison 1dB högre. Audison är riktigt väljudande handbyggda produkter så jag tror inte u-demension har så mycket att hämta vad det gäller välljud och kvalitet. Och vad det gäller Pioneer steget så tror jag att vad du en väljer så kommer du att spela både högre och bättre då jag inte sett just det Pioneer steget prestera något.

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 december 2009
audison steget. inget att fundera på ens.

Basknarkare
470 Inlägg
8 december 2009
HiFiMick skrev:
Kan inte utala mig om U-demension steget. Däremot har jag testat Audison steget med stor framgång. Körde ett 1,2 steg på varje HCCA 12a och det spelade på riktigt bra. Tror jag spelade 149,6dB. Med mitt DD z2lv spelade jag 150dB så skillnaden är marginell men priset är ju den stora skillnaden. Steget lännar lite över 3000rms watt och det är upp mätt av Björn på dBAkuten. Jämfört med Orion 5000d steget så spelar Audison 1dB högre. Audison är riktigt väljudande handbyggda produkter så jag tror inte u-demension har så mycket att hämta vad det gäller välljud och kvalitet. Och vad det gäller Pioneer steget så tror jag att vad du en väljer så kommer du att spela både högre och bättre då jag inte sett just det Pioneer steget prestera något.

Haha är inte U-dimension stegen välljudande?? Håller ja inte med om! och dessa steg levererar pulver med Kvalite`.. Finns nog många som tycker desamma smile Kör på u-dimension du blir inte besviken, har sj storebror 5000 steget. (Och ja jag har haft audison steget med tongue)

Team Carbonize

124 Inlägg
8 december 2009
Stejfaan skrev:
HiFiMick skrev:

Haha är inte U-dimension stegen välljudande?? Håller ja inte med om! och dessa steg levererar pulver med Kvalite`.. Finns nog många som tycker desamma smile Kör på u-dimension du blir inte besviken, har sj storebror 5000 steget. (Och ja jag har haft audison steget med tongue)

Tror inte du kommer så långt med att påstå att U-dimension steget skulle vara mer välljudande en Audison. Audison är Italienska handtillverkade kvalitetsprodukter och används världen över i SQ bilar.
Hur många U-dimension steg jämfört med Audison ser vi inom SQ?
Sen förstår jag inte riktigt grejen då du kan köpa Audison steget som lämnar mer effekt och säkerligen låter bättre men kostar bara 1000kr mer en U-dimension steget.
Så för mig är det ett solklart val.big_smile
Tur att vi än så länge får ha olika åsikter här i världen:)

SM guld 2009 ESPL 4
2011 BMW SQ Edition

124 Inlägg
8 december 2009
Här har du ett annat förslag. Körde med MTX när jag började med billjud och då var det riktigt bra grejer.
Men mer riktig effekt för pengarna en detta är nog svårt att hitta.

MTX THUNDER X klass D slutsteg på hela 3000W rms samt otroligt strömstarkt med kontroll i överflöd. Rekommenderas till de som verkligen vill få ut max av sin bas. Slutsteget kan dockas för att få ut dubbelt så mycket effekt 6000w rms Slutsteget har 2x50mm2 plus och 2x50mm2 minus strömanslutningar som varje ska säkras av 200A (400A totalt) vid 1ohms drift.

Teknisk data:

•1x1500w rms 4ohm 0,5%THD
•1x2000w rms 2ohm 0,5% THD
•1x3000w rms 1ohm 0,5% THD
•1x6000w rms 2st dockade slutsteg 2ohm
•Avsäkras 400A
•Ingångs känslighet 0,25-5V
•Överbelastnings skydd
•24dB Delningsfilter LågPass 40-200Hz
•Subsonicfilter 20-50Hz
•Storlek 58x21x5cm
Pris: 6995kr
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317536

SM guld 2009 ESPL 4
2011 BMW SQ Edition

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 december 2009
Spara pengarna. Du kommer inte märka nån skillnad att tala om! Allt annat är ljug eller försäljningstrick.

mvh Jonas

stRaend skrev:
Hej alla kunniga tongue

Har funderingar på att byta ut mitt monoblock mot ett nytt.

Så frågan är vilket jag ska satsa på isåfall? neutral

U-Dimension dB 2500.1
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=244

Audison LRx 1.2K SPL
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=318278

Eller kan jag lika gärna ha kvar mitt gamla? Ett pioneer prs-d2000spl

http://www.mds.se/sv/product/955/Pioneer-PRSD2000SPL

Basen som ska drivas är en Hertz sx380d

http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/hert … D_tech.pdf

Eller om ni har andra förslag så skriv dom gärna.

Batteribanken som jag har i dagsläget är 3st Banner UniBull 50500, ska bytas ut senare mot 3st Banner Running Bull 95AH

Tacksam för snabba och givande svar big_smile

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

6 851 Inlägg
8 december 2009
Jag har ingen erfarenhet av något av dessa steg. Men det jag undrar över är, varför ska du byta steg? För att få mera välljud, spela högre (tänker på att du har valt SX basen ist. för HX basen tex.)

stRaend
8 december 2009
Trådstartare
tack för alla åsikter m.m. smile

varför jag inte valde hx basen framför sx? då jimmy på blekingebilradio rekommenderade sx-basen framför hx-basen så antar jag att han visste vad han pratade om och då litade jag på honom, och kommer att fortsätta att lita på honom då det "verkar" som han vet vad han pratar om wink

får väl köra på mitt pioneer steg och då jag känner att jag är ute efter något mer så får jag väl väcka frågan igen smile men tack för alla svar !

6 851 Inlägg
8 december 2009
stRaend skrev:

varför jag inte valde hx basen framför sx? då jimmy på blekingebilradio rekommenderade sx-basen framför hx-basen så antar jag att han visste vad han pratade om och då litade jag på honom, och kommer att fortsätta att lita på honom då det "verkar" som han vet vad han pratar om wink

får väl köra på mitt pioneer steg och då jag känner att jag är ute efter något mer så får jag väl väcka frågan igen smile men tack för alla svar !

Då är det ju enbart att fråga han om steg oxå..eller hur wink
Som jag förstått saken så är SX basen framtagen mer för dB än för SQ..HX basen lite mera tvärt om ( kan ha fel där)
Så är det höga dB du letar så är säkert SX bättre.

stRaend
8 december 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
stRaend skrev:

Då är det ju enbart att fråga han om steg oxå..eller hur wink
Som jag förstått saken så är SX basen framtagen mer för dB än för SQ..HX basen lite mera tvärt om ( kan ha fel där)
Så är det höga dB du letar så är säkert SX bättre.

jo sant, men vill höra andra också om detta. Trots allt så är han ju återförsäljare, inte för att jag tror han bara är ute för att sälja av sina egna produkter men man kan få andra förslag osv och även sådana som testat olika steg till just den basen. smile

jag har inte en aning men jag har inte sett så många som använder sx-basen. såg någon som använde sig av två sx300 tror jag det var, men det var också den enda. men hx är ju mer populär helt klart. Men men, väntar bara tills jag får ihop allt och provspelar för första gången tongue

6 851 Inlägg
9 december 2009
Kan inte tala för SX basen. Men jag driver min HX380 med ett Soundstream XXX6500 steg. Har byggt lådan efter Hertz egna rek. denna gången och måste säga att den spelar på väldigt bra i portad låda.

Har inte testat den i sluten låda ännu, men har svårt att tro att den skulle låta sämre där än i portad.
varför va för  funderade mest på ditt val av slutsteg, skall du ha den som en SQ bas så har nog Jonash rätt. Tror inte du kommer höra så jätte stor skillnad vilket steg du använder, men ska du lira dB så kan det ju skilja endel i dB beroende på vad för steg man har.Men som sagt, jag kan ej ge dej råd då jag ej testat några av de stegen du kollat på.

Basknarkare
470 Inlägg
9 december 2009
HiFiMick skrev:
Stejfaan skrev:
HiFiMick skrev:

Tror inte du kommer så långt med att påstå att U-dimension steget skulle vara mer välljudande en Audison. Audison är Italienska handtillverkade kvalitetsprodukter och används världen över i SQ bilar.
Hur många U-dimension steg jämfört med Audison ser vi inom SQ?
Sen förstår jag inte riktigt grejen då du kan köpa Audison steget som lämnar mer effekt och säkerligen låter bättre men kostar bara 1000kr mer en U-dimension steget.
Så för mig är det ett solklart val.big_smile
Tur att vi än så länge får ha olika åsikter här i världen:)

Vi pratar väll inte (SQ) i denna tråd eller? utan ett steg som lirar snyggt o högt o har bra effekt. har du sett vad u-dimension stegen är uppmätta till? vid 12v och 0.8% THD tror inte audison har så lite dist i sitt 1,2k steg vid högre effekt uttag? Whatever ja röstar för U-dimension alla dar i veckan smile (För övrigt såg ja att blekingebilradio har rea på just 2500 steget nu, 6999 spänn! ;o bara att handla big_smile )
Senast redigerat av Stejfaan (9 december 2009)

Team Carbonize

stRaend
9 december 2009
Trådstartare
det jag vill få reda på är vilket steg som spelar snyggt och högt under ett och samma skal till denna basen. Jag tänker inte tävla i några SQ-tävlingar, utan det kommer bara bli db-tävlingar för min del. Fast bara för att det är db-tävlingar så vill jag inte att det ska låta skit och pannkaka av allt på lägre volymer då man åker i bilen till vardags. Hoppas ni förstår vad jag menar iallafall smile

lutar mest åt u-dimension steget just som det verkar nu iallafall.

Basknarkare
470 Inlägg
9 december 2009
stRaend skrev:
det jag vill få reda på är vilket steg som spelar snyggt och högt under ett och samma skal till denna basen. Jag tänker inte tävla i några SQ-tävlingar, utan det kommer bara bli db-tävlingar för min del. Fast bara för att det är db-tävlingar så vill jag inte att det ska låta skit och pannkaka av allt på lägre volymer då man åker i bilen till vardags. Hoppas ni förstår vad jag menar iallafall smile

lutar mest åt u-dimension steget just som det verkar nu iallafall.

Kör på de steget du.. men skynda att beställa i sånna fall, är ju typ halva priset just nu smile

Team Carbonize

Sök